Gå til innhold

Jeg greier ikke sånn som livet og verden er blitt jeg.. er vi fler?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Som ei vaskeekte 80 talls modell så er jeg imponert over dagens teknologi, og jeg er nysgjerrig. Mye spennende å utforske tror jeg. Selv om teknologi er spennende så kan jeg godt bare legge det vekk og koble helt ut innimellom. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jeg er født på 70-tallet.

Nå som jeg har blitt nærmere 50 så ser jeg at jeg sliter med livet rett og slett.

Jeg synes alt var så mye bedre før jeg. Jeg er glad for at noen ting har kommet, sånn som mobil og bankkort, men sånn ellers så savner jeg den tiden hvor man kunne få hjelp i banken, butikken, posten, at man kunne jobbe i et roligere tempo, fasttlf, ja du skjønner hvor jeg vil. 

Et eksempel: jeg glemte å sjekke skattekortet mitt og oppdaget i dag når jeg fikk lønn at jeg plutselig hadde gått over til prosent-trekk istedenfor tabell som resulterte i at jeg må betale 30% i skatt resten av året. (og en fun-fact, det står faktisk på deres sider at vanlig inntekts-skatt er 22% og det var oppdatert 7 jan).. jeg pratet med skatte-etaten i 1!! time og det var ingen der som kunne dette, eller skjønte hva jeg mente og jeg var igjennom 3!!! saksbehandlere.. Det er jo ingen som kan noe lenger, hvis du skal ringe noen være seg skatt, nav, bank osv er det veldig sjelden du treffer på noen som faktisk kan jobben sin. Jeg savner å kunne prate med folk å få hjelp, kontofonen, ikke bli målt bare man må ta en do-pause, det "gamle" internettet, gamle mobiler.. 

Og dette er jo bare starten på utviklingen og kanskje jeg er her i 40-50 år til og må hanskes med dette 😭 Huff, jeg synes amerikanere er et litt sprøtt folkeslag, men det er jo mange over dammen som går sånn utenfor samfunnet og "off the grid" og jeg skjønner de faktisk for jeg synes at vi vanskeliggjør samfunnet/livet mer enn vi utvikler det til å bli lettere/bedre nå. 

Det var mitt hjertesukk 😩❤️‍🩹

Anonymkode: 423ba...5e0

Du må ta noen grep med situasjonen din, tidligere tider kommer ikke tilbake, verden går videre uansett om du vil eller ikke. Du har et (kort) liv her i verden, og det er kun opp til deg å gjøre det beste ut av det. 

Blir litt lei meg når jeg leser slikt, det er masse muligheter til å leve fine og gode liv! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Ta i mot Jesus Kristus i hjertet ditt og få et personlig forhold med han så får du et mye bedre og meningsfullt liv! ✝️❤️

Anonymkode: cd2f4...438

Kan han hjelpe med TeeWee fra Telenor? Eller ordne opp i to-statsløsningen slik at Palestina kan få ha sitt eget land i fred?

Anonymkode: 86fb9...9d9

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kan han hjelpe med TeeWee fra Telenor? Eller ordne opp i to-statsløsningen slik at Palestina kan få ha sitt eget land i fred?

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

..T-wee, mente jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jeg er født på 70-tallet.

Nå som jeg har blitt nærmere 50 så ser jeg at jeg sliter med livet rett og slett.

Jeg synes alt var så mye bedre før jeg. Jeg er glad for at noen ting har kommet, sånn som mobil og bankkort, men sånn ellers så savner jeg den tiden hvor man kunne få hjelp i banken, butikken, posten, at man kunne jobbe i et roligere tempo, fasttlf, ja du skjønner hvor jeg vil. 

Et eksempel: jeg glemte å sjekke skattekortet mitt og oppdaget i dag når jeg fikk lønn at jeg plutselig hadde gått over til prosent-trekk istedenfor tabell som resulterte i at jeg må betale 30% i skatt resten av året. (og en fun-fact, det står faktisk på deres sider at vanlig inntekts-skatt er 22% og det var oppdatert 7 jan).. jeg pratet med skatte-etaten i 1!! time og det var ingen der som kunne dette, eller skjønte hva jeg mente og jeg var igjennom 3!!! saksbehandlere.. Det er jo ingen som kan noe lenger, hvis du skal ringe noen være seg skatt, nav, bank osv er det veldig sjelden du treffer på noen som faktisk kan jobben sin. Jeg savner å kunne prate med folk å få hjelp, kontofonen, ikke bli målt bare man må ta en do-pause, det "gamle" internettet, gamle mobiler.. 

Og dette er jo bare starten på utviklingen og kanskje jeg er her i 40-50 år til og må hanskes med dette 😭 Huff, jeg synes amerikanere er et litt sprøtt folkeslag, men det er jo mange over dammen som går sånn utenfor samfunnet og "off the grid" og jeg skjønner de faktisk for jeg synes at vi vanskeliggjør samfunnet/livet mer enn vi utvikler det til å bli lettere/bedre nå. 

Det var mitt hjertesukk 😩❤️‍🩹

Du betaler jo ikke bare inntektsskatt, du betaler også trygdeavgift og evt trinnskatt. Hvis du likevel mener trekket er for høyt går det jo an å gå inn og trikse det til med å legge til høyere rentefradrag f.eks. 

Anonymkode: 9a286...885

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Anononyma skrev (1 time siden):

Her treffer du spikeren på hodet. Det er den helvetes telefonen som er problemet med samfunnet. Roten til alt ondt. 

Var på hytteferie med min mann, vår da 10 mnd gamle sønn og et vennepar. Jeg er veldig opptatt av å legge vekk telefonen i barnets våkentid. Var trist å se at jeg var den eneste som var oppmerksom det lille barnet, de 3 andre voksne satt med nesa nedi telefonene sine hele turen med unntak av et par slag yatzy på kvelden. 

Du har så rett! Lagt merke til det samme selv. Bra at du passer på da og er oppmerksom 🥰

Anonymkode: 48950...f52

• Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Det kan han.

Anonymkode: e2ef3...5a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg er i midten av 50-årene og jeg elsker all den nye teknologien og alle appene som gjør alt så mye enklere. Skattekort og skattemelding er jo kjempelett i våre dager.

Jeg antar at det du ønsket å gjøre var å få endret tilbake til tabellkort, og det har de jo helt rett i at du ikke kan få gjort nå. Man kan ikke endre til tabellkort etter at det er blitt trukket skatt en gang eller flere. Men du kan endre til lavere prosent om du ønsker det.

Og når det gjelder å slå av og på eller å ta strømmen på apparatet ved tekniske problemer så løser det faktisk svært mye og er det lureste å forsøke før man setter i gang med annen feilsøking.

Anonymkode: 7ffa4...6a4

TS her igjen..

Ja jeg fant ut etter hvert nå at etter at man var trukket prosent så kom man ikke tilbake til tabell,  men det fortalte ingen av de på skatte-etaten. Men jeg har alltids neste år 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Fant80 skrev (11 timer siden):

Oss som har hobbyer eller livsstil som er litt utenfor A4,ser at samfunnet ikke ønsker dette,og at til og med lover og regler blir strammere for "oss" Et eksempel er jo f.eks MC. Greit man kan kjøre MC,men ikke som før. Jeg føler meg i hvertfall ikke fri lenger. Alle bilister i Noge hater jo alt på 2 hjul.. Kjærester og partnere ser på MC lappen som rødt flagg osvosv. Man skal holde seg innenfor en ramme som hvert år blir mer og mer snever.. De som holder seg innenfor A4 boblen ser jo selvsagt ikke dette,og man kan forvente et renn av kommentarer på at "ingenting er jo forandret" osv. 

Helt enig med deg 👍håper du ikke lar deg stoppe fra fine MC-turer alikevel :) 

Ts

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Tabris skrev (11 timer siden):

Vi som er født på 70-tallet er jo siste generasjon som hadde en barndom uten mobil og PC. Verden har utviklet seg enormt de siste førti årene.

Jeg synes mye har blitt bedre nå enn før, ting er lettere og jeg er veldig glad i internett og teknologi. Samtidig har vi også mistet noe på veien, men det er vel en del av slik verden er. 

Jeg tipper at våre foreldre og besteforeldre tenkte mye av det samme da de var i femtiårene på 70-tallet.

Takk for kommentar, mye enig med deg i det du skriver :) 

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er enig, vil tilbake til 70- og 80-tallet. Husverten min som driver gård sier også at folk ikke kan noe lenger, og de lurer på å flytte til et land der det er enklere å drive jordbruk. Det er jo også et problem nå, å være bonde. Da jeg vokste opp klarte vi oss på en uføretrygd, med kjøtt fra sauene og poteter og gulrøtter, bringebær og epler fra hagen. Men nå må jo begge være i jobb? Nei å nei....og alt det sosiale er jo borte, folk går ikke ut lenger i hjembygda mi hører jeg. Og jeg sitter jo her på internett og har mistet alt sosialt selv.

Anonymkode: 42763...fd2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

For å utvide tematikken litt; det er jo mye annen enn elektroniske duppedingser som har forandret seg, som ikke er ønskelig utvikling for mange, men som det ikke snakkes så mye om. Selv bor jeg i en bydel hvor jeg for 30 år siden tok kollektiv-transport med mennesker som hadde samme referanseramme som meg selv, og som dessuten snakket norsk. Tar jeg den samme transporten i dag, så prates det andre språk og om helt andre ting. Det er som jeg er i et annet land, ting er ikke bare forandret, det er totalt forandret. Ikke gjenkjennbart i det hele tatt. Det er en verden jeg ikke vil være i.

Det er heller ikke lengre så mye som er felles. Der hvor samfunnet tidligere var homogent og dro i samme retning, så spriker det i alle retninger i dag. Alle drar i forskjellige retninger. Det finnes ingen fellesskapsfølelse lengre. Grunnet det er samfunnet blitt iskaldt, naturlig nok. 

Anonymkode: 35580...0cd

Denne må jeg gi en 👏 Veldig like tanker som meg selv :) 

Ts

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
BobbySocks skrev (10 timer siden):

Du kan da endre skattekortet så mange ganger du vil.

Det virker mer som du kognitivt sliter med å holde deg oppdatert? Det er nokså banale greier du ramser opp. 

Ja det er nok de kognetive evnene mine, ikke at jeg synes at mye er bortkastet av ting som hele tiden er i endring for endringens skyld.. Men pip pip pip pip, legetime bestilt for sjekk av hodet ✔️..

Da bør alle de andre både før og etter din kommentar også ta en sjekk av hodet sitt for ser jo at det er mange her som mener det samme som meg.

Ts

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg savner 90-tallet, uten at alle satt på telefonene. Bare se på Friends, de gjør ting sammen og prater, ingen satt med nesa gravd ned i en telefon før. Jeg synes og at Internett bør bli stengt av om natten, da alt for mange snur døgnet opp ned og spiller på dataen istedet for å sove.

Anonymkode: 48950...f52

Jeg rekker bare små kommentarer på de fleste, men takk for kommentaren din. Vi er 100% enig og jeg er glad vi er flere 👍:) 

Ts

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Føst tidlig 80 tall, samme er mannen, og vi er begge sjeleglade for den tiden vi vokste opp i. Verden var blitt mer friere enn tidligere/ oppdragelse mindre autoritær, vi var ute så lenge vi fikk lov, kom inn til et klokkeslett, ikke når mobilen ringte. Var fysisk aktive med venner, satt ikke i samme rom og sendte tik tok videoer frem og tilbake. Dro på overnattinger så ofte vi fikk lov, satt ikke hjemme og gamet på natten. Fikk oppleve at mobilen kom, men det var en "ukul" greie, min første kunne ikke sende sms f.eks. Ble kjøpt bare fordi det var praktisk på landsted, men vi syntes jo det var mye kulere å bruke mynttelefonen på området selv. Filmer hadde mer innhold og var samtidig ikke så politisk korrekte. Jeg er ingen rasist, men det er liksom gått for langt når enhver film har en asiat, en mørkhudet, en hvit, en hetero, en homofil og gjerne en transperson. Kan man ikke bare ansette den beste skuespilleren? Samme med Donald. Ukens høydepunkt var nytt Donald på tirsdager. Historiene var morsomme. Så kom moralens voktere inn og hele bladet ble som en lære i god moral og historiene mistet alt liv. Nå tvinges vi til å ha en app for alt, telefonen går sakte av konstant belastning, vi tvinges til å være tilgjengelige til enhver tid og folk får nærmest panikk om man ikke svarer. Man skal være på hele døgnet, og jeg streiker ;) Jeg legger mobilen hjemme når jeg går tur etter jobb alle dager, men tar den med når jeg går ekstra lange turer i helgene. Jeg har lyden av hele dagen på jobb og sjekker bare når jeg vil, unntatt selvfølgelig om jeg venter viktige beskjeder. Jeg sjekker aldri jobbmailen på fritiden og jeg har et veldig begrenset antall venner på sosiale media. Vil ikke ha 700 "bekjente" som skal følge meg på fritiden og har det hovedsakelig for kontakt med venner og familie som bor langt borte. 

Synes definitivt all teknologien har satt et sinnsykt høyt krav til effektivitet, for man har jo så gode hjelpemidler.. Savner absolutt min første jobb, der en enkelt pc holdt til hele sjappa og resten av tiden måtte folk stole på at vi gjorde jobben vår. De kunne ikke se om vi var online, måle tidsbruk i alt eller kreve at alt ble registrert noe sted. Vi mister også stadig flere arbeidsplasser for dem som er flinke praktisk, men aldri klarer en prøve eller passer inn i skole. Alt har høye krav, og samtidig lurer man på hvorfor antaller uføre er så høyt 🙈

Alt var bedre før 😂Unntatt å betale regninger, DET liker jeg å få fort unna. 

Anonymkode: a806c...028

Å jeg ble så glad av kommentaren din 😃.. Vi er 100% enig og jeg er glad vi er flere 👍:) 

Ts

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

84-modell her, og jeg ELSKER teknologi😍 F eks er den appen jeg bruker desidert mest en tur-app, og på grunn av den oppdager jeg nye turer i fylket mitt daglig. For er par år siden ante jeg ikke at dette eksisterte, og måtte lete frem nye turer hver gang jeg skulle på tur. Synes også det er digg at veldig mye kan ordnes uten å måtte gå innom et kontor (lønn, skatt, navneskifte, you name it).

Det som slår meg som svært negativt er hvor lett folk bare "sveiper deg vekk" dersom du ikke er 100% likandes i deres øyne. Jeg kan ha en hyggelig prat med noen på Instagram, men plutselig forsvinner vedkommende ut av samtalen, uten å noensinne dukke opp igjen. Ingen avslutning, ingen "takk for meg" eller "det var hyggelig å bli kjent med deg". Selger man noe på finn, så kan man banne på at man blir kontaktet av x antall mennesker som starter en samtale/et kjøp, uten å avrunde det på noen som helst måte. Det er så mye som bare blir hengende i luften på SoMe. Jeg savner helt klart da vi sms'et hverandre og startet med "hei" og avsluttet med "C U". Det var tider, det.

Anonymkode: d4ebc...7c4

Det med SoMe og folk er jeg så enig med deg om 👍 jeg hadde faktisk en "venninne" jeg som droppet meg fordi jeg ikke vil ha snap sånn at vi kunne følge hverandre på snapmap for at hun kunne se hvor jeg var 🙄 .. da kan man si at noen drar det vel langt.. For henne så var ikke vanlig sms lenger godt nok av en eller annen grunn.. Var ikke noe tap for meg, men det demonstrerer bare litt hva alle tekno-dingser gjør med folk.

Ts

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
Memorangen skrev (5 timer siden):

Du høres ut som du er 100 år 😅 jeg er født på 80-tallet og har vokst opp med bankkort/mobil (når jeg ble tenåring vel og merke) gaming, pc ++ Syns det er fantastisk at alt bare er et tastetrykk unna og at man slipper å gå fysisk i en bank f eks for å ordne ting. Syns generelt ting er lettere. Men jeg har alltid vært litt sånn rett på sak, orker ikke småprat for å fikse en liten ting liksom. Liker jevnt over nettshopping heller enn å gå i butikker. Syns det er deilig å kunne bere bestille timer til ting på nett uten at man trenger å ringe for å gjøre det f eks. Så vi er nok forskjellige. 

Og kan du ikke endre skatten når som helst? Jeg har gjort det flere ganger i år allerde. 30 % er vel uansett en helt normal skatt. 

Ja jeg er nok litt gammelmodig av meg, lever godt med det 😂 Godt det fungerer for deg, men ser jo at mange her mener det samme som meg. Men det er jo pga at vi er forskjellige at det blir mer og mer sånne ting, for folk kaster seg over den nyeste trenden og det skaper et marked og penger i kassa for de som utvikler alt dette.

Ts

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
000VF000 skrev (4 timer siden):

Jeg er født i samme tiår, og er helt enig med deg. Samfunnet har blitt skikkelig ræva. Alt er upersonlig og jævlig. Man skal være "på" og tilgjengelig hele fordømte tiden. Noe vi også ser det i trådene på forumet her. Folk blir nervevrak fordi noen ikke har lest en melding, eller svart på en melding. Folk er bekymret over snapscore, som om det skulle si noe som helst. Stakkars dagens unge, de virker helt fortapt. Jeg er sjeleglad for at jeg ikke ble født 20-30 år senere. 

Jeg savner tiden hvor det var mer menneskelig kontakt, og ikke bare sosiale medier. Jeg savner at man ikke fikk alle dårlige nyheter rett inn på mobilen 30 sekunder etter hendelsen. Og mest av alt, jeg savner tiden før konspirasjonsteoretikerne ble mainstream. Før alle landsbyidiotene organiserte seg på nett. Før incels og rosabloggere. Før kjendiskultur. Før disse ekle folkene som tar 100 selfies om dagen ble en normal del av samfunnet.  

Jeg savner det å gå inn i en butikk og faktisk oppdage ting, fordi de hadde nettopp fått det inn. Og jeg savner at det ikke var kjeder og kjøpesentre over alt. Jeg savner mangfoldet. Enten det var klær eller musikk. Jeg savner internettet før internettet ble mainstream. Det var et mye sunnere sted. I dag er internettet en gedigen narcissist og sosiopat-maskin. Alt er kommersiell virksomhet. Og det lille som ikke er det, er skjult av algoritmene og betalt plassering i søkemotorer. 

Verden 2025 er til å bli kvalm av, og jeg driter egentlig om folk synes det er gammeldags av meg :opplyser:

Her kan jeg bare 👏👏👏 og kan ikke si meg mer enig, jeg er faktisk 100% enig i alt du skriver :) 

Ts

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Født i 89, og føler det helt likt.
Og når du nevner det med skatt, er jeg helt enig. Ingen har kontroll på noe som helst der lenger. Det er altfor avansert.

Anonymkode: aa811...6c9

Jeg rekker bare små kommentarer på de fleste, men takk for kommentaren din. Vi er 100% enig og jeg er glad vi er flere 👍:) 

Ts

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Uanonym bruker skrev (4 timer siden):

Du kan endre skattetrekket ditt når som helst, ved å logge deg inn på skatteetaten. Det er ikke vanskelig.

Mange savner tida da de var barn, fordi den tida opplevdes som bekymringsløs og enkel. Men husk at det var fordi du var barn. 1970- eller 1980-tallet var absolutt ikke noen "snillere" tider, det skjedde masse vondt i verden da også.

Jeg har ikke snakket om tiden da jeg var barn. Jeg snakker om for 20-30 år siden, da var jeg ca 18-25. Begynt i min første jobb og var på full fart ut i det da store "voksenlivet".. Så dette er ikke en sånn: "å jeg savner barndommens uskyld-tråd"

Ts

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...