AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #1 Del Skrevet 17 timer siden Ok, huset er er effings evigshetsprosjekt , og jeg har lyst til å få litt mer ut av livet mitt enn å holde vannet ute av dette synkende skipet her. Går og rydder og rydder, vasker og vasker for alltid å være i forkant. Vil ikke bare bli husket som ei mase, og vil frigi litt tid til å ha det gøy. Er det noen som har klart å bli mindre rigide med rydding og renhold? Noen triks eller tips til hvordan klare å slappe av med det? Anonymkode: a8da5...5ce Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #2 Del Skrevet 16 timer siden Men hva slag rot/skitt er det. Hvordan gjør du ting nå, hvordan deler dere ? Hvordan er mann og barn involvert. Anonymkode: 96450...f11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #3 Del Skrevet 13 timer siden Få det travelt nok, så går det av seg selv Gi barna mestring og opplevelser med korps og speider, få den mest talentfulle fotballspilleren inn på et satsningslag med 5 treninger i uka, meld deg inn i borettslagets styre og FAU, få dere en hund som trenger tur hver ettermiddag (hyggelig ting å gjøre med barna), besøk gamle tante Berit annenhver søndag. Vi har levd sånn i mange år og huset har ofte vært en kilde til tilkortkommenhet og av og til skam. Men jeg angrer likevel ikke på at vi heller gjorde morsomme ting. Så lenge det ikke ble direkte helsekadelig (og det gjorde det aldri) fikk et lavt nivå på husarbeidet duge. Nå har de yngste blitt tenåringer og vi har igjen blanke vinduer og støvfrie flater. Alt har sin tid Anonymkode: 7e396...890 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #4 Del Skrevet 12 timer siden Jeg orker ikke å ha det rotete eller skittent rundt meg. Du må jo oppdra de du bor i hus med? Alle kan ta sin tørn. Ellers så kan du gå til anskaffelse av for eksempel robotstøvsuger som både støvsuger og vasker. Den kan være et godt supplement, selv om jeg også støvsuger og vasker over selv noen ganger. Nå har ikke jeg små barn lenger, så det utgjør jo en stor forskjell. Hvis du har økonomi til det, kan du også leie vaskehjelp en gang i måneden, hør i bekjentskapskretsen etter en som er flink. Anonymkode: 4afc0...202 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #5 Del Skrevet 10 timer siden Du må bare gjøre det. Fake it till you make it. Sett deg i sofaen med strikketøy, spør om de andre vil spille brettspill eller se film, gå en tur, bak en kake, bare gjør det du faktisk har lyst til! I starten vil du tenke på rotet og det vil stresse deg, men etter hvert vil du oppdage at det er lettere å bare ha det koselig og kjenne på at ingenting galt skjer bare fordi det er støv under skjenken eller rot på spisebordet. Du gjør helt rett i å prøve å endre holdningene dine. Livet er for kort til å ha et perfekt hjem og ingen vil bli husket som den som var mer opptatt av rot og skit enn moro. Anonymkode: dd2c5...421 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #6 Del Skrevet 10 timer siden Vaskehjelp. Da er det skippertakrydding dagen før, og strøkent samme dag. Lettere å vedlikeholde mellom slagene, og sklir det ut, er det ikke lenge til det nødvendige skippertaket igjen (og vaskingen blir gjort). Anonymkode: ca715...673 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #7 Del Skrevet 10 timer siden Fast vaskedag og få hele familien til å bidra til å holde orden og rydde etter seg. Og gi litt faen. Klesvasken er og forblir "The never ending story" 🙄😅 Anonymkode: 3191b...d4b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #8 Del Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (4 timer siden): Få det travelt nok, så går det av seg selv Gi barna mestring og opplevelser med korps og speider, få den mest talentfulle fotballspilleren inn på et satsningslag med 5 treninger i uka, meld deg inn i borettslagets styre og FAU, få dere en hund som trenger tur hver ettermiddag (hyggelig ting å gjøre med barna), besøk gamle tante Berit annenhver søndag. Vi har levd sånn i mange år og huset har ofte vært en kilde til tilkortkommenhet og av og til skam. Men jeg angrer likevel ikke på at vi heller gjorde morsomme ting. Så lenge det ikke ble direkte helsekadelig (og det gjorde det aldri) fikk et lavt nivå på husarbeidet duge. Nå har de yngste blitt tenåringer og vi har igjen blanke vinduer og støvfrie flater. Alt har sin tid Anonymkode: 7e396...890 Jepp, og når man er masse ute av huset, rekker man ikke rote så mye heller Barna her er snart 7 og 9, så vi er akkurat der... jada, de rydder de også, men ikke en gang av dem krever jeg strøkent. Husarbeid...jaja, når vi må, og hygienisk rent, kjøkken og bad. Om det ellers er for mye støv eller rot...jaja, who cares. Tar det når det blir for ille Anonymkode: 91137...cfa 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #9 Del Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Jepp, og når man er masse ute av huset, rekker man ikke rote så mye heller Anonymkode: 91137...cfa Dessverre en sannhet med modifikasjoner, etter min erfaring. Rot tar fryktelig kort tid å lage (særlig når man har dårlig tid) og rydder seg aldri selv. Og når man må sette av tid til mange forsømte småoppgaver, orker man sjeldnere gå i gang med de store. Dustete opplegg, egentlig. Den som designet hverdagslivet skulle funnet et bedre system Hygienisk kjøkken og bad er en av få oppgaver vi har klart å prioritere hele veien. Ikke strøkent der heller, men akkurat de rommene blir ganske ekle hvis de ikke blir holdt noenlunde rene, så vi også har hatt dem øverst på lista, og stue, soverom osv litt nedover (aller nederst står vaskerom og garasje, samt skuffen under bestikkskuffen på kjøkkenet, aka "roteskuffen". Antagelig ligger det gjenstander av antikvarisk interesse på bunnen der et sted). Anonymkode: 7e396...890 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #10 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (11 timer siden): Ok, huset er er effings evigshetsprosjekt , og jeg har lyst til å få litt mer ut av livet mitt enn å holde vannet ute av dette synkende skipet her. Går og rydder og rydder, vasker og vasker for alltid å være i forkant. Vil ikke bare bli husket som ei mase, og vil frigi litt tid til å ha det gøy. Er det noen som har klart å bli mindre rigide med rydding og renhold? Noen triks eller tips til hvordan klare å slappe av med det? Anonymkode: a8da5...5ce Skittent hvordan? Vil ikke ha det skittent nei.. Tar ting underveis. Sitter i oppvaskemaskinen når vi har brukt ting, ser mange lar alt stå på bord,vask og kjøkkenvenker i 1 dag og 2.. Da hoper det seg opp og MYE mer arbeid og tid som går med... Tømmer mens jeg tar en slurk kaffe.. klær i vask om skitten og maskiner på om det er nok til en maskin. Robotstøvsuger. Lære barna og rydde etter seg selv. Anonymkode: 89ac8...17d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #11 Del Skrevet 6 timer siden Og ta 10min før du legger deg t å rydde over. Voila! Anonymkode: 89ac8...17d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #12 Del Skrevet 6 timer siden Men tips til det du spurte om. Ta det viktigste, det som hoper seg opp .. og la resten flyte da.. Anonymkode: 89ac8...17d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #13 Del Skrevet 6 timer siden Rydd, sorter, kast og systematiser. Lag en god plan. Start der det "brenner mest". Det tar tid, men det tar lenger tid å smårydde hele tiden. ALLE bidrar. Mann og barn har jeg oppdratt til å rydde etter seg. Kjøkken: Det meste kjøres i oppvaskmaskin, Tørker over benken ved behov. Bad/vaskerom: Godt system på skittentøy gjør at vi sorterer fortløpende (har syv ulike dunker). Når en dunk er full, setter vi på maskin. Badet vaskes hver lørdag/søndag og torsdag. Yttergang: Alt har sin faste plass. Ikke så pent med et utall knagger på veggene, fylt med hjelmer, capser og klær, men