AnonymBruker Skrevet 19. januar #1 Del Skrevet 19. januar Har lagd merke til at i dei fleste ny boliger hvor det bor yngre personer er det gardinfrie vinduer. Tidligere var gardiner /rulle gardiner standard i fleste vinduer for å skjerme for innsyn, og solskjerming. Nyere boligere er mer issolerte, med 3-lags vinduer m/ filter som forebygger varmetap. Er den yngre genrasjon blitt mer kresne for varmetap eller den eldre genrasjon. Den eldre genrasjon var vant til å vise nøysemd i bruk av strøm, og kun rom som var i daglig bruk var oppvarmet. Anonymkode: 4fad5...e58 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar #2 Del Skrevet 19. januar Veldig greit å slippe å vaske og stryke gardiner og duker. Plisségardiner. Anonymkode: 1d557...b67 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar #3 Del Skrevet 19. januar AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Veldig greit å slippe å vaske og stryke gardiner og duker. Plisségardiner. Anonymkode: 1d557...b67 Litt av en holdning !😰 Dei flestegardiner er strykefrie, og vask av gardiner gjør ein ikkje hvert år. Til Jul er det julegardiner som blir hengt opp, og skaper en spesiell stemning i rommet. Nye hus har store vindusflater, og ofte godt innsyn, ogN nytter ein mye vedfyrig,og levende lys på avgjir det mye sot som legger seg på vinduer vegger , taket. ' Anonymkode: 4fad5...e58 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar #4 Del Skrevet 19. januar Fordi jeg har persienner. Anonymkode: d5f5d...360 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar #5 Del Skrevet 19. januar AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Veldig greit å slippe å vaske og stryke gardiner og duker. Plisségardiner. Anonymkode: 1d557...b67 For meg er vask og stryking av duker og gardiner nesten som en hellig handling. Jeg får godfølelsen når jeg henger opp eller legger på rene og nyvaskede duk/gardiner. Anonymkode: 1586d...f3c 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar #6 Del Skrevet 19. januar Fordi jeg synes de bare er i veien. Det er styrete med gardinstenger, finne gardiner i riktig lengde… Nope. Samler mye støv gjør de også. Vi har gardiner på soverommene, men that’s it. Anonymkode: 2501c...045 14 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulven Skrevet 19. januar #7 Del Skrevet 19. januar Gardiner tar lys og er store støvsamlere, så her har vi ikke gardiner. Er ikke av den yngre generasjonen heller. 😉 19 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar #8 Del Skrevet 19. januar Bygde for over 20 år siden. Gardinfrie hjem hadde begynt å bli moderne. Var ikke noe innsyn hos oss. Hadde bare rullegardiner på alle soverommene, og litt muntre gardiner på barnerommene. Tok et år, så orket vi ikke mer. Det ble for nakent. Men jeg liker veldig enkle gardiner. Ikke noe fjas. I kjøkkenvinduene har vi bare enkle kapper. Har karnapp, som fortsatt er uten gardiner da. Anonymkode: 58a20...18f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar #9 Del Skrevet 19. januar Det blir mye mer åpent og lyst uten gardiner. Det blir litt for tett med gardiner. Transparente lingardiner kan jeg ha, men ikke slike tette og fôrede saker fra forrige århundre. Og.. dere som ikke vasker gardinene hvert år, har dere sett hvor mye støv som legger seg på tekstiler, og hvor misfargede de blir etter noen måneder, hvis du har lyse gardiner og sammenliknet fargen nederst og øverst? Grøss.. Anonymkode: f743e...578 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar #10 Del Skrevet 19. januar Det er nok en ting å holde styr på, som skal handles inn, finne rette farge, lengde, stoff, mønster osv. Også må rengjøres, kanskje legges opp, strykes. Opp og ned hvert år. Anonymkode: 7a779...071 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar #11 Del Skrevet 19. januar De er jo vokst opp med økende overvåkning, reality-TV, og at alle legger livene sine ut på sosiale media, så kanskje de liker å være på utstilling? Anonymkode: d8015...500 13 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar #12 Del Skrevet 19. januar Gardiner er bare tull, har rullgardiner på soverom for å ha det mørkt, og plissé andre steder hvor det evnt trengs med tanke på innsyn, synes det er fint å slippe inn lys øverst samtidig som det evnt skjermes for innsyn. Men sjelden det trengs da. Anonymkode: 556ba...8b6 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar #13 Del Skrevet 19. januar AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Det blir mye mer åpent og lyst uten gardiner. Det blir litt for tett med gardiner. Transparente lingardiner kan jeg ha, men ikke slike tette og fôrede saker fra forrige århundre. Og.. dere som ikke vasker gardinene hvert år, har dere sett hvor mye støv som legger seg på tekstiler, og hvor misfargede de blir etter noen måneder, hvis du har lyse gardiner og sammenliknet fargen nederst og øverst? Grøss.. Anonymkode: f743e...578 Her handler det nok mye om , vaner, og er ein oppvokst i hjem der foreldrene nytta gardiner så blir den arven videreført. Dei fleste nye gardiner er strykefrie, og kan med enkelhet domonteres / monteres, så her handler det utvilksamt om "giddaløyse" Mange nye boliger har idag parkett på gulvene. og langt mer svevestøv en belegg, eller m.a. teppefliser. Alergigekre bør helst ikkje av parkett, dyr. Anonymkode: 4fad5...e58 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kålrota Skrevet 19. januar #14 Del Skrevet 19. januar Jeg er snart femti og har ikke hatt gardiner på minst ti år. Synes stort sett alltid det ser tantete ut. Jeg liker at alt lyset slipper inn uforstyrret. Vi har rullegardin på soverommet og frostet vindu på badet. 8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar #15 Del Skrevet 19. januar Kålrota skrev (1 minutt siden): Jeg er snart femti og har ikke hatt gardiner på minst ti år. Synes stort sett alltid det ser tantete ut. Jeg liker at alt lyset slipper inn uforstyrret. Vi har rullegardin på soverommet og frostet vindu på badet. Du hadde gardiner i omlag 40 år, men valgte å ta dem bort. Kan det tenkes at her handler det mye om en trend i tden en mer om det praktiske. Gardiner skjermer for innsyn, og gardiner skjermer møbler for falming / bleking fra Sola. Anonymkode: 4fad5...e58 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I Grosny Skrevet 19. januar #16 Del Skrevet 19. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Har lagd merke til at i dei fleste ny boliger hvor det bor yngre personer er det gardinfrie vinduer. Tidligere var gardiner /rulle gardiner standard i fleste vinduer for å skjerme for innsyn, og solskjerming. Nyere boligere er mer issolerte, med 3-lags vinduer m/ filter som forebygger varmetap. Er den yngre genrasjon blitt mer kresne for varmetap eller den eldre genrasjon. Den eldre genrasjon var vant til å vise nøysemd i bruk av strøm, og kun rom som var i daglig bruk var oppvarmet. Anonymkode: 4fad5...e58 Selv når gardinene er trukket til side så stjeler de en god del lys , kanskje 1/4 av lyset. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
17.11 Skrevet 19. januar #17 Del Skrevet 19. januar De samler støv, tar mye plass i rommet, er i veien for plantene mine og hindrer lyset i å slippe inn. Dessuten syns jeg det er utrolig vanskelig å finne gardiner jeg liker. AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Her handler det nok mye om , vaner, og er ein oppvokst i hjem der foreldrene nytta gardiner så blir den arven videreført. Nei, takke meg til. Mormoren min har til og med en liten gardin over døråpningen som skiller kjøkken og stue. Moren min har ulike gardiner til absolutt alle sesonger og høytider. Den arven stopper der. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 19. januar #18 Del Skrevet 19. januar Jeg tok ned gardinene i stua for 7-8 år siden, fordi de var slitte og falmet, med intensjoner om å sy nye - jeg måtte bare finne riktig stoff. Det tok litt tid, og så innså jeg at jeg faktisk ikke savnet å ha dem. Jeg trakk dem uansett aldri for og jeg har så store planter i vinduskarmen at gardinene egentlig var mest i veien. På soverommet har jeg både rullegardin og tynne gardiner, for å ha det mørkt om natten og fot at hele naboblokka ikke skal se meg når jeg skifter... 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar #19 Del Skrevet 19. januar Har ikke gardiner på kjøkkenet, men gardiner på stua. Fikk faktisk tilbud fra naboene om å få kjøkkengardiner av dem Liker ikke gardiner på kjøkkenet fordi de er i veien når vi lufter og liker å ha utsyn. Tror det er vanskelig å se inn på kjøkkenet utenfra uansett. På stua liker jeg å ha muligheten til å hindre innsyn og skjerme for sol. Isolerer også litt ekstra når det er høst- og vinterstormer. Anonymkode: 352fa...82d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mardina Skrevet 19. januar #20 Del Skrevet 19. januar jeg er 45 og har ikke gardiner i stuen. Jeg har en litt spesiell form på vinduene og har vel i grunn aldri tatt meg bryet med å kjøpe gardiner. Jeg har persienner og synes egentlig at det passer best her. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå