Gå til innhold

Er det bare DPS som kan utrede for adhd i det offentlige?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker

Har du fått avslag og nekter å gi deg?

Anonymkode: 60de9...509

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei. Avtalespesialister kan og det, men henvisningen går gjennom DPS.

Anonymkode: 68346...9b3

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Har du fått avslag og nekter å gi deg?

Anonymkode: 60de9...509

Jeg har vært innom 2 leger som mener jeg kan ha adhd. Og begge mine foreldre og besteforeldre har det. Men dps er usikker på om de vil utrede meg selv for de utfordringene jeg står i. Ts

Anonymkode: 3be30...018

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg har vært innom 2 leger som mener jeg kan ha adhd. Og begge mine foreldre og besteforeldre har det. Men dps er usikker på om de vil utrede meg selv for de utfordringene jeg står i. Ts

Anonymkode: 3be30...018

Problemet er at det er dps som behandler henvisningene til alle psykologer med driftsavtale. Om DPS ikke mener du bør utredes, vil de neppe godkjenne henvisning til en psykolog med driftsavtale. 

Hvordan er henvisningen fra disse legene? Fastlegen min skrev en helt rævva henvisning, som ble avvist. Jeg gikk til en privat psykolog, som skrev en veldig grundig henvisning, og da kom jeg til hos DPS på to uker. 

Anonymkode: 35047...135

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

DPS avviste min utredning først. Så skrev jeg selv en klage og fikk utredning i løpet av 2 uker. 

Min fastlege skrev en god utredning. Det var DPS som ikke leste den godt nok før de avviste meg. I begrunnelsen til avslaget mitt stod det at "henvisningen mangler x,y og z" selv om x,y og z var i henvisningen. 

Så skrev jeg selv en klage hvor jeg tok opp alle punktene for hvorfor jeg fikk avslag. 

Jeg skrev en fire siders klage hvor jeg som sagt tok opp alle argumentene for hvorfor avslaget var feil og hvor jeg gjorde det klart at det ville få store konsekvenser for meg om jeg ikke fikk utredningen snart. 

Mitt inntrykk er at DPS kan være svært useriøse når de gir avslag. De har for få plasser og derfor ender det med at de som medisinsk sett burde få en utredning ikke får det likevel. 

Om du har flere DPSer i nærheten av deg så kan du prøve å få plass på en annen DPS. De ulike DPSene kan ha ulik kapasitet og det er ulike personer som behandler klagen så det er mulig du kan få plass på en annen DPS. Slik jeg har forstått det så er utgangspunktet at man skal søke seg til DPSen man tilhører geografisk. Men om man får avslag der så kan man søke seg inn andre steder.  Fastlegen din vet sikkert hvordan dette gjøres i praksis. Jeg har ikke gjort det selv. 

Anonymkode: a5d90...eb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Dersom du går på aap, og man vurderer det som aktuelt kan nav også henvise til samarbeidende spesialist som kan utrede.

Anonymkode: f339f...0e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...