Gå til innhold

Bør vi ta vare på norsk matkultur?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Mener vi burde. Vi vurderer være mer stolt over mye av maten vi faktisk har i Norge. Men ser jo det at mange ikke setter pris på norsk produsert mat og helst vil ga mat kjørt rundt halve jorden før de setter det på bordet.

Norsk mattradisjoner består av mer en kun smalahoue og fårikål som ofte blir dratt fram

Anonymkode: 47161...46b

Smalahove er vel ganske utypisk norsk, selv om vossingene har klart å innbille oss at det er tradisjonsmat.

Typisk for norsk mat er at den smaker "rart" mens mange andre lands typiske matretter smaker "godt". 

Anonymkode: 68e41...d5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Burde vi i Norge ta vare på vår matkultur, eller spiller det ikke så stor rolle? Ser at det er synkende interesse for norsk mat i Norge, og har vært i en lengre periode. Holder det å ta vare på et par-tre retter, eller burde vi bevare hele smøla?

Anonymkode: 6e60c...c2f

Norsk matkultur er i stor grad resultat av mangel på ting, noe vi ikke har idag, så ser ikke grunn til  at vi må hylle maten, men vi kan ta utgangspunkt i gode produkter. Vi har mer lokale ting, men vanskelig å få nok til masse måltider.  Skal ikke lenger tilbake enn til 80-90 tallet og man fikk ikke bra ferske grønnsaker hele året. 

Anonymkode: 9b308...d6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg vil både bruke gammeldags norsk mat, og hente inn internasjonale retter.

Jeg elsker fårikål, skreimølje, lapskaus, kvøttsuppe, saltkjøtt m/tilbehør osv. 

Det jeg syns er trist, er at mange under 40 virker som å leve av kjøttdeig. Det går i burgere, kjøttdeig og pasta, ferdigkjøpte karbonader, lasagne, pizza med kjøttdeig osv mange ganger i uka. Akkurat det har jeg aldri skjønt helt 🙃. Jeg kaller dem kjøttdeiggenerasjonen 😃

Anonymkode: 789eb...a0a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dumt spørsmål! Selvsagt må vi ta vare på det norskeste av det norske,matkulturen vår! Og det holder ikke å ha det oppskrevet,vi må bruke den og lære den videre til neste generasjon. 

Vi mister identiteten vår om vi forandrer på alt hele tida. Da blir hele verden bare en kjedelig suppe om ikke hvert land tar vare på det som kjennetegner den enkelte tradisjon i sitt land. 

Viktig!

Anonymkode: 81896...da2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mitt inntrykk er at det har vært en økende interesse for det de siste årene?

Anonymkode: e7522...720

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi har tatt vare på de tradisjonene vi ønsket å ta vare på fra barndommen, men kuttet ut det vi ikke likte. Vi har lagt til noe norsk tradisjonsmat som vi ikke har vokst opp med. Og vi har også lagt til retter fra hele verden, så det er ikke mange gangene hvert år hver rett blir spist. 

Ser ikke hvorfor man må spise mat man ikke liker bare fordi det er "tradisjon". 

Anonymkode: a0954...b1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ja det bør vi, og hjemme hos oss spiser vi disse:

Lapskaus

Hjemmelaget fiskegrateng

pinnekjøtt med kålrabimos

fårikål

Kokt torsk med eggesmør

spekemat og rømmegrøt

grønnsakssuppe

hjemmelagde kjøttkaker med ertestuing eller kålstuing

Lammefrikassé 

hønsefrikkasse 

Jeg liker det enkle, at smakene ikke er tildekket. Men jeg liker også annen mat og lager masse forskjellige retter fra andre land. Lager mest mulig basert på råvarer. 

Anonymkode: 6903d...b92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit nok å bevare gamle, norske mattradisjoner, men vel så viktig er det å utvikle dem videre, bruke råvarene og de gamle teknikkene og skape noe nytt. Det er vel egentlig en ganske ny idé at tradisjon er noe statisk. Mange retter vi kanskje tenker er eldgamle, er egentlig resultat av en lang historisk prosess, og den retten vi kjenner i dag, er ikke så veldig gammel likevel. Et godt eksempel er moussaka – den har røtter tilbake til 1200-tallet, men den lagdelte ovnsretten med bechamelsaus på toppen ble oppfunnet for rundt hundre år siden:

https://www.nosta.ie/moussaka/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi er gode på kaker og lefser da. 

Resten kan eg fint stå over. 

Anonymkode: 9e2d5...e7d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja det bør vi, og hjemme hos oss spiser vi disse:

Lapskaus

Hjemmelaget fiskegrateng

pinnekjøtt med kålrabimos

fårikål

Kokt torsk med eggesmør

spekemat og rømmegrøt

grønnsakssuppe

hjemmelagde kjøttkaker med ertestuing eller kålstuing

Lammefrikassé 

hønsefrikkasse 

Jeg liker det enkle, at smakene ikke er tildekket. Men jeg liker også annen mat og lager masse forskjellige retter fra andre land. Lager mest mulig basert på råvarer. 

Anonymkode: 6903d...b92

Altså, du trenger ikke å spesifisere at det skal være hjemmelagd i denne konteksten. 

Eller betyr at det lapskausen ikke er hjemmelagd hos dere? Ei heller hønsefrikassén, fårikålen osv som det ikke står hjemmelagd foran? 

Anonymkode: 3308c...4d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norsk mat er i grunn smakløst og nitrist. Det er jo hele tiden i utvikling og det er mange retter min farmor spiste som ingen på min alder spiser. (Slutten av 30-årene). Sild, løkball, lungemos, blodpudding osv. Dette tror jeg vil dø ut med vår foreldregenerasjon. Norsk matkultur bærer jo stor preg preg av fattigdom. (Som vi var!) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Altså, du trenger ikke å spesifisere at det skal være hjemmelagd i denne konteksten. 

