Gå til innhold

Tips til å få i seg naturlig jod

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Maia70 skrev (2 timer siden):

Man kan spise planter istedenfor kjøtt ja. Eller spise fisk som er lavere på næringskjeden istedenfor hai og tunfisk, som vi vet har veldig høye konsentrasjoner av kvikksølv fordi de er høyt i næringskjeden.

Det at de små mengdene goitrogener som finnes i planter er et problem er en ren teori ja. Man har aldri sett brokkoli være skadelig på noen måte, og man har ikke studert brokkolien i sin helhet heller. Det er jo ingen som plukker ut goitrogenene og spiser dem i det virkelige livet, slik som de driver forskning i laboratorier. Og det man har sett fra faktisk brokkoli og annen frukt og grønt, er kun det motsatte av skadelig, nemlig at mer frukt og grønt er bra for folk: https://www.medicalnewstoday.com/articles/heart-health-how-a-produce-prescription-for-fruits-vegetables-linked-can-help

Og det finnes ingen bevis på at det er farlig å spise tang, det er bare teorier.

Jeg kunne angripe kjøtt og fisk på samme måte som du angriper planter, men jeg orker ikke bruke tiden min på det.

Det er da helt utrolig hvordan du beskylder folk for å "angripe" planter, og være "plantehater". Det er da ikke en teori at tang kan inneholde farlige mengder med jod, og alle vet vel at jod er noe man skal ha veldig lite av? Du har ingen kontroll på jodinntaket ditt når du spiser tang. You do the math. 

Anonymkode: 7648f...2b0

• Liker 1
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Torsk og egg.

Anonymkode: 5e00e...bf3

• Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 21.1.2025 den 19.50):

Hva legger du i "kjemiske tilsetningsstoffer"? Hva er "unaturlig" jod?

Anonymkode: a836c...ae9

Altså i tabletter er det ofte mye kjemisk. Så derfor om det finnes kapsler eller mat man får naturlig jod fra.

Anonymkode: 38d20...3fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Altså i tabletter er det ofte mye kjemisk. Så derfor om det finnes kapsler eller mat man får naturlig jod fra.

Anonymkode: 38d20...3fc

Det er ikke sål mye kjemisk i jodtilskudd, det er bare å lese på pakken. Men som nevnt flere ganger i tråden, så er hvit fisk og egg naturlige kilder. Hvit fisk har mest jod. 

Anonymkode: 7648f...2b0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 21.1.2025 den 19.59):

Om du spiser hvit saltvannsfisk (f.eks torsk, sei & hyse)og meierivarer som melk, yoghurt og brunost, så får du i deg ok mengde jod. Det røde Jozo saltet i butikken inneholder også jod.  Jeg bruker kun det saltet når jeg lager mat. 

Anonymkode: ac207...26d

Jodet som er tilsatt i salt er lite i utgangspunktet og så fordufter det når du åpner pakken. Å påstå at det er jod i saltet er tull. Det var det. Helt til du åpnet pakken. 

Anonymkode: 12276...108

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...