Gå til innhold

Barna vil ikke ha 50/50 mer, barnefar er helt forbanna

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det er jo ikke åpenbart om man ikke har regnet sammen alle summer. At 9000 kan høres mye ut er klart, men det er ikke nødvendigvis det når man regner på det.

Minner om at ganske mange bidrag her i landet regnes ut av NAV uten at menn eller kvinner har gått til grunne økonomisk, i tillegg er mange private avtaler om bidrag regnet ut med NAV sin bidragskalkulator. Vi har en slik privat avtale. 

Anonymkode: b4aaf...408

9000kr er kanskje ikke mye, men hvis du dobler dette får du 18000kr. 9000 er «kun» far sitt tilskudd. Skal mor unnlates barneutgifter fordi hun de bor hos henne?

Anonymkode: cdf48...9ed

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hvis du vil løse dette så barna kan bo litt mer hos far, ville jeg prøvd å ta en prat med han om hvordan den eldste føler det med ny samboer, baby osv. Dette er noe både han og den nye samboeren må skjerpe seg på, det er absolutt ikke greit å tilsidesette barn/ stebarn fordi han har fått ny familie. Hvis de er seriøse er de villig til å endre dette, kanskje også snakke med Familievernkontoret. Tenker at hvis du vil barna dine sitt beste er dette den viktigste innfallsvinkelen - de burde uansett ha et godt forhold til faren sin. Synes også du bør dempe kravet på barnebidrag - det tar seg dårlig ut å kreve et så høyt beløp, og det er ikke rart han er stressa over det. 

Anonymkode: d1432...a6b

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

blablablbal...og jævlig mye bla.

NAV har en kalkulator, og den skal man bruke. Ikke egne mattestykker. 

Anonymkode: 049d6...2fe

Blabla er en fin diskusjonsteknikk. Mener du at en forelder skal settes i grus fordi nav har en kalkulator? Er man ikke medmennesker, og vil hverandre godt? Jeg ga vårt felles hus til far fordi jeg ønsket at barna mine skulle få fortsette å bo i barndomshjemmet sitt. Han kunne aldri sittet med det dersom jeg krevde det jeg kunne hatt krav på ut fra «kalkulatorer». 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Lurer på når ts skal ta opp i tråden at faren er voldelig? Så er det enda flere som blir enig med ts.

Anonymkode: a4be8...38a

Der kommer det enda mer til klanen, spekuler i det du, ut av det blå. Så er det mer å ta ts på. Spinn videre på det.

Anonymkode: 3d515...f7f

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SPOCA skrev (18 timer siden):

Men, fremsnakker du far og ny samboer da?

Hvorfor skal mor fremsnakke fars nye partner? Det er tilstrekkelig at mor ikke sier noe negativt om henne. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Jepp. Enkelte her snur og vender på absolutt alt jeg skriver. La oss hate en som kun skal motta et bidrag nav har beregnet, basert på barnefars inntekt og samvær. Ta meg for at eldstemann ikke vil til far, selvom jeg har prøvd ALT i følge FVK og helsesøster på skolen. Det er typisk KG fenomen og legge kvinner som er alenemødre for hat. Mulig enkelte vil tilbake til samfunnet vi hadde på 1800-tallet der barnefar bare kunne stikke av fra ansvaret for barna, og drite i å brødfø egne unger som man frivillig har satt til verden. 

Anonymkode: c0043...52a

Det typiske på kg er at kvinner skal angripe hverandre, og alt er stakkars mann.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Du er på bærtur. Hvorfor skal du "dekke over"? Hvorfor skal du ikke være ærlig?

Også kobler du mine uttalelser til din påstått voldelige eks? Skjerp deg. Masse.

Du høres ut som du var problemet i dette forholdet..

Anonymkode: 32b02...6f7

De gangene vi prøvde ærlighet ble far fornærma (trodde ikke på det) og spurte ut barnet på nytt, hvor barnet enda en gang ikke turte å være ærlig.  Så far trodde han fikk rett, men jeg satt med et fortvilet barn etterpå. Ble mye lettere å si at jeg hadde glemt en avtale eller lignende slik at det ble meg far ble sur på, enn at barnet måtte forvare seg. 

Stråmannsargumentasjonen videre tenker jeg at jeg ikke svarer på, kommentaren din taler for seg.

Anonymkode: ec5b9...6af

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det typiske på kg er at kvinner skal angripe hverandre, og alt er stakkars mann.

Den var ny. Felles fiende er vel mannen.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

9000kr er kanskje ikke mye, men hvis du dobler dette får du 18000kr. 9000 er «kun» far sitt tilskudd. Skal mor unnlates barneutgifter fordi hun de bor hos henne?

Nettopp. Mange har tydeligvis hardt for det. Mor skal betale like mye som far. 

