AnonymBruker Skrevet 21. januar #121 Del Skrevet 21. januar AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Ja, utvikle seg, gå videre, higher self, inn med det nye ut med det gamle alt ser så fantastisk blablabla. New age greier. Anonymkode: 3cec6...75b Ja også er alt fotoshoppet ihjel og man har tatt 500 bilder før man legger det ut. Og det som er sannheten er at mange sitter i dyp gjeld, krangler daglig med partner, er deprimerte, gråter seg i søvn osv.. men selvfølgelig, hva gjør man ikke for likes? Ts Anonymkode: 423ba...5e0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar #122 Del Skrevet 21. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Er ikke meg du svarer, men er så enig med deg. Selv født på 70-tallet og kjenner at det har spora av noe veldig. Vi er ute å kjører konstant på glattisen i snøføyka eller flykter fra brann, jordskjelv og tsunami og ikke minst krig, og frykten for verdenskrig er større enn noensinne på grunn av det trykket vi befinner oss i. Verden ble mindre men samtidig mer stappfull, stressa og sykelig etter at internettet ble en konstant applikasjon på hver person. Sammenligning med elite-personer og forventninger til seg selv og andre er spunnet avgårde i lysets hastighet og ingen kan faktisk leve opp til alt de ser for seg i løpet av et enkelt menneskeliv. Det er ikke noe hygge med det, det faktisk direkte uhyggelig. Og det ikke noe sosialt med SoMe for min del iallfall, så kutta ut det for lenge siden. Enda jeg en sjelden gang kikker innom her da. Men; du skal kunne redigere og justere for eget skattetrekk på din side når som helst såvidt jeg har skjønt. Jeg gjorde iallfall det sikkert minst to ganger i fjor pga variabel inntekt. Håper du finner ut av det. Og; ja!! Det er svært mye inkompetanse i byråkratiet! Sist jeg ringte Skattetaten fikk jeg en oppgitt fyr som ikke kunne svare på spørsmålet mitt, så han svarte arrogant med noe annet svada som han mente jeg bare skulle akseptere. Hahah, det er mye dumt der (har flere eksempel ja). Så nei, vi trenger færre byråkrater, men få gode. Det er som om de har slengt alle disse kokkene inn på kontoret for å svare, men ikke yte. Og DET bruker de penger på?!? Det er en svært dårlig holdning som først og fremst styres av de som skaper stillingene og de som leder bedriften. Anonymkode: 9551e...191 Det blir helt umulig for meg å svar på en så god kommentar!! Jeg er 1000% enig med deg. Og igjen som jeg har skrevet til noen andre, det er SÅ deilig å se at vi er flere i samme båt sånn at man vet at man ikke er alene. Gratulerer med en veldig innsikt og godt bilde av hvordan du og jeg ser på verden så takk for kommentaren din Ts Anonymkode: 423ba...5e0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar #123 Del Skrevet 21. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): 🙏❤️ Godt du fant det ut. Ja, det har du rett i. Anonymkode: 9551e...191 Takk 💚 Ts Anonymkode: 423ba...5e0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar #124 Del Skrevet 21. januar LeneXCII skrev (51 minutter siden): Penger vet du, husk at penger styrer alt! Forandring betyr at noen tjener penger, ofte enorme summer. Hvorfor forandring sier du da kanskje!? For at noen skal tjene penger.. 😉 Ja og det er trist at penger har blitt så viktig at det går utover menneskeheten. Penger får ikke denne jorda til å gå rundt, det er menneskene, det er de man burde ta mer vare på 💚 Ts Anonymkode: 423ba...5e0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar #125 Del Skrevet 21. januar Humas skrev (47 minutter siden): Jeg er nok også født til feil tid. Jobbet ‘døgnet rundt’, alltid på etterskudd, digre saksbehanlingsbunker som økte jo mer jeg gjorde, drakk meg til blackout i helgene for å prøve å slappe av. Fikk aldri til forhold, og var for stressa og krevde for mye av de. Nå: bor i gammelt hus, elsker å dyrke i hagen og se på dyrene og fuglene. Jobber med frivillighet i organisasjoner og litt annet givende. Jeg har lært å bli glad i meg