Gå til innhold

Barna vil ikke ha 50/50 mer, barnefar er helt forbanna

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Du hadde aldri sendt barnet DITT til far hvis det var sånn?

Unnskyld meg???

Anonymkode: 32b02...6f7

Nei, hvis det går ut over skole og psykisk helse så hadde jeg ikke sendt barnet til far for å bo der. Men jeg hadde selvsagt prøvd alt for å jobbe mot samvær igjen. 

Anonymkode: f7b69...099

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Vi har hatt 50/50 helt siden vi gikk ifra hverandre for 5 år siden, det har fungert fint og dette var noe vi ble enige om i felleskap da vi skilte lag. Men siden i fjor sommer har eldstemann mast om at han vil bo fast hos meg og ikke vil til far. Han ble nylig 12 år nå krever han å få bo hos meg fast. Han begrunner det med at han ikke liker fars samboer og det faktum at de venter barn nå snart. Han føler seg tilsidesatt og i veien når han er hos far. Yngste på 8 år har begynt å få samme oppfatning. Barna liker heller ikke at de må dele rom når de er hos far, det blir mye krangling pga det. 

Barnefar er fly forbanna og mener at dette er noe jeg lærer opp barna til å si. For barnefar sier det er det veldig «dyrt» gi meg hovedomsorgen. Han tjener en del mindre enn meg, og vil ende opp med å betale 8000kr i barnebidrag månedlig. Han sier at det er hinsides all fornuft at jeg skal «kreve» så mye i bidrag.  Bidraget blir selvfølgelig fastsatt av NAV. Har prøvd å forklare barnefar at de 8000kr skal dekke mat, klær og alt annet for barna. Og det er langt mer enn det to barn i den alderen faktisk koster. 

Blir også trist med tanke på at pengene er det eneste barnefar tenker på her. I alle år har jeg trodd at barnefar insisterte på 50/50 fordi han ville se barna sine mest mulig, men så var det egentlig bare økonomisk gevinst som var tanken. 

Hvordan løse dette best mulig? Vil ikke ødelegge samarbeidet med far fordi vi trenger hverandre mye i årene som kommer med takke på konfirmasjoner, førerkort og mye annet. 

Anonymkode: c0043...52a

Kan hende du ikke er av den ''sorten'', men de fleste damer som skriver eller forteller en historie som dette, har på grusomt vis bearbeidet sinnene til sine barn i årevis. 

Anonymkode: 34525...dc3

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Sirah skrev (5 minutter siden):

Jeg har lest absolutt alt TS har skrevet. Det kommer stadig nye opplysninger som ikke var med i HI. Merkelig det der. 
Det er uansett ikke noen vits i å fortsette denne diskusjonen. TS har bestemt på forhånd seg så gudene må vite hvorfor hun lager tråden. Regner med det snart kommer en tråd om at partene skal møtes i retten.

Hvordan skulle all informasjon ha kunnet komme med i det første innlegget, tenker du? Det hadde jo blitt så langt at ingen hadde orket å lese det. Selvfølgelig kommer det mer info etter hvert, sånn er det jo i alle tråder?

Blir nysgjerrig på hvorfor du ikke anerkjenner den informasjonen TS kommer med? "Bestemt seg på forhånd" - hva baserer du det på? Hva mener du helt konkret TS skal gjøre som hun ikke allerede har prøvd for å tilrettelegge samvær med far?

Anonymkode: 8d543...46d

• Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kan hende du ikke er av den ''sorten'', men de fleste damer som skriver eller forteller en historie som dette, har på grusomt vis bearbeidet sinnene til sine barn i årevis. 

Tro det eller ei, de fleste kvinner vil virkelig gjerne ha en oppegående og god pappa til barna sine, ikke minst fordi det er vanvittig slitsomt å ha barna 100 prosent når man kun er én voksen. De aller fleste kvinner vil virkelig gjerne ha barnefri en gang i mellom og møte venninner, date osv. i trygg forvissning om at barna har det bra hos faren sin.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Det koster ikke 8000 kr i mnd å ha 2 barn. Selvsagt er det måneder der kronene renner ut. Men i snitt koster det ikke så mye. 

Både jeg og min samboer er enige om at de summene man ser folk må betale er hinsides all fornuft. 

Skulle vårt forhold gå skeis, så skal vi nok klare og lage enn minnelig avtale oss imellom. 