Eller betyr at det lapskausen ikke er hjemmelagd hos dere? Ei heller hønsefrikassén, fårikålen osv som det ikke står hjemmelagd foran? 

Anonymkode: 3308c...4d9

Eh jo, det synes jeg vedkommende gjør helt rett i. Hjemmelaget fiskegrateng er jo en helt annen rett enn industrilaget - førstnevnte tar tid og smaker fantastisk, sistnevnte er en kjip, billig hverdagsmiddag som håner tradisjonsretten.

De færreste kjøper ferdiglaget hønsefrikassé eller fårikål - ALLE kjøper ferdiglaget fiskegrateng, bortsett fra noen få gjenværende idealister som holder fanen høyt. Jeg tar en råsjans på å gjette at du neppe er blant disse siste. :nigo: 

Anonymkode: 5696b...36e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kleppmelk skrev (17 minutter siden):

Norsk mat er i grunn smakløst og nitrist. Det er jo hele tiden i utvikling og det er mange retter min farmor spiste som ingen på min alder spiser. (Slutten av 30-årene). Sild, løkball, lungemos, blodpudding osv. Dette tror jeg vil dø ut med vår foreldregenerasjon. Norsk matkultur bærer jo stor preg preg av fattigdom. (Som vi var!) 

Bare om man ikke kan lage mat. 

Anonymkode: a0954...b1d

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ja, vi bør ta vare på norsk tradisjonsmat, og det er trist at befolkningen generelt er så lite bevisste på det. Jeg følger endel svenske matfolk på IG, og selv de mest internasjonale og trendy av dem lager mye mer tradisjonell svensk husmannskost enn det tilsvarende norske mat-IGere gjør.

Jeg følger også en algerisk matkonto på IG, og vedkommende lager nesten kun tradisjonelle algeriske retter (til tross for at hun er expat og bor i Dubai), og det er åpenbart et bevisst valg, der hun poster lange tekster med rettens historikk, forklaring av dens arabiske navn osv.

Selv lager jeg tradisjonsmat i blant, feks laget jeg komler med pinnekjøtt, lokalprodusert vossakorv, kålrabi og gulrøtter i går, fra bunnen av norske kerrs pink-poteter. Men generelt er jeg mer opptatt av å bruke lokale ingredienser enn å lage norske tradisjonsretter av dem - lokalprodusert lam, kje og villhjort fra REKO feks, linefanget villfisk (helst) fra lokale kystfiskere, men ikke nødvendigvis bare brun saus, kokte poteter og ihjelkokte grønnsaker til førstnevnte, og smeltet smør, kokte poteter og råkost til sistnevnte. Jeg lager som de fleste mat fra flere deler av verden, men passer på å også ha noen helnorske retter med i middagskarusellen. Særlig viltkjøtt foretrekker jeg ellers med nordisk tilbehør og smaker - rødbeter, tyttebær, rosenkål osv, men gjerne en fransk rødvinssaus. 

En hverdagsklassiker jeg synes vi burde behandle bedre og lage selv er for øvrig fiskekaker - det er bare i Norge (kanskje også Danmark?) at man lager fiskekaker av rå fisk og melk. Jeg liker mine nystekt med kålrabistappe, mandelpoteter og gressløksmør til - kanskje ikke helt tradisjonelt, men definitivt norsk.

Anonymkode: 5696b...36e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Norsk mat er kjedelig og smakløst, kun noen få retter som er spiselig. Andre land er mye bedre på mat, skal ikke lengre enn Danmark. 

Anonymkode: 3919c...eea

Kan ikke relatere i det hele tatt. Elsker norsk mat

Anonymkode: f3258...d7d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Makavelli skrev (6 timer siden):

Bare hotpot på deg? 🤭

Fant mange gode oppskrifter nå etter å ha googlet "hotpot" 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Det er mye god norsk mat, så norsk matkultur er viktig å ta vare på.

Anonymkode: 1158e...e24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg synes det er verd å ta vare på.

Vi spiser omtrent bare norske retter, de fleste hverdagsmiddager er f.eks kokt torsk med potet og smør, lapskaus, fiskegrateng, fiskepudding, kjøttsuppe, grønnsakssuppe, mye viltkjøtt, lager elgkjøttkaker, hakk, og kokt kjøtt. Blir mye elgkjøtt, reinkjøtt, sau og geitekjøtt. 

Mulig vi er sære, men ingen av oss er glade i mye krydder og sterke smaker. 

Hender selvfølgelig at vi spiser mer spennende, men... foretrekker norske smaker😅

Anonymkode: f67a9...acd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I prinsippet er det sikkert flott. Men når jeg ikke liker en eneste norsk tradisjonsrett så blir det hule ord. Så realiteten blir at nei jeg gidder ikke spise mat jeg ikke liker bare for historiens del. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 20.1.2025 den 10.04):

Norsk mat er kjedelig og smakløst, kun noen få retter som er spiselig. Andre land er mye bedre på mat, skal ikke lengre enn Danmark. 

Anonymkode: 3919c...eea

Norsk mat er da slettes ikke kjedelig. Det finnes utrolig mange gode matprodusenter og råvarer produsert i Norge. Matretter laget med skikkelige råvarer smaker helt nydelig. Er ikke født i Norge, men har bodd her en del år nå. Skulle ønske flere nordmenn skjønte hvor mye bra mat vi egentlig har her. 

Anonymkode: 6a42f...297

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...