Gå til innhold

Bruk blinklys FØR du bremser!!!

Makavelli

Anbefalte innlegg

Den siste måneden har det i Oslo-området vært en del snøfall, men også en del skiftende vær og nullføre. Dette har ført til at det tidvis kan være veldig glatt på ganske tilfeldige steder.

Vanligvis gidder jeg ikke bry meg altfor mye om feil eller manglende bruk av blinklys, siden det stort sett bare er et irritasjonsmoment og ikke noe mer. Med disse tidvis krevende kjøreforholdene derimot, blir det direkte farlig når folk plutselig bremser hardt, for så å først bruke blinklyset i det de skal svinge av veien. For jeg opplever faktisk at folk flest bruker blinklyset, men det hjelper jo ikke så veldig mye når du gjør det i det du begynner å svinge på rattet ditt.

Jeg forsøker så godt jeg kan å holde god avstand og tilpasse farten til føret, men under nullføre kan det skifte fra godt grep til speilblankt på noen meter. Når noen da plutselig bremser ned uten forvarsel på et tilfeldig sted, kan farlige situasjoner lett oppstå. Og selv om jeg vil få skylden om jeg kjører på noen bakfra, så er det faktisk personen(e) i bilen som blir påkjørt bakfra som stort sett får mest skader, pga nakkesleng.

Så min oppfordring er: BRUK BLINKLYS FØR DU BEGYNNER Å BREMSE NED, SPESIELT PÅ VINTERFØRE. Da kommuniserer du godt med dine medtrafikanter, og du senker sannsynligheten for å bli påkjørt bakfra. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...