Gå til innhold

Kan det ha blitt tatt opp gjeld på meg uten mitt samtykke?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Lang historie kort, jeg har ikke gitt ut noen informasjon som bank-id eller lignende men har en nær nå avdød slektning som har bodd i hjemmet mitt i en lengre periode for 5 år siden og nå viser seg å ha tatt opp enormt mye gjeld vedkommende ikke kunne betjene. Frykten min er at denne personen har greid å finne nok informasjon om meg til å ta opp for eksempel lån eller kreditter i mitt navn.

Avdøde valgte å avslutte livet sitt nå nylig pga gjelden.

Jeg har sjekka meg i gjeldsregisteret og har ikke noe mistenkelig der men er det andre steder jeg burde sjekke? Fallgruver jeg ikke har tenkt på?

Kredittscoren min er også som den burde være utifra det jeg kan se. Det er helt forferdelig alt sammen og jeg føler meg ekkel som engang tenker i disse banene men gjeld er noe jeg er så veldig redd for siden jeg ikke akkurat har så høy betjeningsevne.

Anonymkode: c2bcb...218

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor ble du nervøs for at vedkommende kan ha gjort det i ditt navn om ingenting dukker opp? Du ville vel fått faktura på noe? Hvis kredittscore er lik og ingenting står i gjeldsregister... Da er det mest sannsynlig ikke gjort, tenker jeg. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står det ikke noe i gjeldsregisteret så er det heller ikke noe.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

da ville det jo stått i gjeldsregisterer, på skattemld di  ol.  

og du har vel ikke gitt vedkommende din bank-id og greier så unødvendig bekymring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det skjedde helt nylig at vedkomende gikk bort for egen hånd på grunn av enorm gjeld så frykten min går på at personen har tatt opp gjeld i mitt navn uten at jeg har fått det med meg ennå eller at det kan dukke opp steder det er tatt opp gjeld jeg ikke har tenkt på som ikke vises i gjeldsregistert.

Feks utenlandske kredittkort eller lignende som da ikke er knytta til bank id.

Jeg kan ikke så mye om slikt så derfor spør jeg jo om det er fallgruver eller ting jeg ikke allerede har tenkt på.

Personen bodde som sagt i hjemmet mitt over mange år og jeg har ikke gitt tilgang til noe men på den tiden kan jo vedkommende ha greid å finne informasjon brukt til rett og slett svindel. 

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvordan skal personen ha tatt opp gjeld i ditt navn hvis ikke vedkommende har tilgang på din bank-id?

Anonymkode: 7bf6b...2e7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvordan skal personen ha tatt opp gjeld i ditt navn hvis ikke vedkommende har tilgang på din bank-id?

Anonymkode: 7bf6b...2e7

Det er jo det hun spør om her, om det er mulig.

Skjønner veldig godt bekymringene hennes. 

Anonymkode: a2bad...165

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Det er jo det hun spør om her, om det er mulig.

Skjønner veldig godt bekymringene hennes. 

Anonymkode: a2bad...165

TS; ingenting tilsier at du er utnyttet av denne personen, heldigvis :)
                                                                      _________________________________________

Ved å skjule bankID-passord, og forhåpentligvis i tillegg ha sikkerhet på telefonen (PIN/pattern), så snakker vi svært lav sannsynlighet for utnyttelse. Det må være at TS ikke har vært forsiktig nok/at den andre er utspekulert nok til å sette kameraer opp både her og der.

BIO på telefonen ville forhindret kameramuligheten, men ville åpnet for tvangsmuligheten, samt muligheten til å "samtykke" i bevisstløs tilstand.

Uansett hva, et godt passord (som byttes med jevne mellomrom) og PIN eller symbolmønster på telefonen vil sannsynlig gi høyeste sikkerhet.

Anonymkode: a4e4d...47a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.1.2025 den 8.50):

Lang historie kort, jeg har ikke gitt ut noen informasjon som bank-id eller lignende men har en nær nå avdød slektning som har bodd i hjemmet mitt i en lengre periode for 5 år siden og nå viser seg å ha tatt opp enormt mye gjeld vedkommende ikke kunne betjene. Frykten min er at denne personen har greid å finne nok informasjon om meg til å ta opp for eksempel lån eller kreditter i mitt navn.

Avdøde valgte å avslutte livet sitt nå nylig pga gjelden.

Er det noen grunn til at du ikke stoler på din avdøde slektning? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om ikke du finner noe i gjeldsregistreret og kredittscoren sin ser bra ut så har nok dette gått fint. Pass på å åpne all post fremover i tilfelle.

Utrolig trist å høre om slektningen din. Veldig trist at dette ble så mye at hen anså dette som eneste utvei 😢

Klem til deg som står midt oppe i dette ❤️

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
000VF000 skrev (3 timer siden):

Er det noen grunn til at du ikke stoler på din avdøde slektning? 

Vil tro at dette med gjelden og selvmordet kom ganske brått på, så da er det kanskje naturlig å spørre seg om man egentlig kjente personen.

Anonymkode: 8edd1...a7b

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...