Gå til innhold

Barnehagebarn som må vekkes om morningen

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det gjør ikke mine 3 barn heller, det har de aldri gjort. Og ikke jeg heller, da jeg var barn. Noen barn har mindre søvnbehov enn andre, og klarer seg med feks. 9 timer søvn. 

Og ja, vi har prøvd ALT. Har du noengang prøvd å legge deg når du er lys våken, og bare tvinge deg selv til å sove? 

Anonymkode: 795e0...5d2

Om barnet har mindre søvnbehov, så er det ikke trett om morgenen heller 😉 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Det gjør ikke mine 3 barn heller, det har de aldri gjort. Og ikke jeg heller, da jeg var barn. Noen barn har mindre søvnbehov enn andre, og klarer seg med feks. 9 timer søvn. 

Og ja, vi har prøvd ALT. Har du noengang prøvd å legge deg når du er lys våken, og bare tvinge deg selv til å sove? 

Anonymkode: 795e0...5d2

Det handler ikke om å tvinge. Om dere begynner hverdag med en liten rutine før leggetid vil dette bli normalt. Kansje en brødskive...pusse tennene, ta på pysj, lese bok og synge. 

Dette krever kanskje noen uker å få inn. Men er det sånn at dere bare tenker at barn ikke er trett og holder det oppe?

Hva gjør dere frem til leggetid? Skjermen, leker, tv, musikk. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
mommyaka skrev (46 minutter siden):

Det handler ikke om å tvinge. Om dere begynner hverdag med en liten rutine før leggetid vil dette bli normalt. Kansje en brødskive...pusse tennene, ta på pysj, lese bok og synge. 

Dette krever kanskje noen uker å få inn. Men er det sånn at dere bare tenker at barn ikke er trett og holder det oppe?

Hva gjør dere frem til leggetid? Skjermen, leker, tv, musikk. 

Vi har ingen barne-tv de siste to timene før legging. Da er det rolig lek, lese bok, pusle, plastelina og lignende. Noen ganger må jeg minne storesøsken om å være rolige og litt "kjedelige" siden de på denne tiden ofte har hatt litt tid alene eller med sine interesser og kanskje er klar til å være med lillesøster. Etter dette er det kveldsmat, kveldsstell og å legge seg i sengen sammen med meg. Har prøvd uten at jeg er der også med samme effekt. Har også hatt både sang og boklesing, men opplever ikke at hun blir mer søvnig eller rolig av det.

Ts.

Anonymkode: 0c857...e8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er jo godt mulig det vil ta flere uker med systematisk leggetid før dere eventuelt ser en forskjell. Er jo flere familier som sliter i flere uker etter klokkestilling (vintertid/sommertid). 

Her må vi legge ungen senest klokken 19 - drøyer vi det til 19.05, så sovner han ikke før rundt klokken 21-22. Våkner like tidlig uansett. Får 11-12 timer ila. døgnet. 

Anonymkode: 66960...6e4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vi har ingen barne-tv de siste to timene før legging. Da er det rolig lek, lese bok, pusle, plastelina og lignende. Noen ganger må jeg minne storesøsken om å være rolige og litt "kjedelige" siden de på denne tiden ofte har hatt litt tid alene eller med sine interesser og kanskje er klar til å være med lillesøster. Etter dette er det kveldsmat, kveldsstell og å legge seg i sengen sammen med meg. Har prøvd uten at jeg er der også med samme effekt. Har også hatt både sang og boklesing, men opplever ikke at hun blir mer søvnig eller rolig av det.

Ts.

Nei de fleste barna sovner ikke sånn du ser på filmer..at du synger så sovner de.

Jeg legger min 6 åring klokken 1900...hun er ikke trett i heltatt, vi synger og leser bok. Så sitter jeg hos henne litt..så får hun bare ligge alene til hun sovner. Ig det gjør hun.  Skulle jeg gå etter når hun er trøtt hadde hun lagt seg 23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mommyaka skrev (1 time siden):

Nei de fleste barna sovner ikke sånn du ser på filmer..at du synger så sovner de.

Jeg legger min 6 åring klokken 1900...hun er ikke trett i heltatt, vi synger og leser bok. Så sitter jeg hos henne litt..så får hun bare ligge alene til hun sovner. Ig det gjør hun.  Skulle jeg gå etter når hun er trøtt hadde hun lagt seg 23

Neida, forventer ikke at hun sovner med en gang vi har lest/sunget. Poenget mitt var bare at hun bruker minst like lang tid på å sovne etter bok/sang som hun gjør uten. Opplever at hun roer seg bedre uten. 

De to eldste har blitt lest for på sengekanten i årevis, så det er et kjent konsept. Godt mulig vi kommer tilbake til det etterhvert.

Ts.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Neida, forventer ikke at hun sovner med en gang vi har lest/sunget. Poenget mitt var bare at hun bruker minst like lang tid på å sovne etter bok/sang som hun gjør uten. Opplever at hun roer seg bedre uten. 

De to eldste har blitt lest for på sengekanten i årevis, så det er et kjent konsept. Godt mulig vi kommer tilbake til det etterhvert.

Ts.

Men når har dere prøvd å legge henne og hvor mange dager har dere prøvd før dere har gått tilbake til den andre metoden? 

Jeg syns det høres ut som ungen får for lite søvn, og godt mulig hun er overtrøtt.. 

Anonymkode: bc136...b71

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Ts.

Så dere klager på at barnet er trett om morgenen, men ønsker ikke å gjøre en innsats for at det skal sovne tidligere?🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd å legge barnet tidlig? Vi merker at vår 2-3 åring blir vanskelig å legge hvis hun er overtrøtt. Etter barnehagen må hun legge seg i 17-18 tiden enkelte dager. Da sover hun fort til 7-8. Vanligvis legges hun kl. 19 og sover til 7-8. 

Husk at søvn er veldig viktig og ekstremt undervurdert i samfunnet vårt. Håper dere finner en rutine snart.

Anonymkode: a190d...6ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Min datter på tre år må vekkes om morningen før barnehage. Da pleier hun være veldig sur og vanskelig å ha med å gjøre. Hun vil bare sove og hun vil ihvertfall ikke i barnehagen. Hvordan er deres barn som må vekkes?

Jeg synes det er vanskelig at hun stadig må vekkes før hun har fått den søvnen som hun føler at hun trenger, men det hadde sikkert vært annerledes hvis hun var positiv om morningen. Hun klarer ikke å sovne tidligere på kvelden og hvis vi lar henne sove ekstra på morningen, blir det tilsvarende senere innsovning på kvelden igjen. Negativ spiral.

Høres nesten ut som et magisk eventyr å måtte vekke barn før barnehagen. Jeg har 3 stk, 2 siste er i barnehagen nå og jeg har aldri opplevd å måtte vekke de til noe. Jeg håper hver dag på at ingen våkner før kl 6. Som regel er minst en våken mellom 3 og 5.

Å flytte leggetid senere på kvelden fungerer heller ikke. De er lys våkne og blir sure når jeg sier at det fremdeles er natta.

Anonymkode: fffdc...34f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...