Makavelli Skrevet 21. januar #21 Del Skrevet 21. januar (endret) AnonymBruker skrev (På 19.1.2025 den 17.39): Vi hører utrettelig om kvinners utfordringer, men hva med menn? Gutter sakker akterut i skolen, menn topper statistikkene for selvmord, rusmisbruk og hjemløshet, og stadig flere faller utenfor både arbeidsmarked og sosiale relasjoner. Likevel er det ingen som løfter en finger – for menn skal tydeligvis bare skjerpe seg. Synes ikke jeg hører noe annet enn om våre utfordringer jeg altså... Endret 21. januar av Makavelli Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar #22 Del Skrevet 21. januar AnonymBruker skrev (På 19.1.2025 den 17.45): TULLER du?! Det eneste det snakkes om for tiden er menns utilstrekkelighet og at samfunnet har glemt dem. Nå må dere for faen slutte være så ynkelige og faktisk ta tak i egne liv! Anonymkode: be85d...310 Jeg skal begynne å si det samme når kvinner tar opp deres utfordringer, men kvinner synes oftest det er greit å skylde på alle andre enn en selv, så da er det plutselig ikke greit å si en må ta tak selv Jada mange klager overkant mye, men det er udiskutabelt at menn som tar opp deres utfordringer blir latterliggjort i mye større grad enn når kvinner gjør det samme Anonymkode: 85921...282 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar #23 Del Skrevet 21. januar AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg skal begynne å si det samme når kvinner tar opp deres utfordringer, men kvinner synes oftest det er greit å skylde på alle andre enn en selv, så da er det plutselig ikke greit å si en må ta tak selv Jada mange klager overkant mye, men det er udiskutabelt at menn som tar opp deres utfordringer blir latterliggjort i mye større grad enn når kvinner gjør det samme Anonymkode: 85921...282 Årsaken til det er gjerne vinklingen deres. Dere henvender dere til oss kvinner som om vi er direkte ansvarlige for deres misnøye og vi skal også rydde opp i det. Det får derfor et litt komisk skjær når man ser på historisk på det, da kvinner sjelden har stått i veien for menns utvikling eller muligheter til sette agenda. Det står dere fortsatt helt fritt til. Anonymkode: 34328...a06 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Memorangen Skrevet 21. januar #24 Del Skrevet 21. januar AnonymBruker skrev (3 timer siden): TS har mye rett. Gutter blir plassert i ro på en stol og bedt om å være i ro. Ikke bra. Mange får diagnosen adhd, mens de egentlig trenger å få være ute. Bruke kroppen sin. Ligger mange bra videoer på nett om dette. Kvinner blir dullet med fra de blir født, mens gutter må klare seg selv. Gutter faller fra når de ikke føler tilstrekkelighet, inkludert og en del av en flokk. Ensomhet og utenforskap gjør menn sinte og deprimerte. Det er forståelig det. Her må alle faktisk skjerpe seg. Anonymkode: ebe9e...418 Bullshit, jenter med ADHD får MYE senere diagnose og sliter gjerne mye lenger får de får hjelp, fordi det ikke alltid er merkbart på samme måte som hos gutter, men de har det gjerne minst like vanskelig på innsiden. Jenter blir IKKE dullet med. Jeg kjenner meg heller ikke igjen i at gutter blir plassert i ro på en stol og bedt om å være i ro. Ensomhet og utenforskap er vel like vanskelig for begge kjønn. Klart man trenger å være ute, klart det ikke er naturlig å stille på en pult rett opp og ned hele dagen. Men min erfaring (som kvinne selv og mor til flere gutter) er at dette har blitt mye bedre siden jeg var ung. De er mye mer aktive og på vår skole får de f eks lov å ligge under pulten/sitte i vinduskarmen/sitte på gulvet+++ mens de har lesestund. Altså de får bevege seg litt rundt. De har også mye gym/svømming og utedager. Mye aktiviteter. Den der stillesittingen kan virkelig være et problem for begge kjønn. 