AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #61 Del Skrevet 17 timer siden Jeg tenker at søskenbarn , og særlig de som selv er voksne, ikke nødvendigvis er de viktigste gjestene i en konfirmasjon. Det er viktig at de er invitert, ja, men jeg tenker både konfirmant og resten av familien vil akseptere at de ikke kommer. Jeg var ikke i konfirmasjon til mine søskenbarn som konfirmerte seg etter at jeg flyttet hjemmefra. Men jeg var konfirmasjon til deres søsken da jeg fortsatt bodde hjemme noen år før. Og det var ingen som mente det var unaturlig. Samme med min manns nieser og nevøer. De var invitert til våre barns konfirmasjon, men bor i en annen del av landet, og det var ingen som forventet at de som unge voksne brukte penger på å reise for å delta i konfirmasjonen. Men deres foreldre kom, og hadde gave fra seg og sine barn. Om jeg var TS ville jeg snakket med onkelen som hun er nær, og spurt om han og konfirmanten blir veldig skuffet om hun ikke kommer. (Og at gaven blir den samme uansett.) Hadde jeg vært onkel hadde jeg svart at hun var hjertelig velkommen, men at jeg ikke ble skuffet om hun ikke kom. Anonymkode: c94b5...61b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #62 Del Skrevet 17 timer siden Utdrikningslag, lett. Har inntrykk av at konfirmasjon er en veldig stor greie for noen men ikke for meg og tror ikke for de fleste? Fetteren er nok mest opptatt av at han får gave ikke om du er der eller ikke Anonymkode: 194b4...ea4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #63 Del Skrevet 17 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vennskap. Anonymkode: 04ff9...6a3 Og poenget er at konfirmasjon = familie. Så man velger ikke enkelt vekk konfirmasjon man har sagt ja til fordi utdrikningslag er gøyere. Anonymkode: efc50...b4b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #64 Del Skrevet 16 timer siden late_argument skrev (1 time siden): Det er ingen naturlov som sier man er forpliktet til det man først har sagt ja til. Ingen naturlov å være et menneske med moral og etisk sans heller, men vi burde da vel for pokker etterstrebe nettopp dette. Anonymkode: efc50...b4b 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #65 Del Skrevet 16 timer siden Dropp konfirmasjon, den det gjelder vil ikke bry seg uansett. Anonymkode: 89f06...857 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #66 Del Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Utdrikningslag, lett. Har inntrykk av at konfirmasjon er en veldig stor greie for noen men ikke for meg og tror ikke for de fleste? Fetteren er nok mest opptatt av at han får gave ikke om du er der eller ikke Anonymkode: 194b4...ea4 Det er vel heller onkelen som vil reagere og føle at TS ikke bryr seg om sønnen hans eller har respekt for han. Og når folk føler sånt for sine barn så blir ikke relasjonen så god akkurat. Men mulig han er kul og forstår TS og ber henne dra til Spania med god samvittighet og det hadde han lett prioritert sjæl. TS kan lett finne ut av dette om hun tar en prat med onkelen og ser hva han sier. Enig i at konfirmanten bare bryr seg om gavene, så en fin gave betyr vel mest for han enn oppmøtet. 😅 Det som er tricky er at TS har sagt ja til konfirmasjon. Hadde hun ikke sagt ja så kunne hun valgt uten dårlig samvittighet. Anonymkode: efc50...b4b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #67 Del Skrevet 16 timer siden Du drar naturligvis i utdrikningslag! Anonymkode: 597c2...d65 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #68 Del Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Og poenget er at konfirmasjon = familie. Så man velger ikke enkelt vekk konfirmasjon man har sagt ja til fordi utdrikningslag er gøyere. Anonymkode: efc50...b4b Vennskap er også familie. Anonymkode: b4602...e11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nymphadora Skrevet 16 timer siden #69 Del Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Og poenget er at konfirmasjon = familie. Så man velger ikke enkelt vekk konfirmasjon man har sagt ja til fordi utdrikningslag er gøyere. Anonymkode: efc50...b4b Blodsbånd trumfer kanskje alt for deg, men slik er det ikke for alle. De aller fleste har et sterkere bånd til sine nærme venner, enn de har til fettere og kusiner, og for mange sikkert også enn til onkler og tanter. Man kan føle på et ganske stort utenforskap om man mister veninneutdrikningslaget i utlandet, men tror de færreste føler de går glipp av en stor begivenhet ved at man går glipp av en konfirmasjon. Tror nesten ikke jeg ville være tilstede i min egen konfirmasjonsfesten, hvis det ikke var for gavene. Hvis TS sin familie er som deg, så bør man kanskje prioritere konfirmasjon for å ikke skape dårlig stemning. Og jeg tror de fleste venner vil forstå om man føler seg nødt til å prioritere familieselskap. Hvis de har et mer avslappet forhold til det, synes jeg ts bør ta turen hun har mest lyst til. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #70 Del Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Ingen naturlov å være et menneske med moral og etisk sans heller, men vi burde da vel for pokker etterstrebe nettopp dette. Anonymkode: efc50...b4b Jeg hadde ikke tenkt å svare her, men når jeg ser kommentarer som disse da greier jeg ikke la være. Jeg pleide å være en slik som synes plikt og familie burde gå foran alt annet. Har holdt på som en martyr store deler av mitt voksne liv. Jeg ble ikke lykkelig av det, faktisk ble jeg syk til slutt. Mens jeg gikk i terapi måtte jeg lære noe som burde være åpenbart, at jeg og mine behov er like viktige som alle andres! Det er mitt ansvar å prioritere meg selv og sørge for at jeg har det minst like bra som andre, enten det er mine venner eller min familie. Så TS, jeg synes du bør ta dine egne behov med i beregningen her! Det er snakk om store hendelser for både konfirmant og for den som skal gifte seg, så om vi legger det på vekten er det kjipt for begge to dersom du ikke dukker opp. (Antagelig er det litt kjipere for den som skal gifte seg, men det vet du bedre enn oss.) Det som også skal legges på vekten er hva som er best for deg! Det bør veie minst like mye som behovene til de to andre. Da "vinner" utdrikningslag og helgetur med vennegjengen lett. Anonymkode: 0c897...283 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #71 Del Skrevet 15 timer siden Familien foran venner, alltid! Anonymkode: 3c3b7...b2f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #72 Del Skrevet 15 timer siden Husk at folk definerer familie forskjellig. For noen er fetter og kusiner bare slekt og ikke familie. Og for noen er venner mer familie enn foreldre. Anonymkode: b4602...e11 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 15 timer siden #73 Del Skrevet 15 timer siden Du visste om konfirmasjonen først, da er det den man går i. Utover det tenker jeg familie før venner. Jeg antar du også ønsker at familiene deres skal prioritere deres anledninger (dåp, konfirmasjon, bryllup ++), da må man gjøre det samme for dem. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #74 Del Skrevet 14 timer siden Hadde dratt i utdrikningslag. Konfirmasjon er en tulledag, egentlig ingen bryr seg om det. Når du ikke har spesielt kontakt med han så tenker jeg det er greit å droppe. Og du fikk vel bare beskjed om at det var Konfirmasjon da, du har vel ikke takket ja til invitasjonen? Er det så lenge siden du fikk beskjed så er det mulig å glemme det. Hun som skulle bli min forlover glemte datoen for mitt bryllup og bestilte seg tur til England. Stod uten forlover plutselig, men folk glemmer. Da er det lov å glemme en Konfirmasjon. Anonymkode: 2f449...38a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #75 Del Skrevet 14 timer siden Nymphadora skrev (1 time siden): Blodsbånd trumfer kanskje alt for deg, men slik er det ikke for alle. De aller fleste har et sterkere bånd til sine nærme venner, enn de har til fettere og kusiner, og for mange sikkert også enn til onkler og tanter. Man kan føle på et ganske stort utenforskap om man mister veninneutdrikningslaget i utlandet, men tror de færreste føler de går glipp av en stor begivenhet ved at man går glipp av en konfirmasjon. Tror nesten ikke jeg ville være tilstede i min egen konfirmasjonsfesten, hvis det ikke var for gavene. Hvis TS sin familie er som deg, så bør man kanskje prioritere konfirmasjon for å ikke skape dårlig stemning. Og jeg tror de fleste venner vil forstå om man føler seg nødt til å prioritere familieselskap. Hvis de har et mer avslappet forhold til det, synes jeg ts bør ta turen hun har mest lyst til. Nå svarte jeg en annen som spurte hvorfor TS skulle dra på fylla over familie og fikk svar "vennskap". TS har sagt ja til en innbydelse, da kan man ikke ditche det uten videre. Det er ikke bare du som skal ha det godt med deg selv, andre skal ha det godt rundt deg også. At du ikke holder avtaler eller er til å stole på går direkte utover andre. Man kan tenke på andre OG seg selv og ta en prat med onkelen istedenfor å bare avlyse noe man har takket ja til. Anonymkode: efc50...b4b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #76 Del Skrevet 14 timer siden Jeg hadde lett dratt i utdrikningslag. Ingen husker hvem som var gjester i konfirmasjonen sin når de blir voksne, uansett. Anonymkode: 3af66...7b6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #77 Del Skrevet 14 timer siden Ella-2 skrev (3 timer siden): Jo, for konfirmanten betyr denbe dagen mye Virket ikke slik. For når jeg skrev her hatt konfirmanten ble lei seg over at familie medlem meldte avbud på konfirmasjon så var ungdommen her tydligvis ført følelse over på ungdommen. At vi hadde sagt at personen prioritert feil. Noe vi ikke sa men sier seg selv at konfirmanten blir lei seg når mormor og tante velger jobb Anonymkode: 924b7...54c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #78 Del Skrevet 14 timer siden God folkeskikk: Du takket ja til invitasjon til konfirmasjonen først, og da takker du nei til utdrikningslaget. Anonymkode: a29bf...2fd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #79 Del Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (5 timer siden): Da har jo dere overført følelser til ungdommen. Slik kunne min mor være også. Jeg brydde meg ikke, men hun hadde et behov for å fortelle meg når andre prioriterte "feil". Alternativt som pleier de å skuffe, og prioritere bort. Er familien generelt nær og tilstedeværende, og trygg, så legger ikke en konfirmant store følelser i at en kusine uteblir. Anonymkode: 02f16...97e Hallo det gjorde vi nå ikke. Vil nå si normalt at konfirmanten blir skuffer når mormor velger bort konfirmasjon og er fadder, og en tante gjør det samme og familien er liten. For å si det slik etter det har ungdommen sagt ut at det ikke ønsker kontakt fordi de hele tiden melder avbud når de blir bedt på noe Anonymkode: 924b7...54c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #80 Del Skrevet 13 timer siden Jeg ville nok ha vært litt egoistisk her og valgt utdrikningslag... Men ville ha tatt en prat med konfirmanten i forkant,og gitt en fin gave. Anonymkode: 75ba1...9ac Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå