Gå til innhold

Barnehagebarn som må vekkes om morningen

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

20.30 og sovne 21.30 var veldig sent synes jeg.

Når la hun seg som 2-åring og 1-åring? Når begynte dere søvntrening?

Anonymkode: a362f...d18

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det var da veldig sein legging syns jeg. Her legges 4 åringen litt over 18, da sovner hun ca 18.30. Sover til 07… 

Ikke rart ungen er trøtt om hu bare får 9-10 timer søvn da. 

Anonymkode: bc136...b71

18 er da sykt tidlig legging - får dere noe tid med barnet deres på kvelden?  

Hvorfor skrive sånne ting?  Folk er forskjellig og barn er forskjellig virker som de enkleste menneskene på KG mener at en mal er standarden for alle.  Det som fungerer for ditt barn - fungerer ikke for TS sitt barn.  

Til info har jeg en gutt på 2 år som sovner rundt 1930 og han må vekkes rundt 07-07:30.  Sover i tillegg dupp på 2-3 timer.   I helgene sover han gjerne til 08-08:30.   Datteren min som når går på skolen er helt lik.   Så jeg vet han får nok søvn, men er trøtt på morningen. 

Med begge to må vi beregne godt med tid og ha en myk start.  Så det betyr litt kos i senga før vi står opp og lite stress på morningen.  De er ikke sånn som er oppe av senga og i bilen på en halvtime.   Faren er helt lik :)  

Anonymkode: 24313...7ef

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi vekker vår toåring og lar han ligge å våkne av seg selv i et kvarter før vi går inn og begynner rutinene. Han flyttes da over i voksensenga hvor vi leker med bamsene hans i 5-10min, da er han blid og klar for påkledning og frokost. Kunne aldri tatt han rett opp av senga, da hadde det blitt baluba og meltdowns.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvorfor skrive sånne ting?  Folk er forskjellig og barn er forskjellig virker som de enkleste menneskene på KG mener at en mal er standarden for alle.  Det som fungerer for ditt barn - fungerer ikke for TS sitt barn.  

Nå er det jo TS som aktivt ber om råd her…Hun har et barn som sover lite og er grinete når det vekkes.

Det er ingenting å bli fornærmet av, jeg vil også si 21.30 er veldig sent for en 3-åring å sovne, og det er nok relativt sjelden.

Anonymkode: a362f...d18

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde også en morgengretten unge (hun er fortsatt ikke superhappy over å bli vekket, nettopp blitt tenåring 😄). Ikke alle er morgenpersoner, vi har vel alle hatt en kollega som ikke burde snakkes til før de hadde fått i seg første kaffekoppen. Vi vekket henne med myk stemme og masse kos, lå gjerne litt ved siden av henne i senga før vi sto opp.

Jeg spretter opp enten jeg har fått 2 eller 8 timer søvn, men blir gretten om jeg vekkes unødig midt i en søvnsyklus, Yngste er nå 13 og setter alarm og  står opp uten problem kl. 07, men hun elsker å sove lenge i helgene og hater om vi vekker henne. Eldste kan sove gjennom alle alarmer om hun er trøtt nok (sov gjennom da alle mobilene rundt henne gikk av for alarmtest, hun sov på pulten i en pause). Litt skummelt mtp. brannalarm, men hun våkner som regel, sjelden hun forsover seg.

Anonymkode: 3cae6...da9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi må vekke klokken 7 stort sett alltid mandag-fredag. I helgene våkner de som regel av seg selv tidligere. Yngste kan glimte til og sove til 7.30 innimellom. 

Leggetid er lik både hverdag og helg.

Anonymkode: e0b28...943

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Her er det helt motsatt og jeg som kan bli "gretten" av at barna våkner tidlig og vekker meg🤣 når klokka legges hun? Her legges barna halv 7 og halv 8. Våkner mellom 5 og 6 på morran

Anonymkode: 2c709...1dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Til info har jeg en gutt på 2 år som sovner rundt 1930 og han må vekkes rundt 07-07:30.  Sover i tillegg dupp på 2-3 timer.   I helgene sover han gjerne til 08-08:30.   Datteren min som når går på skolen er helt lik.   Så jeg vet han får nok søvn, men er trøtt på morningen. 

Med begge to må vi beregne godt med tid og ha en myk start.  Så det betyr litt kos i senga før vi står opp og lite stress på morningen.  De er ikke sånn som er oppe av senga og i bilen på en halvtime.   Faren er helt lik :)  

Ungen har behov for den søvnen, så å legge senere er ikke aktuelt.. men ja, vi får tid med barna. Holder ikke små barn våken for at vi foreldre vil ha mer tid med de, ærlig talt 🙄

Nå skriver du jo selv at barnet ditt får 14-15 timer søvn i døgnet, litt forskjellig fra TS hvor de er nede i 9 timer og en unge som tydelig er trøtt og sliten… Dessuten er det ikke normalen å legge en 3 åring så seint som 21.30. 

Anonymkode: bc136...b71

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kl 18 er for tidlig å legge barna, har man søsken o.l i tillegg som skal på aktiviteter og ha besøk, blir livet fryktelig innskrenket.  Har tre barn hvor to er de jeg vil kalle b menneske, akkurat som meg selv, men vi b mennesker kan «tvinges» inn i et annet søvnmønster, det kan bare ikke brytes for da bruker vi veldig lang tid å komme inn i det igjen. Jeg har fungert som et A menneske de siste 25 årene som små og «storbarns»mor, nå er alle over ti år og nattens dronning er tilbake. Jobber bare nattevakter og livet er nydelig! 
Rutine,rutine,rutine. Legge seg samme tid her kveld, hun er 3 År så legg henne 19.30 Så ser dere. Det vil ta tid å snu henne..garantert, men hun trenger muligens noe mere søvn. 

Anonymkode: 66cd6...46a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min 9 åring legger seg 20.30. Sånn for å sammenligne leggetid. Må opp av senga innen 7.45 for å rekke skolen. 

Det er altfor sent for en treåring som må opp i 7-7.30 tida.

Anonymkode: dab50...9e8

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Kl 18 er for tidlig å legge barna, har man søsken o.l i tillegg som skal på aktiviteter og ha besøk, blir livet fryktelig innskrenket.  Har tre barn hvor to er de jeg vil kalle b menneske, akkurat som meg selv, men vi b mennesker kan «tvinges» inn i et annet søvnmønster, det kan bare ikke brytes for da bruker vi veldig lang tid å komme inn i det igjen. Jeg har fungert som et A menneske de siste 25 årene som små og «storbarns»mor, nå er alle over ti år og nattens dronning er tilbake. Jobber bare nattevakter og livet er nydelig! 
Rutine,rutine,rutine. Legge seg samme tid her kveld, hun er 3 År så legg henne 19.30 Så ser dere. Det vil ta tid å snu henne..garantert, men hun trenger muligens noe mere søvn. 

Anonymkode: 66cd6...46a

Det varierer da fra barn til barn. 18 kan være passe for noen. Minste på 6 år legges mellom 18:30 og 19:00. Største på snart 9 år legges mellom 19:30 og 20:00. De våkner like tidlig uansett om de legges enda senere. Morgen her starter mellom 5 og 6 😅

Anonymkode: 2c709...1dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mine barn måtte vekkes før barnehagen også. De la seg 19-20 men har aldri noensinne våknet før 08 av seg selv. Vi lot dem sove lengst mulig, løftet dem ut av senga, bleieskift, tannpuss, på med uteklær, så rolig frokost i barnehagen. De var ikke sure da, men trøtte. Kom seg etter frokost. 
Har alltid vekket dem for skole også, legger seg fortsatt tidlig. Stort søvnbehov og godt sovehjerte. 

Nå når de er større så slår jeg på lys på rommet et kvarter før de må opp. Ikke lyskaster-sterkt, men nok til at kroppen deres reagerer med at dagen starter. De liker en kopp te eller smoothie og noen minutter i sofaen, og generelt rolig tempo før de går. 

Anonymkode: 882b4...471

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 år og legger seg 21-22??

Jeg har en på 6 som legger seg 20 og rn på 12 son legger seg 21. Jeg ville si at dette er alt for seint for en 3 åring 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hun er tre år.

Legger seg 20.30. Sovner 21.00-21.30. Noen ganger sovner hun senere.

Vekkes 07.00-07.30.

Har funnet ut at hun trenger å være våken ca. 14 timer før hun sovner igjen. Det vil si at det er ca. 10 timer igjen til soving.

Hvis vi vekker henne til vanlig tid i helgene, kan vi ikke kjøre bil. Da er det stor fare for at hun sovner og ikke sovner før 24.00-01.00. 

Ts

Anonymkode: 0c857...e8e

Barnet legger seg jo altfor sent. Barn mellom 3 og 5 skal sove 11-12 timer. Hvis hun ikke sovner før 21.30, så er jo 11 timer 08.30!

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min må også ofte vekkes. Hun kan fint sove 19:30-8 (som er da vi vekker henne). Hun er to.

Hun er først litt småretten, men vi prøver distrahere med å spørre hva hun vil ha til frokost og å snakke om at vi snart skal gå til barnehagen og alt hun skal gjøre der.

Anonymkode: 839f8...1a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Makavelli skrev (1 time siden):

Barnet legger seg jo altfor sent. Barn mellom 3 og 5 skal sove 11-12 timer. Hvis hun ikke sovner før 21.30, så er jo 11 timer 08.30!

Jeg har også sett på anbefalingene om søvn. Mange ganger... Men barnet sovner når det sovner. Jeg kan ikke trylle henne i søvn. 

Ts.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har også sett på anbefalingene om søvn. Mange ganger... Men barnet sovner når det sovner. Jeg kan ikke trylle henne i søvn. 

Ts.

Men hva gjør dere før leggetid. Tenker leser dere..synger..msitter  hos henne til hun sovner. 

Hva driver dere med fra 18-21?

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ts.

Det må jo være en grunn til at barnet ikke sovner før kl 2130.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Makavelli skrev (3 minutter siden):

Overtrøtt?

Anonymkode: aed47...aa8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Makavelli skrev (4 minutter siden):

Det gjør ikke mine 3 barn heller, det har de aldri gjort. Og ikke jeg heller, da jeg var barn. Noen barn har mindre søvnbehov enn andre, og klarer seg med feks. 9 timer søvn. 

Og ja, vi har prøvd ALT. Har du noengang prøvd å legge deg når du er lys våken, og bare tvinge deg selv til å sove? 

Anonymkode: 795e0...5d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...