bedre enn at det ligger på gulvet. Stue: kurver til leker som er "glemt". Godt system på kabler til lading av telefon, pc o.l. Robotstøvsuger: Han jobber når vi gjør andre ting. Annenhver lørdag/søndag tar mannen eller jeg eller begge, en ekstra sjau, der vi bytter på senger, vasker lister, gulv, trapp, tørker støv o.l. Da ser det aldri bomba ut Anonymkode: dd909...0e1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #14 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (8 timer siden): Få det travelt nok, så går det av seg selv Gi barna mestring og opplevelser med korps og speider, få den mest talentfulle fotballspilleren inn på et satsningslag med 5 treninger i uka, meld deg inn i borettslagets styre og FAU, få dere en hund som trenger tur hver ettermiddag (hyggelig ting å gjøre med barna), besøk gamle tante Berit annenhver søndag. Vi har levd sånn i mange år og huset har ofte vært en kilde til tilkortkommenhet og av og til skam. Men jeg angrer likevel ikke på at vi heller gjorde morsomme ting. Så lenge det ikke ble direkte helsekadelig (og det gjorde det aldri) fikk et lavt nivå på husarbeidet duge. Nå har de yngste blitt tenåringer og vi har igjen blanke vinduer og støvfrie flater. Alt har sin tid Anonymkode: 7e396...890 Dette tror jeg er et godt tips. Jeg bør nok fylle opp kalenderen fullere, sa jeg har mindre tid til å ha hjemme og blankpusse 😅 Da jeg hadde babyer merket jeg at jeg ikke hadde tid til å ha det så ryddig, og fordi jeg stort sett var opptatt med amming og trilling, og ikke hadde mulighet til å ha det mer enn "passe ryddig", så plaget det meg mindre en nå. Ts Anonymkode: a8da5...5ce Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #15 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (6 timer siden): Du må bare gjøre det. Fake it till you make it. Sett deg i sofaen med strikketøy, spør om de andre vil spille brettspill eller se film, gå en tur, bak en kake, bare gjør det du faktisk har lyst til! I starten vil du tenke på rotet og det vil stresse deg, men etter hvert vil du oppdage at det er lettere å bare ha det koselig og kjenne på at ingenting galt skjer bare fordi det er støv under skjenken eller rot på spisebordet. Du gjør helt rett i å prøve å endre holdningene dine. Livet er for kort til å ha et perfekt hjem og ingen vil bli husket som den som var mer opptatt av rot og skit enn moro. Anonymkode: dd2c5...421 Takk, jeg tror det er dette som gjelder, ja! 💖 Er bare så vanskeøig å få til i praksis, men må nok bare herde meg selv, smule for smule, støvdott for støvdott. Ts Anonymkode: a8da5...5ce Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #16 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jepp, og når man er masse ute av huset, rekker man ikke rote så mye heller Barna her er snart 7 og 9, så vi er akkurat der... jada, de rydder de også, men ikke en gang av dem krever jeg strøkent. Husarbeid...jaja, når vi må, og hygienisk rent, kjøkken og bad. Om det ellers er for mye støv eller rot...jaja, who cares. Tar det når det blir for ille Anonymkode: 91137...cfa Det er sånn jeg vil ha det, men jeg bare får det ikke til. Skal bare, skal bare hele tiden, og plutselig har jeg vasket et eller annet i 30 min 😅 Må vel bare ta meg i det, litt for litt, som med andre uvaner. Ts Anonymkode: a8da5...5ce Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #17 Del Skrevet 4 timer siden Må du ha det rotete og skittent, da? Jeg blir stresset og irritert av rot og skit - noe mange mennesker blir. Ytre kaos = indre kaos. Vi bruker fint lite tid på å rydde og vakse, men vi har det likevel ryddig og reint. Vi har skuffer og skap, alt har sin plass, og hele familien er indoktrinert til at alt skal legges på plassen sin etter bruk. 4-åringen trenger fremdeles en del prompting på dette, men det går seg til. Vi unngår også å akkumulere for mye "greier". Vi selger ting vi ikke trenger, kaster ting som er ødelagte, og