AnonymBruker Skrevet 20. januar #1 Del Skrevet 20. januar Hva slags styrke har du i - og hva har du i eventuelt skjeve hornhinner? Hva ser du ikke? Hva ser du? Anonymkode: 2377b...abc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar #2 Del Skrevet 20. januar Jeg har operert, men jeg var minus 5 før operasjon. Så kun helt nært. Tok etter brillene mine i flere uker etter operasjon, fordi jeg glemte at jeg så godt. Jeg har fortsatt litt skeive hornhinner, men er ikke avhengig av briller. Bruker de kun hvis jeg ser på tv hjemme på kvelden. Anonymkode: 86607...d0f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar #3 Del Skrevet 20. januar Minus 5.5 og 6.5. Ser ikke detaljer på mer enn 20-30 cm avst, ting flyter sammen. F.eks kan jeg fint se en person på andre siden av rommet, men ikke nødvendigvis hvem det er. Kan se at jakka er rød, men ikke at den har en glidelås. Hvor øynene i et ansikt er, men ikke om de har briller på. Anonymkode: 7f49b...b8b 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar #4 Del Skrevet 20. januar Jeg har -0.25 på begge øyne og - 0.25 skjeve hornhinner. Jeg ser tv teksten bra, men noen ganger lurer jeg på om jeg ser litt blurry, men bare i den grad at jeg er usikker om alle ser sånn eller ikke. Jeg klarer såvidt å tyde stedsnavnene på den skjermen som står fremst i bussen når jeg sitter helt bakerst, men er ganske uklart. Anonymkode: 2377b...abc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Uanonym bruker Skrevet 20. januar #5 Del Skrevet 20. januar (endret) Har minus 2,5 eller noe sånt, og skjeve hornhinner. Ser dårligere med høyre øye enn med venstre, men husker ikke hvor stor forskjellen var i styrke (men ser forskjellen mellom dem godt om jeg holder for ett av øynene). Uten briller: Ser helt fint på kort avstand, kan lese bøker jeg holder i hånda eller se på skjermer jeg holder like nærme som ei bok. Kan se ansiktet på en person jeg sitter ved siden av. Alt som er mer enn et par meter unna, er veldig uklart. Kan ikke lese veiskilt eller se på TV (med mindre jeg sitter helt oppi TV-skjermen). Å oppholde meg på store, uoversiktlige steder med mange mennesker uten briller, er vanskelig. Da ser jeg veldig lite og er avhengig av å gå bort til de fleste ting for å se dem. Endret 20. januar av Uanonym bruker 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar #6 Del Skrevet 20. januar AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg har operert, men jeg var minus 5 før operasjon. Så kun helt nært. Tok etter brillene mine i flere uker etter operasjon, fordi jeg glemte at jeg så godt. Jeg har fortsatt litt skeive hornhinner, men er ikke avhengig av briller. Bruker de kun hvis jeg ser på tv hjemme på kvelden. Anonymkode: 86607...d0f Jeg opererte også øynene, men de klarte tydeligvis ikke å operere de skjeve hornhinnene (-0.25) eller om de feilvurderte i hvilken vinkel (?) skjevheten var på så de opererte en annen vinkel? Ihvertfall så er de skjeve hornhinnene mine like ille nå som før operasjonen, bare at jeg nå har skjeve hornhinner på en annen vinkel. Heter ikke vinkel, men kommer ikke på navnet. Anonymkode: 2377b...abc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Filifjonkamor Skrevet 20. januar #7 Del Skrevet 20. januar -1 på begge øyne og kjeve hornhinner. Alt på litt avstand blir uklart, tåkete Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kleppmelk Skrevet 20. januar #8 Del Skrevet 20. januar Uanonym bruker skrev (7 minutter siden): Har minus 2,5 eller noe sånt, og skjeve hornhinner. Ser dårligere med høyre øye enn med venstre, men husker ikke hvor stor forskjellen var i styrke (men ser forskjellen mellom dem godt om jeg holder for ett av øynene). Uten briller: Ser helt fint på kort avstand, kan lese bøker jeg holder i hånda eller se på skjermer jeg holder like nærme som ei bok. Kan se ansiktet på en person jeg sitter ved siden av. Alt som er mer enn et par meter unna, er veldig uklart. Kan ikke lese veiskilt eller se på TV (med mindre jeg sitter helt oppi TV-skjermen). Å oppholde meg på store, uoversiktlige steder med mange mennesker uten briller, er vanskelig. Da ser jeg veldig lite og er avhengig av å gå bort til de fleste ting for å se dem. Akkurat likt her 👋🏻 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar #9 Del Skrevet 20. januar -7,5. Ser veldig lite, føler jeg. Ser et sort område der øynene til personen, som står rett fremfor meg, er, men ikke selve øyene. Alt flyter egentlig sammen. Anonymkode: b38df...d5c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar #10 Del Skrevet 20. januar - 3 på begge øyne. Brukt briller mest briller, men linser når jeg trener, siden jeg var 16. Da ble jeg målt til -1,5 og synet forverret seg til 30-årsalder. Da stabiliserte det seg. Klarer jo å navigere i et rom, og ser alt rundt meg, men luskarpt. Ser bilder på tv greit, men sliter litt med å lese undertekst. Men nå nærmer jeg meg 50 og trenger ikke aldersbriller. Tar av meg minusbrillene når jeg leser bøker eller jobber med laptop. Anonymkode: d8d5a...c8c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar #11 Del Skrevet 20. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Minus 5.5 og 6.5. Ser ikke detaljer på mer enn 20-30 cm avst, ting flyter sammen. F.eks kan jeg fint se en person på andre siden av rommet, men ikke nødvendigvis hvem det er. Kan se at jakka er rød, men ikke at den har en glidelås. Hvor øynene i et ansikt er, men ikke om de har briller på. Anonymkode: 7f49b...b8b Samme her. -5,75 på begge og skjeve hornhinner. Anonymkode: a5406...85f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar #12 Del Skrevet 20. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Minus 5.5 og 6.5. Ser ikke detaljer på mer enn 20-30 cm avst, ting flyter sammen. F.eks kan jeg fint se en person på andre siden av rommet, men ikke nødvendigvis hvem det er. Kan se at jakka er rød, men ikke at den har en glidelås. Hvor øynene i et ansikt er, men ikke om de har briller på. Anonymkode: 7f49b...b8b Samme her. Husker fremdeles sjokket jeg fikk da jeg fikk på briller for første gang, da var jeg vel rundt 3-4 minus. Trærne hadde blader!!!🍁 🤣 Jeg kjente igjen folk på hvilken farge klærne de hadde på seg hadde, og hvor høye de var. Så ikke noe på tavla, jeg skrev av naboen i smug. Jeg så ikke hvem som satt inne i biler - den dag i dag ser jeg ikke på hvem som sitter i biler som kjører forbi. Jeg lærte meg jo at det ikke var noen vits. En laseroperasjon (og 18 år senere) ser jeg nesten perfekt. Anonymkode: 19119...a44 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar #13 Del Skrevet 20. januar Har -10 og -11 og skjeve hornhinner. Ser ikke en dritt 😄 Ser bare farger om jeg ikke har linser/briller, og ting som er noen centimeter fra øynene mine. Anonymkode: 19c81...8b3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar #14 Del Skrevet 20. januar AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Samme her. Husker fremdeles sjokket jeg fikk da jeg fikk på briller for første gang, da var jeg vel rundt 3-4 minus. Trærne hadde blader!!!