AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #41 Del Skrevet 10 timer siden Sirah skrev (9 minutter siden): Ja og far ønsker å ha dem 50 prosent 🤷♀️ Det er like mye hans barn som mor sine! Selvsagt, begge elsker barna sine, men det er nok slitsom å leve i en koffert, det betyr jo ikke st de ikke kommer på drop in besøk 😀 dessuten er samvær for barna og ikke mor og far. Anonymkode: ec88a...251 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #42 Del Skrevet 10 timer siden AnonymBruker skrev (4 minutter siden): 9000 kr skal være fars bidrag - og 9000 fra deg. For du skal vel også forsørge barna dine?? Koster 2 barn virkelig 18 000 kr i mnd??? Anonymkode: 4d19a...184 Minst. I bolig, mat, strøm, fritidsaktiviteter, mobil, klær, pc, .. Anonymkode: 049d6...2fe 8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SPOCA Skrevet 10 timer siden #43 Del Skrevet 10 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Selvsagt, begge elsker barna sine, men det er nok slitsom å leve i en koffert, det betyr jo ikke st de ikke kommer på drop in besøk 😀 dessuten er samvær for barna og ikke mor og far. Anonymkode: ec88a...251 Men, her ønsker mor altså 100% samvær. Ikke engang annenhver helg, eller andre løsninger. Jeg tenker at som mor ville jeg strukket meg langt for at de skulle hatt et godt forhold til sin far, og da ville jeg kanskje sett på andre løsninger. Ikke bare de som gavner seg selv. Selvfølgelig hadde jeg blitt forbanna hvis det hadde betydd å gå fra 50% samvær til 0%. Det er jo uhørt. 6 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #44 Del Skrevet 10 timer siden AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det er jo barna som vil det. Anonymkode: c6ad7...b60 Så barna vil aldri være hos far igjen? De skal ikke en gang være der annenhver helg? Eller noen uker i året i ferien? Jeg hadde sjekket på sifo hva barna koster. Så hadde jeg delt denne summen på 2, tatt den ene halvparten selv og bedt far betale den andre. Så hadde jeg snakket med barna om at de skulle være hos far i 3 uker hver sommer, annenhver helg, jul, påske etc. Hadde vært helt uaktuelt her i huset at ungene skulle brent broer til far og Hans familie fordi de ikke likte samboer eller fordi de måtte dele rom. Litt må man faktisk lære seg til å tåle. Skal også være såpass ærlig og si at det for meg ikke hadde vært et tema og aldri ha barnefri. Og jeg hadde heller ikke vært interessert i å kreve mer penger av far enn det barna faktisk koster, bare fordi at nav fastsetter det. Anonymkode: eba63...e58 13 2 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #45 Del Skrevet 10 timer siden AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Vi har hatt 50/50 helt siden vi gikk ifra hverandre for 5 år siden, det har fungert fint og dette var noe vi ble enige om i felleskap da vi skilte lag. Men siden i fjor sommer har eldstemann mast om at han vil bo fast hos meg og ikke vil til far. Han ble nylig 12 år nå krever han å få bo hos meg fast. Han begrunner det med at han ikke liker fars samboer og det faktum at de venter barn nå snart. Han føler seg tilsidesatt og i veien når han er hos far. Yngste på 8 år har begynt å få samme oppfatning. Barna liker heller ikke at de må dele rom når de er hos far, det blir mye krangling pga det. Barnefar er fly forbanna og mener at dette er noe jeg lærer opp barna til å si. For barnefar sier det er det veldig «dyrt» gi meg hovedomsorgen. Han tjener en del mindre enn meg, og vil ende opp med å betale 8000kr i barnebidrag månedlig. Han sier at det er hinsides all fornuft at jeg skal «kreve» så mye i bidrag. Bidraget blir selvfølgelig fastsatt av NAV. Har prøvd å forklare barnefar at de 8000kr skal dekke mat, klær og alt annet for barna. Og det er langt mer enn det to barn i den alderen faktisk koster. Blir også trist med tanke på at pengene er det eneste barnefar tenker på her. I alle år har jeg trodd at barnefar insisterte på 50/50 fordi han ville se barna sine mest mulig, men så var det egentlig bare økonomisk gevinst som var tanken. Hvordan løse dette best mulig? Vil ikke ødelegge samarbeidet med far fordi vi trenger hverandre mye i årene som kommer med takke på konfirmasjoner, førerkort og mye annet. Anonymkode: c0043...52a Hvis du tjener mye mer enn han, så tenker jeg at dere kan komme frem til en avtale om at han betaler et lavere beløp enn 8000 kr i måneden. For selv om han nå har de 50/50, og derfor betaler for det de trenger når de er hos han, så er det noe ganske annet å måtte gi deg 8000 kr av inntekten sim hver måned, selv om dette skal gå til barna. Og han skal i tillegg ha et barn til, som også kommer til å koste penger. Anonymkode: a1ffa...91d 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #46 Del Skrevet 10 timer siden AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Det er ikke mye, fordi jeg skal ha barna 100%. Altså alle helger, ferier og helligdager. Yngste går på sfo fulltid. Begge har ulike fritidsaktiviteter som koster. Anonymkode: c0043...52a Skal ikke far ha noe samvær i det hele tatt da? Uansett hva barna sier kan du ikke stoppe samvær, barnefar kan ta deg til retten. Sånn du skisserer så skal han ikke ha noe overnattinger eller noe? Og ingen barn tar skade av at de må del rom hos den ene forelderen. BF får også barn med ny samboer, dette taes med i beregningen når bidrag regnes ut Anonymkode: 782af...3d4 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #47 Del Skrevet 10 timer siden Jeg har et barn på snart 12 som også vil bo kun hos meg. Men jeg fremsnakker far så mye jeg kan, da jeg tenker det er viktig at hun har kontakt med begge foreldre. Men dersom hun holder fast på videre at hun ønsker å bo kun hos meg, vil vi måtte ta en samtale på det. Og jeg ville bedt henne om å være hos far annenhver helg så hun fikk være med han også. Og så skjønner jeg at han synes 9000 er mye, syntes det var drøy sum selv også, for kun to barn. Jeg hadde ikke hatt samvittighet til å ta i mot et så høyt bidrag. (Har et barn boende 100% hos meg, for han får jeg 2500 i bidrag etter privat avtale) Anonymkode: b890d...926 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #48 Del Skrevet 10 timer siden SPOCA skrev (10 minutter siden): Nettopp! Men, det at barna skal bli hørt betyr jo ikke at de skal få bestemme alt. Eller er du en slik mor som lar barna få bestemme fullstendig og alt hos deg? Da forstår jeg jo godt de aldri vil være hos far, hvis de ikke er vant til regler hos deg. Det er klart det er mye mer komfortabelt for dem. Ro deg ned litt nå, følg med på Anonymkode, jeg er ikke ts. Men siden barna vil det og ts tar opp problemstillingen her uten at det er bestemt, så er det jo nærliggende å tro at hun skriver hypotetisk. Trenger ikke gå i strupen på henne for det. Anonymkode: c6ad7...b60 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #49 Del Skrevet 10 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Skal ikke far ha noe samvær i det hele tatt da? Uansett hva barna sier kan du ikke stoppe samvær, barnefar kan ta deg til retten. Sånn du skisserer så skal han ikke ha noe overnattinger eller noe? Og ingen barn tar skade av at de må del rom hos den ene forelderen. BF får også barn med ny samboer, dette taes med i beregningen når bidrag regnes ut Anonymkode: 782af...3d4 Synd det ikke er trillinger, da hadde hun fått lite😎 Anonymkode: ec88a...251 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #50 Del Skrevet 10 timer siden AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Minst. I bolig, mat, strøm, fritidsaktiviteter, mobil, klær, pc, .. Anonymkode: 049d6...2fe Nå får du gi deg! Går de på sprangridning og motorcross da eller? Kjøper du ny PC hver måned? Hvor mye spiser de liksom? Klær for tusenvis av kroner hver eneste måned? Nå må du faktisk rulle inn Anonymkode: 4d19a...184 16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #51 Del Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Så barna vil aldri være hos far igjen? De skal ikke en gang være der annenhver helg? Eller noen uker i året i ferien? Jeg hadde sjekket på sifo hva barna koster. Så hadde jeg delt denne summen på 2, tatt den ene halvparten selv og bedt far betale den andre. Så hadde jeg snakket med barna om at de skulle være hos far i 3 uker hver sommer, annenhver helg, jul, påske etc. Hadde vært helt uaktuelt her i huset at ungene skulle brent broer til far og Hans familie fordi de ikke likte samboer eller fordi de måtte dele rom. Litt må man faktisk lære seg til å tåle. Skal også være såpass ærlig og si at det for meg ikke hadde vært et tema og aldri ha barnefri. Og jeg hadde heller ikke vært interessert i å kreve mer penger av far enn det barna faktisk koster, bare fordi at nav fastsetter det. Anonymkode: eba63...e58 Jeg er ikke ts Anonymkode: c6ad7...b60 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #52 Del Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nå får du gi deg! Går de på sprangridning og motorcross da eller? Kjøper du ny PC hver måned? Hvor mye spiser de liksom? Klær for tusenvis av kroner hver eneste måned? Nå må du faktisk rulle inn Anonymkode: 4d19a...184 Mine barn koster i alle fall ikke 9000 pr stk pr måned. Ikke i nærheten en gang. 😅 Anonymkode: b890d...926 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wilma89 Skrevet 9 timer siden #53 Del Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Det koster ikke 8000 kr i mnd å ha 2 barn. Selvsagt er det måneder der kronene renner ut. Men i snitt koster det ikke så mye. Både jeg og min samboer er enige om at de summene man ser folk må betale er hinsides all fornuft. Skulle vårt forhold gå skeis, så skal vi nok klare og lage enn minnelig avtale oss imellom. Anonymkode: 99106...804 Nå tar jeg utgangspunkt i mine egne barn, men bare barnehage og AKS koster nesten 6000 i måneden. Til fritidsaktiviteter går det ca 2000 i måneden. Allerede der er vi jo nesten oppe i 8000. Så kommer utstyr, mat, klær, helgeaktivteter, sette av penger til ferie i tillegg. Vi velger også å spare til barna vår. Klar over at man kan velge billigere aktiviteter, kjøpe brukt osv, men syns ikke bidrag skal regnes ut fra at man velger de billigste løsningene på alt. Tror egentlig derfor ikke at 8000 er helt bærtur, men skjønner at man syns det er mye penger. 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #54 Del Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Mine barn koster i alle fall ikke 9000 pr stk pr måned. Ikke i nærheten en gang. 😅 Anonymkode: b890d...926 Nei ikke mine heller!! Det er helt hinsides Anonymkode: 4d19a...184 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #55 Del Skrevet 9 timer siden Wilma89 skrev (1 minutt siden): Nå tar jeg utgangspunkt i mine egne barn, men bare barnehage og AKS koster nesten 6000 i måneden. Til fritidsaktiviteter går det ca 2000 i måneden. Allerede der er vi jo nesten oppe i 8000. Så kommer utstyr, mat, klær, helgeaktivteter, sette av penger til ferie i tillegg. Vi velger også å spare til barna vår. Klar over at man kan velge billigere aktiviteter, kjøpe brukt osv, men syns ikke bidrag skal regnes ut fra at man velger de billigste løsningene på alt. Tror egentlig derfor ikke at 8000 er helt bærtur, men skjønner at man syns det er mye penger. Men ts har ikke barn i barnehage. Det er heller ikke vanlig å kjøre på med dyre helgeaktiviteter hver bidige helg. Anonymkode: 4d19a...184 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #56 Del Skrevet 9 timer siden SPOCA skrev (16 minutter siden): Men det kommer jo helt an på hvorfor de ikke liker ny samboer. Er det fordi hun ikke er snill med dem? Grensesetter hun, som de ikke er vant med hos mor? Klart det blir en overgang, hvis de er vant til å leve livets glade dager uten regler og grensesetting hos deg. Eller er "bare" fordi hun er ny i livene deres,? Jeg forstår at det er vanskelig, og ingen sier at hun skal ta over mammas plass, men jeg lurer veldig på hva som er begrunnelsen her. Barn kan ikke få bestemme alt selv om de blir hørt. Skjønner hva du mener, men tvang er faktisk ikke veien å gå. Kan gjøre ting mye verre. Anonymkode: d53f8...076 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #57 Del Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Det koster ikke 8000 kr i mnd å ha 2 barn. Selvsagt er det måneder der kronene renner ut. Men i snitt koster det ikke så mye. Både jeg og min samboer er enige om at de summene man ser folk må betale er hinsides all fornuft. Skulle vårt forhold gå skeis, så skal vi nok klare og lage enn minnelig avtale oss imellom. Anonymkode: 99106...804 Det kommer jo helt an på hva pengene går til? Hvis man har 50/50 og deler på alle regninger og så skal man plutselig være bare en person om alt. SFO regningen er ikke lenger delt, fritidsaktiviteter er ikke lenger delt, alt av penger de bruker på kino osv må da komme fra den forelderen de bor hos, alt av klær og utstyr skal da bli kjøpt av den som har hovedomsorgen. I tillegg så er det faktisk ganske stor forskjell på å være en voksen når det gjelder mat/strøm/vann og det å være en voksen og to litt større barn. Jeg hadde spart tusenvis av kroner hvis jeg bare skulle handle mat til meg selv hver måned. Og det blir da ikke to uker i måneden der barna spiser borte, nå er det da kanskje et par helger (4 hele dager og ikke 14). At det ikke koster penger å ha 100% av utgiftene til barn, det er bare sprøyt! Anonymkode: 02cee...ada 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #58 Del Skrevet 9 timer siden SPOCA skrev (23 minutter siden): Nettopp! Men, det at barna skal bli hørt betyr jo ikke at de skal få bestemme alt. Eller er du en slik mor som lar barna få bestemme fullstendig og alt hos deg? Da forstår jeg jo godt de aldri vil være hos far, hvis de ikke er vant til regler hos deg. Det er klart det er mye mer komfortabelt for dem. Unødvendig og overdreven kommentar. Er du en krenka far som barna ikke gidder ha samvær med? Lukter slik 😂 Anonymkode: daabb...f5e 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #59 Del Skrevet 9 timer siden Det går jo ikke an å slenge ut at 8000,- er mye i bidrag når man overhode ikke vet noe om inntekt. Siden Nav har regnet det ut, er det temmelig sikkert helt fair ut fra både inntekt og samvær. Men jeg vil tro bidraget kan justeres ned når far får et barn til å forsørge. Anonymkode: b2fb7...d20 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #60 Del Skrevet 9 timer siden SPOCA skrev (11 minutter siden): Dette er faktisk ikke noe barnebidraget i utgangspunktet dekker: Fra Navs sider: Far kan jo ikke lastes for at mor velger år reise til Spania med ungene, for å ta et eksempel. Det er jeg enig i. Men likevel er det vanlig å bruke penger på bursdager, ferier og kjøring til og fra når du har barna 100%. Det blir rart å ha barna 100% og aldri unne dem en ferie. Ferier er ikke livsviktig riktignok, men veldig vanlig i våre dager, blir fort et stigma på barneskolen hvis man er en av de som aldri drar på ferie. Det samme gjelder kjøring til og fra fritidsaktiviteter. Her er det 7 km til den ene fritidsaktiviteten, bussene går en i timen. For å ikke snakke om å kjøre til cuper og kamper. Bussbillett koster også penger. Det blir feil å droppe fritidsaktiviteter for barn også, da blir det mye spilling og stillesitting som også er negativt. I våre dager er det ikke bare å sende unga ut for leke, nå er organiserte fritidsaktiviteter som gjelder. Jeg laster ikke far for det, men for meg er det naturlig å bruke pengene på sånne ting. Anonymkode: c0043...52a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå