Gå til innhold

Kronisk diaré, sterke leddsmerter, frisk sier legen

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg sliter sånn med diaré og jeg aner ikke hva mer jeg skal gjøre. 

Hos legen er det tatt avføringsprøver og blodprøver. De fant ingenting på gastroskopi, koloskopi fikk de ikke gjennomført fordi jeg besvimte til tross for beroligende. Jeg venter på time til å få det i narkose. 

Jeg vet jeg har intoleranse/matallergi så disse tingene har jeg holdt meg unna i over 10 år. En periode for 4 år siden sleit jeg i 10 mnd med diaré nesten daglig. Jeg gikk ned 13kg i den perioden. Rolig periode på rundt 6 mnd også i gang igjen. Som regel diaré minst en dag hver uke frem til nå (utenom graviditet.) 

Som gravid i fjor så hadde jeg det helt supert, ingen tegn til plager. Babyen er 6 mnd og jeg sliter igjen med daglig diaré. Enkelte dager er det opptil 10x dagen, hittil i dag er det 4 ganger 🙈

Det er ekstremt smertefult, gjør meg kvalm og uvel i hele kroppen. Litt lettere rett etterpå også på igjen. Jeg har prøvd diverse på kostholdet, med tanke på at dette har pågått gjennom mange år så har jeg prøvd det meste. 

Jeg har forsøkt et kosthold med fokus på proteiner. Forsøkt glutenfritt, laktosefritt. Har forsøkt å ha mange og små måltider. Har forsøkt 2-3 større måltider (fungerte egentlig bedre enn motsatt.) Har gått helt vekk fra godteri, koffein, brus og nikotin i håp om bedring. Har tatt tilskudd etter hva blodprøvene sier. Low foodmap er forsøkt. Forsøkt uten noe særlig krydder i maten, lager alltid mat fra bunnen av. Drar ikke ut for å spise, spiser ikke noe som er laget av andre. 

Smertene sitter mest i øvre høyre side av magen, masserer jeg der så må jeg løpe på do. Å ligge gjør det ofte verre, så om smertene begynner så legger jeg meg ned og etter et par minutter er det i gang. I perioder tar jeg imodium for å komme meg ut av huset. 

I blant får jeg utslett uten å finne årsak. Jeg sliter også med smerter i ledd over lengre perioder, det er såpass ille at smertestillende ikke fungerer. Her har det heller ikke vært noen funn hos legen. 

Livet mitt ellers er rolig, lite stress, rolig jobb, ingen psykiske problemer. Jeg er 31, 166 høy, usikker på vekt, men bruker s i klær nå. Folk har lurt på hvordan jeg gikk ble så fort slank etter fødsel. Litt heng i magen, større rompe og lår er det eneste. Jeg håper ikke jeg må tilbake til gamle str på xxs, jeg er så fornøyd som jeg ser ut akkurat nå og er redd for at vekten skal gå nedover. 

Når det står på som verst er jeg ordentlig syk og får svar av fastlegen om at jeg er frisk - dvs, de finner ikke årsak. Det eneste legene har funnet ut er dårlig opptak av næringsstoffer, vitaminer. Perioder med sterke smerter ved spiserøret som kjennes godt når legen trykker så de ga meg somac20. Massasje og fysio gjør leddsmertene verre, funnet ut da jeg har forsøkt dette på egen regning. Har kjøpt utallige sko for å se om det kan hjelpe på spesielt vonde bein, knår og hofter. Jeg er passe aktiv, presser meg på jobb i smertefulle perioder. 

Jeg lurer litt på om leddsmertene kan henge sammen med løs mage? Hvor bør jeg henvende meg videre for å få det bedre?