Anonymkode: 99106...804

9000 kr skal være fars bidrag - og 9000 fra deg. For du skal vel også forsørge barna dine?? Koster 2 barn virkelig 18 000 kr i mnd???

Anonymkode: 4d19a...184

Nå får du gi deg! Går de på sprangridning og motorcross da eller? Kjøper du ny PC hver måned? Hvor mye spiser de liksom? Klær for tusenvis av kroner hver eneste måned? Nå må du faktisk rulle inn

Jeg synes anslått underholdskostnad stemmer ganske godt jeg. Bidragssummene er beregnet ut fra forbruksutgifter + boutgifter + tilsynsutgifter = underholdskostnad. 

Underholdskostnaden fordeles på foreldrene ut fra inntekt, skjevest mulige deling er at den ene skal dekke 5/6. 

Deretter fradrag for samvær. 

Her er alle satser: 

https://lovdata.no/nav/rundskriv/v1-55-02

Anonymkode: ec5b9...6af

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvordan skulle all informasjon ha kunnet komme med i det første innlegget, tenker du? Det hadde jo blitt så langt at ingen hadde orket å lese det. Selvfølgelig kommer det mer info etter hvert, sånn er det jo i alle tråder?

Blir nysgjerrig på hvorfor du ikke anerkjenner den informasjonen TS kommer med? "Bestemt seg på forhånd" - hva baserer du det på? Hva mener du helt konkret TS skal gjøre som hun ikke allerede har prøvd for å tilrettelegge samvær med far?

Så klart skal all relevant informasjon komme frem i HI. Noe annet er fullstendig idiotisk.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Og jeg har aldri hørt om en eneste som har gjort noen slags bearbeiding. Selv angrer jeg på fremsnakk av far. At jeg har dekket over så mange ganger. At barnet tror far har betalt ditten og datter, at jeg tok på meg skylda når far ikke kunne ha samvær for å la barnet heller være sint på meg enn å føle seg bortvalgt av far.

Barnet er voksent nå, og far er på en pidestall. Jeg angrer veldig. 

• Liker 4
  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ser ts navnet hele tiden at det er ikke ts som har regnet ut summen, men det er penger ts har krav på. 

Det er mye man har krav på, men som man kanskje ikke gjør uansett. Faren til barna har ikke veldig bra lønn, om han skal ut med dette i måneden så kommer han til å slite. Som jeg forstår det, vil både du og han at barna også skal være der, men tror du det hjelper for lysten til barna om faren ikke har penger til noe? 

Selv om det er ett "krav" så er det ditt valg å gjøre noe med det.

Anonymkode: a4be8...38a

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

TS: du vet vel hva far betaler pr i dag siden han betaler halvparten av alt. Hvis han fortsetter å betale halvparten av alt selv om de er hos deg så er jo problem løst?? Da betaler han hva ungene FAKTISK koster

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er litt litt satt ut over at ts ikke virker til å ha en egen mening her, det er bare sånn lissom. 12åringen vil ikke til pappa mer, nav fastsetter bidraget så jeg får 9000 kr, barna har tross alt aktiviteter og behov. Altså våkne opp da ts, 12åringen din kan bli hørt, ikke bestemme, og selv om bidraget skulle vært på NI TUSEN kroner så kan du vel tenke selv og heller få en privat avtale, tilpasse dette slik at far ikke blakker seg og faktisk har penger til å finne på ting med ungene når han ser de?? 

Og hvis barna har dyre aktiviteter så må du kanskje vurdere å stramme inn på det litt, tilpasse det slik at alle får det bra.

Ting skjer ikke bare deg, våkne opp og ta styring. 

Anonymkode: 2e41d...225

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Og jeg har aldri hørt om en eneste som har gjort noen slags bearbeiding. Selv angrer jeg på fremsnakk av far. At jeg har dekket over så mange ganger. At barnet tror far har betalt ditten og datter, at jeg tok på meg skylda når far ikke kunne ha samvær for å la barnet heller være sint på meg enn å føle seg bortvalgt av far.

Barnet er voksent nå, og far er på en pidestall. Jeg angrer veldig. 

Og jeg har det helt motsatt. Mor bearbeider hele tiden ungene. Den eldste på 15 har gjennomskuet det, hun vil helst være hos meg fordi hun er lei av drama. Den yngste er mer påvirkelig. Mor tar sjelden noe direkte med meg, men tar det via barna. Og det er ofte sånn "Lotte har lyst til å..." som krever en endring i min samværsuke. Da har jeg tidligere snakket med "Lotte" og hun har ønsket akkurat det mosatte. Så har mor tenkt på seg selv og bearbeidet barnet for å oppnå det. Ufyselig oppførsel og ikke minst å dytte barnet foran seg og lyve attpåtil.

Anonymkode: 32b02...6f7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Sirah skrev (15 minutter siden):

Så klart skal all relevant informasjon komme frem i HI. Noe annet er fullstendig idiotisk.

Hva mener du helt konkret TS skal gjøre som hun ikke allerede har prøvd for å tilrettelegge samvær med far?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg er litt litt satt ut over at ts ikke virker til å ha en egen mening her, det er bare sånn lissom. 12åringen vil ikke til pappa mer, nav fastsetter bidraget så jeg får 9000 kr, barna har tross alt aktiviteter og behov. Altså våkne opp da ts, 12åringen din kan bli hørt, ikke bestemme, og selv om bidraget skulle vært på NI TUSEN kroner så kan du vel tenke selv og heller få en privat avtale, tilpasse dette slik at far ikke blakker seg og faktisk har penger til å finne på ting med ungene når han ser de?? 

Og hvis barna har dyre aktiviteter så må du kanskje vurdere å stramme inn på det litt, tilpasse det slik at alle får det bra.

Ting skjer ikke bare deg, våkne opp og ta styring. 

Hva mener du helt konkret TS skal gjøre som hun ikke allerede har prøvd for å tilrettelegge samvær med far?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva mener du helt konkret TS skal gjøre som hun ikke allerede har prøvd for å tilrettelegge samvær med far?

Si nei til 12åringen. Ærlig talt. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva mener du helt konkret TS skal gjøre som hun ikke allerede har prøvd for å tilrettelegge samvær med far?

I denne saken hadde det vært veldig interessant å høre far sin side av historien, mye mulig det hadde kommet frem ganske mye da.

Det virker som om TS allerede har gjort mye, men dette må bare jobbes videre med. Helst i samarbeid med far og ny samboer. Barnet er 12 år gammelt og tydeligvis veldig påvirket av mor. Hun skriver selv at hun stiller opp som sjåfør i far sine uker - noe som er med på å understreke for barnet at det far gjør er feil. Men spørs om det er mulig å få noe godt samarbeid med far fremover eller om TS har brent alle bruer der ved å oppføre seg som hun har gjort.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Sirah skrev (11 minutter siden):

I denne saken hadde det vært veldig interessant å høre far sin side av historien, mye mulig det hadde kommet frem ganske mye da.

Det virker som om TS allerede har gjort mye, men dette må bare jobbes videre med. Helst i samarbeid med far og ny samboer. Barnet er 12 år gammelt og tydeligvis veldig påvirket av mor. Hun skriver selv at hun stiller opp som sjåfør i far sine uker - noe som er med på å understreke for barnet at det far gjør er feil. Men spørs om det er mulig å få noe godt samarbeid med far fremover eller om TS har brent alle bruer der ved å oppføre seg som hun har gjort.

Jeg må si at vi leser dette helt ulikt, og alt jeg leser fra deg, er at du er ute etter ts og vrir og vender på det hun sier. Hvorfor er du så provosert av henne? Og hvorfor er du så oppsatt på å støtte far her? Jeg derimot skjønner ts og hva hun skriver. 

Anonymkode: 0503d...327

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Minst 16k totalt i måneden for to barn virker rimelig mye, hvis man regner med alle ekstrautgifter ved å ha barn inkludert større bolig. Så er det kanskje barnetrygd oppå der igjen? 

Synd at slikt kan ødelegge forholdet mellom en forelder og barn for lang tid fremover, kanskje for alltid, og hvordan blir samværet etter dette? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg må si at vi leser dette helt ulikt, og alt jeg leser fra deg, er at du er ute etter ts og vrir og vender på det hun sier. Hvorfor er du så provosert av henne? Og hvorfor er du så oppsatt på å støtte far her? Jeg derimot skjønner ts og hva hun skriver. 

Anonymkode: 0503d...327

Jeg forstår at du leser innleggene mine på den måten og det med rette. Det blir postet tråd på tråd her inne fra fortvilte mødre som har fått barn med fullstendig tilbakestående menn og som er superfortvilt over at faren ikke vil ha ungene. Her har TS en eksmann som ønsker dette - han vil faktisk ha dem 50 prosent av tiden. Han virker også som et oppegående menneske - et menneske mor har hatt et godt samarbeid med i 5 år. 

Nå har derimot ting blitt litt vanskelig og da skal hun nekte far å se ungene i det hele tatt. Hun skal faktisk gå fra 50% samvær og ned til 0. Dette med en mann hun har hatt et godt samarbeid med. I tillegg skal hun loppe han for alt han har av penger og dermed gjøre det enda vanskeligere for han å kunne finne på noe hyggelig med ungene om han først skal ha dem. Dette vil så klart også gå utover fars nye barn - søskenet til ungene! Mannen tjener UNDER 600.000kr i året - det er da klart at 9000kr i mnd er et alvorlig innhugg i økonomien hans. TS står fritt til å lage en privat avtale - men dette er hun ikke interessert i fordi «hun har krav på». Fullstendig vel vitende om at dette vil gå kraftig utover far, barn og nytt søsken.

TS har valgt å få ikke bare et, men to barn med denne mannen. Så klart skal 12 åringen bli hørt. Det er også tydelig at en 50/50 løsning ikke fungerer her. Men å ta fra far absolutt all samvær med barna sine? Det er jo fullstendig vilt! Og det på bakgrunn av at barna må dele rom, at de må sykle til fritidsaktiviteter og at de ikke er bestevenn med stemor. I tillegg undergraver mor fars avgjørelser ved å blant annet stille opp som privatsjåfør i fars uker? Hun kunne like gjerne fortalt ungen at far er en dritt som ikke gidder å kjøre!

Jeg har en kamerat som sitter i en tilsvarende situasjon nå. Jeg er faktisk ikke overrasket en plass om TS er hans ekskone. Jeg skal love deg at det finnes flere sider av en sak og i denne situasjonen har mot aktivt gått inn og sabotert samvær i åresvis. I 5 år faktisk. Beløpet som blir krevet er også likt. Men for utenforstående forteller mor nøyaktig samme versjon som mor i denne tråden. Nå sitter det en far som venter et nytt barn og mest sannsynlig må selge huset pga krav om barnebidrag fra mor. Er det rettferdig og innbyr til et godt samarbeid om ungene fremover?

Det finnes alltid flere sider av en sak. Din, min og sannheten. Merkelig at det alltid er mor som er en helgen mens far er drittsekken. Menn har virkelig ikke sterkt nok rettsvern i dette landet.

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er veldig mange som har hengt seg opp i bidragets størrelse og nærmest halshugger TS for det.

Bidraget er jo beregnet av NAV, en nøytral instans, så hvis man har et problem med satsene så kanskje man skal ta det med...NAV?

Ja, det er mye penger, men barna har jo rett til å opprettholde samme standard som før, og det må far bidra med hvis han ikke har samvær. Far har også samboer, som gjør at han har bedre betjeningsevne enn TS i NAVs øyne.

Selv kan jeg ikke forestille meg hvordan det hadde vært å ha to barn helt alene. Mine er barnehagebarn enda, og jeg har en ganske fast 08-16 jobb. Når tiden for aktiviteter kommer så må jeg i så fall gå tidlig fra jobb noen ganger uten mulighet for å hente det inn senere = tapt lønn. Heldigvis for meg så har jeg et stort nettverk, så de kunne ha hentet og ordnet med middag slik at vi kunne reist rett på det som trengs, men ikke alle har det.

Jeg regner med at bidraget ikke skal dekke at bidragsmottaker jobber redusert, men for noen er det kanskje eneste mulighet tilå holde hodet over vann. Da er bidraget plutselig ikke så stort lenger.

Nå er jeg enda sammen med barnefar, og har ingen planer om å gå fra han, men jeg hadde hvert fall lent meg på at bidragskalkulatoren stemmer.

Anonymkode: 32e04...037

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde også blitt rimelig pissed om jeg fikk beskjed om at jeg ikke fikk se barna mine mer, og at dette kom til å koste meg 9000 kr i måneden. 

Hadde heller betalt 10 000 for å få lov til å ha de, for å si det sånn.. 

Anonymkode: aeba3...66f

• Liker 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...