🍁 🤣 Jeg kjente igjen folk på hvilken farge klærne de hadde på seg hadde, og hvor høye de var. Så ikke noe på tavla, jeg skrev av naboen i smug. Jeg så ikke hvem som satt inne i biler - den dag i dag ser jeg ikke på hvem som sitter i biler som kjører forbi. Jeg lærte meg jo at det ikke var noen vits. En laseroperasjon (og 18 år senere) ser jeg nesten perfekt. Anonymkode: 19119...a44 Oi, aldri tenkt over. Her er nok grunnen til at jeg heller aldri prøver å se hvem som sitter i biler, til tross for at synet mitt ble korrigert vha briller når jeg var 9/10. hadde da 4-5 ca minus. Har skjev hornhinne også. Nå som 50+ ser jeg bedre, gått opp til 3, noe. Nå kan jeg i teorien kjøre bil uten briller (gjør det selvfølgelig ikke) og nærsynet mitt er utrolig godt. Skal jeg lese, holde på noe pirkearbeid tar jeg av brillene. Anonymkode: 205e8...5e2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alice123 Skrevet 20. januar #15 Del Skrevet 20. januar Har -8 og ser farger og former. For å se noe tydelig må det 2 cm fra nesa for å sees tydelig 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar #16 Del Skrevet 20. januar AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Oi, aldri tenkt over. Her er nok grunnen til at jeg heller aldri prøver å se hvem som sitter i biler, til tross for at synet mitt ble korrigert vha briller når jeg var 9/10. hadde da 4-5 ca minus. Har skjev hornhinne også. Nå som 50+ ser jeg bedre, gått opp til 3, noe. Nå kan jeg i teorien kjøre bil uten briller (gjør det selvfølgelig ikke) og nærsynet mitt er utrolig godt. Skal jeg lese, holde på noe pirkearbeid tar jeg av brillene. Anonymkode: 205e8...5e2 Hæ? Da jeg kjørte opp hadde jeg en styrke på -2, tror jeg, og jeg har ikke lov til å kjøre bil uten briller/linser. Med god grunn, da jeg verken kan lese skilt uten briller eller se forskjellen på et barn og en søppeldunk på en viss avstand. Ikke tatt ny kontroll på synet i den sammenheng siden da, så det er basert på den informasjonen. For å svare på spørsmålet i HI er styrken min -2,75 nå, mener jeg på. Jeg kan lese på nært hold uten briller, men kan ikke se detaljer på avstand. Kjenner ikke igjen folk på ansiktstrekk på noen få meters avstand. Anonymkode: 3519c...2ba Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar #17 Del Skrevet 20. januar -8 og skjeve hornhinner. Ser sånn ca. at det er noe foran meg, men hadde ikke kjent igjen et ansikt uten at det nesten tok på nesetippen min. Hvis jeg dusjer og mister barberhøvelen på gulvet, må jeg stoppe dusjen og gå forsiktig ut, ta på briller og se hvor den falt. Hvis brillene faller ned fra nattbordet, må jeg bruke samboer eller kameraet på mobilen med ansiktet helt oppi for å se hvor de falt. Så ja, jeg ser ganske dårlig dessverre og det går sakte men sikkert nedover. Anonymkode: 0f117...bd4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar #18 Del Skrevet 21. januar AnonymBruker skrev (8 timer siden): Hva slags styrke har du i - og hva har du i eventuelt skjeve hornhinner? Hva ser du ikke? Hva ser du? Anonymkode: 2377b...abc Ser ikke en dritt. Nærmere -6 i styrke. Ser ingenting på lang eller nær avstand uten briller. Anonymkode: 5b0fe...f03 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trolltunge Skrevet 23. januar #19 Del Skrevet 23. januar -2,5 på begge. Synes jeg ser ganske godt på dagtid jeg, men alt på avstand har noe uklare kanter, og jeg klarer ikke å se ansiktstrekk på flere meters avstand. Når jeg er sliten blir synet mye verre, og jeg må ta på briller for å lese tekst på tv. Jeg har dessuten veldig dårlig møkesyn, og unngår helst å kjøre bil på kvelden/natta, spesielt når det regner og alle lys reflekteres i vann. Generelt vil jeg si at jeg ser bedre enn jeg egentlig kunne forvente på dagtid (angående for eksempel å kunne lese tekst på tv), og dårligere enn forventet når det er mørkt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar #20 Del Skrevet 23. januar Har -12,5. Alt er uklart og flyter ut, med uklare avgrensninger. Ser ikke detaljer, eller mindre ting på større bakgrunn. Denne synssimulatoren går kun til -6, men urskiven på Big Ben viser godt hvordan flater med kontaster bare blir til ensfargede flater: https://www.feelgoodcontacts.com/tools/vision-simulator Anonymkode: 1ebb6...c89 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå