Gå til innhold

Mann som er tafatt og ikke er i pappaperm

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har det så frustrerende nå, og vet egentlig ikke helt hva jeg skal gjøre. Jeg har et barn med en mann som har vist seg å være så ekstremt tafatt. Gjør aldri noe hyggelig for meg, fikk ikke en gave til jul engang. Men det får nå så være hvis han hadde steppet opp som far. Han er nå i pappaperm, men jeg må «jage» han opp. Han vil helst sitte på pc-en og game med kamerater og bruke penger på krypto hele kvelden, enn å legge seg til normal tid sånn at han er uthvilt og klar for dagen. Dette resulterer i at jeg stort sett må stå opp hver dag. Til hans «forsvar» er jeg jo hjemme fordi jeg er sykmeldt pga depresjon. Men til legen og min egens frustrasjon og får jeg jo aldri hvilt ut fordi det ikke er noe tak i han. Vi snakket lenge om dette før vi fikk barn, og han lovet å ta stort ansvar. Nå i det siste har det vært så dårlig stemning at når jeg jagde han opp nå 08.15 etter å ha vært våken med baby siden 04.15 så sa han at det er «ferdig» og «over». Jeg vet liksom ikke helt hva jeg skal gjøre. Hvordan skal jeg få påvirket han til å ta mer ansvar? Har ikke lyst til å bli alene heller, men av og til kjennes det jo faktisk ut som jeg er alene selv om vi er to om dette.

Anonymkode: f3446...005

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Må du være der? Har du en venninne eller familie med tomt hus? Ammer du? Kan du enten amme på natt og så dra bort og sove et annet sted, eller legge deg i et annet hus med en gang? 

Hvis du uansett tar ansvar for babyen så er det jo bedre at han jobber og heller sparer permisjonen sin.

Anonymkode: b0b09...de6

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hurra for likestillingen!

dette er håpløst

Anonymkode: 14304...1f8

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har det så frustrerende nå, og vet egentlig ikke helt hva jeg skal gjøre. Jeg har et barn med en mann som har vist seg å være så ekstremt tafatt. Gjør aldri noe hyggelig for meg, fikk ikke en gave til jul engang. Men det får nå så være hvis han hadde steppet opp som far. Han er nå i pappaperm, men jeg må «jage» han opp. Han vil helst sitte på pc-en og game med kamerater og bruke penger på krypto hele kvelden, enn å legge seg til normal tid sånn at han er uthvilt og klar for dagen. Dette resulterer i at jeg stort sett må stå opp hver dag. Til hans «forsvar» er jeg jo hjemme fordi jeg er sykmeldt pga depresjon. Men til legen og min egens frustrasjon og får jeg jo aldri hvilt ut fordi det ikke er noe tak i han. Vi snakket lenge om dette før vi fikk barn, og han lovet å ta stort ansvar. Nå i det siste har det vært så dårlig stemning at når jeg jagde han opp nå 08.15 etter å ha vært våken med baby siden 04.15 så sa han at det er «ferdig» og «over». Jeg vet liksom ikke helt hva jeg skal gjøre. Hvordan skal jeg få påvirket han til å ta mer ansvar? Har ikke lyst til å bli alene heller, men av og til kjennes det jo faktisk ut som jeg er alene selv om vi er to om dette.

Han sier det er over fordi du vekker ham 08:15 når han er i pappapermisjon? 

Her tenker jeg at det ikke er noe som helst du får gjort, du kan ikke endre ham. Han tar ikke ansvar og har åpenbart null interesse for det også. Tenker at her hadde jeg tatt ham på ordet og latt det forholdet være over, faktisk. Når han er SÅ lite åpen for å se din side så virker det som om valget ditt er å akseptere at han gjør hva f. han vil, eller å gå. Skjønner godt trangen til å prøve å fikse dette, men det er umulig å gjøre alene. 

Anonymkode: 8f1bd...cbf

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du får minne han på hva dere snakka om. Og om det ikke blir bedre, pakk sakene og dra. Det er bedre å gå tidlig enn å leve åresvis i et dårlig forhold i håp om at det skal bli bedre når der er null tegn til endring. 

Anonymkode: cf776...83a

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå på jobb så blir han nødt. Når du går sykemeldt hjemme muliggjør du unnasluntring og blir bare mer deprimert.

På jobb er det normale folk du kan ha vanlige samtaler med og slipper å se på tafattheten. Det kan være godt for psyken og godt for praktisering av papparollen.

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke bare å reise fra ungen for at far skal ta mer ansvar. Han har tydeligvis null interesse for å være pappa, så det beste er å gjøre det slutt. Komme deg unna.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hurra for likestillingen!

dette er håpløst

Dette har ikke noe med likestilling å gjøre. Dette er en mann som er dust. Ikke dra alle over en kam.

Anonymkode: 38efd...444

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
hvaduikkeser skrev (3 minutter siden):

Det er ikke bare å reise fra ungen for at far skal ta mer ansvar. Han har tydeligvis null interesse for å være pappa, så det beste er å gjøre det slutt. Komme deg unna.

Ja det er tilfeller av fedre som knapt gir barna mat og ny bleie, fordi de har jo ikke blitt bedt om det.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utfordringen her er at situasjonen er kompleks og det er flere ting som påvirker hverandre. At du er sykemeldt gjør det lett for han å sluntre unna. "Du skal jo ikke noe. Hvorfor kan ikke du ta deg av ungen?".

Jo lengre dette skurer og går jo vanskeligere blir det å få løst.

Er han i det hele tatt i stand til å ta seg av ungen? Altså får han gitt barnet mat, legge barnet, skifte på barnet og ivareta grunnleggende behov?

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dette har ikke noe med likestilling å gjøre. Dette er en mann som er dust. Ikke dra alle over en kam.

Det er dessverre mange duster

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Vi snakket lenge om dette før vi fikk barn, og han lovet å ta stort ansvar.

Hvorfor trodde du at personlighetstrekkene hans skulle bli bedre når man puttet et barn inn i bildet?

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det har aldri vært meningen at fedre skulle ta seg av dette. Vi har bare presset det til slik, og det viser seg å funke svært dårlig.

Anonymkode: 71cb9...561

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Det har aldri vært meningen at fedre skulle ta seg av dette. Vi har bare presset det til slik, og det viser seg å funke svært dårlig.

Kilde? Kvinner takler helt fint klassiske «mannsyrker» og «manneoppgaver» så hvorfor skal dette være annerledes? 

Anonymkode: 87c5a...120

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Han tror han har ferie han nå. Hadde det på samme måte med min ex. Det var jeg som tok meg av alt, han slappet av og trenet. 🙄

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel ts...ta vekk en kabel bak pc...så løser du det problemet fort

Da vil du kunne ta kabelen.. spørre..hvem er viktigste..den eller familien.

Da får du svaret fort

Ja jeg mener det..uten kabelen får han ikke brukt pc 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Kilde? Kvinner takler helt fint klassiske «mannsyrker» og «manneoppgaver» så hvorfor skal dette være annerledes? 

Anonymkode: 87c5a...120

Kvinner har presset seg inn i mannsmiljøene. Mannfolk har aldri presset seg på for å få mer med barn å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan du fjerne wifi, f eks? Ta ham med til helsestasjonen eller få helsesykepleier på hjemmebesøk? 

Anonymkode: 43135...3e8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan du fjerne wifi, f eks? Ta ham med til helsestasjonen eller få helsesykepleier på hjemmebesøk? 

Anonymkode: 43135...3e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kvinner har presset seg inn i mannsmiljøene. Mannfolk har aldri presset seg på for å få mer med barn å gjøre.

Ikke riktig.  Normale fedre er glad for tid sammen med sine barn, og ønsker og liker å følge de opp. Ikke fornærm vanlige menn ved å sette de i samme bås som disse tullingene. 

Anonymkode: b6863...b45

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...