kjøper ikke ting vi ikke trenger. Vi har robotstøvsuger med moppefunksjon, og det er helt gull. Vi har ikke et ideellt hus for slikt, med halve etasjer, litt trappertrinn hist og her, osv, så vi må bære den litt opp og ned og omkring, men likevel hjelper det helt enormt. Vi tørker opp søl og skit i det det skjer. Jeg ville fokusert på å rett og slett lage mindre rot og skit, enn å akseptere at det er der. Anonymkode: 567d0...bb8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #18 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (3 timer siden): Dessverre en sannhet med modifikasjoner, etter min erfaring. Rot tar fryktelig kort tid å lage (særlig når man har dårlig tid) og rydder seg aldri selv. Og når man må sette av tid til mange forsømte småoppgaver, orker man sjeldnere gå i gang med de store. Dustete opplegg, egentlig. Den som designet hverdagslivet skulle funnet et bedre system Hygienisk kjøkken og bad er en av få oppgaver vi har klart å prioritere hele veien. Ikke strøkent der heller, men akkurat de rommene blir ganske ekle hvis de ikke blir holdt noenlunde rene, så vi også har hatt dem øverst på lista, og stue, soverom osv litt nedover (aller nederst står vaskerom og garasje, samt skuffen under bestikkskuffen på kjøkkenet, aka "roteskuffen". Antagelig ligger det gjenstander av antikvarisk interesse på bunnen der et sted). Anonymkode: 7e396...890 Sånn vil jeg ha det også, prioritere kjøkken og bad, og la antikvitetene antikvere seg i roteskuffen, men rydde og organiseringstrangen blir for sterk. Små støvkorn på stuegulvet står ut som sår i landskapet i hjernen min 😅😢 Må nok bare tvinge meg selv til å la være, og binde meg opp til flere aktiviteter med fast oppmøtetid 😅 Ts Anonymkode: a8da5...5ce Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #19 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Skittent hvordan? Vil ikke ha det skittent nei.. Tar ting underveis. Sitter i oppvaskemaskinen når vi har brukt ting, ser mange lar alt stå på bord,vask og kjøkkenvenker i 1 dag og 2.. Da hoper det seg opp og MYE mer arbeid og tid som går med... Tømmer mens jeg tar en slurk kaffe.. klær i vask om skitten og maskiner på om det er nok til en maskin. Robotstøvsuger. Lære barna og rydde etter seg selv. Anonymkode: 89ac8...17d Vil ha det mer skittent enn jeg har det nå. For akkurat nå har jeg det plettfritt 🙃 For renslig. Får lite igjen for det føler jeg. Ser mange er lykkeligere med litt slappere renhold. Ts Anonymkode: a8da5...5ce Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #20 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Rydd, sorter, kast og systematiser. Lag en god plan. Start der det "brenner mest". Det tar tid, men det tar lenger tid å smårydde hele tiden. ALLE bidrar. Mann og barn har jeg oppdratt til å rydde etter seg. Kjøkken: Det meste kjøres i oppvaskmaskin, Tørker over benken ved behov. Bad/vaskerom: Godt system på skittentøy gjør at vi sorterer fortløpende (har syv ulike dunker). Når en dunk er full, setter vi på maskin. Badet vaskes hver lørdag/søndag og torsdag. Yttergang: Alt har sin faste plass. Ikke så pent med et utall knagger på veggene, fylt med hjelmer, capser og klær, men bedre enn at det ligger på gulvet. Stue: kurver til leker som er "glemt". Godt system på kabler til lading av telefon, pc o.l. Robotstøvsuger: Han jobber når vi gjør andre ting. Annenhver lørdag/søndag tar mannen eller jeg eller begge, en ekstra sjau, der vi bytter på senger, vasker lister, gulv, trapp, tørker støv o.l. Da ser det aldri bomba ut Anonymkode: dd909...0e1 Jeg gjør alt dette ca, men problemet mitt er at ting er FOR systematisert og renslig, og at jeg ender med å gå og optimalisere systemene mine i stedet for å nyte. Vil ikke ha det bomba, men en gylden middelvei. Ønsker tips til rent mentalt trene seg til å tåle mer rot og skitt. Ts Anonymkode: a8da5...5ce Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå