AnonymBruker Skrevet 19. januar #1 Del Skrevet 19. januar Da jeg var ungdom på 80-tallet jobbet jeg fra jeg var 13 år, sånn helg, feriejobbing. Jeg har alltid likt å jobbe og jeg ser datteren her også liker det, ser det når hun først er igang med oppgaver her hjemme. Men idag, 2025, finnes det noen jobber der ute for ei på snart 14 år? Altså hvilke firmaer og type jobb, går jo ikke å sitte i kassa på kiwi feks pga alder. Har inntrykk av at man må være 18 år så mange steder, sånn var det ikke i min tid. Anonymkode: a9224...248 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Doris Becker Skrevet 19. januar #2 Del Skrevet 19. januar Det finnes ennå, men gjerne hos privatfolk, naboer og lignende, Gressklipping, maling, handling, vasking, lufte hunder, barnepass. Men man kan fremdeles også søke avisbud tror jeg? Og lettere lagerarbeid osv hos butikker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar #3 Del Skrevet 19. januar Hun får nok ikke sitte i kassen. Men ryddehjelp i butikker, lager, hos lokale firmaer. Her er dette vanlig, og mange ungdommer har slike jobber fra ungdomsskolealder av. Jeg vet det ikke er like enkel alle veier. Har diskutert dette tidligere med folk som bor på større steder. Dess mer folk og høyere arbeidsledighet, dess mindre slike småjobber ledige. Da har voksne heller flere småjobber, eller nav bruker de til arbeidstrening. Anonymkode: 9db09...01e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar #4 Del Skrevet 19. januar Café, servitør cateringfirma, sykehjem, Anonymkode: 46f0e...e33 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar #5 Del Skrevet 19. januar Det finnes butikker som ikke selger øl og tobakk. Matbutikker kan ikke ha en under 18år pga salg av det i kassen. Der jeg jobbet tidligere. Var vi litt få ansatte og mye varer. Vi solgte forøvrig ikke tobakk og øl. Men lot noen som hadde vært hos oss på utplassering å komme å fylle inn varer i butikken, når vi hadde ekstra mye. Da kom de et par timer av og til etter skolen, så vi fikk varene på plass. Noen fikk også drive litt i kassen av og til. Var gull hjelp å få. De var 15 år da, og hadde vist via utplassering fra skolen, at de fungerte bra på jobb. En bokbutikk i nærområdet, ser jeg ofte har veldig unge på jobb, med ca samme oppgaver. Anonymkode: 8f14d...e23 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym6789 Skrevet 19. januar #6 Del Skrevet 19. januar Kafeer Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar #7 Del Skrevet 19. januar Vi har en del ungdommer på sykehjemmet. Er på kjøkkenet ansvar for lager fylle hyller aktiviteter osv. Tror det er flust av arbeidsplasser som tar imot. Begynte selv som 13 åring å fylle varer i butikk hyller to dager i uken Anonymkode: 0b66f...628 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar #8 Del Skrevet 19. januar AnonymBruker skrev (3 timer siden): Da jeg var ungdom på 80-tallet jobbet jeg fra jeg var 13 år, sånn helg, feriejobbing. Jeg har alltid likt å jobbe og jeg ser datteren her også liker det, ser det når hun først er igang med oppgaver her hjemme. Men idag, 2025, finnes det noen jobber der ute for ei på snart 14 år? Altså hvilke firmaer og type jobb, går jo ikke å sitte i kassa på kiwi feks pga alder. Har inntrykk av at man må være 18 år så mange steder, sånn var det ikke i min tid. Anonymkode: a9224...248 Tror det er 15år for å jobbe no.. Spørs hva.. https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidstid-og-organisering/tilrettelegging/ungdom-i-arbeid/ Anonymkode: e727c...151 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar #9 Del Skrevet 19. januar Her vi bor så har kommunen lagt ut stillinger for ungdom i kommunen på sykehjemmet, kantina på sykehjemmet, besøk tjenesten, vaktmester og skogpleie og planting. Må da ha startet på ungdomskolen for å søke. Her har og kiwi og joker ansatt ungdum ned i 14 år hvor de er med å setter ut varer og opplæring i kasse, men da har de og at hvis noen skulle ha tobakk, alkohol så plinger de på en av de andre som tar over. Fungert greit her Så har du kafterier, klesbutikk, bakeri , evnt bønder hvis dere har det i nærheten. Her har begge vært avløser fra de ar 13 år, Anonymkode: a4da2...8e5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar #10 Del Skrevet 19. januar AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Tror det er 15år for å jobbe no.. Spørs hva.. https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidstid-og-organisering/tilrettelegging/ungdom-i-arbeid/ Anonymkode: e727c...151 Fra man er 13, kan man ta "ordentlige" jobber. Anonymkode: 11607...4fd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar #11 Del Skrevet 20. januar Så flott med alle forslag, da skal vi se videre på det. TS Anonymkode: a9224...248 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar #12 Del Skrevet 20. januar AnonymBruker skrev (20 timer siden): Tror det er 15år for å jobbe no.. Spørs hva.. https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidstid-og-organisering/tilrettelegging/ungdom-i-arbeid/ Anonymkode: e727c...151 Leste du i det hele tatt det som står på siden du linket til? Hovedregelen er at man fra 13 kan man gjøre "lett arbeid". Man har også rett til pensjonsopptjening "fra første krone", så å skaffe seg en liten jobb som ung vil bidra til høyrere pensjon når den tid kommer. Anonymkode: a1ef6...f7d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar #13 Del Skrevet 20. januar Tror jeg ville søkt i barnehager, typ hjelpe til i den tiden hvor tidlig og mellomvakter går hjem. Kan leke med ungene ute mens senvakt rydder og gjør klart til stenging. Ryddehjelp på butikk, eks. Rema vet jeg har ansatte på 14 år. De får ikke sitte i kassen, så må være sterke og effektive på rydding i butikken. Bakeri og kafe, men sikkert litt ung for å bli vurdert der. Jeg har og jobbet fra jeg var barn. For min del har jeg tenkt at det ga mye god erfaring. Jeg ble voksen og god på ansvar, var effektiv og selvstendig. MEN, og dette er et stort men for meg. Jeg ble utslitt og lei jobbing før jeg begynte med mitt egentlige yrke. Savnet etter mer fritid er enormt stort, og jeg kjenner ikke igjen når mannen min snakker om den gøye, bekymringfrie ungdomstiden med masse venner, festing og digge helger. Jeg jobbet på bensinstasjon og i klesbutikk og tjente masse penger. Følte alltid jeg hadde mye penger, fikk spart opp til EK, og hadde mye kule klær. Likevel er jeg redd for å anbefale jobbing for min 14-åring nå. Jeg tenker hun må bruke tiden på venner og skole og heller prioritere trening sammen med jevnaldrende nå når hun er så ung. Jeg er redd for at hun skal brenne seg ut og tenker jeg vil hun skal vente til hun er 16. også da vil jeg være med å begrense mengden hun jobber. Dette er mine tanker da, men jeg jobbet nok i overkant mye. Det behøver jo ikke være enten eller. Anonymkode: ea9f5...0cc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar #14 Del Skrevet 20. januar AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Tror jeg ville søkt i barnehager, typ hjelpe til i den tiden hvor tidlig og mellomvakter går hjem. Kan leke med ungene ute mens senvakt rydder og gjør klart til stenging. Ryddehjelp på butikk, eks. Rema vet jeg har ansatte på 14 år. De får ikke sitte i kassen, så må være sterke og effektive på rydding i butikken. Bakeri og kafe, men sikkert litt ung for å bli vurdert der. Jeg har og jobbet fra jeg var barn. For min del har jeg tenkt at det ga mye god erfaring. Jeg ble voksen og god på ansvar, var effektiv og selvstendig. MEN, og dette er et stort men for meg. Jeg ble utslitt og lei jobbing før jeg begynte med mitt egentlige yrke. Savnet etter mer fritid er enormt stort, og jeg kjenner ikke igjen når mannen min snakker om den gøye, bekymringfrie ungdomstiden med masse venner, festing og digge helger. Jeg jobbet på bensinstasjon og i klesbutikk og tjente masse penger. Følte alltid jeg hadde mye penger, fikk spart opp til EK, og hadde mye kule klær. Likevel er jeg redd for å anbefale jobbing for min 14-åring nå. Jeg tenker hun må bruke tiden på venner og skole og heller prioritere trening sammen med jevnaldrende nå når hun er så ung. Jeg er redd for at hun skal brenne seg ut og tenker jeg vil hun skal vente til hun er 16. også da vil jeg være med å begrense mengden hun jobber. Dette er mine tanker da, men jeg jobbet nok i overkant mye. Det behøver jo ikke være enten eller. Anonymkode: ea9f5...0cc Takk for at du deler. Det er som å lese om meg selv, ble mye jobbing ved siden av skole og studier her også, ikke så mye sosialt. Så baksiden av jobbing er jeg smertelig klar over. Men takk for at du nevner det. Det som er tilfelle her er at gjengen hennes treffes veldig lite utenom skole. Og hjemme er det bare meg og henne, og hun kjeder seg i helger og ferier, var derfor jeg kom på at hun rett og slett kunne jobbet litt i stedenfor. Ikke så mye som du og jeg gjorde, men litt, for å få litt ny erfaring og for å være i virke. Anonymkode: a9224...248 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar #15 Del Skrevet 20. januar Tja, ikke så mange profesjonelle som ansetter folk under 18 og det er bl a fordi det er litt begrenset hva de under 18 kan gjøre (f eks ikke selge eller servere alkohol, ikke jobbe natt) og man har ekstra forpliktelser og mer å følge opp som arbeidsgiver til umyndige. Her i området vet jeg de tar inn umydige til bærplukking på gårder pluss til å vaske på campingplassen. Ellers er det lite, butikker og restauranter tar kun inn myndige. Anonymkode: 0b0a5...5fd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå