AnonymBruker Skrevet 20. januar #1 Del Skrevet 20. januar Hva gjør dere når barnehagebarna skal kjøre buss i forbindelse med en utflukt? Tar dere fri fra jobb og kjører ungen i privatbil? Slår dere vrange og saboterer turen til barnehagen? Presser de stakkars barnehageansatte til å bære med seg bilstoler?? Holder ungen hjemme fra barnehagen den dagen? Jeg bare lurer… Før dere skyter meg: Ja, jeg bruker alltid bilstol til barna mine. Men lar 4 åringen min gå på tur med barnehagen, selvom det innebærer at han skal kjøre buss i 10-15 min uten bilstol. Det blir for dumt å begynne å kreve bilstol fra barnehagen. Å ta seg fri fra jobb for å kjøre ungen selv kan vi ikke, i den virkelige verden har ikke alle jobber der man kan ta seg fri når deg passer en. Anonymkode: 439c1...559 2 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Makavelli Skrevet 20. januar #2 Del Skrevet 20. januar Buss =/= personbil Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mommyaka Skrevet 20. januar #3 Del Skrevet 20. januar Fra bilstol grupper. ..jepp de kjører selv eller holder de hjemme. Helst vil de at barnehagen skal drasse med 15 bakovervendt bilstoler ..feste de..og ta de inn og ut av bussen 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar #4 Del Skrevet 20. januar Ingen som er "crazy bilstol entusiaster" med barnehagebarn, bare lovlydige foreldre. Lovdata; https://lovdata.no/dokument/LTI/forskrift/2006-04-27-449 https://lovdata.no/artikkel/sikring_av_barn_i_bil_og_buss/682 Anonymkode: 1d7eb...93c 9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar #5 Del Skrevet 20. januar Når de skal på utflukt og har et leid kjøretøy hele dagen har jeg levert med et enkelt sete. Ellers har vi brukt fleksitid og hjemmekontor og kjørt selv de gangene det har vært nødvendig. De gangene det ikke har vært mulig å gjøre noen av delene har jeg latt ungene bli med de andre. Men det er og forskjell på hva de skal, skal de ut på landeveien og kjøre fort så er det uaktuelt å sitte uten noen form for sikring. Skal de ta bybussen bort på biblioteket så går det sakte. Sannsynligheten for kræsj er høyere, men jeg kjenner jo ruta og vet at det går sakte og tar 10 minutter. I en perfekte verden hadde busselskapene hatt egne busser med bakovervendte, korrekt monterte stoler ❤️ Anonymkode: 97606...d20 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Makavelli Skrevet 20. januar #6 Del Skrevet 20. januar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): I en perfekte verden hadde busselskapene hatt egne busser med bakovervendte, korrekt monterte stoler ❤️ I den perfekte verden, så hadde det ikke vært behov for barnehage. 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 20. januar #7 Del Skrevet 20. januar Vi er blant dem som var kjempenøye på korrekt bilstoltbruk hjemme og alle tre satt bakovervendt til passert 4 år og brukte beltestol helt til de var 150 cm. I barnehagen og på skolen lot vi dem kjøre buss rett og slett. Her passer vel ordtaket om å ikke la det beste bli det godes fiende. 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar #8 Del Skrevet 20. januar Nå var vi heldig med barnehagen som alltid tok t-bane. Nå går ungen på skolen og de kjører buss noen ganger, da sender jeg med Boostapak. Den kan ungen ha på ryggen selv. Jeg velger å følge anbefalingene fra Trygg Trafikk. Hva andre gjør bryr jeg meg ikke om, men i min bil er det mine regler som gjelder. I tillegg har jeg valgt å sende med sete dersom han skal sitte på med venner, ikke fått noe negativ respons på det. Syns det er litt hinsides at barnehager i Norge ikke følger Trygg Trafikk sine anbefalinger… Ser man filmer fra de tester bilstoler/seler som ikke er riktig for barnet så ser man hvor lite som skal til for at barnet kan få store skader. Anonymkode: 669bc...c02 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar #9 Del Skrevet 20. januar Makavelli skrev (8 minutter siden): I den perfekte verden, så hadde det ikke vært behov for barnehage. Tja… Kanskje? Samtidig er det mye bra med barnehage, og at sånne som meg har en mulighet til å jobbe og bruke meg på noe mer enn husarbeid. Det fins mye mellom 10-timersdager og hjemmeværende.. Anonymkode: 97606...d20 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar #10 Del Skrevet 20. januar Vårt barn går på storbarn og ingen sender med bilstol til bussen (hvertfall ut fra hva jeg kan se fra bilder på ukeslutten) Anonymkode: fd984...b70 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar #11 Del Skrevet 20. januar Det er ulike regler for buss og bil, og det er mye fordi det er helt ulik skadepotensiale for buss og bil. En buss veier mange ganger hva en personbil gjør... Vi er nazi på korrekt bilstolbruk, og her satt eldstemann bakovervendt til han var 5.5, og minstemann på 4 er fremdeles bakover. Likevel tar vi da buss med ungene.. Og da sitter de uten bilstol, men det er også helt innafor i henhold til regelverket. Vi sikrer med hoftebeltet som er på bussen. Barnehagen må følge regler om at de ikke har lov å ta ungene med på buss som kjører i over 50 km/t uten stol/pute. Der tar de enten med puter (ungene må bære hver sin pute), eller de tar bybanen - den kjører i 70 km/t deler av strekket, men det er andre regler for bane enn buss igjen. Igjen knyttet til at den enorme massen i banen, og det at den har egen trasé, endrer risikobildet. Anonymkode: 09f43...337 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar #12 Del Skrevet 20. januar Her i kommunen har vi bil/buss som barnehagen får hele dagen hvis de skal ha utflukt. Da har vi selvfølgelig med sete som barnet skal sitte i. Kan vi hjelpe barnehagen med å kjøre, så gjør vi det og. Anonymkode: 5373b...da3 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar #13 Del Skrevet 20. januar 10 usikrede barn i en minibuss = 20 prikker i førerkortet til sjåføren og en bot på over 30 000,- Hvem skal ta den "regningen"? Heldigvis er det nå oftere kontroller rundt barnehager (og skoler). Det er helt hull i hodet hvis en barnehage tar med seg usikrede barn på tur i bil/buss, om det så er i bare 2 minutter. Jeg ville faktisk ikke ha hatt mine barn i en barnehage som hadde gjort noe slikt. Vil tro de fleste barnehager har ansatte med såpass hjernekapasitet at de hadde funnet på en måte å få til turen på en sikker og lovlydig måte. Går fint an å leie en minibuss som står klar fra morgenen av og er der hele dagen, slik at foreldre kan flytte bilsetet sitt dit og hente det etter at dagen er over. Anonymkode: 1d7eb...93c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bokormsen Skrevet 20. januar #14 Del Skrevet 20. januar mommyaka skrev (26 minutter siden): Fra bilstol grupper. ..jepp de kjører selv eller holder de hjemme. Helst vil de at barnehagen skal drasse med 15 bakovervendt bilstoler ..feste de..og ta de inn og ut av bussen De gale har det godt! 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mommyaka Skrevet 20. januar #15 Del Skrevet 20. januar Bokormsen skrev (Akkurat nå): De gale har det godt! Bokormsen skrev (Akkurat nå): De gale har det godt! Jepp he he... ikke spør om fremovervendt stoler der inn... ikke før barnet er iallfall 9 år he he 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar #16 Del Skrevet 20. januar mommyaka skrev (28 minutter siden): Fra bilstol grupper. ..jepp de kjører selv eller holder de hjemme. Helst vil de at barnehagen skal drasse med 15 bakovervendt bilstoler ..feste de..og ta de inn og ut av bussen «Det er jo SÅ lett! Det går bare på viljen, stolene er hverken tunge eller vanskelig å montere. Såppass burde barnehagen få til.»😂😂😂 Anonymkode: e3d34...7a2 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ny Bruker Skrevet 20. januar #17 Del Skrevet 20. januar Jeg tar buss med barna i hverdagen. Bruker belte på bussen. Bærer ikke med meg stolen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar #18 Del Skrevet 20. januar AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Nå var vi heldig med barnehagen som alltid tok t-bane. Nå går ungen på skolen og de kjører buss noen ganger, da sender jeg med Boostapak. Den kan ungen ha på ryggen selv. Jeg velger å følge anbefalingene fra Trygg Trafikk. Hva andre gjør bryr jeg meg ikke om, men i min bil er det mine regler som gjelder. I tillegg har jeg valgt å sende med sete dersom han skal sitte på med venner, ikke fått noe negativ respons på det. Syns det er litt hinsides at barnehager i Norge ikke følger Trygg Trafikk sine anbefalinger… Ser man filmer fra de tester bilstoler/seler som ikke er riktig for barnet så ser man hvor lite som skal til for at barnet kan få store skader. Anonymkode: 669bc...c02 Hvor skal hen ha sekken sin da, på magen? På en tur som er så lang at de tar transportmiddel så har de jo med sekk. Anonymkode: e3d34...7a2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bokormsen Skrevet 20. januar #19 Del Skrevet 20. januar mommyaka skrev (2 minutter siden): Jepp he he... ikke spør om fremovervendt stoler der inn... ikke før barnet er iallfall 9 år he he Bytter til fremovervendt her når ungene begynner å protestere mot bakovervendt, skjer vel rundt 3 års alder. Da går ungene inn selv. Bruker bare sittepute for 7-åringen. Sett noen 7-8+ åringer bakovervendt, stakkars unger, ser komisk ut😂 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bokormsen Skrevet 20. januar #20 Del Skrevet 20. januar AnonymBruker skrev (7 minutter siden): 10 usikrede barn i en minibuss = 20 prikker i førerkortet til sjåføren og en bot på over 30 000,- Hvem skal ta den "regningen"? Heldigvis er det nå oftere kontroller rundt barnehager (og skoler). Det er helt hull i hodet hvis en barnehage tar med seg usikrede barn på tur i bil/buss, om det så er i bare 2 minutter. Jeg ville faktisk ikke ha hatt mine barn i en barnehage som hadde gjort noe slikt. Vil tro de fleste barnehager har ansatte med såpass hjernekapasitet at de hadde funnet på en måte å få til turen på en sikker og lovlydig måte. Går fint an å leie en minibuss som står klar fra morgenen av og er der hele dagen, slik at foreldre kan flytte bilsetet sitt dit og hente det etter at dagen er over. Anonymkode: 1d7eb...93c Stakkars barn, får de gå på ski, sykle, skøyer etc eller er det for farlig? Hjelm på langrenn naturligvis? 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå