Gå til innhold

Begikk lovbrudd når jeg var 14 - fortsatt på politiattest?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei kg

Jeg skal søke jobb i barnehage og trenger dermed politiattest. Er litt nærvøs da jeg hadde et mindre lovbrudd da jeg var 14 - 15 år gammel. (jeg og noen venniner klatret på et tak - ble tatt av politiet). Er dette noe som kan komme opp i politiattesten?

Anonymkode: 3722a...0a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ble dere anmeldt? Fikk bot? Dømt? Hva var konsekvensene? Hvor gammel er du nå?

Anonymkode: 8979e...193

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ble dere anmeldt? Fikk bot? Dømt? Hva var konsekvensene? Hvor gammel er du nå?

Anonymkode: 8979e...193

Fikk tlf hjem - aner ikke noe mer. Er 23 nå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei, det trenger du ikke å bekymre deg over. Det er kun saker som omhandler sedelighet / seksual lovbrudd/ vold som er relevante i en slik politiattest. 

Anonymkode: b9f9a...a67

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei, dette vil ikke vise på politiattesten, ta det helt med ro. 

Anonymkode: c0b60...508

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det finnes flere typer politiattester. For jobb i barnehage vil man i utgangspunktet bare trenge en avgrenset politiattest der kun noen former for volds- og seksuallovbrudd samt kanskje enkelte andre svært alvorlige forbrytelser vil fremgå.

På en utvidet eller uttømmende politiattest kan du risikere at noe sånt fremgår. Ikke på en ordinær, nå som det er mange år siden, og ikke på en som er avgrenset til enkelte typer lovbrudd (slik de til barnehager altså er).

Så kort svar: Nei. Det er ikke nødvendigvis borte fra alle registre og typer politiattester man kan tenke seg, men det er borte fra alt som kan ha relevans i en attest for jobb i barnehage.

Anonymkode: b1dff...b47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

I tillegg til det de over skriver, så var du under den kriminelle lavalder om du var 14 når dette skjedde.

Dette kommer uansett ikke på politiattesten. Lykke til med jobbsøknad😀

Anonymkode: 8cd58...eef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har hatt noen mindre møter med politi i ettertid. Har gjort merkelige ting og blitt tatt - men ikke direkte ulovlig. Kan dette være synlig på attesten? Hvor "i detalj" er attesten? Hvis de ser alt, gir jo det litt dårlig bilde på meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har hatt noen mindre møter med politi i ettertid. Har gjort merkelige ting og blitt tatt - men ikke direkte ulovlig. Kan dette være synlig på attesten? Hvor "i detalj" er attesten? Hvis de ser alt, gir jo det litt dårlig bilde på meg

De aller fleste ordinære lovbrudd blir slettet etter 3 år. 

Hva mener du med "tatt", har det ført til bot, dom, samfunnsstraff eller fengsel? Har du fått voksenkjeft av politiet så vil dette ikke komme frem på en attest. 

Anonymkode: c0b60...508

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Eee.. hva er «merkelige ting»… ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dere fikk roet nervene mine nå.

Takk kg! 😍

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...