Gå til innhold

hvordan tror du verden hadde sett ut

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

er lite tankeeksperiment:hvordan tror dere verden hadde sett ut uten trygdeordningene vi har i dag?Jeg tenker da på arbeidsledighetstrygd,sosialtrygd,uføretrygd osv. hadde flere jobbet?eller hadde det vært familien til vedkommende som måtte ha stilt opp?ja,hva tror du? ;)

hilsen meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Gir ikke svaret seg selv da?

Fam,ilien må stille opp mer der folk har familie. For de som ikke er på talefot med sin familie eller ikke har familie: de står alene, ellers må frivillig innsats og dugnadsånd komme sterke med i bildet: naboer, kolleger og folk i nærheten må trå til mer.

For de som verken har venner eller familie vil kanskje dø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
er lite tankeeksperiment:hvordan tror dere verden hadde sett ut uten trygdeordningene vi har i dag?Jeg tenker da på arbeidsledighetstrygd,sosialtrygd,uføretrygd osv. hadde flere jobbet?eller hadde det vært familien til vedkommende som måtte ha stilt opp?ja,hva tror du? ;)

hilsen meg :)

Ta deg en tur til et land som ikke har våre trygdeordninger og se hvordan det fungerer der, ganske mange land som ikke har det som oss.

Familie, familie og atter familie. De som får det verst er de som er alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bellatrix

Ja, som gjest over skrev. Folk ville vært avhengige av å ha en økonomisk sterk familie. Det ville nok ført lit mer fattigdom, og i verste fall at folk ville dø fordi de ikke hadde penger til mat, husvære eller medisiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest King James

Vel verden er elendig og vil alti vere det. Skandinavia ville vert like elendeig som den er i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da de fleste i verden ikke har noen trygdeordninger så tror jeg ikke verden hadde endret seg så mye.

Endret av punktom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta
Gir ikke svaret seg selv da?

Fam,ilien må stille opp mer der folk har familie. For de som ikke er på talefot med sin familie eller ikke har familie: de står alene, ellers må frivillig innsats og dugnadsånd komme sterke med i bildet: naboer, kolleger og folk i nærheten må trå til mer.

For de som verken har venner eller familie vil kanskje dø.

:Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GreenSky

Da ville det vært flere tiggere, og flere i familien som måtte stilt opp. Og antageligvis flere dødsfall (selvmord, sykdom, osv)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

I tillegg til det som andre har sagt; Flere arbeidssky hadde vært nødt til å jobbe for å overleve, og hadde dermed ikke hatt anledning til å snylte på systemet. I disse ekstreme tilfellene har jeg sans for "ingen hender - ingen kake"- prinsippet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
I tillegg til det som andre har sagt; Flere arbeidssky hadde vært nødt til å jobbe for å overleve, og hadde dermed ikke hatt anledning til å snylte på systemet. I disse ekstreme tilfellene har jeg sans for "ingen hender - ingen kake"- prinsippet.

Enig med deg. Det hadde ikke fantes "sosial fobi" o.l. som gjør at du ikke kan jobbe - ingen spør deg om du vil jobbe eller ikke. Du må for å overleve, rett og slett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liten Tapir
Enig med deg. Det hadde ikke fantes "sosial fobi" o.l. som gjør at du ikke kan jobbe - ingen spør deg om du vil jobbe eller ikke. Du må for å overleve, rett og slett.

Og når man ikke greier å jobbe likevel, til tross for at man både må og vil, overlever man ikke.

Sympatisk :ironi:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GreenSky

Ah. Så sosial fobi hadde ikke fantes om alle måtte jobbe?

Jeg er opplyst! :idesmil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Bellatrix

Ah. Så sosial fobi hadde ikke fantes om alle måtte jobbe?

Jeg er opplyst!  :idesmil:

:ler: Da lærte jeg også noe nytt i dag. Lurer på om folk hadde blitt friske fra fysiske plager også, jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Det ville ha blitt veldig synd på dem som satt igjen med eneansvaret for flere barn.

Og det ville ha blitt veldig synd på dem som havnet på sykehus med brukket ben og armer og måtte være borte fra jobben i noen uker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange flere mennesker ville hatt et mye vanskeligere liv.

Og mange flere ville ha bukket under for problemene sine.

Er vel ikke så VELDIG sannsynlig at hverken psykiske eller fysiske plager hadde forsvunnet :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Gjest

Sosial fobi hadde vært mindre utbredt av den grunn at man ikke blir bortskjemt av trygdeorninger osv. fordi å jobbe ikke er et valg slik det er i Norge i dag. Å ikke jobbe når man sliter med sånt er å gjøre seg selv en bjørnetjeneste. Det eneste som kan hjelpe er å konfrontere redselen og komme seg ut i jobb. Jeg har aldri hørt at dødsfall som skyldes sosial fobi er et problem noe sted i verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Det er noe i det siste gjest skriver.

Jeg har selv slitt mye med angst og traumehendelser, blandt annet post traumatisk stress syndrom, og å komme seg ut og jobbe har vært for det beste.

I en begynnende periode kan det være vanskelig, men etterhvert så lærer man seg å tilpasse seg.

Ser heller ingen grunn til at man skal bli mindre redd hjemme enn på f.eks jobb.

Jeg er og har vært f.eks livredd for å oppsøke leger og gå til konsultasjoner p.g.a traumatiske hendelser, men jeg må det likevel. Til å begynne med svimte jeg tilogmed av av frykt, men etterhvert så lærte jeg meg å tilpasse meg til det, ved hjelp av tvang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bellatrix
Det er noe i det siste gjest skriver.

Jeg har selv slitt mye med angst og traumehendelser, blandt annet post traumatisk stress syndrom, og å komme seg ut og jobbe har vært for det beste.

I en begynnende periode kan det være vanskelig, men etterhvert så lærer man seg å tilpasse seg.

Ser heller ingen grunn til at man skal bli mindre redd hjemme enn på f.eks jobb.

Jeg er og har vært f.eks livredd for å oppsøke leger og gå til konsultasjoner p.g.a traumatiske hendelser, men jeg må det likevel. Til å begynne med svimte jeg tilogmed av av frykt, men etterhvert så lærte jeg meg å tilpasse meg til det, ved hjelp av tvang.

Ja, når det funket for deg, så funker det sikkert for alle andre også. :ironi:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Ja, når det funket for deg, så funker det sikkert for alle andre også.  :ironi:

Vel, det er ikke sikkert. Men det har noe med å møte frykt å gjøre som faktisk har hjulpet i mange av mine venners tilfelle b.l.a

Hvis man unngår frykt kilden, så hjelper nemlig ikke det så stort, for da vokser jo frykten bare mer. Dvs, om man konfronteres med fryktkilden, så kan man med tid få et annen reaksjon, altså at man kan bli bedre med tiden.

Ofte så bunner jo frykten ut i noe som egentlig ikke gir en reell fare. Jeg tror da heller at det må være godt for mennesket å konfronteres med at denne frykten ikke har noen reell fare likevel.

Å sitte hjemme og la tankene svirre har ihvertfall ikke så mye hensikt på lang sikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...