Gå til innhold

Barnehagebarn som må vekkes om morningen

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Min datter på tre år må vekkes om morningen før barnehage. Da pleier hun være veldig sur og vanskelig å ha med å gjøre. Hun vil bare sove og hun vil ihvertfall ikke i barnehagen. Hvordan er deres barn som må vekkes?

Jeg synes det er vanskelig at hun stadig må vekkes før hun har fått den søvnen som hun føler at hun trenger, men det hadde sikkert vært annerledes hvis hun var positiv om morningen. Hun klarer ikke å sovne tidligere på kvelden og hvis vi lar henne sove ekstra på morningen, blir det tilsvarende senere innsovning på kvelden igjen. Negativ spiral.

Anonymkode: 0c857...e8e

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hvor gammel er hun?

Når legger hun seg/sovner?

Når vekker dere henne på morgenen?

Anonymkode: 98ff4...a18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi har samme problem med vår toåring. Han sovner seint på kvelden, vi har i lang tid prøvd å justere det, men jeg tror rett og slett han er B-menneske (som sin far). Vi må også vekke han på dagen når han sover. Vi ser at han får nok søvn totalt sett i døgnet, men han er ikke veldig fornøyd med å bli vekket noen av gangene. Har lært oss hvordan vi skal gjøre det på en myk nok måte, så vanligvis så er han ikke sur når vi først tar han opp. Men det innebærer at han får ligge minst 10 minutter, ofte mer, i senga og våkne før han må opp. Det er oftere dårligere stemning etter daghvilen enn på morgenen. 

Anonymkode: 81925...b3c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barna mine må vekkes når de skal i barnehagen (står da opp ca 06:45) men er lys våkne senest 07:30 i helgene. Så hadde de trengt mer søvn hadde de sikkert sovet lenger når det er helg. Hvor lenge sover din i helgene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er helt normalt, mange er sure nå de blir vekket selv om de har fått nok søvn :) Jeg pleide å spille musikk på morgenen når de var små for å få opp humøret og energinivået, og sørget for å ha alt ordnet på forhånd slik at det ble minimalt med stress på morgenen og det var rom for å være litt "trøtt og treg".

Anonymkode: 37870...82f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bare vent til hun begynner på skolen 😂

Anonymkode: 99dfe...2d1

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det er helt vanlig å være sur når man blir vekket, uansett alder. Og man kan være sur og trøtt selv om man har fått nok søvn, om man vekkes på "feil" sted i en søvnsyklus. 

Kanskje du kan prøve å gjøre vekkingen mykere, ved å ha en sånn lampe som langsomt øker lysmengden til dagslys, og sette på musikk som også gradvis blir litt og litt sterkere? Så hun våkner langsomt og gradvis av lys og musikk, i stedet for det som føles å bli røsket ut av søvnen av en alarm eller noen som rusker i deg? Evt bruke litt lenger tid på vekkingen ved å legge deg i sengen med henne og kose litt i fem minutters tid, og så gå på badet med dimmet lys (her er det poppis med sånne led-kubbelys så det er koselig..)

Anonymkode: 0b1a9...5ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har en 4.klassing som bestandig har vært sånn. Hun har vært utpreget B-menneske siden hun var 8-9måneder. 

Gikk greit i barnehagen, for der var det litt fleksibelt når vi kom, men å få henne på skolen er et slit. Har i flere år hatt en avtale med henne om at hun legger frem klær på kvelden, og så kler jeg på henne under dyna før hun vekkes, går på badet og rett ut i bilen hvor hun får servert frokost. Det fungerer bra for oss, for jeg må også ta hensyn til andre barn med en helt annen døgnrytme. De legger seg til samme tid, men B-mennesket ligger våken i 2-3timer og mens de andre lukker øynene og sovner. De er jo da også våkene før vekkerklokken ringer.

Anonymkode: c25ad...cc4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hvor gammel er hun?

Når legger hun seg/sovner?

Når vekker dere henne på morgenen?

Anonymkode: 98ff4...a18

Hun er tre år.

Legger seg 20.30. Sovner 21.00-21.30. Noen ganger sovner hun senere.

Vekkes 07.00-07.30.

Har funnet ut at hun trenger å være våken ca. 14 timer før hun sovner igjen. Det vil si at det er ca. 10 timer igjen til soving.

Hvis vi vekker henne til vanlig tid i helgene, kan vi ikke kjøre bil. Da er det stor fare for at hun sovner og ikke sovner før 24.00-01.00. 

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hun er tre år.

Vekkes 07.00-07.30.

Har funnet ut at hun trenger å være våken ca. 14 timer før hun sovner igjen. Det vil si at det er ca. 10 timer igjen til soving.

Hvis vi vekker henne til vanlig tid i helgene, kan vi ikke kjøre bil. Da er det stor fare for at hun sovner og ikke sovner før 24.00-01.00. 

Ts

Om dere begynner legging 18.00, så sovner hun vel innen 19.30- 20.00?

Anonymkode: aed47...aa8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tusen takk for respons og tips. Jeg skal prøve på lang, myk oppvåkning og å være mer obs på søvnsyklus. Vet dere hvordan man kan se når i søvnsyklusen det passer å bli vekket? Har jo merket at noen ganger går vekkingen bedre selv om hun har sovet enda mindre enn vanlig.

Fint å høre fra noen andre med b-menneske barn. Det virker ikke som det er så mange av de.

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei, det funker ikke. De gangene hun sovner før kl. 20.00, sover hun et par timer og så er hun klar for livet. Hun opplever det som en daghvil. 

Vanligvis er hun overhode ikke trøtt kl. 18.00

Ts

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei, det funker ikke. De gangene hun sovner før kl. 20.00, sover hun et par timer og så er hun klar for livet. Hun opplever det som en daghvil. 

Vanligvis er hun overhode ikke trøtt kl. 18.00

Ts

Så forskjellige barn er. Misunner dere litt.🫣 Min datter må være i seng til 18, fordi hun er oppe mellom 5 og 6 uansett, når vi legger henne. Hun trenger 11-12 timer søvn for å fungere. Vi voksne legger oss i 21 tiden for å være klar til 5 😅

Dumt å gå glipp av ettermiddagsaktiviteter og selskaper, men sånn er det. Vi har levd tre liv før de fleste har stått opp.

Varer nok ikke evig. Håper jeg 😊

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Min jente har alltid vært sur når hun våkner, enten hun må vekkes eller våkner av seg selv, uavhengig av lengde på søvn. Er som å vekke en grevling. Broren har aldri vært sånn 😅 

Man skal selvfølgelig legge til rette for god og lang nok søvn, men noen barn må uansett vekkes og noen vil uansett være i dårlig humør. Unger (og voksne) er forskjellige. 

Anonymkode: 85ccb...814

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en b-menneske-sønn selv. Han klarer rett og slett ikke å sovne tidlig. Det er som om den naturlige døgnrytmen hans er å sove fra 22 til 08.30-9, og vi har virkelig prøvd å vekke tidligere og legge tidligere, men han ligger bare og glor i taket og får ikke sove tidligere. Foreløpig går det bra, han er 5 år og går i barnehagen, men gruer meg veldig til skolestart og skolen som begynner 8.30, med reisevei må vi dra hjemmefra klokka 8. Han er som regel ikke direkte sur om han vekkes tidligere, men helt umulig å få liv i og åpenbart ikke uthvilt! Syns det er litt fælt at samfunnet er lagt opp etter a-menneskene, og at det på en måte er nærmest moralsk forkastelig å ha en b-menneske-rytme…

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Jeg er ikke ts, men hun med toåringen. Kan kommentere her. Hos oss så hender det at han er trøtt i 19-tida, men vi får han ikke til å sovne før rundt 21 uansett. Foreldrene mine passa han en gang og prøvde å legge kl 19, fordi da virket han trøtt. Da sovna han etter 1 time og 40 minutt, altså 2040. Vi hadde jo fortalt dem at det ikke var noe poeng å tenke på å legge før kl 20, men de prøvde sin egen vri. Vi legger ca kl 20, han sovner rundt 21. og sånn har det egentlig vært i et halvt år. 

Anonymkode: 81925...b3c

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Hun er tre år.

Vekkes 07.00-07.30.

Ts

Tror det bare er tøft å våkne uansett.

Min treåring er veldig klar for senga 19, noen ganger tidligere, og sovner lett. Det er likevel tøft å vekke henne 07.00 hver dag. En sjelden gang våkner hun veldig tidlig av seg selv.

I helgene kan hun sove lenger, men da er leggingen vanskeligere igjen, så hun kan ikke sove stort mer enn 12 timer uansett.

Nå er jeg heller ikke glad i å bli vekket, uansett hvor lenge jeg har sovet, så det er sikkert en personlighetsgreie.

Anonymkode: 17ed7...740

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Nei, det fungerer ikke sånn på veldig mange barn. Ingen av mine har noen gang sovnet før kl 20 om de ikke har vært syke. Og ja, vi har prøvd.

Og oss med flere barn har heller ikke anledning til å holde på med legging av minste i 2 timer fra kl 18 når storesøsken skal kjøres, ha hjelp til lekser osv.. Selv minstemor går på aktiviteter som gjør at vi er hjemme 1830, hun er akkurat blitt 5.

Har du ét barn kanskje?

Anonymkode: 9e61b...58a

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sånn var jeg også, og er det fortsatt. Hater å bli vekt, men jobben kaller. Det er vel et B-menneske. Kan fint sove 10t.

Anonymkode: 53a25...be6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hun er tre år.

Vekkes 07.00-07.30.

Ts

Det var da veldig sein legging syns jeg. Her legges 4 åringen litt over 18, da sovner hun ca 18.30. Sover til 07… 

Ikke rart ungen er trøtt om hu bare får 9-10 timer søvn da. 

Anonymkode: bc136...b71

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...