Gå til innhold

Bør vi ta vare på norsk matkultur?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Burde vi i Norge ta vare på vår matkultur, eller spiller det ikke så stor rolle? Ser at det er synkende interesse for norsk mat i Norge, og har vært i en lengre periode. Holder det å ta vare på et par-tre retter, eller burde vi bevare hele smøla?

Anonymkode: 6e60c...c2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Mener vi burde. Vi vurderer være mer stolt over mye av maten vi faktisk har i Norge. Men ser jo det at mange ikke setter pris på norsk produsert mat og helst vil ga mat kjørt rundt halve jorden før de setter det på bordet.

Norsk mattradisjoner består av mer en kun smalahoue og fårikål som ofte blir dratt fram

Anonymkode: 47161...46b

• Liker 7
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Mener vi burde. Vi vurderer være mer stolt over mye av maten vi faktisk har i Norge. Men ser jo det at mange ikke setter pris på norsk produsert mat og helst vil ga mat kjørt rundt halve jorden før de setter det på bordet.

Norsk mattradisjoner består av mer en kun smalahoue og fårikål som ofte blir dratt fram

Råvarene er en ting, men hvilke retter sånn spesifikt sikter du til at vi burde ta vare på? 

Anonymkode: 725c2...fa4

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Råvarene er en ting, men hvilke retter sånn spesifikt sikter du til at vi burde ta vare på? 

Anonymkode: 725c2...fa4

Her så spiser vi mye forskjellig som er fra gammelt

Spekemat

Lamefrikase

Ertesuppe med saltkjøtt 

Grove kjøttkaker med vilt

Rakafisk

Fersk suppe

Hønsfrikase

Grønsaker suppe

• Liker 2
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Her så spiser vi mye forskjellig som er fra gammelt

Spekemat

Lamefrikase

Ertesuppe med saltkjøtt 

Grove kjøttkaker med vilt

Rakafisk

Fersk suppe

Hønsfrikase

Grønsaker suppe

Fårikål må også med 😀

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oppskriftene er jo skrevet ned, så vi kommer jo ikke til å miste de med det første. Jeg komer ikke til å begyne og leve på smalahode og fårikål bare for å "bevare" norsk mat.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tar vare på det som er verdt å ta vare på, tenker ellers at det er en grunn til at mye blir glemt av både foreldre, besteforeldre og oss. Norsk mat er ofte kjedelig, lite som trigger smaksløkene og mye er veldig sært. 

Anonymkode: fc87e...5a9

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Norsk mat er kjedelig og smakløst, kun noen få retter som er spiselig. Andre land er mye bedre på mat, skal ikke lengre enn Danmark. 

Anonymkode: 3919c...eea

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For meg som er vegetarianer er det ikke mye av norsk matkultur jeg kan holde i hevd. Liker ikke engang rømmegrøt, så. Og siden mannen min er utenlandsk og kommer fra en kultur med MYE bedre og MYE mer smakfull mat, så sier det seg selv at ungene våre serveres noe helt annet og mye mer spennende enn fårikål, kjøttkaker og rakfisk.

Anonymkode: cfd2a...7a3

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Pippi Lotta skrev (3 timer siden):

Oppskriftene er jo skrevet ned, så vi kommer jo ikke til å miste de med det første. Jeg komer ikke til å begyne og leve på smalahode og fårikål bare for å "bevare" norsk mat.

Det ville i så fall vært en merkelig avgjørelse.

Anonymkode: 5edcd...d3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar jo vare på de tingene jeg er oppvokst med og ser verdi i. Masse nydelig norsk mat, med gode råvarer som kan dyrkes i Hagen. I den verden vi lever i kan det fort bli nødvendig å lære mer av gamle tradisjoner 🤔

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Burde vi i Norge ta vare på vår matkultur, eller spiller det ikke så stor rolle? Ser at det er synkende interesse for norsk mat i Norge, og har vært i en lengre periode. Holder det å ta vare på et par-tre retter, eller burde vi bevare hele smøla?

Det er da masse interesse for å ivareta norsk matkultur.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Veldig glad i norsk mat og matretter, men jeg er veldig dårlig på å lage det selv.. Blir oftere noe lettere i 1 panne fremfor 4 forskjellige kjeler med poteter, grønnsaker, kjøtt, og saus. Kan tenke meg det er mange i samme båt. Og blir jo også da til at jeg ikke lærer barnet mitt å lage ordentlig god norsk mat desverre.. Føler også at restauranter med norsk mat er i veldig fåtall. Kommer ikke på noen her i nærområdet som serverer det.. Syns det forsvinner.. Vet ikke hva de lærer på skolekjøkken lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Millinea skrev (1 minutt siden):

Blir oftere noe lettere i 1 panne

Bare hotpot på deg? 🤭

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg synes vi skal ta vare på det, men tenker også at det er lov å "modernisere" rettene litt.
Det blir fort kjedelig om det eneste krydderet man kan tillate seg å bruke, er sort pepper, og resten skal komme kun fra råvarene alene. Mye av tradisjonene våre kommer nok mer fra det begrensede utvalget og behovet for å bevare mat, enn fra "matkunst".

Det som bekymrer meg mest med folks spisevaner idag, er at veldig mye råvarer erstattes av alle mulige dårlige halvfabrikata ting og farsemat, mens ubearbeidede råvarer etterhvert er i ferd med å bli dyre eller vanskelig å få tak i. Butikkjedene har skjønt at de kan selge oss det som egentlig er hundemat som menneskeføde, og selge dette dyrt i forskjellige ferdigprodukter til forbrukere.

For eksempel om man skal ha tak i noe vilkårlig kjøtt som man ønsker å kutte i biter for å ha i en wok, på grillen eller lignende, så er det veldig dårlig utvalg av egnede produkter. 

Jeg at veldig mange middagsmåltider på et eller annet vis skal inneholde noe ferdige hvetebakstgreier rett fra butikkhyllen. Tortilla, nanbrød**, hamburger/hotdogsbrød, pitabrød, hvitløksbaguetter. Unødvendig vomfyll som heller ikke er særlig godt.

Mye kjøtt som spises, er farse i form av pølser, kjøttdeig, kjøttkaker, burgere osv i forskjellige fasonger.

- Ikke bare kjøtt, men også alt mulig av andre typer ting som spises, er ting som kommer ferdig bearbeidet som en deig, væske eller suppe ut av en eller annen maskin, og deretter frankensteines sammen til et ferdigprodukt.

- Alt dynkes i ketchup eller lignende smaker som BBQ-saus.

**til dere som på liv og død bare "mååååå": jada, jeg vet at "nan" betyr "brød". Det betyr ikke at man i dagligtale ikke kan kalle det for nanbrød, for i differensiere det fra andre typer brød.

Anonymkode: a2d76...5d7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

burde vi bevare hele smøla?

Hele Smøla bør bevares, ja. De har noen spesielle retter også, som gammelsalta sei og saltfiskball.

Anonymkode: ba994...9f8

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Matkulturen har bestandig vært under utvikling. Påvirkning fra andre land er bare en del av den naturlige utviklingen. Men jeg sier meg likevel enig med den som sa at det er masse interesse for norsk matkultur, både når det gjelder historiske retter og moderne bruk av norske råvarer. 

Hvis det trådstarter mener med å ivareta "norsk matkultur" er å opprettholde kunnskap om gamle metoder og oppskrifter, så vil jeg minne om at sild og melbasert grøt typisk var det som var hverdagskost. Det vi ynder å kalle "husmannskost" var ikke nødvendigvis hverdagsmat for husmenn i det hele tatt, men derimot festmat for de sjeldne anledninger. 

Anonymkode: b0750...fae

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Grøt og 3-4 brødmåltider til dagen, er ikke noe å kjempe for. Det er usunt og lite variert. 

Anonymkode: bf2e4...2d2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, det er viktig å sikre tilgjengelighet av tradisjonelle råvarer. Dessverre er det mye som er blitt vanskelig å få tak i, både av fisk og ulike kjøttstykker. Videre er kunnskap om bearbeiding og lagring av mat viktige kulturelle bidrag.

Anonymkode: c0227...51e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...