selv, og har fått en kjæreste som også vil ha et hjemme liv. Tidligere venner snurrer rundt og fester fortsatt, jeg orker ikke tanken lenger. Noen vil kanskje kalle det depresjon, men det nye livet har gjort meg fra fra angsten. GRATULERER MED NYTT LIV!!! Det unner jeg deg virkelig 💚 Høres herlig ut.. Ts Anonymkode: 423ba...5e0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar #126 Del Skrevet 21. januar Anononyma skrev (45 minutter siden): Ja, det gjorde vondt i mammahjertet når jeg var den eneste som faktisk så han! Sånn er verden blitt, folk er zombier med i skjermene sine. Ser ikke omverden, hverken barn eller dyr Når store deler av befolkningen ikke evner å begrense seg er det åpenbart at dopamintilpassede apper og moro på skjermen er problemet. Du kan si til en narkoman og at problemet er brukeren, men roten til problemet er jo faktisk at brukeren er avhengig av stoffet. Godt at ihvertfall du er oppegående nok til å se han ❤️ Heldig som har en mamma som deg 😍 Ts Anonymkode: 423ba...5e0 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar #127 Del Skrevet 21. januar AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Helt enig. Og så er jeg lei av at det skal være WiFi overalt, på panelovner, tv osv. Jeg er 52 år og sliter med å alltid treffe rette knapper på tastaturet på telefonen, jeg lurer da på hvordan det er for en på 80 år som skal logge seg inn i banker, nav etc. Anonymkode: 35adf...77c Kan bare si meg helt enig med deg Jeg hater det.. Ts Anonymkode: 423ba...5e0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar #128 Del Skrevet 21. januar Blåttvann skrev (28 minutter siden): Verden er ødelagt og folk flest lever triste liv uten spesielt mye mening. Jeg begynner å forstå hvorfor det har vært så utbredt med religion, man trenger noe å leve for. Meningen med livet har de fleste i Norge mistet og det er derfor så mange sliter psykisk. Det var bedre før da vi sleit mer. Det var mye sykdom da også, men mine besteforeldre snakket alltid veldig varmt om gamledager. Min barndom var fin på 90-tallet og jeg føler vi var den siste generasjonen som hadde det. Nå er alt enda mer overfladisk og digitalisert. Vi hadde trengt mer ro, ikke så mange konstante inntrykk. Igjen, bare takk for at du ville kommentere.. En veldig god kommentar som jeg er helt enig i Ts Anonymkode: 423ba...5e0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar #129 Del Skrevet 21. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Holdt på å si - var det uføretrygd den gangen? Kjente ingen som var det den gangen faktisk. Folk jobbet og slet da også, virkelig! Om kun f.eks. far jobbet ute drev mor å strikket og sydde alt til alle barna, sydde gardiner, trakk om møbler, malte og tapetserte og alt mulig for å holde kostnadene nede for å få pengene til å strekke til. Sånn var det et fellesskap og de holdt på fra morgen til sen kveld. Sånn vokste jeg opp … Anonymkode: aa954...e02 Ja faren min hadde litt cerebral parese, ikke slik at han manglet kontroll over armer og bein, men ene hånda og foten var en del misdannet eller underutviklet, slik at han ikke kunne jobbe. Moren og faren min møttes på rehabilitering, hun var syk etter en forferdelig ryggoperasjon etter hun hadde falt stygt ned en trapp. Ingen av dem jobbet igjen, men bare faren min søkte om uføretrygd av en eller annen grunn...hun var "hjemmeværende", men søkte til slutt etter mange år og fikk hun også. De kunne gjøre noen ting, som at faren min drev småbruket med hjelp fra naboer og andre som drev med sau, og moren min strikket litt til folk, til hun ikke orket det mer heller. Vi hadde hjemmehjelp og aktiviteten deres utenfor hjemmet var begrenset. Så ja, det var skjebner da også. Anonymkode: 42763...fd2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blått Skrevet 21. januar #130 Del Skrevet 21. januar AnonymBruker skrev (20 timer siden): Jeg har det på samme måte, TS. Er født på midten av 80-tallet. Det er jo en kamp å prøve å fungere i dette samfunnet når man ønsker et rolig liv og ikke ha hastverk eller ønsker å sitte mye med skjerm. Mulig at jeg er litt uheldig med omgangskretsen min, men virker som at jeg er den eneste som blir sliten av at vi må ha apper for alt mulig, og alt skal digitaliseres og effektiviseres koste hva det koste vil, både i jobbsammenheng og på hjemme. Jeg løser det ved å prioritere spillkvelder hjemme, og mye tid i naturen. Har kun de appene jeg MÅ ha for å fungere som en sivilisert person, og det er ferre enn jeg trodde. Slutter å snakke dersom venner og familie sitter med nesa i skjermen mens vi har en samtale... det er som om mange ikke tenker over hvor respektløst det er lenger. Anonymkode: b4427...03b Veldig enig med deg. Jeg satt i skoletimen i dag, prøvde å få i gang en samtale, men alle sitter på mobilen og jeg blir bare sånn at jaja, glad jeg vokste opp når jeg vokste opp i det minste. Det føles veldig merkelig å sitte sammen med 20 stykker som er født på 00-tallet og ingen snakker sammen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar #131 Del Skrevet 21. januar Jeg er en millennial, og eneste jeg irriterer meg over er enkelte auto-greier som rett og slett ikke funker. Mange biler har jo en sånn autosetting for viskere som går fortere eller saktere alt etter hvor mye det regner. Men enten visker de som bare FAEN eller så går de ikke i det hele tatt. Auto-greier er fint, når det funker:P Og bluetooth headset! Får inntrykk av at de aldri fungerer som de skal. Alle på jobb plages. En han hører vi ikke stemmen til med mikrofonen nesten inni kjeften, men vi hører en nål falle på gulvet i andre enden av rommet liksom Men eller elsker jeg at jeg kan gjøre alt fra telefonen, jeg kan varme opp og låse opp bilen, jeg kan styre varmen hjemme, slå på lys selv om jeg er bortreist så det ser ut som det er folk hjemme, jeg kan betale med den, se hvem som utløser overvåkningskameraet, kjøpe alt av billetter, shoppe det jeg måtte trenge, underholdning, altså, jeg har tilgang til hele verden i lomma. Jeg kan slå på tråden til brevvenner hvorsomhelst i verden(okei, ikke midt på natta for dem men ja:P). Jeg husker jeg stod i gokk i fjellene i Japan og betalte huslånet. Det hadde satt fyr på hjernene til mine oldeforeldre sikkert Litt krise om jeg skulle miste telefonen da, definitivt en svakhet. Anonymkode: 6db2f...bae 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar #132 Del Skrevet 21. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Født på 70 tallet jeg også. Jeg liker ikke dagens samfunn slik det er nå kontra tidligere. Jo mer fokus det er iht inkludering, jo mer ekskluderes folk Å stikke innom, som vanligvis var en hyggelig gest, er bla blitt frekt om du ikke varsler på forhånd. Og med det har folk sluttet å ramle innom meg også. Jeg som altid fikk noen på kort eller lang kaffevissit. Og verden med det, ble mer stusselig og ensomt egentlig. Har hatt en nå som plutselig begynte å ramle innom, og det var veldig hyggelig. Men nå har han fått dame, så da dukker han skjeldent opp. Anonymkode: 812e6...b63 Enig med deg! Vi sliter veldig med dette i vår familie.. Vi får aldri til å treffes fordi "folk skal/må/vil bare" noe annet først. Det resulterer i at vi ser hverandre noen få ganger i året hvis noen gidder å be inn til noe som en grilling eller en bursdag, men som regel er folk for opptatte til det også.. Så liksom det eneste som er nogenlunde spikra er julaften, men jeg begynner å føle at det nesten bare gjøres pga at det er politisk korrekt også så det er ikke fullt så trivelig lenger det heller når man sitter der og lurer på om folk egentlig vil noe annet. Ts Anonymkode: 423ba...5e0 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar #133 Del Skrevet 21. januar Og med det så må gjerne tråden leve videre, men jeg sjekker den nok ikke på et par dager for nå kjenner jeg at hjernen min er veldig stimulert 🥴 Men jeg vil takke alle som har kommet med kommentarer, har vært en veldig interessant tråd også har det vært spesielt deilig å se så mange med gode innsikter, gode refleksjoner over hvordan verden/samfunnet/livet har blitt, at vi er flere som synes dette og at vi er flere i samme båt Med det ønsker jeg dere alle en fin kveld videre 💚 også får jeg ordne skattekortet mitt til helgen 😂 Mvh Ts Anonymkode: 423ba...5e0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar #134 Del Skrevet 21. januar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ja ikke sant.. Det er jo trist 😢.. Her vi bor så er det virkelig "tett i tett" men vi ser naboene kanskje en gang i året, det er på en årlig "sommertreff" ellers er det dødt som en sild. Det er jo trist at vi ikke greier å være mer sosiale med hverandre fordi alle har mer enn nok med seg selv, at sosialiseringen og behovet for hverandre ikke er der lenger. Er det noe rart at folk er ensomme, fler og fler sxxxmord, mer og mer antidep osv.. Det er jo en grunn til at det blir sånn. Ts Anonymkode: 423ba...5e0 Vi bodde noen år i ett byggefelt, ingen snakket sammen, ingen hilste. Fikk høre via via at ene naboen hadde hatt en sånn sur nabo..det var oss, vi som forsøkte å få øyekontakt så vi kunne si hei. Vel, nå bor vi i en liten gate i ett lite hus. Her sitter naboene ute på benk i gata og skravler i timesvis. Alle er velkomne til å sette seg ned, folk elsker det. Når jeg stikker hodet ut roper de "ta med stol". Her er det godt miljø, ikke noe sosialt press om å ha nye klær eller være noe mere enn den man er. Kjenner jeg endelig er kommet hjem. Anonymkode: d09df...c31 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar #135 Del Skrevet 21. januar AnonymBruker skrev (22 timer siden): jeg glemte å sjekke skattekortet mitt og oppdaget i dag når jeg fikk lønn at jeg plutselig hadde gått over til prosent-trekk istedenfor tabell som resulterte i at jeg må betale 30% i skatt resten av året. (og en fun-fact, det står faktisk på deres sider at vanlig inntekts-skatt er 22% og det var oppdatert 7 jan).. jeg pratet med skatte-etaten i 1!! time og det var ingen der som kunne dette, eller skjønte hva jeg mente og jeg var igjennom 3!!! saksbehandlere.. Dette tror jeg ikke på. De som sitter på veiledning er mye mer kunnskapsrike enn dette. Alle det, samt et lite google-søk ville kunne forklart dette greit. Eller du kunne spurt her på KG. Skatten din består av to elementer. Alminnelig inntekt og personinntekt. Allminnelig inntekt er en en flat skatt på 22%. Du får fradrag her, minstefradrag, betalte renter osv. trekkes fra inntekten. Den andre delen er en bruttoskatt. Det gis ingen fradrag og jo mer du tjener, jo høyere blir skatten (trinnskatt) På inntekter over 217 400 betaler man 1,7%, på inntekter over 1 410 750 betaler man 17,7%. Denne nettoskatten og bruttoskatten slås så sammen til en samlet skatteprosent. 30 % høres ikke galt ut, så lenge du ikke har høy lønn. Anonymkode: 965bb...a36 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blåttvann Skrevet 21. januar #136 Del Skrevet 21. januar (endret) Memorangen skrev (2 timer siden): Jeg føler litt på det motsatte. Syns verden er blitt bedre på mange måter. MANGE slet før også, men det ble bare ikke snakket høyt om. Og religion er vel egentlig roten til veldig mye ondt. Religion er roten til mye vondt ja, men nå snakket jeg om meningen med livet for den enkelte. Jeg er ikke religiøs, men misunner de som er det. Det sleit før, men de hadde mening. Tror ikke man skal undervurdere hvordan det moderne mennesket sliter, selv om vi har enkel tilgang på mat og vann. Vi har mistet mye av det som gjør oss til sosiale, tenkende mennesker. Mange lever nesten som om de var roboter. Totalt avskrevet fra naturen, vår livskraft. Endret 21. januar av Blåttvann 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar #137 Del Skrevet 21. januar AnonymBruker skrev (23 timer siden): Jeg er født på 70-tallet. Nå som jeg har blitt nærmere 50 så ser jeg at jeg sliter med livet rett og slett. Jeg synes alt var så mye bedre før jeg. Jeg er