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar #25 Del Skrevet 21. januar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Årsaken til det er gjerne vinklingen deres. Dere henvender dere til oss kvinner som om vi er direkte ansvarlige for deres misnøye og vi skal også rydde opp i det. Det får derfor et litt komisk skjær når man ser på historisk på det, da kvinner sjelden har stått i veien for menns utvikling eller muligheter til sette agenda. Det står dere fortsatt helt fritt til. Anonymkode: 34328...a06 Det er jo akkurat det kvinner gjør også, skylder på menn når dere snakker om deres utfordringer. Fei for egen dør først Anonymkode: 85921...282 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar #26 Del Skrevet 21. januar AnonymBruker skrev (På 19.1.2025 den 17.45): TULLER du?! Det eneste det snakkes om for tiden er menns utilstrekkelighet og at samfunnet har glemt dem. Nå må dere for faen slutte være så ynkelige og faktisk ta tak i egne liv! Anonymkode: be85d...310 Enig. Forøvrig mener jeg både menn og kvinner i siste del av generasjon y og første del av generasjon z, bør ta seg selv i nakken og stikke fingern i jorda. Selvfølgelig en del av de andre også. Men det er mye syting, bortskjemthet, latskap og urealistiske forventninger. Ikke overlat det ansvaret til alle andre og samfunnet som helhet, når hver enkelt må handle på en måte som er bra for ens eget liv. Og det innebærer å ta hensyn til andre, og å bry seg og å involvere seg og respektere andre og ha en viss grad av ydmykhet, og ikke bare kjøre egoløpet. Selv om det er en fordel at du setter masken på deg selv før du hjelper andre hvis du reiser med fly og har uflaks, eller at du noen sier du må ha spisse albuer og være breial i kjeften for å komme noen vei, så betyr ikke det at det er den beste framgangsmåten ellers i livet. Anonymkode: 7a9df...94c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar #27 Del Skrevet 21. januar Menns største problem, er menn som lykkes. De 10% av menn som lykkes i livet tar så til de grader for seg av rettigheter og ressurser at alle andre grupper blir undertrykt. Og når de undertrykte vil ha rettferdighet, så går de etter menn. Og det med rette, men i samme slengen tar de med seg 90% av menn som verken har makt, penger eller privilegier. De 90% betaler prisen for at de har samme kjønn som de 10% på toppen av samfunnet. Anonymkode: 3ef83...2be 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar #28 Del Skrevet 21. januar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er jo akkurat det kvinner gjør også, skylder på menn når dere snakker om deres utfordringer. Fei for egen dør først Anonymkode: 85921...282 Kanskje fordi vi har blitt bevisst holdt utenfor gjennom lange tider. Våre forutsetninger på å påvirke verden var betraktelig mer vanskelig da vi verken hadde stemmerett, eiendomsrett, rett til utdannelse, rett til å posisjonere oss i viktige posisjoner osv (i det uendelige). Hvilke rettigheter mangler DU for ikke å kunne jobbe for den uretten du mener deg utsatt for? Anonymkode: 34328...a06 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 21. januar #29 Del Skrevet 21. januar bipolar skrev (10 timer siden): Når det kommer fra damer er det rettferdig kamp. når det kommer fra menn er det syting. kvinner får kortere straff for samme forbrytelse. de får mer støtte, uansett hva og hvor. de blir tilgitt handlinger menn blir fengslet for. osv osv osv Ville ikke kalle det syting. Men nei. Vi oppnår ingenting med å prøve å prate om det. Vi må opp på barikadene. brenne bh-er og tamponger... eh auda. hva skal vi brenne? Boxere? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cartman Skrevet 22. januar #30 Del Skrevet 22. januar Hvis vi snakker om menn fra nedre middelklasse og nedover, så er jeg enig med deg. Gutter med svært ressurssterke foreldre får en brukbar sjanse i dagens samfunn. Resten må klare mye på egenhånd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar #31 Del Skrevet 22. januar Det er enkelt. Menn må klare seg selv. Kvinner er ikke i stand til å ta vare på seg selv og må dulles med som de ofrene de er. (Ikke min mening, jeg setter det på spissen hvordan våre politikere tenker.) Den skuta snur snart, skal dere se. Samfunnet kommer til å bli mer nådeløst fremover, som en direkte konsekvens av dette. Likestilling fungerer ikke så lenge vi ikke behandler kjønnene likt. Nå har vi prøvd veldig lenge, men vi får det ikke til. Vi som samfunn er rett og slett ikke klare for likestilling enda. Idéen om at kjønnene er forskjellige står fortsatt sterkt i hodene på de fleste. Anonymkode: 0e8b1...629 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Baktus2024 Skrevet 23. januar #32 Del Skrevet 23. januar AnonymBruker skrev (På 19.1.2025 den 17.39): Hva har skjedd med menn i dagens samfunn? Vi hører utrettelig om kvinners utfordringer, men hva med menn? Gutter sakker akterut i skolen, menn topper statistikkene for selvmord, rusmisbruk og hjemløshet, og stadig flere faller utenfor både arbeidsmarked og sosiale relasjoner. Likevel er det ingen som løfter en finger – for menn skal tydeligvis bare skjerpe seg. Samfunnet har vært så opptatt av å fremme kvinners rettigheter (som selvsagt er viktig) at menns utfordringer har blitt ignorert eller avfeid. Hvis en mann våger å snakke om sine problemer, blir han møtt med hån eller beskyldt for å være en del av problemet. "Toxisk maskulinitet" har blitt et samlebegrep som gjør det umulig for menn å finne sin plass uten å bli demonisert. Hvor er tiltakene for gutter som sliter på skolen? Hvor er de nasjonale kampanjene for menns psykiske helse? Hvor er diskusjonene om menns roller i et samfunn som tydelig ikke trenger dem lenger? Svaret er klart: de finnes ikke. Fordi menn ikke er viktige nok. Denne skjeve prioriteringen er et svik. Vi kan ikke snakke om et rettferdig samfunn når halve befolkningen etterlates i grøfta. Menn trenger ikke medlidenhet – de trenger likeverd og anerkjennelse. Om samfunnet fortsetter å ignorere denne krisen, vil vi alle betale prisen. Anonymkode: 52c74...589 For sent å snyte seg når nesa er borte . Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar #33 Del Skrevet 23. januar AnonymBruker skrev (På 19.1.2025 den 17.39): Hva har skjedd med menn i dagens samfunn? Vi hører utrettelig om kvinners utfordringer, men hva med menn? Gutter sakker akterut i skolen, menn topper statistikkene for selvmord, rusmisbruk og hjemløshet, og stadig flere faller utenfor både arbeidsmarked og sosiale relasjoner. Likevel er det ingen som løfter en finger – for menn skal tydeligvis bare skjerpe seg. Samfunnet har vært så opptatt av å fremme kvinners rettigheter (som selvsagt er viktig) at menns utfordringer har blitt ignorert eller avfeid. Hvis en mann våger å snakke om sine problemer, blir han møtt med hån eller beskyldt for å være en del av problemet. "Toxisk maskulinitet" har blitt et samlebegrep som gjør det umulig for menn å finne sin plass uten å bli demonisert. Hvor er tiltakene for gutter som sliter på skolen? Hvor er de nasjonale kampanjene for menns psykiske helse? Hvor er diskusjonene om menns roller i et samfunn som tydelig ikke trenger dem lenger? Svaret er klart: de finnes ikke. Fordi menn ikke er viktige nok. Denne skjeve prioriteringen er et svik. Vi kan ikke snakke om et rettferdig samfunn når halve befolkningen etterlates i grøfta. Menn trenger ikke medlidenhet – de trenger likeverd og anerkjennelse. Om samfunnet fortsetter å ignorere denne krisen, vil vi alle betale prisen. Anonymkode: 52c74...589 Jeg har mann og to sønner. Ingen av mine sønner sliter på skolen - fordi vi ikke går rundt, synes synd på dem og hyler om at "skolen er for jenter", men følger opp leksearbeidet, krever det samme som av døtrene våre, ansvarliggjør og gir dem faglig påfyll hjemme i form av historie, geografi og annet som utgjør allmenn dannelse. En av guttene hadde sen språkutvikling, og fikk god hjelp på skolen i første og andre klasse. Fordi vi foreldre spilte på lag og tok imot hjelp. Rusmisbruk og alkoholmisbruk har ofte sammenheng med at foreldrene går på fylla titt og ofte og er en del av den norske fyllakulturen, gjerne foran øynene på barna. Ingen av mine barn drikker. Den eldste er 24 år, og kan ta seg et par øl i måneden, that's it. Lillebroren og lillesøsteren som er over 18, er totalavholds av egen fri vilje, og har ditto vennegjenger. Alle barna har deltidsjobber ved siden av skole/universitet. Fordi vi foreldre har oppmuntret dem til det, og ikke kjøpt alt mulig ræl for våre penger for å skjemme dem bort. De to eldste har kjærester. Selv om eldstemann er 194 cm, så er han slank, har asymmetriske ansiktstrekk og ikke er sånn typisk kjekk. Lillebroren hans er 175, altså under gjennomsnittshøyden, og heller ingen Brad Pitt. Men kjæreste har han for det om. Begge jentene er jordnære og reale, ikke sånne sminkedukker som fester og snakker stygt til folk som er eldre enn dem. Jeg har for øvrig vært sammen med en skikkelig "toksisk maskulin mann". Som mente at jenter skulle være jomfruer når de giftet seg, mens menn skulle kunne pule rundt. Som mente at jeg som kvinne måtte gjøre alt av husarbeid og barnestell, selv om jeg studerte og jobbet full tid. Som mente at jeg måtte gå med på de formene for sex som HAN anså deilig, selv om det førte til smerter for meg. Som mente at jeg måtte godta hans utroskap, men selv være trofast. Jeg er sammen med en god maskulin mann i dag. Som tar ansvar for avgjørelsene sine, er bestemt, setter grenser og tar i et tak, men som ikke hevder seg på bekostning av meg eller barna. Når det gjelder psykisk helse, så skorter det for begge kjønn. Det er ikke utpreget mannsproblem. Kvinner har imidlertid den "luksusen" at de ofte har gode, stødige venninner. Disse erstatter psykolog og psykisk helsehjelp, når helsevesenet svikter. Jeg har selv vært i en dyp depresjon uten å få en dritt av hjelp fra helsevesenet, annet enn en beskjed om å skjerpe meg og tenke lykkelige tanker. Slutte å tenke på det som var vondt. Og en trussel om at de ville melde meg til barnevernet hvis jeg ikke skjerpet meg, fordi barn fortjente en lykkelig og glad mor. Så det er ikke bedre for kvinner. Men vi GÅR TIL LEGEN i hvert fall. Mange menn går ikke til legen. Vi kan ikke dra dem til legen. Vi kan yte hjelp til selvhjelp. Men jeg får for eksempel ikke bestilt time for mine voksne sønner eller mannen min. Det må de gjøre selv. Anonymkode: 56d3d...80d 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar #34 Del Skrevet 23. januar AnonymBruker skrev (På 21.1.2025 den 13.09): Kanskje fordi vi har blitt bevisst holdt utenfor gjennom lange tider. Våre forutsetninger på å påvirke verden var betraktelig mer vanskelig da vi verken hadde stemmerett, eiendomsrett, rett til utdannelse, rett til å posisjonere oss i viktige posisjoner osv (i det uendelige). Hvilke rettigheter mangler DU for ikke å kunne jobbe for den uretten du mener deg utsatt for? Anonymkode: 34328...a06 Takk for at du bekrefter akkurat det jeg skriver Anonymkode: 85921...282 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar #35 Del Skrevet 23. januar Det er jo flere menn også, så er vel derfor det er flere som sliter. Det er også flest menn på topp innen så og si alle felt. Og det er flest menn som dreper, skader andre og gjør faenskap. Anonymkode: 60495...7df Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar #36 Del Skrevet 23. januar AnonymBruker skrev (På 21.1.2025 den 10.12): Hvis menn er så stakkarslige som det fremstilles her så er det overhodet ikke attraktivt å tenke tanken på å finne meg en partner. Denne diskusjonen handlet ikke om hvor mange menn som står i kø utenfor døren din. Vi snakker om menns rettigheter og livskvalitet. Du som enkeltmenneske er mest sannsynlig ikke forbundet med menns glede. Anonymkode: 65f17...a12 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rhodiola Skrevet 23. januar #37 Del Skrevet 23. januar Tråden er ryddet for brukerdebatt, latterliggjøring, spekulasjoner, hatefulle ytringer, brudd på regelen om gjengivelse av innhold fra eksterne kilder og tilhørende svar. Rhodiola, adm. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar #38 Del Skrevet 23. januar AnonymBruker skrev (På 19.1.2025 den 17.39): Hvor er tiltakene for gutter som sliter på skolen? Hvor er de nasjonale kampanjene for menns psykiske helse? Hvor er diskusjonene om menns roller i et samfunn som tydelig ikke trenger dem lenger? Anonymkode: 52c74...589 https://www.dt.no/gutta-havner-etter-i-skolen-slik-kan-de-fa-hjelp/o/5-57-2212817 https://mentalhelse.no/aktuelt/hvordan-hjelper-vi-gutta/ https://psykologisk.no/2021/05/ti-rad-for-a-na-ut-til-gutter-med-psykisk-helsehjelp/ https://folkehelseforeningen.no/folkehelseuka-fokus-pa-menns-psykiske-helse/ https://www.forskning.no/psykiske-lidelser/psykolog-vi-trenger-nye-metoder-for-a-na-menn-som-sliter/2011333 https://psykologisk.no/2024/04/mannsutvalget-ma-klare-a-se-at-livet-ikke-er-rosenrodt-for-alle-menn/ https://www.forskning.no/evolusjon-kjonn-og-samfunn-partner/mannsrollen-er-i-krise/1941373 https://www.uio.no/om/aktuelt/arrangementer/verdensdagen-for-psykisk-helse/arrangementer-2023/hva-kan-den-moderne-mannsrollen-inneholde https://samtalen.no/aktuelt/hvordan-finne-seg-til-rette-i-den-moderne-mannsrollen/ Anonymkode: fbdd4...90c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar #39 Del Skrevet 23. januar AnonymBruker skrev (På 19.1.2025 den 17.48): Bullshit. Slutt å sette menn i en offerrolle de faktisk ikke er i! Anonymkode: a8719...a97 Menn er utsatt for mer vold enn kvinner, gjør det dårligere på skolen enn kvinner, sitter oftere i fengsel enn kvinner, men likevel opplever kvinner at det å framstille seg som et offer er en effektiv strategi, men ikke menn. Anonymkode: 27975...97f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar #40 Del Skrevet 23. januar AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Menn er utsatt for mer vold enn kvinner, gjør det dårligere på skolen enn kvinner, sitter oftere i fengsel enn kvinner, men likevel opplever kvinner at det å framstille seg som et offer er en effektiv strategi, men ikke menn. Anonymkode: 27975...97f Hvem begår denne volden og kriminaliteten da? Jo - menn. Anonymkode: 3a940...510 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå