Gå til innhold

Tips til sykepleierstudent i praksis

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er førsteårs sykepleierstudent som nå er i første praksisperiode på sykehjem. Jeg har akkurat startet, og bekymrer meg sånn for å gjøre feil, eller gi dårlig inntrykk.

Jeg vil være med på mest mulig, vise initiativ, være aktiv, osv., men er samtidig redd for å bli for innpåsliten på veilederen min, eller i helt motsatt ende virke for selvsikker. 
Stell er et eksempel på en situasjon der jeg føler jeg ikke helt vet hvor jeg skal gjøre av meg. Jeg har jobbet mye i helse før og føler meg trygg i stell. Jeg føler derimot at det er naturlig i første uke og bare observere og bli kjent med hvordan praksisstedet og veilederen gjør ting, og ikke ta så mye plass selv. Samtidig synes jeg det er veldig unaturlig å bare se på at veileder for eksempel steller en pasient, og jeg er så redd for å bli oppfattet som lat eller uflink. 

Hvordan kan jeg observere og lære i starten, samtidig som at jeg ikke virker lat men samtidig ikke heller virker for frempå og selvsikker? Setter ekstra pris på om noen som har vært veileder selv kan gi noen tips, og gjerne litt om hvordan deres «drømmestudent» er.

Anonymkode: 00057...a63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Delta aktivt fra første stund, ikke bare gå rundt og observer da blir du passiv. Snakk med kontakten din, si noe om hva du ønsker og hva du trenger👍🏼

Anonymkode: 72029...dfa

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fortell veileder akkurat det du har skrevet her 😊 har hatt mange studenter og jeg setter pris på at de forteller meg hva de tenker/frykter/ønsker osv. Bare vær åpen og ærlig så blir det bra. Lykke til

Anonymkode: 41477...d61

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ville bare sagt det du sier her. 

Anonymkode: 996f0...08f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fortell det du skriver her. Avklar på forhånd, før dere går inn til pasienten, hvem som skal gjøre hva. Fortell om rekkefølge og hvordan du vil gå frem før dere går inn til pasienten. Mao, lag deg en plan og kommuniser det til veileder. 

Det er litt tøft i starten, men det går seg til. 

Lykke til ☺️

Anonymkode: 1f3b0...712

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Still spørsmål. Det blir aldri for mange spørsmål. (Så fremt pasienten tåler at dere snakker, om du har fått beskjed om å være stille så følger du det.)

Vis initiativ. «Skal jeg hente utstyr?» Spør om du kan få prøve. «Kan du vise hvordan du vasker den ene foten så kan jeg ta den andre?»

Og husk kommunikasjonen med pasienten. Ikke bare snik deg inn og stå der uten å si et ord. Hils på pasienten og forklar hvem du er og hvorfor du er der. Forbered gjerne en setning hvor du forteller noe om deg, slik at det blir lettere for pasienten å skille deg fra alle de andre. F.eks. Jeg har en hund som heter Tassen. Eller Jeg elsker å danse. Så kan du spørre pasienten om hun er glad i dyr eller å danse (så fremt hen virker å være i form til samtale). Mange liker å ta en prat under stellet. 

Anonymkode: ac3da...19f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Siden du har erfaring fra før før du være aktiv fra dag én. Ukene går fort og ingen studenter har tid til å observere en hel uke. 

Anonymkode: ba70c...c34

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vil legge til at man har forventningssamtale for en grunn😊

Anonymkode: ba70c...c34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er førsteårs sykepleierstudent som nå er i første praksisperiode på sykehjem. Jeg har akkurat startet, og bekymrer meg sånn for å gjøre feil, eller gi dårlig inntrykk.

Jeg vil være med på mest mulig, vise initiativ, være aktiv, osv., men er samtidig redd for å bli for innpåsliten på veilederen min, eller i helt motsatt ende virke for selvsikker. 
Stell er et eksempel på en situasjon der jeg føler jeg ikke helt vet hvor jeg skal gjøre av meg. Jeg har jobbet mye i helse før og føler meg trygg i stell. Jeg føler derimot at det er naturlig i første uke og bare observere og bli kjent med hvordan praksisstedet og veilederen gjør ting, og ikke ta så mye plass selv. Samtidig synes jeg det er veldig unaturlig å bare se på at veileder for eksempel steller en pasient, og jeg er så redd for å bli oppfattet som lat eller uflink. 

Hvordan kan jeg observere og lære i starten, samtidig som at jeg ikke virker lat men samtidig ikke heller virker for frempå og selvsikker? Setter ekstra pris på om noen som har vært veileder selv kan gi noen tips, og gjerne litt om hvordan deres «drømmestudent» er.

Anonymkode: 00057...a63

Du spør veilederen din om nettopp det du skriver her. Bare på den måten får dere avklart din rolle og hva som er ønsket og nødvendig at du gjør. 

Anonymkode: 5f5e4...003

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...