Gå til innhold

Konfirmasjon kolliderer med utdrikningslag

graaspurv

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Og Ps. Selvsagt drar man alltid dit man er invitert først, det har jeg lært mine barn også, men noen ganger er det unntak - som dette. 

Anonymkode: 0bac1...bb6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg fikk beskjed om konfirmasjonen på en familiemiddag med onkel i august i fjor - offisiell invitasjon i posten er strengt tatt i kommet. Den er i mai (i en langhelg, derav konflikten med utdrikningslaget). Husker ikke helt hva jeg sa i høst, sikkert "jeg skal legge det inn i kalenderen", eller noe lignende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis du alt har sagt ja til innbydelsen så drar du. Er nå det jeg har lært den som en alt har sagt ja til drar en til.

Ser flere skriver konfirmanten ikke vil huske uansett pga andre gjester. Det har mye med hvor stor familie osv er. Her så vi faktisk at ungdommen ble lei seg når enkelte uteble siden de følte de igjen ble utelat av enkelte familie medlemmer 

Anonymkode: 924b7...54c

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde valgt utdrikningslag. Der er dere få, og hver enkelt er viktig. Om søskenbarn til konfirmant ikke kommer, blir ikke dagen mindre fin for det om. Tror både konfirmant og familie forstår det veldig godt. 

Har hatt konfirmant selv nå nettopp, og det var familie som avlyste for "mindre" grunn enn det, og har ingen problem med at de avlyste likevel. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kom an på mye. Er det en liten familie med få gjester hade jeg tatt konfirmasjonen. Hvis ikke hadde jeg kompansert konfirmanten med en ærlig forklaring og større gave, og dratt på fest.  

Anonymkode: 830cc...74b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

graaspurv skrev (1 time siden):

Jeg er invitert på utdrikningslaget til ei nær venninne som skal holdes over tre dager i Spania. Jeg kjenner alle som skal være med godt (type 5-8 stk), det er folk jeg møter omtrent ukentlig. Dessverre kolliderer dette med konfirmasjonen til fetteren min, som jeg ble invitert til nærmere et år i forkant. 

Jeg hadde prioritert konfirmasjon over det meste, inkludert konserter og større fødselsdager (type 30-årslag), men jeg synes det er fryktelig vanskelig å velge nå. Jeg er veldig glad i familien min, og faren til konfirmanten har vært flink til å stille opp for meg. Han har forøvrig hatt det ganske tøft de siste årene av ulike grunner. Samtidig er jeg også glad i venninna mi og resten av vennegjengen. Jeg hadde en periode i livet hvor jeg slet med deprisjon og ensomhet, og det er mye takket være denne vennegjengen at jeg nå har det stort sett bra. Dette er det første utdrikningslaget er jeg har blitt invitert til. Hvis jeg kun tenker på meg selv har jeg absolutt mest lyst til å dra på utdrikningslaget ... Hva ville du valgt? 

Hadde dette vært en slektning du såvidt hadde kontakt med hadde jeg prioritert utdrikningslaget, men her høres dere såpass nære ut at jeg hadde prioritert konfen. Bruda burde forstå iallefall

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Konfirmasjon. Familien har stilt opp for det, nå er det din tur å stille opp. Og så til en litt tøff sannhet; de fleste som er gode venner i 20-årene er ikke folk du nødvendigvis har kontakt med om ti år når folk er etabler, har barn og hsr flyttet litt på seg. Familien din derimot er der fremdeles. 

Anonymkode: e9f03...c7d

Tja, jeg vet ikke jeg. Venner er familie man velger. I mitt tilfelle er det de nære vennene mine som er «livet mitt», da det er dårligere kontakt innad i familien. Litt på siden dette, men ville bare påpeke at det er ikke alltid familie blir de viktigste livet gjennom.

Anonymkode: 968ab...8b6

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har konfirmant neste år og jeg hadde 100% forstått om du valgte utdrikkingslag over konfirmasjon, kanskje unntatt om du er fadder (men jeg er lite opptatt av kutyme og hadde sagt "Reis, kos deg" uansett).  Jeg kan ikke si at jeg husker akkurat hvem som var i min konfirmasjon, eller om noen manglet. Så sant det ikke er et så lite selskap at du åpenbart mangler så er du som noen nevner viktigere i utdrikkingslaget. Verden er ikke så svart hvit som at man alltid stiller på det man takket ja til først, det er lov å la en tre dagers tur trumfe et selskap på noen timer.

Ta en telefon til onkel og forklar dilemmaet, tilby å ta med konfirmanten på noe gøy senere. Blir det helt krise får du heller revurdere, familie er absolutt viktig de også.

Anonymkode: 66ab4...b24

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

graaspurv skrev (1 time siden):

Jeg er invitert på utdrikningslaget til ei nær venninne som skal holdes over tre dager i Spania. Jeg kjenner alle som skal være med godt (type 5-8 stk), det er folk jeg møter omtrent ukentlig. Dessverre kolliderer dette med konfirmasjonen til fetteren min, som jeg ble invitert til nærmere et år i forkant. 

Jeg hadde prioritert konfirmasjon over det meste, inkludert konserter og større fødselsdager (type 30-årslag), men jeg synes det er fryktelig vanskelig å velge nå. Jeg er veldig glad i familien min, og faren til konfirmanten har vært flink til å stille opp for meg. Han har forøvrig hatt det ganske tøft de siste årene av ulike grunner. Samtidig er jeg også glad i venninna mi og resten av vennegjengen. Jeg hadde en periode i livet hvor jeg slet med deprisjon og ensomhet, og det er mye takket være denne vennegjengen at jeg nå har det stort sett bra. Dette er det første utdrikningslaget er jeg har blitt invitert til. Hvis jeg kun tenker på meg selv har jeg absolutt mest lyst til å dra på utdrikningslaget ... Hva ville du valgt? 

Velg konfirmasjonen. Det er en familiefest, og du står konfirmanten og familien nær. Du har visst om konfirmasjonen lenge, og at invitasjonen ville komme på et vis. Selvsagt står du også den i utdrikningslaget nær, men det er en viss forskjell på konfirmasjon, Spania-tur og utdrikningslag. Konfirmasjonen til din fetter foregår en gang. Utdrikningslag og Spania-tur kan du oppleve flere ganger, selv om det blir med en annen person. Og de andre i utdrikningslaget bør klare å forstå at konfirmasjonen er viktig.

Endret av Millimani
  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Tja, jeg vet ikke jeg. Venner er familie man velger. I mitt tilfelle er det de nære vennene mine som er «livet mitt», da det er dårligere kontakt innad i familien. Litt på siden dette, men ville bare påpeke at det er ikke alltid familie blir de viktigste livet gjennom.

Anonymkode: 968ab...8b6

At det er dårlige relasjoner innad i familien er ikke så rart hvis man tar så lett på familieforpliktelser. Det høres ut som om TS har mer pålitelige folk i familien sin, så din situasjon er ikke sammenlignbar.

Anonymkode: 69eef...1bb

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Konfirmasjon betyr ikke en dritt! God tur til Spania, kos deg!

Anonymkode: 04ff9...6a3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne var vanskelig. Jeg ville snakket med konfirmanten og loddet stemningen. Eventuelt sendt en ekstra fin gave om jeg hadde valgt Spania. Ikke sikkert dette betyr så mye for konfirmanten som man tror.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff dette var ikke enkelt. Jeg føler med deg, for jeg har vært i lignende dilemma og det blir både feil og riktig uansett hva man gjør. Og det  kan  være  så frustrerende at man får gåsehud. Har vært borti det mange ganger, siden jeg har en veldig stor slekt med dine, mine, våre, svigerfamilie etc....vil bryllup og runde bursdager, dåp, reiser..på et eller annet tidspunkt alltid krasje. Senest for et par år siden. En godt planlagt utenlandstur der det eneste som manglet var å bestille flybilletter. Så kommer  faren min  på relativt kort varsel og sier: Du har vel fri i pinsen? For da blir det STORT selskap for å feire at jeg blir 60!

Du blir jo ikke klokere av å se her, for det er temmelig 50/50 på om du bør prioritere konfirmasjon eller utdrikningslag.  Jeg tror du kommer bedre ut av det å snakke med venninene dine og onkelen din. Du kommer nesten ikke utenom det uansett og jo lenger du utsetter,  jo verre blir angsten. 

Endret av Laraa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tenker at er man en tett familie som setter det viktig å stille opp for hverandre har de selvfølgelig full forståelse for at du drar i et slikt utdrikningslag og vil til og med oppfordre deg til det.

Det er de vanskelige familiene som vil krangle og bli sure for noe slikt, og de kan de sikkert være godt å reise litt bort fra uansett.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis du alt har sagt ja til innbydelsen så drar du. Er nå det jeg har lært den som en alt har sagt ja til drar en til.

Ser flere skriver konfirmanten ikke vil huske uansett pga andre gjester. Det har mye med hvor stor familie osv er. Her så vi faktisk at ungdommen ble lei seg når enkelte uteble siden de følte de igjen ble utelat av enkelte familie medlemmer 

Anonymkode: 924b7...54c

Da har jo dere overført følelser til ungdommen. Slik kunne min mor være også. Jeg brydde meg ikke, men hun hadde et behov for å fortelle meg når andre prioriterte "feil". 

Alternativt som pleier de å skuffe, og prioritere bort. 

Er familien generelt nær og tilstedeværende, og trygg, så legger ikke en konfirmant store følelser i at en kusine uteblir. 

Anonymkode: 02f16...97e

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Sirah skrev (16 minutter siden):

Denne var vanskelig. Jeg ville snakket med konfirmanten og loddet stemningen. Eventuelt sendt en ekstra fin gave om jeg hadde valgt Spania. Ikke sikkert dette betyr så mye for konfirmanten som man tror.

Det gjorde jeg den gangen jeg ikke kunne møte, på grunn av utveksling i et annet land. Kjøpte en fin gave fra landet jeg var i, og det er en gave hun fortsatt husker godt da den var så spesiell, og ikke tradisjonell :) 

Anonymkode: 02f16...97e

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
late_argument skrev (1 time siden):

Pluss: Se tilbake på din egen konfirmasjon. Hvem faen bryr seg?

Noen gjør det. Mange har veldig liten familie. I mine to eldste barns konfirmasjon var det totalt 10 gjester. De hadde husket om en av dem uteble, for å si det sånn. Det er også svært dårlig folkeskikk å takke nei til noe man opprinnelig har takket ja til, bare fordi noe mer spennende plutselig dukket opp.

Anonymkode: 3ce04...529

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du takket ja til å komme i konfirmasjonen? Kan du snakke med din onkel?

Har du takket ja så kan du ikke avlyse konfirmasjonen helt uten videre synes jeg. Da hadde jeg snakket med familien først, kanskje de sier at det ikke er så nøye og lar deg dra?

Helt ærlig så hadde jeg aldri tenkt noe særlig over det hvis jeg var din onkel eller fetter, jeg hadde sagt at du må dra til Spania! Men det er meg, kanskje de føler seg forrådt hvis du velger dem bort. Da er det ikke verdt å dra til Spania. Du møter jo disse venninnene ukentlig uansett.

Endret av Blåttvann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Konfirmasjon betyr ikke en dritt! God tur til Spania, kos deg!

Ja, men FYLLA betyr masse! Ikke sant?

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, men FYLLA betyr masse! Ikke sant?

Vennskap. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...