Anonymkode: a11d5...11c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Langvarig diare gjør at kroppen din mister næringsstoffer, og særlig elektrolytter. Har vært gjennom samme greia, men ingenting som vistes som avvik på blodprøver. Ledd og muskler fikk et nytt liv etter jeg begynte å drikke elektrolytter, så det er jo noe du kan vurdere. Har måttet ta ekstra magnesium utenom, men har måttet innom noen merker/doser/typer magnesium før jeg fant en som magen aksepterte. Den fra superstate har god sammensetning, fåes hos Sunost. Kan være at du også trenger b-12 sprøyter siden du har så dårlig opptak pga magesituasjonen. B12 er viktig for ledd, men også fordøyelse, energi, kognitiv helse, mental helse, ++

Jeg kan selvsagt ikke si hva som feiler magen din, men det du beskriver er veldig typisk for IBS. Har det selv, og det har tatt meg lang tid å finne ut av kosthold. Oppi alt dette har jeg også hatt flere runder med probiotika. I forhold til kosthold så prøvde jeg meg på low food map, men fant fort ut at mye av det som stod på "ja" lista, kunne jeg ikke spise. Kort oppusmmert så spiser jeg nå noen utvalgte frukter, bær, og grønnsaker. Alt av hvitløk, løk, kålsorter, hvit potet, chili, utgår. Korn, gjær, linser, bønner, kikert, utgår. Rent kjøtt, fisk, egg, magen er veldig glad. 

Anonymkode: d2fb8...099

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Langvarig diare gjør at kroppen din mister næringsstoffer, og særlig elektrolytter. Har vært gjennom samme greia, men ingenting som vistes som avvik på blodprøver. Ledd og muskler fikk et nytt liv etter jeg begynte å drikke elektrolytter, så det er jo noe du kan vurdere. Har måttet ta ekstra magnesium utenom, men har måttet innom noen merker/doser/typer magnesium før jeg fant en som magen aksepterte. Den fra superstate har god sammensetning, fåes hos Sunost. Kan være at du også trenger b-12 sprøyter siden du har så dårlig opptak pga magesituasjonen. B12 er viktig for ledd, men også fordøyelse, energi, kognitiv helse, mental helse, ++

Jeg kan selvsagt ikke si hva som feiler magen din, men det du beskriver er veldig typisk for IBS. Har det selv, og det har tatt meg lang tid å finne ut av kosthold. Oppi alt dette har jeg også hatt flere runder med probiotika. I forhold til kosthold så prøvde jeg meg på low food map, men fant fort ut at mye av det som stod på "ja" lista, kunne jeg ikke spise. Kort oppusmmert så spiser jeg nå noen utvalgte frukter, bær, og grønnsaker. Alt av hvitløk, løk, kålsorter, hvit potet, chili, utgår. Korn, gjær, linser, bønner, kikert, utgår. Rent kjøtt, fisk, egg, magen er veldig glad. 

Jeg er ellers ekstremt allergisk mot egg, så det holder jeg meg unna. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg er ellers ekstremt allergisk mot egg, så det holder jeg meg unna. 

Man må selvsagt gjøre individuelle tilpasninger. Jeg deler bare hva som har fungert for min mage, og hva slags tilskudd som har vært essensielt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har hatt det på den måten, men er ikke så ille i dag. Dvs har masse plager, men sjelden sterk diare. Har dysbiose(betennelse i mage). Tar en rekke med kosttilskudd, blant annet betaine hcl, som regulerer magesyre. Du bør nok finne ut om du har for mye eller for lite magesyre, før du prøver å regulere. Ellers har årevis med mye medisiner skadet lever, så jeg holder på med leverrens. Skal også prøve å støtte gallevæske til å flyte bedre, da treg gallevæske gir mye symptom. Søk gjerne youtub «moving bile». Jeg har en lang vei å gå ennå; er skadet av alt for mye medisiner🥹Men kanskje oppsøk funksjonell lege? Jeg har vært gjennom utallige leger(inkl gastro) i det offentlige, og fellesnevneren var at de kunne lite om magehelse-når det ikke viste noe spesielt på testene.

Anonymkode: 179d7...a46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...