Gå til innhold

Barnetrygd. Hjelp!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei

jeg er mor til en tenåring, 13. 

Far har ny kone og barn. Han mener at barnetrygden skal dekke alt fra klær til frisør til mobil til treningsabb. 

Barnet er mer hos meg selv om vi i utgangspunktet har 50/50, hen et nesten alltid en-to dager ekstra hos meg, noe som er greit for både meg og far. 

Far betaler ikke bidrag. Han tjener ca 150000 mer enn meg. 

Jeg ønsker svar som er korrekte, ikke synsing og meninger. Gjerne med linker så jeg kan lese meg opp og være trygg på at det jeg sier til far kan «bevises». 

Det er heller ikke aktuelt å be om møte med nav da dette garantert vil ødelegge et samarbeid som jeg ønsker å holde bra. Men jeg kjenner det tærer på når alle økonomiske utgifter faller på meg siden jeg får barnetrygden, og jeg føler det ikke er riktig. 

Anonymkode: 91009...9c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Barnetrygd er nå det alle har. 

Så far burde jo betale bidrag hvis han har høyere inntekt en deg. Og vil du ikke ta det via nav, ja da kommer du ikke noe vei. Du kan gå inn på nav å sjekke utregning hvor mye bidrag barnet har krav på

Anonymkode: 1f8cf...6c5

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har en dag til å fra å si. Han betaler vel for den uken barnet er oss han. Hva med å fordele abonnement osv.  Pluss om far har flere barn så er det fort du havner dårlig ut med å koble nav inn pga andre barn 

Endret av hanfranord
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Barnetrygd er nå det alle har. 

Så far burde jo betale bidrag hvis han har høyere inntekt en deg. Og vil du ikke ta det via nav, ja da kommer du ikke noe vei. Du kan gå inn på nav å sjekke utregning hvor mye bidrag barnet har krav på

Anonymkode: 1f8cf...6c5

Takk for svar! Spørsmålet mitt er egentlig om det er riktig at far ikke skal betale noe siden jeg får barnebidraget? Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for svar! Spørsmålet mitt er egentlig om det er riktig at far ikke skal betale noe siden jeg får barnebidraget? Ts

Bruk bidragskalkulator på nav. Han kan ha plikt til å betale deg bidrag selv om dere har 50/50 hvis han tjener mer enn deg. Jeg vet ikke hvor mye mer han må tjene for at det skal slå inn. 

Anonymkode: 1acf1...d78

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
hanfranord skrev (Akkurat nå):

Hva har en dag til å fra å si. Han betaler vel for den uken barnet er oss han. Hva med å fordele abonnement osv.  Pluss om far har flere barn så er det fort du havner dårlig ut med å koble navn inn pga andre barn 

I følge barnebidragskalkukatoren skal far betale mellom 1100 og 1400 i bidrag, (jeg vet ikke hand nøyaktige inntekt, derfor litt avvik), men han kommer ikke til å betale dette uten jeg går gjennom nav, og jeg kommer ikke til å gjøre det med det første grunnet jeg ønsker å beholde en god tone.)

Ang deling av abb og diverse: det er jo nettopp det han nektet med begrunnelse i at jeg får barnebidrag. Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ved 50-50 fordeling får begge nå barnetrygd, begge får likt.

Sats i dag 1766kr per barn. 

Hans ny barn trekke ikke ned eventuell bidrag og hans konas inntekt blir regnet med (samlet husholds inntekt) 

Anonymkode: cf063...c71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Barnebidrag og barnetrygd er to ulike ting. 

Den som har daglig omsorg/er bidragsmottaker skal dekke alle normale løpende utgifter. Konfirmasjon, regulering ol. anses som ekstraordinært. 

Dette finner du på Navs sider hvis du googler.

Anonymkode: 065c1...152

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Del barnetrygden og alle utgifter, da. 

Burde ikke være noe problem for far, siden tusenlappen han da får skal rekke...

Anonymkode: 92622...92f

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge barnebidragskalkukatoren skal far betale mellom 1100 og 1400 i bidrag, (jeg vet ikke hand nøyaktige inntekt, derfor litt avvik), men han kommer ikke til å betale dette uten jeg går gjennom nav, og jeg kommer ikke til å gjøre det med det første grunnet jeg ønsker å beholde en god tone.)

Ang deling av abb og diverse: det er jo nettopp det han nektet med begrunnelse i at jeg får barnebidrag. Ts

Bidraget blir vel fordelt på de barna som er. Har han barn boende oss seg. Så tar ikke nav fra den ene å gir til den andre. Blir ikke mye til slutt. Om det er snakk om en tusenlapp så ville jeg ha latt dette gå. Ta heller fighten med abonnementer osv 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ved 50-50 fordeling får begge nå barnetrygd, begge får likt.

Sats i dag 1766kr per barn. 

Hans ny barn trekke ikke ned eventuell bidrag og hans konas inntekt blir regnet med (samlet husholds inntekt) 

Anonymkode: cf063...c71

Vi har ikke annet enn muntlig avtale på 50/50. I realiteten er det mer 65/35. 

Jeg lurer ikke på om han skal/bør betale bidrag, men om det er riktig at han ikke har utgifter på barnet -utenom mat,strøm og div når hen er hos far-? 
Er det riktig at den som mottar barnetrygd skal stå for alle utgifter i forhold til mobil, klær osv? Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Barnebidrag og barnetrygd er to ulike ting. 

Den som har daglig omsorg/er bidragsmottaker skal dekke alle normale løpende utgifter. Konfirmasjon, regulering ol. anses som ekstraordinært. 

Dette finner du på Navs sider hvis du googler.

Anonymkode: 065c1...152

Beklager, gikk litt fort i svingene. Jeg mente barnetrygd. Ikke bidrag. 

Jeg har forsøkt å Google, uten hell. Derfor spør jeg her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Del barnetrygden og alle utgifter, da. 

Burde ikke være noe problem for far, siden tusenlappen han da får skal rekke...

Barnetrygd skal deles om barnet bor 50/50. Barnet er met hos meg, ca 65/35. Er det riktig at den skal deles, da? Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Vi har ikke annet enn muntlig avtale på 50/50. I realiteten er det mer 65/35. 

Jeg lurer ikke på om han skal/bør betale bidrag, men om det er riktig at han ikke har utgifter på barnet -utenom mat,strøm og div når hen er hos far-? 
Er det riktig at den som mottar barnetrygd skal stå for alle utgifter i forhold til mobil, klær osv? Ts

Riktig rent moralsk er det neppe. Men jussen er at du har hovedomsorgen og dermed er ansvarlig for disse utgiftene. Far er bidragspliktig.

Du vil ikke søke bidrag (av forståelige årsaker) og det koker da ned til hva far gidder å bidra med. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Barnetrygd skal deles om barnet bor 50/50. Barnet er met hos meg, ca 65/35. Er det riktig at den skal deles, da? Ts

For å følge hans logikk så. Dersom barnetrygden deles, skal alle andre utgifter deles også. 

Anonymkode: 6715d...b3d

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
hanfranord skrev (5 minutter siden):

Bidraget blir vel fordelt på de barna som er. Har han barn boende oss seg. Så tar ikke nav fra den ene å gir til den andre. Blir ikke mye til slutt. Om det er snakk om en tusenlapp så ville jeg ha latt dette gå. Ta heller fighten med abonnementer osv 

Bidraget på mellom 1000-1400 skulle gått direkte til meg/barnet mitt, det skulle ikke blitt delt med hans barn -om jeg har forstått nav sin bidragskalkulator-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Sett opp regnskap noen måneder på alle utgifter du har hos barnet (utenom de utgiftene far også har som mat, strøm osv). Så sender du dette til far, så får han se selv.

Men får du ikke utvidet barnetrygd, ts? Da har du jo i underkant av 4000 kr i måneden i barnetrygd, holder ikke det? 😅 (Antar da dere deler på større utgifter som regulering, konfirmasjon og lignende.

Anonymkode: 44e93...d87

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Sett opp regnskap noen måneder på alle utgifter du har hos barnet (utenom de utgiftene far også har som mat, strøm osv). Så sender du dette til far, så får han se selv.

Men får du ikke utvidet barnetrygd, ts? Da har du jo i underkant av 4000 kr i måneden i barnetrygd, holder ikke det? 😅 (Antar da dere deler på større utgifter som regulering, konfirmasjon og lignende.

Anonymkode: 44e93...d87

Jo, jeg har utvidet trygd. Den dekker det faktum at jeg er alene om alle andre utgifter, som strøm forsikring avgifter osv ..om jeg har skjønt riktig. Han deler disse utgiftene med ny kone og har dermed mer å rutte med.  Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Alt av utgifter skal deles i to. Klær og treningsab./fritid/utstyr og klær. Om du får utbetalt hele barnetrygden, og at far mener dette skal dekke alt, da må du endre dette slik at han får utbetalt halvparten og du halvparten. Skriv opp og ta bilder av regninger og utgifter tilknyttet barnet - dette skal deles i to (siden dere har muntlig avtale om 50-50, selvom det i praktisk ikke er det). 

Kanskje er du som meg, om ikke har søkt om utvidet barnetrygd fordi jeg syns det er så greit sånn som vi har det nå, vanlig sats kommer inn på min konto som jeg fører over på en konto som vi betaler disse utgifter fra. Vi er også flinke til å vippse hverandre om en betaler for barnet noe vi mener bør være delt i to (frisør, fritidsaktiviteter, utstyr etc)... dumt ja, for staten sparer jo penger på at jeg ikke ber om utvidet... men syns nav sine sider var helt håpløse da jeg skulle sette meg inn i det at jeg ikke orket...jeg 

Anonymkode: f2394...835

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kanskje er du som meg, om ikke har søkt om utvidet barnetrygd

Ser i forrige innlegg at du har utvidet. Mener fortsatt at alt skal deles i to. Og at dere heller må dele barnetrygd.... da er det jo 50-50

Anonymkode: f2394...835

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...