Anonymkode: 4d19a...184

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Vi bor ikke innenfor samme skolekrets, men relativt nærme hverandre likevel. Prøveordning slik du beskriver, har vært forsøkt fra september  til oktober. Men det fungerte ikke. Det var grining og sinne hver gang de skulle til far, selvom det bare var i helgene. Kjøring og henting har far brått kuttet ut etter at samboer flyttet inn, han mener begge bør ta bussen/sykle og det er vanskelig for barna. Det siste året har jeg endt opp med å ta mye kjøring, henting til og fra aktiviteter og kamper også på far sine uker fordi barnefar krever at barna skal sykle til og fra på sommerhalvåret og ta buss på vinterhalvåret. Det har vært vanskelig for ungene. Barnefar bor utenfor kretsen så de kan ikke sitte på med venner og lignende når de er hos han…

Fra en mamma som ikke eier bil, så har jeg en sønn som tar buss/t-bane/trikk og sykler. Jeg anser det som sunt. Man kan ikke kjøre dem overalt, hele tiden. Hva skal du gjøre når eldste blir 18? Kjører dem til videregående? 🤷🏻‍♀️

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Den var ny. Felles fiende er vel mannen.

Blir mer og mer stakkars mann og dumme kvinnfolk i tråder her.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Vi har hatt 50/50 helt siden vi gikk ifra hverandre for 5 år siden, det har fungert fint og dette var noe vi ble enige om i felleskap da vi skilte lag. Men siden i fjor sommer har eldstemann mast om at han vil bo fast hos meg og ikke vil til far. Han ble nylig 12 år nå krever han å få bo hos meg fast. Han begrunner det med at han ikke liker fars samboer og det faktum at de venter barn nå snart. Han føler seg tilsidesatt og i veien når han er hos far. Yngste på 8 år har begynt å få samme oppfatning. Barna liker heller ikke at de må dele rom når de er hos far, det blir mye krangling pga det. 

Barnefar er fly forbanna og mener at dette er noe jeg lærer opp barna til å si. For barnefar sier det er det veldig «dyrt» gi meg hovedomsorgen. Han tjener en del mindre enn meg, og vil ende opp med å betale 8000kr i barnebidrag månedlig. Han sier at det er hinsides all fornuft at jeg skal «kreve» så mye i bidrag.  Bidraget blir selvfølgelig fastsatt av NAV. Har prøvd å forklare barnefar at de 8000kr skal dekke mat, klær og alt annet for barna. Og det er langt mer enn det to barn i den alderen faktisk koster. 

Blir også trist med tanke på at pengene er det eneste barnefar tenker på her. I alle år har jeg trodd at barnefar insisterte på 50/50 fordi han ville se barna sine mest mulig, men så var det egentlig bare økonomisk gevinst som var tanken. 

Hvordan løse dette best mulig? Vil ikke ødelegge samarbeidet med far fordi vi trenger hverandre mye i årene som kommer med takke på konfirmasjoner, førerkort og mye annet. 

Jeg skjønner veldig godt at han er sur og jeg mener du er urimelig når det kommer til bidraget. 2 barn koster faktisk ikke 18.000 kr i måneden også vil du jo få utvidet barnetrygd oppå det der. Jeg får 4.000 og noe i utvidet barnetrygd så du kan ikke påstå for meg at en 8-åring og 12-åring koster 23-24.000 kr i måneden. Jeg hadde avtalt privat bidrag med han og diskutert meg frem til en anstendig sum.

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Man må se på helhetsbilde her, det å bo hos far for 12 åringen betyr: Dele rom med lillesøster på 8 år, buss/ sykle til og fra treninger noe som forlenger reisetiden betydelig, kan ikke ha med seg venner hjem pga plassmangel/avstand til fars bolig. I tillegg til mye kjeft og at de ofte blir sendt til rommet fordi far og samboer skal ha stua for seg selv. 

Dele rom med lillesøster på 8 år og i tillegg få mye kjeft ,å ofte bli sendt på rommet siden far og samboer vil ha stua for seg selv?

Ja, tooooootalt uforståelig at 12 åringen ikke vil ha samvær med far lenger..... staaakkars far som barna ikke vil ha samvær med lengre...

Anonymkode: 8c2cf...e3e

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan løse dette best mulig? Vil ikke ødelegge samarbeidet med far fordi vi trenger hverandre mye i årene som kommer med takke på konfirmasjoner, førerkort og mye annet. 

Den eneste måten dette kan løses på, er dialog med far (og bare far). Det er far som har fått ny partner og skal få nytt barn. Han må derfor realitetsorienteres om at han har et særlig ansvar for at barna skal trives hos ham. Du som mor skal selvfølgelig bidra innenfor rimelighetens grenser med å motivere til å være hos far, men jeg tenker ikke at du trenger å bedrive fremsnakking av fars nye partner og situasjonen der, med mindre du finner det naturlig.

Ut i fra HI, så virker det som far har mest fokus på det økonomiske, og lite fokus på at barna føler seg tilsidesatt. Dersom dette er tilfelle, må han realitetsorienteres om hva som er det viktige her i verden. Et hint er at penger er nokså uviktig sett opp mot relasjonen til sine barn.

Så må man ta det derfra. Barna kan ikke tvinges dersom de virkelig ikke har lyst. Det kan i verste fall føre til at det forverrer relasjonen til deg, uten at relasjonen til far bedres.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blått skrev (1 minutt siden):

Jeg skjønner veldig godt at han er sur og jeg mener du er urimelig når det kommer til bidraget. 2 barn koster faktisk ikke 18.000 kr i måneden også vil du jo få utvidet barnetrygd oppå det der. Jeg får 4.000 og noe i utvidet barnetrygd så du kan ikke påstå for meg at en 8-åring og 12-åring koster 23-24.000 kr i måneden. Jeg hadde avtalt privat bidrag med han og diskutert meg frem til en anstendig sum.

NAV fastsetter bidraget ut i fra objektive kriterier. Det finnes ikke noe urimelig eller urettferdig med det.

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Alt dette sier veldig mye om barnefar. Han er jo ikke glad i barna sine. Bare pengene. Ikke rart de ikke trives. 😟

Anonymkode: e2e61...63d

Ikke mor heller, hun er jo like opptatt av å kreve inn de pengene…

barna hun skal ha ansvar for, koster jo penger. Og far må jo forsørge barna sine. 
Dette er vel penger han uansett ville brukt på de, på aktiviteter, klær, mat etc.

Anonymkode: cb3db...a1b

To barn koster virkelig ikke 9000 i måneden, med mindre det forventes at de skal drive med motorsport, ridning og golf, gå kun i dyre designerklær, og spise hummerhaler  og indrefilet hver dag.

Blir også trist med tanke på at pengene er det eneste barnefar tenker på her. I alle år har jeg trodd at barnefar insisterte på 50/50 fordi han ville se barna sine mest mulig, men så var det egentlig bare økonomisk gevinst som var tanken. 

Penger er jo tydeligvis det eneste du tenker på også? Om du til og med tjener mer enn ham er det helt hinsides at han skal betale deg 9000 i måneden for å ikke så se barna sine.

Jeg hadde tatt livet av meg om jeg var i hans situasjon - både å miste kontakten med barna OG økonomisk ruin.

Anonymkode: 137de...9f5

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Makavelli skrev (Akkurat nå):

NAV fastsetter bidraget ut i fra objektive kriterier. Det finnes ikke noe urimelig eller urettferdig med det.

Det er absolutt ingenting du kan si som kan overbevise meg om at to barn i den alderen koster 23-24.000 kr i måneden. Som sagt så skjønner jeg at han er sur.  

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Makavelli skrev (21 minutter siden):

Hvorfor skal mor fremsnakke fars nye partner? Det er tilstrekkelig at mor ikke sier noe negativt om henne. 

Sagt på en annen måte: snakker godt om hverandre. Det er elementær lærdom jeg gir til alle mine elever - og foreldre. Jeg synes at foreldre og omsorgspersoner generelt skal fremsnakke hverandre. Uavhengig av hvor duste man synes hverandre måtte være, så snakker man ikke stygt eller nedsettende om voksenpersoner til barna.

Så dette går egentlig ikke på mor spesifikt, men mor har jo selvfølgelig et ansvar at hun ikke snakker ned far og partner til sitt barn når barna er hos henne. Og det har selvfølgelig også far ansvar for: at han fremsnakker mor og eventuelt hennes valg av partner.

Endret av SPOCA
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Blabla er en fin diskusjonsteknikk. Mener du at en forelder skal settes i grus fordi nav har en kalkulator? Er man ikke medmennesker, og vil hverandre godt? Jeg ga vårt felles hus til far fordi jeg ønsket at barna mine skulle få fortsette å bo i barndomshjemmet sitt. Han kunne aldri sittet med det dersom jeg krevde det jeg kunne hatt krav på ut fra «kalkulatorer». 

Nav sin kalkulator setter ingen forelder i grus. I hvert fall ingen samværsforelder.

Og jeg synes det er pussig at de fleste her mener de vet bedre enn nav og sifo hva barn koster.

Anonymkode: 39e5d...b15

• Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Blir helt MATT av alle dere som hyler opp om større bolig, strøm, vann osv. Mor trenger verken større bolig, ny bil eller noe som helst annet! Ungene bor dere allerede 50 % og har vært sitt rom! SIFO regner 6000 kr i mat pr måned for disse ungene, dvs 3000 kr i merutgifter der. Og så kommer MAKS 500 kr i strøm oppå det igjen. Litt vann. Men det utgjør for F ikke 9000 kr!!!

Anonymkode: 4d19a...184

Og du skjønner fortsatt ikke at det ikke er alt som teller inn. Man skal OGSÅ bidra etter evne og inntekt. Barna skal selvsagt også nyte godt av at foreldrene har god økonomi. Eller synes du at det er fair at det ikke kommer barna til gode at en av foreldrene tjener 5 mill i året? For å overdrive litt for at du skal fatte poenget. 

Anonymkode: b2fb7...d20

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...