AnonymBruker Skrevet 20. januar #1 Del Skrevet 20. januar Min samboer står opp med barnet i helger (som regel etter kl 9.30) og én ukedag. Leverer på skole hver dag. Henter 1-2 dager i uken. Rydder ut av oppvaskmaskinen 1-2 ganger i uken, går ut med søpla ca én gang i uken. Lager middag kanskje én dag i helgene. Jeg handler som regel, lager middag, rydder opp etter middag, henter resterende dager, tar morgenen resterende dager, lager matpakke, følger på fritidsaktiviteter, hjelper til med lekser, vasker klær, vasker bad, støvsuger, vasker, skifter på senger, osv. Tannpuss om kvelden/lese bok bytter vi på. Jeg føler jeg uten tvil tar mer ansvar enn han. Han mener han gjør mer enn nok. Er jeg urimelig som forventer mer av han? Anonymkode: 78a2b...f36 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar #2 Del Skrevet 20. januar Det er helt umulig for noen som ikke bor med dere å vurdere dette. Ta en prat med samboeren om du føler ting er skjevfordelt. Anonymkode: 42ef4...cb3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar #3 Del Skrevet 20. januar La han få skrive et innlegg da så blir det lettere å dømme. Anonymkode: 0cbaf...642 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar #4 Del Skrevet 21. januar Om du føler han ikke bidrar nok så sett opp en månedsplan og skriv inn hvem som gjør hva og spør han om han føler det ser rettferdig ut. Tenker det er lettere å se hva som faktisk foregår i løpet av en mnd når en ser det svart på hvitt. For min del var jeg i et ekteskap der far gjorde minimalt. Og han hadde ingen intensjoner om å endre seg. Vi ble skilt. Om jeg skulle være alenemor så kunne jeg like godt være det som singel🤷 Anonymkode: e9e6d...d38 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet 21. januar #5 Del Skrevet 21. januar Når en teller spesifikt over antall ganger en gjør det ene eller det andre så er man uansett i en ond sirkel. Du føler åpenbart at det er fordelt skeivt. Han mener det ikke er det. Det betyr ikke at en av (eller begge) tar feil. Men dere må tydeligvis ta dere en seriøs voksenprat om dette og faktisk prøve å finne kompromiss. Et tips der er å ikke gå til angrep. Det resulterer bare i forsvar. Ikke si «du gjør aldri X» og «du gjør alltid Y». Si heller «jeg opplever at …» eller «jeg føler at …». Han kan lett gå i forsvar når du anklager han for å aldri gjøre en ting, eller alltid gjøre noe annet. Det er lite produktivt. I tillegg er det lett å vise til en gang hvor det er feil og da står hele påstanden på vaklende grunn. Men dine følelser og opplevelser av en ting er verre å kritisere. At du opplever du gjør mer er som regel en fair ting. Det er ikke sikkert du har rett, men opplevelsen din er uansett opplevelsen din. Og da er det mindre konfliktfylt å diskutere det og bli enig enn når en må forsvare noe. Samtidig må en vite at alle gjør ikke alltid likt hele veien. Det er ulike ting som påvirker fordelingen. Her hjemme nå har jeg ryddet kjøkkenet og tatt ut av oppvaskmaskinen hver dag de siste dagene. Jeg føler ikke det er urettferdig av den grunn. Det er og kun jeg som har vasket klær. Men jeg føler ikke og opplever ikke at det er feil uansett da jeg av erfaring vet at hun tok mye av dette før det igjen når jeg hadde mye på gang på jobb. Og nå holder hun på med studier og trenger litt mer tid der. Så da samarbeider vi og dekker over for hverandre. Men skulle jeg ha telt antall ganger jeg gjorde det ene eller andre nå i det siste og uten å ta med helheten så hadde det definitivt sett skeivt ut. 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar #6 Del Skrevet 21. januar Driver ikke å teller på sånt. Men her har vi en regel om at den som ikke lager middagen rydder opp. Altså, tar av bordet, setter i oppvaskmaskin (starter og tømmer om behov) og tørker over bord og benker. Anonymkode: fa3dc...2b9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar #7 Del Skrevet 21. januar Her var det mange oppgaver som ikke er nevnt, og da er det umulig å vite før han oppsummerer hva han gjør på en uke. I en slitsom hverdag med småbarn føler ofte begge på at de gjør "mest". Vår løsning var å fordele alle oppgaver. Jeg handler, og lager mat. Jeg har ansvar for alt av økonomi, forsikringer, reisebestillinger, gaver og slikt. Jeg vasker klær. Han vasker bad, støvsuger, vasker gulv, har snømåking, oppvaskmaskin, og vask kjøkken hver kveld. (og slik kunne jeg fortsatt, for lista er lang i et hus). Hver søndag lager vi en plan for uka. Fordeler levering/henting, ærender, og ad hoc oppgaver. Selvfølgelig hjelper vi hverandre, tar alt ved sykdom, jobbreiser og slik. Men den ene har hovedansvaret. Nå satt han på oppvaskmaskinen før han dro på jobb, da rydder nok jeg den i løpet av dagen (hjemmekontor), men gjør jeg ikke det er det ingen dårlig stemning, han tar den i kveld, for det er hans ansvar. Anonymkode: 18ebe...cb3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar #8 Del Skrevet 21. januar Han gjør helt sikkert mer enn det der. Når eksdama og mor til våre barn trakk seg ut av familien AS og vi fikk 50/50 fordeling av unger oppdaget hun hva det vil si å være mann og ta ansvar for så uendelig mye mer enn halvparten av alle innomhusoppgavene. Anonymkode: 392f0...438 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar #9 Del Skrevet 21. januar Å stå opp kl 9:30 med et skolebarn er vel ingen oppgave? Anonymkode: dc02b...d82 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Splittbinders Skrevet 21. januar #10 Del Skrevet 21. januar Som flere sier, her er det jo endel oppgaver som ikke er med, feks alt med bil og garasje for å ta et eksempel. Eller snømåking/gressklipp og annet hage/utendørs. Hvis dere er veldig uenige om belastningen i familien, bør dere sette dere ned og lage en oversikt over alt som gjøres. På den måten vil du også kunne se om han gjør oppgaver som du ikke "ser", og så må dere bare sammen klare å se på en fornuftig deling. Her ser vi også litt på fordelingen fra uke til uke og fordeler utfra hvordan jobbukene våre ser ut og hvilke ekstra aktiviteter barna har (skirenn, fotballkamper, vennegrupper etc). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar #11 Del Skrevet 21. januar Snømåking, gressklipping osv trengs ikke at vi gjør her vi bor. Derfor er ikke det tatt med. Garasje har vi ikke. Bil er hans ansvar, men den er det lite arbeid med i løpet av en uke? Er han syk eller på reise tar jeg selvfølgelig alt. Ellers er det ingen grunn til at jeg må ta mer enn han. Jeg spør fordi jeg føler at jeg rydder og rydder, mens han slapper av med tv osv etter jobb. Derfor har jeg begynt å tenke over hvor mye han faktisk gjør. Han innrømmer at jeg gjør mer, men mener likevel han gjør nok. ts Anonymkode: 78a2b...f36 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar #12 Del Skrevet 21. januar AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Å stå opp kl 9:30 med et skolebarn er vel ingen oppgave? Anonymkode: dc02b...d82 1. klasse. Trenger hjelp med diverse og ønsker at en av oss skal stå opp. Jeg står opp like etterpå, men han har ansvar for morgenrutinen til barnet i helgene. ts Anonymkode: 78a2b...f36 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar #13 Del Skrevet 21. januar Ikke få fler barn Anonymkode: 8c434...edd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar #14 Del Skrevet 21. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg spør fordi jeg føler at jeg rydder og rydder, mens han slapper av med tv osv etter jobb. Derfor har jeg begynt å tenke over hvor mye han faktisk gjør. Han innrømmer at jeg gjør mer, men mener likevel han gjør nok. ts Anonymkode: 78a2b...f36 For en forferdelig måte å være på mot den du skal være mest glad i her i verden. Grunnen til at jeg tok oppvaskmaskinen i dag, selv om det er hans ansvar, er jo at jeg ønsker å gjøre det for han, jeg vet han blir glad når han ser det. Og tilsvarende tar han stadig mine oppgaver. Fordi vi bryr oss mye om hverandre, og derfor ikke ønsker å dumpe jobben på den andre. Tilsvarende er begge på tilbudssiden når det kommer til uventet nattevåk. Vi hadde jo også vår frustrasjon og "jeg har gjort..." diskusjoner før vi fordelte alle oppgaver slik vi nå har det. Men aldri om en av oss bevisst dumpet oppgaver på den andre. Anonymkode: 18ebe...cb3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar #15 Del Skrevet 21. januar Er begge i jobb, og du fortsetter "arbeidet" hjemme mens han har masse fritid, så er det urettferdig. Dere burde ha like mye fritid, både morgen, ettermiddag og kveld. Unntaket er hvis han har en veldig utmattende jobb, fysisk og/eller psykisk, som han må hvile etter, og være uthvilt til om morgenen. Anonymkode: 6c87c...870 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar #16 Del Skrevet 21. januar Vi har bare din side av saken. Selvsagt vinkler du den slik du gjør. Det er umulig å si hva som er reelt uten å høre hans side også. (Egentlig vet vi da fortsatt ikke hva som er reelt fordi to personer i et par kan ha helt ulike oppfatninger om samme situasjon basert mer på hvordan de ser det enn hva som er realiteten). Sett deg ned med samboer og ta en gjennomgang på fordelng av oppgaver. Ikke ved å kjefte eller kreve, men å prate om det og få en fordeling begge er enig i. Anonymkode: eb594...daa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KaraThrace Skrevet 21. januar #17 Del Skrevet 21. januar At du spør indikerer at du ikke er fornøyd med fordelingen. Det betyr mye mer enn randoms på internett sin oppfattelse av hva mannen gjør eller ikke gjør. Hvem av dere gjør all planleggingen da? Middagsplanlegging, handlelister, sjekker klærne til ungene for om de passer, handler nye klær, sjekker skolekalender, planlegger bursdager, gaver, besøk, sørger for at søpla blir satt ut, tømmer kjøleskap, spiser ut av fryseren, planlegger lunsjer, betaler skolemelk, bestiller skolemelk, husker når det er fotograferingsdag, finner klær til den dagen, planlegger jula, handler gaver… hvem må spørre hvem om å få tatt en dusj eller om du kan reise bort til en venn noen timer..? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar #18 Del Skrevet 21. januar Du gjør absolutt mer enn samboeren din. Jeg hadde sluttet med endel gjøremål. Ikke vask hans klær, f eks. Da blir oppgaven mindre. Anonymkode: dc02b...d82 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar #19 Del Skrevet 21. januar Hvor mye jobber du er da mitt spørsmål? Hvor mange timer er hver av dere borte fra hjemmet daglig og ukentlig pga jobb? Anonymkode: 92739...7af Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar #20 Del Skrevet 21. januar Så si at du går ned i stillingsprosent om dere begge jobber 100%, så summasummarum blir det 50% fordeling på dere begge, hvor han jobber mer på arbeidsplassen og du arbeider i familien AS. Min gjør veldig lite innendørs og hverdagslige greier, lager aldri mat, rengjøring av noe slag eller tar klesvask - men tar alt av utvendige saker ved behov, og er den som følger barnas fritidsaktiviteter tettest opp (jeg følger også tett, men han har hovedansvaret for oppfølgning). Jeg ordner alt som har med skole og lekser å gjøre og den som har hovedansvar for oppfølgning, jeg står for planlegging av bursdager, jul, ferie, lege, div andre avtaler +++. Men, han blir stadig mer involvert i det generelle skolemiljøet, og tenker å stille i FAU neste år. Jeg satt i FAU i fjor. To barn, to trinn. Jeg jobber mindre enn ham nå (orket ikke 100% jobb i tillegg til Familien AS), og synes egentlig løsninga er ok og fungerende de fleste dagene. Vi har hatt noen uenigheter og hatt mange diskusjoner gjennom årene, men klart å finne en løsning som funker for oss begge. Litt mindre økonomisk spillerom, men det tåler vi. Anonymkode: 715d5...881 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå