Gå til innhold

Svigerinne kommer med sykt dyre gaveønsker til bursdagen sin!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Min svigerinne har bursdag snart, det er et rundt tall og vi er invitert til bursdagsselskap/lag. I forkant av dette har hun sendt ut en ønskeliste med DYRE gaver hun ønsker seg. For eksempel skinnveske i ekte skinn (oppgitt merke i tillegg) til 2000-3000kr, klokke med gull reim, kåpe i ull, skjerf til 2000-3000kr osv. Det er ikke en ting på lista som koster under 2000kr etter min mening. Synes det er frekt å be om så dyre gaver, vurderer å ikke dra …😣 Min mann er litt oppgitt over meg og svigermor, for det var vi som ba om den ønskelista. Han mener vi burde ha forholdt oss til opprinnelig plan, som var å gi gavekort på 1000kr…

Hva bør vi gjøre her? Holde oss til opprinnelig plan og gi det gavekortet eller kjøpe en av disse rådyre tingene. Vi har normal god økonomi og råd til å legge ut 2000-3000kr for en gave, men synes det er sure penger å betale for en (unødvendig) gave til en voksenperson som burde vært i arbeid og i stand til å kjøpe de tingene selv. 

Anonymkode: 98600...41d

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hold dere til opprinnelig plan, og husk dette til neste runde feiring - ikke be om ønskeliste! 

• Liker 22
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Gi gavekort, eller gå sammen med flere om å kjøpe en dyrere gave. 

Anonymkode: 0001e...d3c

• Liker 22
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi henne penger så kan hun selv legge sammen og kjøpe noe hun ønsker seg.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå sammen flere og kjøp den vesken.  Kanskje kommer dere gunstigere ut av det også, om dere er 3 par eller flere? 

• Liker 12
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spleis med andre 😊

Hvis jeg fyller 40/50 og ønsker meg gaver som er veldig dyre, hadde jeg sagt det og lagt til "hvis dere vil spleise med flere".

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Spleis med noen, eller gi gavekort på aktuelle butikker

Anonymkode: ddc42...ab9

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Min svigerinne har bursdag snart, det er et rundt tall og vi er invitert til bursdagsselskap/lag. I forkant av dette har hun sendt ut en ønskeliste med DYRE gaver hun ønsker seg. For eksempel skinnveske i ekte skinn (oppgitt merke i tillegg) til 2000-3000kr, klokke med gull reim, kåpe i ull, skjerf til 2000-3000kr osv. Det er ikke en ting på lista som koster under 2000kr etter min mening. Synes det er frekt å be om så dyre gaver, vurderer å ikke dra …😣 Min mann er litt oppgitt over meg og svigermor, for det var vi som ba om den ønskelista. Han mener vi burde ha forholdt oss til opprinnelig plan, som var å gi gavekort på 1000kr…

Hva bør vi gjøre her? Holde oss til opprinnelig plan og gi det gavekortet eller kjøpe en av disse rådyre tingene. Vi har normal god økonomi og råd til å legge ut 2000-3000kr for en gave, men synes det er sure penger å betale for en (unødvendig) gave til en voksenperson som burde vært i arbeid og i stand til å kjøpe de tingene selv. 

Anonymkode: 98600...41d

Hva du skal gjøre? 
Stikke fingeren i jorden og forstå at en ønskeliste er noe man ønsker seg, men ikke alltid kan få eller bidra til å oppfylle. 
Er du vokst opp slik at alt du ønsker deg, det får du? 

Anonymkode: 76ac9...873

• Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Man er ikke forpliktet til å kjøpe ting fra en ønskeliste 

Anonymkode: 2e7be...e00

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå for gavekort på 1000 kroner. Da kan hun kjøpe det hun ønsker seg selv. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skal det feires hjemme hos svigerinne, eller spanderer hun overnatting og middag på dere på høyfjellshotell? I så tilfelle burde gaven gjenspeile kostnadene for å si det slik. Men det er forskjell på selskaper også, det koster ikke tusen kroner om man skal beverte 10-12 mennesker med mat, champagne og masse annet heller. Dere er jo også to personer, så det blir tusen kroner på hver. 

Anonymkode: 4de27...58a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Greie ønsker det, bedre at flere går sammen om skikkelige gaver framfor masse småting. Såspleis med svigermor...eller fler.

Anonymkode: 5902f...ba9

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Som andre sier, gå sammen flere og kjøp en dyr ting. Mange har alt for mye småting, og kjøper det man trenger jevnt og trutt. Men dyre ting unner vi oss sjeldent. 😊 Jeg var i et bryllup en gang der de ønsket seg penger til ny veranda. Helt topp! I stedet for ørten duker de ikke bruker, gleder de seg nå over en ny veranda - og alle vi som gav vet vi var med og bidrog til noe de virkelig ønsket seg. 

Anonymkode: 2a559...b17

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Man ber ikke om ønskeliste fra voksne.

Anonymkode: b04b8...44e

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå sammen flere. Eventuelt kjøp gavekort fra butikken hvor de selger en av tingene hun ønsker seg så er hun et stykke på vei.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg tipper at hun har tenkt at flere kan spleise. At hun heller ønsker seg én fin gave fremfor mange små. Jeg ville snakket med øvrige i familien og spleiset eller at alle gir penger slik at hun kan kjøpe seg noe fra ønskelisten selv. 

Anonymkode: e370c...ac3

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Skal det feires hjemme hos svigerinne, eller spanderer hun overnatting og middag på dere på høyfjellshotell? I så tilfelle burde gaven gjenspeile kostnadene for å si det slik. Men det er forskjell på selskaper også, det koster ikke tusen kroner om man skal beverte 10-12 mennesker med mat, champagne og masse annet heller. Dere er jo også to personer, så det blir tusen kroner på hver. 

Anonymkode: 4de27...58a

Det kom den om bursdag også, ikke bare om bryllup.

Jeg har aldri hørt at gave skal tilsvare kuvertpris - da kan man like gjerne ta betalt for selskapet i stedet for gaver.

Når jeg og mannen har feiret runde dager, har vennegjengen som regel spleiset på en ok gave. I vår gjeng har prisen lagt på 500 kr/person. Våre feiringer har noen ganger vært hjemme og billige, andre ganger ute og dyrere, men gavene har slett ikke gjenspeilet den forskjellen.

Anonymkode: c88ce...269

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt normalt å gå flere sammen for å kjøpe dyr ting til rund dag. Jeg og søsknene mine spleiser alltid når en av oss har rund dag, og legger i ca 1000-1500 kroner hver. 

Kjøper ikke gaver til jul eller andre bursdager så fint å legge i litt ekstra ved rund dag. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er en ønskeliste, ikke en handleliste. Så det er fullt lovlig å komme med andre ting også, det er jo ikke et krav at det man får skal stå på lista.

Anonymkode: 83472...2a2

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...