Gå til innhold

Gi bort huset til et av barna mot borett.

Merlin

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ikke spre feilinformasjon er du snill! Selvsagt kan man gjøre hva man vil med det man eier mens man er i live. Det er arv (etter død) man ikke fritt kan disponere over, man kan gi bort huset til naboen eller en veldedig organisasjon om man vil dersom man er i live.

Til TS: Dette er absolutt mulig å gjøre, men sett opp avtalen ved hjelp av advokat og ta med alle eventuelle forbehold.

Anonymkode: aba40...654

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Å gå bort noe mens man er i live er ikke en dødsdisposisjon. Men overføring av verdier må være reell. Mottaker må overta ansvar og utgifter.

Hvis man gir bort noe, men det ikke er en reell overrakelse, kan det bli ansett som en dødsdisposisjon. 

Hvis dere har en reell eiendomsovertakelse, hvor det betales dokumentavgift etc, med tydelig kontrakt og du overtar ansvar for vedlikehold og utgifter, vil det ikke ses på som dødsdisposisjon.  Hvis tidligere eier fortsetter å bo der uten å betale husleie, men betaler avgifter, vedlikehold osv, kan det vurderes at overdragelsen ikke er reell.

Anonymkode: fbfec...e92

Godt svar.  Og det du sier tror jeg er rett.  Og kommer det i tillegg en borett er huset låst til giver dør.  Skal man gi bort huset må det være uten betingelser slik at mottager kan gjøre hva hen vil med det har jeg blitt fortalt av en advokat.  Men kan dette omgås på en juridisk korrekt måte ?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Merlin skrev (1 time siden):

Godt svar.  Og det du sier tror jeg er rett.  Og kommer det i tillegg en borett er huset låst til giver dør.  Skal man gi bort huset må det være uten betingelser slik at mottager kan gjøre hva hen vil med det har jeg blitt fortalt av en advokat.  Men kan dette omgås på en juridisk korrekt måte ?

Som skrevet tidligere, jeg har overtatt bolig hvor far har evig borett. Som du sier, er bruken av boligen da låst. Jeg har ikke sett på det som et problem. Alternativet ville vært at far hadde fortsatt som eier.

Boretten påvirker verdien, og det blir tatt hensyn til ved beregning av dokumentavgift.

En viktig grunn for oss til å gjennomføre en euendomsoverdragelse, var at far synes det ble vanskelig med alle forpliktelser, særlig gjennomføring av vedlikehold. Et leieforhold hvor alt var inkludert var enklere for ham.

Hva som passer best i din/deres situasjon vet ikke jeg. Men jeg synes det er rart at advokat sier det er så vanskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg lurer mest på her er følgende: du TS sier at du har vært i kontakt med advokat. Hvorfor tror du da at du skal få bedre/mer korrekte svar på et nettforum hvor du ikke har filla peiling på kompetansen til de som svarer? Som vanlig i slike tråder kommer det svar litt sånn i hytt og pine, noen sier sånn og de andre noe helt annet. 

Dette ER advokatmat. Ja, det koster kanskje litt å bruke den som kan det, men du verden så mye man sparer på sikt ved å VITE hva som er korrekt framgangsmåte etc, i stede for å tro at det er slik og sånn basert på synsing på nett! 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Som skrevet tidligere, jeg har overtatt bolig hvor far har evig borett. Som du sier, er bruken av boligen da låst. Jeg har ikke sett på det som et problem. Alternativet ville vært at far hadde fortsatt som eier.

Boretten påvirker verdien, og det blir tatt hensyn til ved beregning av dokumentavgift.

En viktig grunn for oss til å gjennomføre en euendomsoverdragelse, var at far synes det ble vanskelig med alle forpliktelser, særlig gjennomføring av vedlikehold. Et leieforhold hvor alt var inkludert var enklere for ham.

Hva som passer best i din/deres situasjon vet ikke jeg. Men jeg synes det er rart at advokat sier det er så vanskelig.

Det er fordi der er to andre arvinger som kan protestere på dette senere fordi de ikke blir tilgodesett med like mye. Ellers var dette helt ukjent for meg, jeg har alltid trodd at man kan gi bort hva man vil til hvem som helst så lenge man er i live. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Merlin skrev (8 minutter siden):

Det er fordi der er to andre arvinger som kan protestere på dette senere fordi de ikke blir tilgodesett med like mye. Ellers var dette helt ukjent for meg, jeg har alltid trodd at man kan gi bort hva man vil til hvem som helst så lenge man er i live. 

Hos oss har alle søsken akseptert og signert kontrakten, så jeg frykter ikke konsekvenser.

Man kan gi bort det man eier mens nan er i live. Hvorvidt det blir konflikt fordi noen føler seg forfordelt er en annen sak. Snakk sammen, og diskuter løsninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Merlin skrev (40 minutter siden):

Forskudd på arv må jo hensyntas ved et senere arveoppgjør, men ikke rene gaver. Man kan gi bort alt til ett barn, uten at øvrige barn har så mye de skulle ha sagt. Upopulært, men ikke i strid med noen lov. 

Anonymkode: d7dc1...d92

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det er du som sprer feilinformasjon. Les deg opp om dødsdisposisjon.

Anonymkode: 533e9...94e

Personen sprer ikke feil info. Det er helt rett. Man kan gi bort hva som helst når man er i live. Så her må du på skole benken igjen 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
hanfranord skrev (1 time siden):

Personen sprer ikke feil info. Det er helt rett. Man kan gi bort hva som helst når man er i live. Så her må du på skole benken igjen 

Med mindre man sitter i uskiftet bo.

Anonymkode: c0ede...3a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Med mindre man sitter i uskiftet bo.

Anonymkode: c0ede...3a9

Men da eier man ikke boligen, den inngår i et uskiftet bo. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Forskudd på arv må jo hensyntas ved et senere arveoppgjør, men ikke rene gaver. Man kan gi bort alt til ett barn, uten at øvrige barn har så mye de skulle ha sagt. Upopulært, men ikke i strid med noen lov. 

Jeg har forstått det som at det må være en reell gave.. Det å gi bort bolig/hytte som man fortsetter å bo i eller bruke, kan da bli et problem senere - i alle fall om det ikke gjøres rett. https://advokatenhjelperdeg.no/spor-advokaten/kan-jeg-gi-bort-leiligheten-min-i-gave-til-et-av-barna/

Anonymkode: 56a19...e88

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg har forstått det som at det må være en reell gave.. Det å gi bort bolig/hytte som man fortsetter å bo i eller bruke, kan da bli et problem senere - i alle fall om det ikke gjøres rett. https://advokatenhjelperdeg.no/spor-advokaten/kan-jeg-gi-bort-leiligheten-min-i-gave-til-et-av-barna/

Anonymkode: 56a19...e88

Ja, det er nok noen vilkår som må være på plass for akkurat slike problemstillinger så det blir regnet som en ren gave. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...