AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #1 Del Skrevet 22 timer siden Har en 7.klassing dom fram til i fjor sommer har vært veldig enkel å forholde seg til..alltid utført beskjeder, fulgt regler over alt, sovet godt og vært rolig. Som kom sommeren før 7.kl, og brått våknet villdyret. Vi har fortsatt hyggelige morgener, men de er i mindretall. Hun som før stod opp med en gang, vil bare ligge, og det ender med at hun står opp fordi det blir mye mas. Hun dropper frokost fordi hun er for trøtt, men smører matpakke. Det er sure svar hele tiden, kommentarer på at hun sover for lite(legger seg 0845), og det er en lite hyggelig stemning. Jg ønsker å være en støttende forelder som viser omsorg, kjærlighet og at jeg er tilstedet-men det er jammen krevende når nesten hver dag starter med dårlig stemning. Jeg tenker jeg gjør noe feil i kommunikasjonen og væremåte mot henne, siden det blir slik. Vurderer å skaffe en bok om å kommunisere med ungdom, da jeg helt tydelig ikke mestrer det. Det er sårt å vondt å gi henne så dårlige starter på dagene-de kan påvirke henne negativt resten av dagen. Og hvordan gi en ungdom nok søvn? Om hun legges tidligere ligger hun og vrir seg til kl 23/2330. I dag ble hun dratt ut av senga for 20 min siden, og har nå løpt til skolebussen (igjen) fikk tilbud om å bli kjørt i dag, men avslo. Skolen starter 0810, og bussen bruker 20 min på å kjøre. Henter 0740, hun bruker 10 min på å gå til henteplass. Har skjønt at hun er nokså normal, men jeg ønsker tips for å snu vår kommunikasjon, slik at jeg får vist henne at jeg fortsatt er her for henne og at jeg ønsker henne kun godt. Noen som vil dele erfaringer med meg? Anonymkode: 74d61...9db Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #2 Del Skrevet 22 timer siden Mitt råd er enkelt: la henne være mest mulig i fred. Hun vet at du er glad i henne og er der for henne. Anonymkode: 07617...7a1 5 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #3 Del Skrevet 22 timer siden Sett dere ned sammen i fredstid når dere begge er rolig og våken. Snakk med henne om hvordan du opplever morgenen og spør henne hva hun kjenner på og hvordan hun kan få en mer lystbetont start på dagen. Anonymkode: 685c1...92c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #4 Del Skrevet 22 timer siden AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Mitt råd er enkelt: la henne være mest mulig i fred. Hun vet at du er glad i henne og er der for henne. Anonymkode: 07617...7a1 Dette er faktisk et veldig godt råd. Noen situasjoner som å få de opp å avgårde krever selvsagt masing, men det å generelt la de ta styringen over seg selv er genialt. Her hjemme så får jeg nå grei beskjed hvis behovet er tilstede for at jeg blander meg mer inn. Anonymkode: 81aa4...b6d 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #5 Del Skrevet 21 timer siden Best for alle parter å la tenåringer være i fred på morgenen 🙂. La henne ta ansvar selv for å stå opp, lage frokost/matpakke og rekke buss. Hun er gammel nok til det. Da blir det fredelig, og du slipper å starte dagen med masing og sur tenåring. Anonymkode: 8851e...0d7 6 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #6 Del Skrevet 17 timer siden AnonymBruker skrev (4 timer siden): Best for alle parter å la tenåringer være i fred på morgenen 🙂. La henne ta ansvar selv for å stå opp, lage frokost/matpakke og rekke buss. Hun er gammel nok til det. Da blir det fredelig, og du slipper å starte dagen med masing og sur tenåring. Anonymkode: 8851e...0d7 Da er jeg redd det blir daglig melding fra skolen og mye for sent komming og dårlig oppførsel for henne. Anonymkode: 74d61...9db Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #7 Del Skrevet 17 timer siden AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Da er jeg redd det blir daglig melding fra skolen og mye for sent komming og dårlig oppførsel for henne. Anonymkode: 74d61...9db Da får hun ta konsekvensene for det. Anonymkode: 2c17d...89b 12 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #8 Del Skrevet 13 timer siden Hun har vel ikke skjerm/mobil på soverommet? Anonymkode: d2a6f...0e2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #9 Del Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hun har vel ikke skjerm/mobil på soverommet? Anonymkode: d2a6f...0e2 Nope, den legges igjen i stua. Både mobil og ipad. Anonymkode: 74d61...9db Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #10 Del Skrevet 13 timer siden Hun drikker sikkert ikke kaffe enda, men hva med en liten nespresso på sengekanten på morgenen? Kan det lette humøret litt? Anonymkode: 4ddbf...b55 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #11 Del Skrevet 13 timer siden Min trengte morgener ute mas og kjas. Jeg var sånn selv også. Jo mer mamma maste om frokost +++ jo mer irritert ble jeg. Hun bør likevel begynne å legge seg tidligere. De trenger mye søvn i den alderen. Blir vant til det etter et par netter. Sjekk også jern(ferritin) og d-vitamin. Her la datteren lavt og det var med på å gi dårlig humør. Anonymkode: 43416...51c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #12 Del Skrevet 13 timer siden Å, det er så fort å komme skjevt ut på morgenen. Man er litt trøtt og stressa selv, de er trøtte og sure 🙈 tror dette er kjennelig for mange. Følte det var en kort periode, gikk over på vgs. Da er de litt eldre, litt motivert fordi de går på noe de ønsker selv, og hormonene har justert seg litt. Ingen konkrete råd annet enn å prøve ta det rolig, prøve å ha nok søvn, og at det er som regel en fase 😊 Anonymkode: 7d160...064 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #13 Del Skrevet 13 timer siden Dra til legen og ta en blodprøve om det er lenge siden det er gjort. Greit å dobbeltsjekke at det ikke er mangler som kan tulle til systemet. Snakk med legen om å forsøke melatonin, det kan hjelpe henne med å sovne inn raskere og dermed gi bedre søvn. Anonymkode: 43a15...f2e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #14 Del Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (4 timer siden): Da er jeg redd det blir daglig melding fra skolen og mye for sent komming og dårlig oppførsel for henne. Anonymkode: 74d61...9db Å la henne være i fred, betyr i snakke minst mulig. Ikke å ikke vekke henne. Anonymkode: d05a0...371 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #15 Del Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (4 timer siden): Da er jeg redd det blir daglig melding fra skolen og mye for sent komming og dårlig oppførsel for henne. Anonymkode: 74d61...9db Men det er det hun lærer av. Om noen få år skal hun klare dette helt på egenhånd, så på tide å lære 🙂 Anonymkode: 8851e...0d7 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #16 Del Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (9 timer siden): Har en 7.klassing dom fram til i fjor sommer har vært veldig enkel å forholde seg til..alltid utført beskjeder, fulgt regler over alt, sovet godt og vært rolig. Som kom sommeren før 7.kl, og brått våknet villdyret. Vi har fortsatt hyggelige morgener, men de er i mindretall. Hun som før stod opp med en gang, vil bare ligge, og det ender med at hun står opp fordi det blir mye mas. Hun dropper frokost fordi hun er for trøtt, men smører matpakke. Det er sure svar hele tiden, kommentarer på at hun sover for lite(legger seg 0845), og det er en lite hyggelig stemning. Jg ønsker å være en støttende forelder som viser omsorg, kjærlighet og at jeg er tilstedet-men det er jammen krevende når nesten hver dag starter med dårlig stemning. Jeg tenker jeg gjør noe feil i kommunikasjonen og væremåte mot henne, siden det blir slik. Vurderer å skaffe en bok om å kommunisere med ungdom, da jeg helt tydelig ikke mestrer det. Det er sårt å vondt å gi henne så dårlige starter på dagene-de kan påvirke henne negativt resten av dagen. Og hvordan gi en ungdom nok søvn? Om hun legges tidligere ligger hun og vrir seg til kl 23/2330. I dag ble hun dratt ut av senga for 20 min siden, og har nå løpt til skolebussen (igjen) fikk tilbud om å bli kjørt i dag, men avslo. Skolen starter 0810, og bussen bruker 20 min på å kjøre. Henter 0740, hun bruker 10 min på å gå til henteplass. Har skjønt at hun er nokså normal, men jeg ønsker tips for å snu vår kommunikasjon, slik at jeg får vist henne at jeg fortsatt er her for henne og at jeg ønsker henne kun godt. Noen som vil dele erfaringer med meg? Anonymkode: 74d61...9db Har tre ungdommer selv. De har ansvar for å komme seg opp på morgenen selv, og må også ta konsekvenser for å komme for sent osv. Jeg er hjemme på morgenen når jeg har senvakt, men de må ha på alarm og komme seg opp selv. Hadde en periode med morgengrettenhet, de fikk klar beskjed om å legge seg tidligere om det var slik de skulle oppføre seg når de er trøtt, for det gidder jeg ikke. Det gikk fort over. Man trenger ikke å dille med ungdommene altså… Anonymkode: eae00...776 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #17 Del Skrevet 12 timer siden Har 2 ungdommer i hus og de ser jeg omtrent ikke på morgenen. Vekkerklokke må de styre selv. Dette ansvaret har dem tatt selv siden tidlig på barneskolen. Da de var små var det alarm på kjøkkenet som gikk da dem skulle gå til skolen. Anonymkode: fcd8a...550 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #18 Del Skrevet 12 timer siden Vi har slitt med spising med vår 8endeklassing. Så der gjorde vi en avtale en kveld om hva hun skal spise til frokost hver dag. Hun kom med forslag, og så lagde vi en avtale. Nå er avtalen at hun skal spise dette og dette, og om hun gjør det så slipper hun alt av masing om morgenen. (Før avtalen spiste hun ikke frokost, 1/2 skive på skolen, ingenting middag og kanskje et eple til kvelds. Det blir man ikke blid tenåring av. Hun sulter seg ikke, og ingen spisevegring, hun bare kjenner ikke sultfølelse - hun blir bare sint). Vi har fått vesentlig koseligere morgener hvor hun også synes det nå er fint og forutsigbart. Selv om dere sliter med andre ting, så tenker jeg at det å snakke sammen om kvelden om hvordan man vil morgenen skal være er en god idé. Det å sammen lage litt kjøreregler. Anonymkode: 679ff...8bf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #19 Del Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Dra til legen og ta en blodprøve om det er lenge siden det er gjort. Greit å dobbeltsjekke at det ikke er mangler som kan tulle til systemet. Snakk med legen om å forsøke melatonin, det kan hjelpe henne med å sovne inn raskere og dermed gi bedre søvn. Anonymkode: 43a15...f2e Vi gjorde det i oktober. D vit, jern og stoffskifte var helt normalt Anonymkode: 74d61...9db Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #20 Del Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Min trengte morgener ute mas og kjas. Jeg var sånn selv også. Jo mer mamma maste om frokost +++ jo mer irritert ble jeg. Hun bør likevel begynne å legge seg tidligere. De trenger mye søvn i den alderen. Blir vant til det etter et par netter. Sjekk også jern(ferritin) og d-vitamin. Her la datteren lavt og det var med på å gi dårlig humør. Anonymkode: 43416...51c Vi har forsøkt tidligere legging, alt fra 20-2045. Prøvde hvert alternativ ca 1 mnd før vi endret. Det hjalp ikke hun ble liggende å tenkte pp ting hun gledet seg til, gruet seg til, det kunne være noe lærer hadde sagt i en time, en hendelse med en annen elev som hadde gjort inntrykk, sommerferien, en overnatting et stykke frem etc. Datter hsr siden hun gikk i bhg vært et som har behøvd å tenke over/tenke igjennom ting før det kan legges vekk. Ble nevnt på nesten alle f.samtaler, da hun ogdå gjør det på dagtid. Hun trenger det for å forstå sammenhenger, få en dypere forståelse av hvorfor det er slik. Vi har mange gode samtaler rundt middagsbordet for å si det sånn. Hun deler ikke dette ved leggetid, men er det hunnslev oppgir som grunn. Ved tidligere leggetid lå hun ofte våken til rundt 2330, da hun ikke var trøtt bok når hun l seg, og ds kom tankene. Hun har totalt skjemforbud (også vi voksne) 1.5 timer før leggetid, for å minske påvirkning av blått lys(forstyrrer søvnen). Anonymkode: 74d61...9db Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå