Hareena Skrevet 19. januar #1 Del Skrevet 19. januar Type, navn, produsent? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Phoenix Heart Skrevet 19. januar #2 Del Skrevet 19. januar Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maia70 Skrevet 19. januar #3 Del Skrevet 19. januar https://sunkost.no/supernature-cocosa-kokosolje-kaldpresset-okologisk-220-ml?gad_source=1 https://www.tryggmat.app/varer/1500/anglamark-italiensk-ev-olivenolje-500ml Eller sauterer i vann, helst det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blåttvann Skrevet 19. januar #4 Del Skrevet 19. januar EVOO. Eller ghee, men det er ikke olje. Unngår for alt i verdens raps, selv om norske helsemyndigheter mener det er sååå sunt... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar #5 Del Skrevet 19. januar Alt etter hva jeg skal lage så bruker jeg enten "vanlig" (ikke kaldpresset) olivenolje eller en nøytral olje som raps/solsikke. Når det gjelder merke så er det ikke så nøye. Eldorado er helt kurant. Når maten er ferdig, vil man ikke merke de små nyansene mellom ulike merker av samme type produkt. Anonymkode: 05e8b...4df 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar #6 Del Skrevet 19. januar Bruker billigste rapsolje/matolje til steking. Vil jeg ha litt ekstra god smak på stekte grønnsaker eller annet jeg steker, bruker jeg meierismør. Man kan steke i olivenolje, men det er bortkastede penger fordi den gode smaken på olivenolje som man betaler dyrt for, spesielt extra virgin-oljene, blir ødelagt av den høye temperaturen. Spar den gode olivenoljen til å smakssette salater og matretter etter at de er ferdig tilberedt. Forøvrig tåler rapsolje høyere steketemperaturer enn olivenoljer. Anonymkode: 52fb2...8e0 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar #7 Del Skrevet 19. januar Nøytrale oljer som raps eller solsikkeolje. Å steke med olivenolje synes jeg gir en gummiaktig smak på maten. Synes den er best når den ikke varmes, som for eksempel på salater o.l Anonymkode: a7d67...98a 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar #8 Del Skrevet 19. januar Man skal alltid steke i fett som har en høy andel mettet fett. Umettet fett tåler dårlig varme. Umettet fett lager skadelige stoffer når det varmes opp, til og med før røykpunktet. Mange planteoljer er usunne uansett om de er kalde eller varme. Dette gjelder særlig frøoljer som har et høyt nivå av linolsyre. Jeg unngår frøoljer som solsikkeolje, rapsolje, soyaolje og margarin fordi disse er veldig usunne, uansett merke. Jeg steker i mye smør. Tine meierismør, Tine klaret smør, Tine kvitseidsmør, Tine setesdalsmør, Røros smør og en gang i blant stikker jeg innom Jerseymeieriet på Bryne og kjøper blant annet smør. Jeg steker også i animalsk fett fra kokkelering. For eksempel baconfett, og fettet etter beinkraftkoking. Anonymkode: 832b1...6a7 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunhilde Skrevet 20. januar #9 Del Skrevet 20. januar Jeg foretrekker å steke i smør, men har alltid en flaske Eldorado solsikkeolje og en flaske Vita Hjertego' stående i kjøleskapet til de gangene jeg lager mat og det ikke passer med smørsmak. (Også når jeg får gjester som ikke er så glad i verken smaken eller lukten av stekt smør ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar #10 Del Skrevet 20. januar Det har vel vært ganske mange diskusjoner rundt dette om hva som tåler høy temperatur best av forskjellige oljer i varmpresset og kaldpresset variant, samt meierismør. Det endte vel på at varmpresset tåler høyere varme, men at det ikke er så stor forskjell, samt at man sjelden vil steke på så høy temperatur at det gjelder. Smør er også litt overvurdert i forhold til enkelte typer oljer. Så med mindre man har en glovarm jernpanne som man forhåndsvarmer til høy temperatur har det ikke så stor betydning hva man steker i. Anonymkode: 05e8b...4df Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LiseTV Skrevet 20. januar #11 Del Skrevet 20. januar Rapsolje Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
_popcorn_ Skrevet 21. januar #12 Del Skrevet 21. januar Ryddet for latterliggjøring og svar til det. _popcorn_, adm Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blåttvann Skrevet 21. januar #13 Del Skrevet 21. januar AnonymBruker skrev (18 timer siden): Det har vel vært ganske mange diskusjoner rundt dette om hva som tåler høy temperatur best av forskjellige oljer i varmpresset og kaldpresset variant, samt meierismør. Det endte vel på at varmpresset tåler høyere varme, men at det ikke er så stor forskjell, samt at man sjelden vil steke på så høy temperatur at det gjelder. Smør er også litt overvurdert i forhold til enkelte typer oljer. Så med mindre man har en glovarm jernpanne som man forhåndsvarmer til høy temperatur har det ikke så stor betydning hva man steker i. Anonymkode: 05e8b...4df I forhold til smak eller hvilke skadelige stoffer man spiser? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå