Gå til innhold

Ulike ønsker om bosted, er det slutten?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg kommer fra en liten by her i Norge, og flyttet til Oslo for 10 år siden for å få jobb. Flyttet da til skøyen, som var perfekt for meg. Kort vei til natur og fjorden og nærme nok sentrum uten å være midt i. Stortrivdes der.

Fant kjærligheten og ble dermed boende her. Han er fra sentrum i Bogota i Colombia, som har 9mill innbyggere.

Vi bor nå på Majorstua i en leilighet, altså midt i sentrum. Det har vi gjort nå siden 2018, og jeg hater det.

Jeg er konstant stresset og sur, og har vært sykemeldt og gått i terapi pga depresjon og angst. Alt dette startet i 2018, og jeg er ganske sikker på at det å bo midt inne i byen om ikke forårsaker det, så hvertfall gjør det veldig mye verre.

Nå har vi kommet dit at jeg skal tilbake i terapi for depresjonen er tilbake.

Jeg ønsker så gjerne å komme litt utenfor kjernen og ha en liten hage eller natur i nærheten.

Problemet vi har er at han ønsker ikke å flytte ut av byen. Han kan kanskje vurdere skøyen, men han utsetter også flyttingen hele tiden. Han mener også at jeg valgte selv å flytte til Oslo, og det er sånn det er å bo her, så det må jeg bare leve med.

Ettersom han tjener mest og har mest egenkapital, kan ikke jeg bestemme at vi skal flytte. 

Hva gjør man i en slik situasjon? Er det slutten for oss, siden vi har helt forskjellige ønsker?

Anonymkode: 166fb...60d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hadde sagt at vi må snakke seriøst om dette for du ønsker ikke lenger å bo i byen. Om han ikke forstår det og heller ikke ønsker å bidra til at dere skal få det bedre, hadde jeg driti i hele mann. 

Anonymkode: e39a1...5e4

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Enormt mye irrelevante detaljer her 😅 Du må selvfølgelig velge om du orker å bo med han, eller så flytter du. Jeg hadde flyttet 😊

Anonymkode: 6386d...2a7

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ts her, jeg forstår jo godt at det at han har vokst opp i en stor by, gjør at han vil bli boende i byen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tenker at han må komme opp med andre løsninger hvis han vil beholde deg. Du kan ikke bo deg syk, vil han ha en syk samboer? Vil han deg så vondt?

Anonymkode: 4310c...74e

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hva gjør man i en slik situasjon? Er det slutten for oss, siden vi har helt forskjellige ønsker?

Du klarer ikke å bo der. Han vil bo der. Da er løsningen å gjøre det slutt hvis du blir syk av å bo der.

Anonymkode: 4b533...abb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Kan dere få til en kompromiss da? Siden han kanskje kan vurdere Skøyen? At dere kan bo et sted hvor du får det roligere og mer landlig, samtidig som han lett kommer seg til byen og det pulserende livet der som kanskje er viktig for ham. 

Om det er slutten for dere, tror jeg kanskje kommer an på om dere klarer å vise hverandre forståelse selv om dere har ulike ønsker?

Vi er i en litt lignende situasjon. Vi bor svært landlig og litt øde til et stykke utenfor Oslo. Mannen vil bli boende, jeg ønsker å bo mer sentralt i samme kommune. Han eier litt mer av huset enn meg, og jeg kan ikke bare bestemme at vi skal flytte. Nå blir jeg heller ikke syk av å bo her da, men min største utfordring med det er hverdagslogistikken, som til tider stresser meg. Sammenlagt så er det ikke aktuelt for meg å gå fra mannen pga. for å bo et annet sted. Han forstår meg, og kommer meg i møte for å gjøre det så bra som mulig for meg å bo der vi bor også. Hadde han ikke hatt noe forståelse, hadde det vært et problem i forholdet på et annet plan enn ulike ønsker for bosted, syns jeg. 

Anonymkode: 88e97...b1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Å flytte 20-30 min ut er et godt kompromiss, et sted med god kollektivforbindelse der han enkelt kan komme seg til byen og du samtidig får roen av å bo utenfor. 

Anonymkode: c6f99...165

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du prater om å fremdeles bo i stor Oslo, bare ikke midt inni gryta.

Hadde ikke kjæresten unnet meg det hadde jeg flyttet for meg selv. At han hadde valgt Majorstuen foran helsen min hadde vært tegnet jeg trengte som bevis på at han ikke elsket meg og ønsket det beste for oss som et par.

Anonymkode: 5feaa...7ec

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her må du nok jobbe litt i det "skjulte" for å få viljen din, vil tro at du ikke trenger så langt unna Majorstua for å trives. Få han med deg på søndagstur til urbane, men mer trivelige, grønne områder. Feks vinderen, Ullevål hageby, Smestad, skøyen, slemdal, ris osv. Snakk om fremtiden, barn, hage, hus, osv (avhengig av hva dere har råd og lyst til).

Hva liker han på gjøre på fritiden, er det noe av det som passer inn i litt roligere strøk? 

Bestill time til banken og få han med deg, se på boligannonser, og ta føringen. Noen trenger hjelp til å få ut fingeren. 

Anonymkode: aa13a...870

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dere trenger ikke flytte langt ut av sentrum for å få det mye landligere. Såpass kan han da komme deg i møte.

Dere vil likevel ha byen "et steinkast" unna dere.

Anonymkode: 9592d...41f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet her er vel ikke at dere har forskjellige ønsker om bosted, men at han har så lite forståelse og omsorg for deg og din helse. Å flytte fra Majorstua til Skøyen er så kort (vi snakker jo nesten gangavstand) at det knapt er er argumentet - du vil jo ikke akkurat flytte langt ut på landet.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du prater om å fremdeles bo i stor Oslo, bare ikke midt inni gryta.

Hadde ikke kjæresten unnet meg det hadde jeg flyttet for meg selv. At han hadde valgt Majorstuen foran helsen min hadde vært tegnet jeg trengte som bevis på at han ikke elsket meg og ønsket det beste for oss som et par.

Anonymkode: 5feaa...7ec

Hva om kjæresten hadde postet her og spurt hvordan dama kan kreve at de flytter til et sted han ikke vil flytte til? Hadde du svart ham at det var et bevis på at hun ikke elsker ham?

Anonymkode: e82dc...5d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Daria skrev (14 minutter siden):

Problemet her er vel ikke at dere har forskjellige ønsker om bosted, men at han har så lite forståelse og omsorg for deg og din helse. Å flytte fra Majorstua til Skøyen er så kort (vi snakker jo nesten gangavstand) at det knapt er er argumentet - du vil jo ikke akkurat flytte langt ut på landet.

Det er litt rart å legge til grunn at den ene må tåle å flytte for den andre, men den andre må ikke tåle å bli boende for den ene?

Hvis kjærligheten er god så finner man vel ofte rimelige kompromisser. Hvis forskjellene i behov er større enn kjærligheten så er det kanskje ikke liv laga?

Anonymkode: e82dc...5d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi er i samme situasjon, men her er det vanskeligere; mannen vil ut av Oslo fullstendig.

Skøyen og Majorstua er jo nærme hverandre. Jeg tolker dette som at dere nå bor i en av de «busy» gatene på Majorstuen, Bogtsadveien eller tilstøtende med lite trær o.l.? Det er jo leiligheter o Jacob Aalls gate nærmere Fagerborg der det er forhager og mye roligere. På samme måte er det jo leiligheter på Skøyen nært Thune og Sjølyst som er veldig busy.

Her snakker vi jo om områder som ligger tett nok til at det i stor grad er valg av bolig som er avgjørende, mer enn bydel.

Kjøpte dere leilighet på Majorstuen sammen? Flyttet du fra Skøyen da du traff ham?

Anonymkode: 8b260...578

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...