Gå til innhold

Spiser sinnsyke mengder med mat - eller er det det?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 19.1.2025 den 19.19):

Svigersønnen min spiser noe så vannvittig mye. På restaurant spiser han sin egen mat, restene fra kjæresten sin mat og kan godt spise av våre rester. Hjemme kan han gå rett fra middagsbordet hos sin familie til middagsbordet hos oss. Og spiser større mengder enn oss som ikke har spist en middag rett før. 
Han er tynn som en sild. Er det i det hele tatt mulig å være sulten etter å eksempelvis ha spist 4 fulle tacolefser? Eller en hel grandis? Eller er det bare kroppen hans som har vent seg til den mengden med mat? 

Vi har en ungdom i hus som er 2 år yngre og han spiser ikke sånne mengder.

Anonymkode: b9b88...255

Han er "tynn som en sild" når han spiser "vannvittig mye". Hvordan tror du han hadde sett ut hvis han spiste mengden du klassifiserer som normal?

Anonymkode: c0da5...883

• Liker 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 19.1.2025 den 20.53):

Vi er 4, to voksne og barn på 6 og 9. Enn så lenge har vi kjøtt til overs med 400 gr karbdeig

Anonymkode: af889...d9d

Seriøst 100 gram på hver?  Noe som tilsvarer  like mye kalorier som i en hel banan. Eller hvis  de voksne spiser mer og ungene 50 gram hver,så får ungene kalorier tilsvarende en halv banan.

Hva har dere ved siden av? Grønnsaker som da tilsvarer kaloriene for ett eple eller noe?  Og dere har til og med kjøtt til overs?  

Anonymkode: bae1e...f15

• Liker 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Seriøst 100 gram på hver?  Noe som tilsvarer  like mye kalorier som i en hel banan. Eller hvis  de voksne spiser mer og ungene 50 gram hver,så får ungene kalorier tilsvarende en halv banan.

Hva har dere ved siden av? Grønnsaker som da tilsvarer kaloriene for ett eple eller noe?  Og dere har til og med kjøtt til overs?  

Anonymkode: bae1e...f15

Sikkert kresne eller småspise unger. Har tanteunger på samme alder. Er omtrent alt kjøttet etter at ungene har forsynt seg…. 

Selv har jeg aldri vært glad i masse kjøttdeig i tacoen så en kvart pakke passer faktisk til meg, men jeg spiser mye kjøtt ellers. Men når noen her inne sier at de aldri hadde klart å spise en hel Grandiosa så skjønner jeg jo at folk er småspiste. Jeg spiser lett en hel alene selv om jeg prøver å la være, men jeg sliter litt med en hel BigOne 😊

Anonymkode: f6e87...d18

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Sikkert kresne eller småspise unger. Har tanteunger på samme alder. Er omtrent alt kjøttet etter at ungene har forsynt seg…. 

Anonymkode: f6e87...d18

Mens mine tanteunger eeelsker kjøtt. Jeg stekte meg en pakke kjøttdeig til lunsj en dag. Ja, bare kjøttdeig med litt salt på. Carnivore. 💪 Niesa mi som da var 2 år var på besøk. Søstera mi kokte havregrøt til dattera si. Niesa mi var interessert i kjøttdeigen jeg spiste på, og jeg spurte om hun ville smake. Det ville hun og hun syntes det var kjempegodt. Hun forsynte seg flere ganger. Så var havregrøten ferdig og søstera mi satte skålen med havregrøt foran niesa mi og skjøv skåla med kjøttdeig bort så jeg skulle få ha resten i fred. Niesa mi skjøv fornærmet bort havregrøten og dro til seg kjøttdeigen og fortsatte å spise. Det var helt greit for denne tanta her, som gjerne vil at hun skal spise sunt og næringsrikt. ❤️ Hun spiste ca 250 gram kjøttdeig i det måltidet. Ei normalvektig jente på 2 år. De neste månedene ble hun alltid glad for å se meg, fordi jeg hadde vanligvis med meg kjøttdeig som hun fikk spise så mye hun ville av. Ikke det at hun ikke var glad for å se meg før, men ordet "kjøttdeig" var av de første ordene hun lærte.

Da hun var litt eldre, ca 6 år, så stekte jeg biff til henne og hun syntes at den var så god og ikke en dråpe av den fantastiske kjøtt-juicen (hennes ord) måtte gå til spille.

Lillesøstera hennes fikk smake bittesmå kjøttdeig-biter som en av de første matvarene hun ble introdusert for. Da var det mye "mmmmmm"-lyder fra henne og beina gikk som trommestikker. Det var tydelig at hun syntes det var helt nydelig.

Jeg var på besøk hos broren min og stekte meg en pakke kjøttdeig. Nevøen min på ca 6 år og niesa mi på 4 år syntes det var interessant at jeg spiste bare kjøttdeig og ville gjerne smake. De spiste opp hele pakken på 400 gram kjøttdeig. Disse barna er også normalvektige. Svigerinna mi lo og sa at kanskje hun bare skulle steke kjøttdeig til middag når hun ikke gidder å kokkelere så veldig og det ville barna at hun skulle gjøre. 😄

Anonymkode: cdb47...f44

• Liker 2
  • Hjerte 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.1.2025 den 20.39):

Eh, jo det er det 😅

Anonymkode: 1a203...a86

Kommer an på str, vi bruker 30-35 cm lefser og da er det mye men vanlige butikk lefser er mindre 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Blir rent imponert over mengden mat enkelte klarer å trøkke i seg. Jeg blir kvalm på under halvparten av det enkelte sier de spiser. Men folk er jo forskjellige. Jeg har lav forbrenning, og kan rett og slett ikke spise mer uansett. Er allerede tjukk på 1600 kalorier om dagen😆

Anonymkode: 31b17...cfc

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Mens mine tanteunger eeelsker kjøtt. Jeg stekte meg en pakke kjøttdeig til lunsj en dag. Ja, bare kjøttdeig med litt salt på. Carnivore. 💪 Niesa mi som da var 2 år var på besøk. Søstera mi kokte havregrøt til dattera si. Niesa mi var interessert i kjøttdeigen jeg spiste på, og jeg spurte om hun ville smake. Det ville hun og hun syntes det var kjempegodt. Hun forsynte seg flere ganger. Så var havregrøten ferdig og søstera mi satte skålen med havregrøt foran niesa mi og skjøv skåla med kjøttdeig bort så jeg skulle få ha resten i fred. Niesa mi skjøv fornærmet bort havregrøten og dro til seg kjøttdeigen og fortsatte å spise. Det var helt greit for denne tanta her, som gjerne vil at hun skal spise sunt og næringsrikt. ❤️ Hun spiste ca 250 gram kjøttdeig i det måltidet. Ei normalvektig jente på 2 år. De neste månedene ble hun alltid glad for å se meg, fordi jeg hadde vanligvis med meg kjøttdeig som hun fikk spise så mye hun ville av. Ikke det at hun ikke var glad for å se meg før, men ordet "kjøttdeig" var av de første ordene hun lærte.

Da hun var litt eldre, ca 6 år, så stekte jeg biff til henne og hun syntes at den var så god og ikke en dråpe av den fantastiske kjøtt-juicen (hennes ord) måtte gå til spille.

Lillesøstera hennes fikk smake bittesmå kjøttdeig-biter som en av de første matvarene hun ble introdusert for. Da var det mye "mmmmmm"-lyder fra henne og beina gikk som trommestikker. Det var tydelig at hun syntes det var helt nydelig.

Jeg var på besøk hos broren min og stekte meg en pakke kjøttdeig. Nevøen min på ca 6 år og niesa mi på 4 år syntes det var interessant at jeg spiste bare kjøttdeig og ville gjerne smake. De spiste opp hele pakken på 400 gram kjøttdeig. Disse barna er også normalvektige. Svigerinna mi lo og sa at kanskje hun bare skulle steke kjøttdeig til middag når hun ikke gidder å kokkelere så veldig og det ville barna at hun skulle gjøre. 😄

Anonymkode: cdb47...f44

Herregud😂😂😂😂

Anonymkode: 8c255...8e3

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 19.1.2025 den 20.28):

Jeg har vært hos familier på 4, hvor de har EN pakke kjøttdeig på deling, og litt mat ved siden av der. Noen spiser lite middag.

Anonymkode: 73eb7...52c

Signerer denne. Vi kjenner flere som spiser 125 g laks, litt ris og litt grønnsaker til middag. Dette er gjerne naturlig slanke kontorfolk på 170 cm. 

Anonymkode: 589c1...394

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

4 stk her. Voksne, 17 og 19-åring. 400g kjøttdeig til taco, riktignok med en boks bønner.

Forøvrig: Hvis han er tynn og spiser mye, så har han et høyt aktivitetsnivå. Sannsynligvis spiser han få måltider, så det ser mye ut når han drar på med 1500kcal til middag, uten at dagstotalen blir så ille.

Nei, han har nok ikke bendelorm, og nei han er ikke en alien fra en annen planet som har så mye høyere hvileforbrenning enn oss mennesker.

Og ja, du kan alltids ta ekstra betalt. Fra svigersønn når du inviterer ham på middag, for å reflektere personlighet din tydelig så han vet å regulere din kontakt med barnebarna når de kommer.

Anonymkode: a974c...cf1

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Han har tydeligvis behov for det da.

Men at du spør om det er mulig å være sulten etter "en hel grandis" gjør at jeg kanskje ikke helt tror mengdene er så sinnssyke. En grandis er ikke så mye altså.

Anonymkode: 53dd0...7c5

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 19.1.2025 den 20.56):

Dette må jo være tull?

Vi er 4 stk

En mann som spiser mye
Meg
Barn på 6 år 
Barn på 3 år

Vi steker 800g kjøttdeig

Anonymkode: d2b21...3e6

Vi er også 4 stk.

Mann 40, meg 37, barn 15 og barn 17. Vi har en pakke med 400 g og det holder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skjønner godt at enkelte merker veldig godt økte matprisene når man spiser og fråtser i sinnsyke mengder med mat

Anonymkode: bf805...ec9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 19.1.2025 den 20.27):

Selv små tynne tenåringsjenter spiser en grandis alene.

Og 4 tacolefser er ikke mye.

Det er nok dere som er småspist.

Dame, snart 60 år. 

Jeg eier ikke "magamål" og kan spise helt ville mengder med den rette maten.

Klarer rimelig enkelt å stappe i meg en stor Peppes, spiser jeg Grandiosa, går en hel pizza ned på høykant. I tillegg et par rømmedressing og en halvannen liter Cola zero. 

Spiser bare to tacolefser, til gjengjeld er de så stappa med kjøttdeig, ost, jalapenos, osv, at jeg fint kan fylle opp et par lefser til. 

Ferskt brød og pålegg, spiser enkelt 10-14 brødskiver. 

Har aldri veid over 65 kilo og er 170 høy. Folk som har sett meg spise over tid, kan ikke forstå hvor jeg gjør av maten. Er heller ikke på do for nr 2 daglig heller, null problem med magen og alt fungerer normalt. 

Anonymkode: 5391e...394

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 19.1.2025 den 20.24):

Men det er jo ikke normalt at vi må doble mengden mat som serveres fordi det skal være en ekstra person tilstede ved måltidet? Vi er 4 ellers, og alle spiser seg mette.

Anonymkode: b9b88...255

Er det DETTE som er det virkelige problemet, at du synes det blir for dyrt?

Anonymkode: fe982...981

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Signerer denne. Vi kjenner flere som spiser 125 g laks, litt ris og litt grønnsaker til middag. Dette er gjerne naturlig slanke kontorfolk på 170 cm. 

Anonymkode: 589c1...394

Og jeg som trodde jeg spiste for mye… 100 gram kjøttdeig eller 125 gram laks er da nok. Er man sulten får man spise mer tilbehør. Ikke rart det klages over matprisene hvis det er sånne vaner folk har. Husker da jeg vokste opp, jeg ble sendt i butikken etter en kvart kilo kjøttdeig som skulle bli middag til fire. Kan ikke huske at vi var sultne.

Anonymkode: eaf59...1a8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Skjønner godt at enkelte merker veldig godt økte matprisene når man spiser og fråtser i sinnsyke mengder med mat

Anonymkode: bf805...ec9

FRÅTSER! Spiseforstyrrede kostholdsfanatikeres yndlingsord for å få andre til å skamme seg over hva de spiser, og gjerne spre tvangstankene sine.

• Liker 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 20.1.2025 den 10.05):

Jeg er en sånn som spiser mye. 

Det vil si, i løpet av et døgn spiser jeg nok ikke kjempemye, men jeg er en sånn som foretrekker to måltider om dagen. Og ja, da er de måltidene store. 

Jeg trener også en god del, og det gjør jo at jeg gjerne trenger ekstra mye mat. 

Jeg synes det er ufyselig når folk skal legge seg opp i og kommentere hvor mye jeg spiser. Spesielt siden jeg er kvinne, og det er mindre sosialt akseptert å spise mye - det er ufeminint, må vite. 

Jeg synes også det er ufint å klage over mengdene mat man må lage når man inviterer folk på besøk. Du kan ikke forvente at alle skal være småspist. 

Men altså, en hel grændis er da virkelig ikke mye for én person.. Min småspiste mann spiser også en hel grændis i ett måltid.. 

Anonymkode: e8057...a18

Enig med deg, men hvor får du Æ fra i grandiosa?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 19.1.2025 den 20.27):

Selv små tynne tenåringsjenter spiser en grandis alene.

Og 4 tacolefser er ikke mye.

Det er nok dere som er småspist.

Er ikke 4 dulta tacolefser mye?! Jeg er overvektig, men blir stappa av to. Ikke klarer jeg en hel kjøpepizza heller. 

Anonymkode: c48d9...1d5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Er ikke 4 dulta tacolefser mye?! Jeg er overvektig, men blir stappa av to. Ikke klarer jeg en hel kjøpepizza heller. 

Anonymkode: c48d9...1d5

Overvektig handler ikke om hvor mye du greier å spise på en gang, men totalt kalorier i løpet av en periode som overstiger behov.

Mange overvektige blir raskt mett, mange undervektige kan spise mye mer i gangen. Det handler likevel om over tid. 

Jeg veier mye mer enn tenåringen min, men hun kan spise mye mer enn meg i gangen. Jeg har likevel et større totalinntak.

• Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Både sønnen og mannen min er normalvektige, men spiser veldig mye. Fire store tacolefser med fyll eller en stor pizza alene er helt normalt for dem.  Ingen av dem spiser frokost, og lunch får de i en gratis kantine. 

De er begge aktive både på jobb og fritid.

Anonymkode: d3314...d8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...