glad for at noen ting har kommet, sånn som mobil og bankkort, men sånn ellers så savner jeg den tiden hvor man kunne få hjelp i banken, butikken, posten, at man kunne jobbe i et roligere tempo, fasttlf, ja du skjønner hvor jeg vil. Et eksempel: jeg glemte å sjekke skattekortet mitt og oppdaget i dag når jeg fikk lønn at jeg plutselig hadde gått over til prosent-trekk istedenfor tabell som resulterte i at jeg må betale 30% i skatt resten av året. (og en fun-fact, det står faktisk på deres sider at vanlig inntekts-skatt er 22% og det var oppdatert 7 jan).. jeg pratet med skatte-etaten i 1!! time og det var ingen der som kunne dette, eller skjønte hva jeg mente og jeg var igjennom 3!!! saksbehandlere.. Det er jo ingen som kan noe lenger, hvis du skal ringe noen være seg skatt, nav, bank osv er det veldig sjelden du treffer på noen som faktisk kan jobben sin. Jeg savner å kunne prate med folk å få hjelp, kontofonen, ikke bli målt bare man må ta en do-pause, det "gamle" internettet, gamle mobiler.. Og dette er jo bare starten på utviklingen og kanskje jeg er her i 40-50 år til og må hanskes med dette 😭 Huff, jeg synes amerikanere er et litt sprøtt folkeslag, men det er jo mange over dammen som går sånn utenfor samfunnet og "off the grid" og jeg skjønner de faktisk for jeg synes at vi vanskeliggjør samfunnet/livet mer enn vi utvikler det til å bli lettere/bedre nå. Det var mitt hjertesukk 😩❤️🩹 Anonymkode: 423ba...5e0 Ja jeg begynner å bli drittlei selv. Mest med tanke på helse og økonomi. Er ufør, pengene går ut igjen omtrent før den kommer inn på konto. Renter, mat og strøm - priser blir jo bare verre og verre. Summen på kredittkortet øker da utgiftene er større enn trygda. Så sitter her, med kronisk sykdom og har aldri råd til noe, 42 år gammel. Anonymkode: 45b84...291 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Memorangen Skrevet 22. januar #138 Del Skrevet 22. januar Blåttvann skrev (6 timer siden): Religion er roten til mye vondt ja, men nå snakket jeg om meningen med livet for den enkelte. Jeg er ikke religiøs, men misunner de som er det. Det sleit før, men de hadde mening. Tror ikke man skal undervurdere hvordan det moderne mennesket sliter, selv om vi har enkel tilgang på mat og vann. Vi har mistet mye av det som gjør oss til sosiale, tenkende mennesker. Mange lever nesten som om de var roboter. Totalt avskrevet fra naturen, vår livskraft. Ja det er helt sikkert noe riktig i det du sier der. Egentlig er vi vel skapt for å bo i forholdsvis små samfunn tett på andre mennesker. Det er vel en grunn til at de sier at ensomhet er nesten like skadelig som røyking😳 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar #139 Del Skrevet 22. januar AnonymBruker skrev (13 timer siden): Vi bodde noen år i ett byggefelt, ingen snakket sammen, ingen hilste. Fikk høre via via at ene naboen hadde hatt en sånn sur nabo..det var oss, vi som forsøkte å få øyekontakt så vi kunne si hei. Vel, nå bor vi i en liten gate i ett lite hus. Her sitter naboene ute på benk i gata og skravler i timesvis. Alle er velkomne til å sette seg ned, folk elsker det. Når jeg stikker hodet ut roper de "ta med stol". Her er det godt miljø, ikke noe sosialt press om å ha nye klær eller være noe mere enn den man er. Kjenner jeg endelig er kommet hjem. Anonymkode: d09df...c31 Jøss, hvor bor du? Anonymkode: 42763...fd2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar #140 Del Skrevet 22. januar AnonymBruker skrev (13 timer siden): Ja jeg begynner å bli drittlei selv. Mest med tanke på helse og økonomi. Er ufør, pengene går ut igjen omtrent før den kommer inn på konto. Renter, mat og strøm - priser blir jo bare verre og verre. Summen på kredittkortet øker da utgiftene er større enn trygda. Så sitter her, med kronisk sykdom og har aldri råd til noe, 42 år gammel. Anonymkode: 45b84...291 Samme her, men jeg tør ikke ha kredittkort, og jeg er 54 år gammel. Anonymkode: 42763...fd2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå