AnonymBruker Skrevet i går, 08:03 #1 Del Skrevet i går, 08:03 Jeg og pappaen flytter fra hverandre ila sommeren. Bor nå i et dyrt området hvor jeg ikke vil ha råd til mer enn en 2-roms på maks 40 kvm. Flytter jeg til et annet området, kan jeg få mye mer for pengene (større plass og kanskje til og med to soverom). Men hvor høy bør terskelen være for å bytte skole på barnet? Ville dere unngått å bytte skole for alt det er verdt? Pappaen vil også måtte flytte, da ingen av oss har råd til å sitte med leiligheten her. Men han har bil og er mer fleksibel. Anonymkode: bef8b...8d3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 08:50 #2 Del Skrevet i går, 08:50 Det kommer mye an på hvordan barnet er. Hadde nok byttet i deres situasjon. Anonymkode: a42a9...f94 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trilili Skrevet i går, 13:41 #3 Del Skrevet i går, 13:41 Hadde kjøpt den der 2 roms og krysset fingrene at den øker i verdi/du får høyere lønn etterhvert. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 13:48 #4 Del Skrevet i går, 13:48 Med kun ett barn så blir det litt flipperspill og jeg vil si at din trivsel er viktigere enn barnets for du vil påvirke henne mye. Bytte skole går nok lettere dess yngre barnet er. Barnets personlighet vil være avgjørende, er barnet ekstrovert og åpen og får lett kontakt hadde jeg valgt det som er viktigst for deg, er barnet engstelig, søker trygghet og har fått noen gode venner hadde jeg nok godtatt mindre leilighet. Så kommer det litt an på om hvor det antas at boligprisene stiger mest så du får bedre verdi på boligen Anonymkode: 640a0...423 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 14:42 #5 Del Skrevet i går, 14:42 Det viktigste er vel at du og far ender opp med å bo nær hverandre og at dere bor i en god skolekrets. Hvis dere bor i en svært god skolekrets med trivsel så ville jeg nå heller ha kjøpt en toroms i første omgang. Men det er meg. Vi har prøvd å bo i en "rimelig" skolekrets, aldri igjen. Anonymkode: 9dca6...9f8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #6 Del Skrevet 23 timer siden Jeg hadde flyttet. Herlighet det er da hundrevis av andreklassinger som bytter skole, helt uten problemer. Ofte tar det kort tid før de er inne i gjengen. Heller nå, enn om tre- fire år når leiligheten er blitt for liten. Anonymkode: 53944...f54 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #7 Del Skrevet 18 timer siden Trilili skrev (9 timer siden): Hadde kjøpt den der 2 roms og krysset fingrene at den øker i verdi/du får høyere lønn etterhvert. Aldri i verden. Fint område og 2 roms? Alt annet dom skal følges opp så en ikke skiller seg ut. Anonymkode: 297a9...70a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #8 Del Skrevet 11 timer siden Jeg hadde flyttet. Det er ikke bra å være rikest, og definitivt ikke bra å være fattigst i gata. Finn deg et sted hvor det er flere i din situasjon, så blir det lettere for barnet ditt på skolen også når vennene har råd til ca samme levestandard. Om du har mulighet ville jeg definitivt prioritert 2 soverom så han kan få litt plass for seg selv når han trenger det. Han er nå bare 6-7 år og behovet er lite, men det endrer seg veldig mye når de næremer seg tenårene. De har gjerne venner med hjem og trenger et privatliv. Trilili skrev (17 timer siden): Hadde kjøpt den der 2 roms og krysset fingrene at den øker i verdi/du får høyere lønn etterhvert. Og hva skal TS gjøre om den stiger i verdi? Kjøpe seg en enda større leilighet som også er økt masse, og faktisk enda mer enn 2-roms'en? Det må være dagens dårligste og minst gjennomtenkte råd. Anonymkode: d574c...c69 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #9 Del Skrevet 11 timer siden Jeg tenker at terskelen skal være høy, gitt at barnet trives godt på skolen det går på. Anonymkode: 4ac15...a8c 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #10 Del Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg hadde flyttet. Det er ikke bra å være rikest, og definitivt ikke bra å være fattigst i gata. Finn deg et sted hvor det er flere i din situasjon, så blir det lettere for barnet ditt på skolen også når vennene har råd til ca samme levestandard. Om du har mulighet ville jeg definitivt prioritert 2 soverom så han kan få litt plass for seg selv når han trenger det. Han er nå bare 6-7 år og behovet er lite, men det endrer seg veldig mye når de næremer seg tenårene. De har gjerne venner med hjem og trenger et privatliv. Og hva skal TS gjøre om den stiger i verdi? Kjøpe seg en enda større leilighet som også er økt masse, og faktisk enda mer enn 2-roms'en? Det må være dagens dårligste og minst gjennomtenkte råd. Anonymkode: d574c...c69 Og hva hjelper det å flytte til et område hvor prisene stiger mindre?... da blir leiligheten hennes verdt mindre relativt til et I et dyrt området. Men for å oppklare ting: 1. Hun må betale avdrag på leiligheten og avkastning på de blir høyere hvis prisene øker mer i et dyrt område. 2. Betaling av avdrag er indirekte sparing og hun både sparer egenkapital og får verdiøkning i området (hvis prisene øker vel og merke) 3. Slipper alt som kommer i et belastet området og sannsynligvis får mere hjelp også, siden folk der har både bedre råd og tid. Det er niks problem å ta en ekstra ungen med på slalom (og tom finne utstyr) hvis man har god råd og tid. Bare å ta med hjem fra hytta eller ta et ekstra sett. Og det gjør man sikkert for en venn til barnet. Finnes gjerne andre types som ser ned, men i et annet området kan det være umulig rett og slett. 4. Hun selv må faktisk anstrenge seg litt mere for å gi det samme som som andre får. Ja, det blir vanskeligere for foreldrene, men barna vinner på sikt. Foreldrene også. Og Slipper en endring til. Anonymkode: 883fc...190 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #11 Del Skrevet 9 timer siden For noen egoistiske fjols som svarer i tråden her. Har man fått barn, så er selvfølgelig barnets beste det man tenker på. Å sette seg selv foran er tilnærmet å ha svekkede sjelsevner, og dermed ikke i stand til å ha omsorgen. Det er ikke bra for barn flest å flytte, det er det man forholder seg til, og ikke Musk-lignende egotripper som de fleste her i tråden. Barn og unge som flytter ofte, har større risiko for depresjon senere i livet Anonymkode: 4458f...a0f 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #12 Del Skrevet 9 timer siden Ville flyttet, lettere nå som barnet bare går i 2.klasse, og kjipt å være stuck med to-roms når barnet blir eldre. Anonymkode: dedea...821 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #13 Del Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (12 minutter siden): For noen egoistiske fjols som svarer i tråden her. Har man fått barn, så er selvfølgelig barnets beste det man tenker på. Å sette seg selv foran er tilnærmet å ha svekkede sjelsevner, og dermed ikke i stand til å ha omsorgen. Det er ikke bra for barn flest å flytte, det er det man forholder seg til, og ikke Musk-lignende egotripper som de fleste her i tråden. Barn og unge som flytter ofte, har større risiko for depresjon senere i livet Anonymkode: 4458f...a0f «Barn som flytter ofte»… Her er jo tanken at om vi flytter og barnet må bytte skole, blir dette første og siste gangen. Da tenker vi at det er der vi skal bo. Ts Anonymkode: bef8b...8d3 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #14 Del Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (19 timer siden): Med kun ett barn så blir det litt flipperspill og jeg vil si at din trivsel er viktigere enn barnets for du vil påvirke henne mye. Bytte skole går nok lettere dess yngre barnet er. Barnets personlighet vil være avgjørende, er barnet ekstrovert og åpen og får lett kontakt hadde jeg valgt det som er viktigst for deg, er barnet engstelig, søker trygghet og har fått noen gode venner hadde jeg nok godtatt mindre leilighet. Så kommer det litt an på om hvor det antas at boligprisene stiger mest så du får bedre verdi på boligen Anonymkode: 640a0...423 Barnet er alltid litt sjenert/forsiktig til å begynne med, men kommer relativt lett i kontakt med folk ganske fort. Ts Anonymkode: bef8b...8d3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #15 Del Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg hadde flyttet. Det er ikke bra å være rikest, og definitivt ikke bra å være fattigst i gata. Finn deg et sted hvor det er flere i din situasjon, så blir det lettere for barnet ditt på skolen også når vennene har råd til ca samme levestandard. Om du har mulighet ville jeg definitivt prioritert 2 soverom så han kan få litt plass for seg selv når han trenger det. Han er nå bare 6-7 år og behovet er lite, men det endrer seg veldig mye når de næremer seg tenårene. De har gjerne venner med hjem og trenger et privatliv. Og hva skal TS gjøre om den stiger i verdi? Kjøpe seg en enda større leilighet som også er økt masse, og faktisk enda mer enn 2-roms'en? Det må være dagens dårligste og minst gjennomtenkte råd. Anonymkode: d574c...c69 Vil ikke si vi bor i et rikmannsområdet, altså. Så ille er det ikke. Men det er masse nye boliger her, i tillegg til at det er sentralt. Derav dyre priser. Flytter vi i en 2-roms, tenker jeg at det er meg det går utover når det gjelder soverom. Barnet tar rommet, jeg blir nødt til å sove på stua (evt på en madrass på rommet til barnet så lenge det går). Ts Anonymkode: bef8b...8d3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #16 Del Skrevet 9 timer siden Vet du at du og far ville flyttet til samme skolekrets? Og være enige om å bli boende der? Jeg ville nok oppleve det som litt risikabelt å ta en slik beslutning såpass raskt. Mye endrer seg etter en skilsmisse. Plutselig har far truffet en ny, og flytter igjen. Man tenker/sier at det ikke blir tilfelle, men det snur raskt. I tillegg blir deg jo mye nytt for barnet på en gang. Jeg ville tenkt at det var bra for barnet og ha noe stabilt igjen når dere flytter fra hverandre, i form av lærere og venner. Anonymkode: 4ac15...a8c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
takinova Skrevet 8 timer siden #17 Del Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (På 21.1.2025 den 9.03): Jeg og pappaen flytter fra hverandre ila sommeren. Bor nå i et dyrt området hvor jeg ikke vil ha råd til mer enn en 2-roms på maks 40 kvm. Flytter jeg til et annet området, kan jeg få mye mer for pengene (større plass og kanskje til og med to soverom). Men hvor høy bør terskelen være for å bytte skole på barnet? Ville dere unngått å bytte skole for alt det er verdt? Pappaen vil også måtte flytte, da ingen av oss har råd til å sitte med leiligheten her. Men han har bil og er mer fleksibel. Anonymkode: bef8b...8d3 Bedre å bytte nå enn i 3.-4.klasse. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #18 Del Skrevet 6 timer siden Hadde ikke ofra eget soverom for at barnet skulle slippe å bytte skole. Det går sin regel bra å bytte skole, barnet får nye venner. Anonymkode: 2eed4...2cb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #19 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (3 timer siden): Og hva hjelper det å flytte til et område hvor prisene stiger mindre?... da blir leiligheten hennes verdt mindre relativt til et I et dyrt området. Men for å oppklare ting: 1. Hun må betale avdrag på leiligheten og avkastning på de blir høyere hvis prisene øker mer i et dyrt område. 2. Betaling av avdrag er indirekte sparing og hun både sparer egenkapital og får verdiøkning i området (hvis prisene øker vel og merke) 3. Slipper alt som kommer i et belastet området og sannsynligvis får mere hjelp også, siden folk der har både bedre råd og tid. Det er niks problem å ta en ekstra ungen med på slalom (og tom finne utstyr) hvis man har god råd og tid. Bare å ta med hjem fra hytta eller ta et ekstra sett. Og det gjør man sikkert for en venn til barnet. Finnes gjerne andre types som ser ned, men i et annet området kan det være umulig rett og slett. Anonymkode: 883fc...190 Dette (i fet) var ikke lett å forstå. Hva mener du egentlig med dette? Anonymkode: 71fbf...777 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #20 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (4 timer siden): Og hva hjelper det å flytte til et område hvor prisene stiger mindre?... da blir leiligheten hennes verdt mindre relativt til et I et dyrt området. Men for å oppklare ting: 1. Hun må betale avdrag på leiligheten og avkastning på de blir høyere hvis prisene øker mer i et dyrt område. 2. Betaling av avdrag er indirekte sparing og hun både sparer egenkapital og får verdiøkning i området (hvis prisene øker vel og merke) 3. Slipper alt som kommer i et belastet området og sannsynligvis får mere hjelp også, siden folk der har både bedre råd og tid. Det er niks problem å ta en ekstra ungen med på slalom (og tom finne utstyr) hvis man har god råd og tid. Bare å ta med hjem fra hytta eller ta et ekstra sett. Og det gjør man sikkert for en venn til barnet. Finnes gjerne andre types som ser ned, men i et annet området kan det være umulig rett og slett. 4. Hun selv må faktisk anstrenge seg litt mere for å gi det samme som som andre får. Ja, det blir vanskeligere for foreldrene, men barna vinner på sikt. Foreldrene også. Og Slipper en endring til. Anonymkode: 883fc...190 Jeg skjønte heller ikke helt. Ja, bolig kan det være bra verdiøkning på, men man må faktisk ha råd til å betale både renter og den tvungne sparingen (avdrag). Å bo en en liten 2-roms på 40 kvm er trangt. Særlig når barnet blir større. Har man andre muligheter er det verdt å flytte. Hvem sier at alternativet er et belastet område? Og hvordan tenker du man i praksis skal løse å alltid la barnet være med andre men aldri ha råd til å ta med andres barn på noe? Hva mener du med anstrenge seg mer? Jobbe mer og tjene mer penger slik at hun kan ta andres barn med på slalom? Være den foreldren som alltid snylter så anstrengelsen ligger i masing? Sove på balkongen i 40 kvm-leiligheten så det blir bedre plass inne? Anonymkode: d574c...c69 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå