Gå til innhold

Boliglån, noen som jobber i bank her?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har søkt om boliglån og har et spørsmål om utregning av lån. Når det gjelder lønn, hva går en ut fra da? Før eller etter skatt? 

Grunnen til at jeg spør er at jeg søkte om startlån, og der går de ut fra lønn etter skatt. Jeg mener jo at dette blir feil da skattetrekk er ulikt om en har formue eller gjeld. 

Anonymkode: 3755e...38d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Man trenger ikke jobbe i bank, det er alltid lønn før skatt som er avgjørende i vanlig bank.

Anonymkode: 12c97...f17

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Man trenger ikke jobbe i bank, det er alltid lønn før skatt som er avgjørende i vanlig bank.

Hvorfor går da husbanken ut fra lønn etter skatt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor går da husbanken ut fra lønn etter skatt? 

Husbanken er ikke vanlig bank, de har helt andre kriterier for lån.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Husbanken er ikke vanlig bank, de har helt andre kriterier for lån.

Men hvorfor?

Anonymkode: b5e75...fdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Men hvorfor?

Det må du spørre politikerne om. Det er Stortinget som legger føringer for hvordan husbanken skal kunne dele ut sine midler. Boliglånforskriften regulerer lån i vanlig bank.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Men hvorfor?

Husbanken er jo for de som ikke greier å oppfylle kriteriene til lån i vanlig bank. Dette betyr at de må ta andre typer forhåndsregler og beregninger enn hva vanlige banker gjør, hvis ikke ville det ikke vært noen vits i å ha dem som ett alternativ.

De ser nok etter argumenter for og imot å gi deg lån. Og hvor mye som går inn og ut av din konto hver måned sier mye om hva du kan greie å betjene.

Anonymkode: f4884...38c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Husbanken er jo for de som ikke greier å oppfylle kriteriene til lån i vanlig bank. Dette betyr at de må ta andre typer forhåndsregler og beregninger enn hva vanlige banker gjør, hvis ikke ville det ikke vært noen vits i å ha dem som ett alternativ.

De ser nok etter argumenter for og imot å gi deg lån. Og hvor mye som går inn og ut av din konto hver måned sier mye om hva du kan greie å betjene.

Anonymkode: f4884...38c

Jo men så skal de være en bank for de som er vanskeligstilt og som ikke får lån i vanlig bank. Men de bruker SIFO budsjett og legger i tillegg på utgifter. De ser ikke på personen som søker lån sine faktiske utgifter. Det synes jeg er veldig merkelig. 
Jeg har tre barn der barna har samvær med far. Alikevel har de regnet at jeg har tre barn boende fullt hos meg i budsjett. Da blir utgiftene veldig høye og jeg får mindre i lån. Når jeg leier må jeg betale mye mer enn hva jeg ville måtte betale om jeg eier. Jeg går i pluss nå, hvorfor mener de da at jeg ikke går i pluss? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...