Gå til innhold

Klage mot styret av et borettslag

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei, 
Finnes det mulighet å klage mot styret/styreleder av et borettslag, dersom man er uenig om avgjørelser som er blitt tatt? 
Hvilket fora er relevant for det?

Anonymkode: 3f114...77e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ja, det kan være et fora, men er usikker om jeg skal bo ditt om 3-4 måneder side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Spørs hva du klager på det. 

Anonymkode: 67adc...37f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, du kan jo klage skriftlig på en avgjørelse styret har tatt om du mener det er urimelig eller basert på feil lovverk osv. 

Kommer helt an på hva du mener er gjort feil. Blir feil å taue dem inn for tingretten fordi du er uenig i vedtekter rundt godkjent merking av postkasser... Men igjen, rettshistorien er full av intern krangling i borettslag hvor generalforsamlingen har vedtatt felles regler om ymse ting, som frosting av balkongrekkverk, julebelysning og rot på verandaer. 

Og mange hissige generalforsamlinger hvor stridstema er elbillading...

Endret av newman01
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det handler om avtale med en leverandør. Jeg blir bedt om å betale for en tjeneste som jeg har ikke benyttet.

I tillegg har utvalgte leverandøren svindyrt priser mht. andre leverandører i marked.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Styret har vanligvis fått mandat fra generalforsamling til å inngå kollektive avtaler. 
Du kan be om begrunnelse for valget av leverandør, men kollektive avtaler deles på alle, uavhengig av hvem som faktisk benytter tjenestene. 

Brøyting, strøing, fellesvaskeri, tv/internett, plenklipp og lignende er typisk kollektive avtaler som deles likt eller etter fordelingsnøkkel, uansett om hver enkelt andelseier benytter disse. 

Anonymkode: 1c628...01e

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Eksmannen min begynte med Sobril da han hadde et verv i et styre i borettslaget. Ikke for ikke å si at det sikkert fins dårlige styrer, men jeg skulle ønske folk som ikke sitter i styrer skjønner hvor mye jobb det er, og hvor utakknemlig jobben er. Studenter som kommer hjem fra fest kl 5 en søndags morgen og ikke kommer inn i leiligheten sin for hen har mista nøkkelen og ringer styret, er en ting.

Jeg tror ikke det var en eneste kveld han ikke satt med noe som angikk det styret, og han fortsatte selvfølgelig ikke ved nyvalg. 

TS, hvis det ikke er livsviktig for deg og du selv ikke har sittet i et styre eller planlegger å gjøre det, ber jeg på vegne av alle om at du ikke klager. 

Anonymkode: 6ef3c...e36

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Styret har helt sikkert fått myndighet til å inngå endel felles avtaler, det er ganske normalt. Mens enkelte ting må avgjøres i generalforsamling

Du bør aller først sjekke vedtektene om du ikke har gjort det, og sjekke hva som er besluttet på siste generealforsamling hvis du ikke var der.

Og om man syns styret gjør en dårlig jobb, kan man velge inn nytt styre ved neste generalforsamling. Men det krever at noen stiller til valg da.

Endret av Splittbinders
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Det handler om avtale med en leverandør. Jeg blir bedt om å betale for en tjeneste som jeg har ikke benyttet.

I tillegg har utvalgte leverandøren svindyrt priser mht. andre leverandører i marked.

Hva slags avtale er det snakk om? Om det er ukentlig massasje til styreleder og jaktturer i Kenya som fellesskapet må dekke er det selvfølgelig på sin plass å klage. 

Men om det er tjenester som brøyting, måking, service av heis, brannalarmanlegg, vedlikehold av tak/drenering, porttelefon osv er det en del av fellesskapet. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det nærmer seg generalforsamling i de fleste borettslag om et par måneder. Det er beste plassen og ta opp ting. Men det skjer at man faktisk må betale for ting man kan synes er urettferdig. Hvis det er tv/internett det er snakk om så pleier fleste styrer og forhandle 1 gang i året og dette kan gjøres uten og ta det på generalforsamling som avstemning.  Mange som bor i borettslag synes mange ting er urettferdig men sånn er det når man bor slik, man kan ikke gjøre alle til lags. Hos oss har vi avtale gjennom Telenor og flere vil ikke betale. men nå er det sånn at de faktisk må for en grunnpakke. Det er masse andre ting folk heller ikke vil betale men man må sette seg inn i regler og avtaler når man flytter i borettslag. 

Anonymkode: 5439b...5d2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Husker jeg en gang som styreleder fikk klage på fellesutgifter fordi det inneholdt drift at fellesarealer som sykkelparkering ect og vedkommende ikke hadde sykkel.

Har også blitt truet med politianmeldelse fordi jeg henviste til Obos ang fakturaspørsmål da styret ikke fakturerer. Var visst svindel da isåfall. 

Nei guri, spar meg, er mitt råd.

Anonymkode: a463e...79a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...