AnonymBruker Skrevet 19. januar #41 Del Skrevet 19. januar AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Hvis du leser tråden funker det ikke. TS Anonymkode: c9495...999 Tull. Du sier jo at det funker i to tygg! Da virker det da! Bare du som må øke hyppighet. Anonymkode: 3b0b3...502 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar #42 Del Skrevet 19. januar AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Men altså, du må jo oppdra lillesøster også. Hvem er det som har kontrollen i deres hjem egentlig? Anonymkode: 0746e...46e 🙄🙄 Ble dine barn ferdig oppdratt på en halvtime? Gratulerer i så fall. Mine barn gjør feil hele tiden. Det er klart at lillesøster også blir påvirket hvis jeg 30 ganger i løpet av hvert måltid skal si "lukk munnen", og innlede hvert måltid med "det er ekkelt å spise med åpen munn". TS Anonymkode: c9495...999 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar #43 Del Skrevet 19. januar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Tull. Du sier jo at det funker i to tygg! Da virker det da! Bare du som må øke hyppighet. Anonymkode: 3b0b3...502 Skjønner du hvor ekstrem høy hyppighet det krever og hvor utrivelig det blir? Tror du ikke jeg har prøvd? Jeg skriver jo denne tråden i desperasjon fordi de åpenbare tiltakene ikke fungerer. TS Anonymkode: c9495...999 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar #44 Del Skrevet 19. januar Dette må du adressere til han! Jeg smattet mye som barn og fikk tilsnakk hver eneste gang av foreldrene mine og takk gud for det. Gjør det ikke lenger som voksen. Smatting er det ekleste og verste en ungdom eller voksen kan gjøre! Anonymkode: 1cff4...dd1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar #45 Del Skrevet 19. januar AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Skjønner du hvor ekstrem høy hyppighet det krever og hvor utrivelig det blir? Tror du ikke jeg har prøvd? Jeg skriver jo denne tråden i desperasjon fordi de åpenbare tiltakene ikke fungerer. TS Anonymkode: c9495...999 Men hva sier du? Jeg kan ikke begripe at det skal bli utrivelig av at du sier 'lukk munnen' annethvert minutt, da har dere langt større utfordringer enn slafsing ved matbordet vil jeg påstå. At det er ekkelt og andre årsaker til at han må venne seg av med å tygge med åpen munn er allerede etablert, han vet det, det trenger du ikke snakke mer om. Anonymkode: 6387c...ca1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar #46 Del Skrevet 19. januar AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Men hva sier du? Jeg kan ikke begripe at det skal bli utrivelig av at du sier 'lukk munnen' annethvert minutt, da har dere langt større utfordringer enn slafsing ved matbordet vil jeg påstå. At det er ekkelt og andre årsaker til at han må venne seg av med å tygge med åpen munn er allerede etablert, han vet det, det trenger du ikke snakke mer om. Anonymkode: 6387c...ca1 I følge en annen bruker måtte vi jo nettopp snakke mer om at det er ekkelt. Det går jo ikke to minutter en gang før munnen er åpen. Og ja, det blir utrivelig når man gjentar det gjennom hele måltid etter måltid når det ikke har effekt. TS Anonymkode: c9495...999 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar #47 Del Skrevet 19. januar 🧌 Anonymkode: 7bc75...a19 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar #48 Del Skrevet 19. januar Unger tåler oppdragelse. Det er foreldrenes jobb å få bort sånt som smatting og å snakke med mat i munnen. Du har ikke vært streng nok. Mannen din er jo et elendig forbilde for barnet når det gjelder bordskikk. Be begge om å gå fra bordet neste gang. Anonymkode: e3588...650 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar #49 Del Skrevet 19. januar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Altså, HVORDAN får man slutt på dette? Han er 8 år og vi har fokusert på dette lenge men det hjelper jo INGENTING. Prøver å ikke mase fordi det visstnok ikke er bra (har googlet en del), men herregud... Jeg har misofoni så jeg blir veldig trigget. Hver gang jeg gir beskjed hjelper det i to tygg så er det åpen munn igjen. Jeg gir diskrete hint og han gjør alltid som han får beskjed om men den munnen popper bare opp igjen! Kan det være noe fysisk som gjør det? Han har tidligere påvist store mandler men har vokst av seg plagene. Han har også høy gane (eller hadde, påvist etter ammetrøbbel) og noe stramt tungebånd (klippet som baby men ble aldri helt bra). Mannen min gjør det samme men han greier å skjerpe seg gjennom et helt måltid når han får beskjed. Det er jo flaut når vi spiser hos andre... Anonymkode: c9495...999 Du skulle aldri fått barn, fordi dette er ikke bra for barnet! Er barnet tett i nesen eller ørene så klarer det faktisk ikke å tygge med lukket munn og samtidig puste. Hva gjør kroppen naturlig da? Jo, den tygger med åpen munn. Få barnet sjekket for nesepolypper. Og slutt å irritere deg over noe det ikke hjelper å irritere deg over, eller kom deg i behandling, selv. Man behandler nemlig ikke barn på denne måten. Anonymkode: 42906...906 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar #50 Del Skrevet 19. januar AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du skulle aldri fått barn, fordi dette er ikke bra for barnet! Er barnet tett i nesen eller ørene så klarer det faktisk ikke å tygge med lukket munn og samtidig puste. Hva gjør kroppen naturlig da? Jo, den tygger med åpen munn. Få barnet sjekket for nesepolypper. Og slutt å irritere deg over noe det ikke hjelper å irritere deg over, eller kom deg i behandling, selv. Man behandler nemlig ikke barn på denne måten. Anonymkode: 42906...906 Hvordan har jeg behandlet barnet, mener du? Flertallet i tråden mener jo at jeg ikke er streng nok, burde de heller aldri få barn? Har du lest alle innleggene mine der jeg er tydelig på at jeg ikke lar irritasjonen gå utover barnet? Barnet er ikke tett i nesa. TS Anonymkode: c9495...999 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar #51 Del Skrevet 19. januar AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Unger tåler oppdragelse. Det er foreldrenes jobb å få bort sånt som smatting og å snakke med mat i munnen. Du har ikke vært streng nok. Mannen din er jo et elendig forbilde for barnet når det gjelder bordskikk. Be begge om å gå fra bordet neste gang. Anonymkode: e3588...650 Er det å sende et voksen bort fra bordet å være et godt forbilde da? Jeg har jo ikke noen rett til å bestemme over hvor min mann spiser. Jeg syns vel den måte å behandle andre på er langt verre. TS Anonymkode: c9495...999 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar #52 Del Skrevet 19. januar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har faktisk ei venninne som smatter og tygger med munnen åpen. Jeg har aldri sagt noe men jeg unngår at vi møtes for å spise. Og er vi flere som møtes for å spise så passer jeg på at jeg ikke sitter ved henne. Jeg klarer ikke de lydene. Anonymkode: e9c40...49f Samme her. Dame på 48 som smarter😂 jeg sier ikke noe, men hva faen liksom. Bare si ifra om at dette kan han bli mobbet for. Anonymkode: 4e477...23d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar #53 Del Skrevet 19. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Men har du erfaring med at det faktisk hjelper eller vil det bare ødelegge relasjonen? For det er et drastisk råd du kommer med så greit å vite om du egentlig vet hva du snakker om? Mannen min har jo aldri blitt ertet for dette så jeg vet ikke om jeg tror på deg... 😂 Jeg sier jo at jeg har misofoni. Takk for saklige svar. Ja, det kan jo hende dette er årsaken, men jeg tviler på at spising med åpen munn er god nok årsak til utredning og operasjon? Vet ikke om jeg synes det er god nok grunn selv en gang når han ikke har andre plager. Jeg antyder jo både store mandler og stramt tungebånd. Jeg bare vet ikke om det er mulig at slikt kan forårsake det? Eller egentlig vet jeg jo at stramt tungebånd kan forårsake trøbbel også med spising, men er det mulig å venne av seg spising mskeed åpen munn uten å fjerne den fysiske årsaken?? 😩 TS Anonymkode: c9495...999 Som du selv skriver så kan barnet ha flere fysiske problemer som ligger bak litt dårlig munnmotorikk når det gjelder spising og svelging. Har det vært vurdert å kutte tungebåndet? Vi hadde litt samne problemer, ene barnet mitt var plaget med trange forhold i hodet ( mellom øre/ nese /munn / hals), noe som gjorde at det var både snskk om litt tung pust, snorking og mye ørebetennelse. Så proppene ble fjernet noen ganger og grodde tilbake. Hun hadde også stramt tungebånd, det ble lettet slik at hun fikk litt det litt mindre stramt. Vi fikk også mange motoriske munn og øvelser som vi gjorde sammen hver kveld. Jeg så jo ar en del munn og tungebevegelser som jeg aldri har tenkt var et problem, var vsnskelig for henne. Vi har ogdå øvd mye på å ikke lage lyder når vi spiser. Hennes problem er mest m suppe, litt slurp og en innpustlyd. Hun har aldri fått kjeft, men vi har hatt det mer som en konkurranse... se om vi klarer den skjeen uten ene eller andre lyden! Det har blitt mye latter av det, men hun kan fremdeles syns d er litt vanskelig, sel om hun nå er 20 år. Og hun ver jo selv at andre kan reagere så hun prøver så godt hun kan. Hun er en sosialt oppegående jente som fungerer godt både sosialt på skole og jobb, så det er ikke fordi hun er dum eller grisete. Hun blir heller ikke mobbet. Men ta hensyn til de fysiske problemene barnet ditt kan ha, snakk med lege, finn ut om det er noe dere kan øve på av motoriske øvelser og om det bør gjøres noe med tungebåbdet. Ditt problem er ditt problem. Prøv å jobb med deg selv og ikke la det gå ut over barnet ditt. Barn er sensitive for foreldrene dine følelser og leser oss bedre en I tror. Anonymkode: 47320...8fc 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar #54 Del Skrevet 19. januar AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Er det å sende et voksen bort fra bordet å være et godt forbilde da? Jeg har jo ikke noen rett til å bestemme over hvor min mann spiser. Jeg syns vel den måte å behandle andre på er langt verre. TS Anonymkode: c9495...999 Har du snakket med mannen din om dette? Synes han det er et problem at barnet smatter, og er han klar over at han gjør det selv? Anonymkode: 0746e...46e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar #55 Del Skrevet 19. januar AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Unger tåler oppdragelse. Det er foreldrenes jobb å få bort sånt som smatting og å snakke med mat i munnen. Du har ikke vært streng nok. Mannen din er jo et elendig forbilde for barnet når det gjelder bordskikk. Be begge om å gå fra bordet neste gang. Anonymkode: e3588...650 Dette! Her måtte vi gå fra bordet. Har vært nesten like streng med min egen sønn, bordskikk er et MUST. Tok ikke lang tid for han å skjønne det. Anonymkode: 609c7...96b 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar #56 Del Skrevet 19. januar AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Er det å sende et voksen bort fra bordet å være et godt forbilde da? Jeg har jo ikke noen rett til å bestemme over hvor min mann spiser. Jeg syns vel den måte å behandle andre på er langt verre. TS Anonymkode: c9495...999 Tja, han er voksen, og har ansvar for å oppdra et barn. Hvordan har du tenkt å få barnet til og slutte så lenge faren sitter der og smatter? Du må ta en alvorsprat med begge to. Du sier jo at det er flaut å spise med andre, så du vet jo godt at smatting ikke er normalt/ok. Jobbet en gang sammen med en som smattet noe alldeles forferdelig. Alle vi andre satte oss så langt som mulig bort fra denne mannen i lunsjen og jobbtilstelninger. Mannen var helt ok, men ingen orket de lydene. Vil du at mannen din skal være en alle skyr unna, og at etterhvert sønnen din skal bli en sånn som ingen vil sitte sammen med? Tenk over det. Anonymkode: e3588...650 2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar #57 Del Skrevet 19. januar AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Som du selv skriver så kan barnet ha flere fysiske problemer som ligger bak litt dårlig munnmotorikk når det gjelder spising og svelging. Har det vært vurdert å kutte tungebåndet? Vi hadde litt samne problemer, ene barnet mitt var plaget med trange forhold i hodet ( mellom øre/ nese /munn / hals), noe som gjorde at det var både snskk om litt tung pust, snorking og mye ørebetennelse. Så proppene ble fjernet noen ganger og grodde tilbake. Hun hadde også stramt tungebånd, det ble lettet slik at hun fikk litt det litt mindre stramt. Vi fikk også mange motoriske munn og øvelser som vi gjorde sammen hver kveld. Jeg så jo ar en del munn og tungebevegelser som jeg aldri har tenkt var et problem, var vsnskelig for henne. Vi har ogdå øvd mye på å ikke lage lyder når vi spiser. Hennes problem er mest m suppe, litt slurp og en innpustlyd. Hun har aldri fått kjeft, men vi har hatt det mer som en konkurranse... se om vi klarer den skjeen uten ene eller andre lyden! Det har blitt mye latter av det, men hun kan fremdeles syns d er litt vanskelig, sel om hun nå er 20 år. Og hun ver jo selv at andre kan reagere så hun prøver så godt hun kan. Hun er en sosialt oppegående jente som fungerer godt både sosialt på skole og jobb, så det er ikke fordi hun er dum eller grisete. Hun blir heller ikke mobbet. Men ta hensyn til de fysiske problemene barnet ditt kan ha, snakk med lege, finn ut om det er noe dere kan øve på av motoriske øvelser og om det bør gjøres noe med tungebåbdet. Ditt problem er ditt problem. Prøv å jobb med deg selv og ikke la det gå ut over barnet ditt. Barn er sensitive for foreldrene dine følelser og leser oss bedre en I tror. Anonymkode: 47320...8fc Takk for et veldig fint svar! Veldig lurt tips om å gjøre det litt mer lystbetont som en konkurranse! Tungebåndet ble klippet da han var 6 uker (diamantklipp), men det ble ikke helt bra. Nytt klipp er ikke aktuelt da han enn så lenge ikke har plager som påvirker helsen og diamantklipp med tøying av såret er egentlig ganske jævlig å gjennomføre. Jeg prøver så godt jeg kan å ikke la det gå utover barnet. ❤️ Han er allerede svært følsom rundt spising og tør som nevnt ikke spise hos andre. Så mulig han ubevisst strever med noe? AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Har du snakket med mannen din om dette? Synes han det er et problem at barnet smatter, og er han klar over at han gjør det selv? Anonymkode: 0746e...46e Nei han syns ikke det er et problem og ingen andre har påpekt at han smatter heller. AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Tja, han er voksen, og har ansvar for å oppdra et barn. Hvordan har du tenkt å få barnet til og slutte så lenge faren sitter der og smatter? Du må ta en alvorsprat med begge to. Du sier jo at det er flaut å spise med andre, så du vet jo godt at smatting ikke er normalt/ok. Jobbet en gang sammen med en som smattet noe alldeles forferdelig. Alle vi andre satte oss så langt som mulig bort fra denne mannen i lunsjen og jobbtilstelninger. Mannen var helt ok, men ingen orket de lydene. Vil du at mannen din skal være en alle skyr unna, og at etterhvert sønnen din skal bli en sånn som ingen vil sitte sammen med? Tenk over det. Anonymkode: e3588...650 Faren sitter ikke der og smatter fordi han gir seg så snart vi snakker om det. Om jeg vil at mannen min skal være en som alle skyr unna? 😅 Nei altså, mannen er 50 år, sosial og har en langt bedre (og mer sosial) karriere enn meg så tror han har klart seg bra. Han er voksen og jeg gir beskjed når han smatter men utover det har jeg ikke tenkt å oppdra mannen og prøve å skremme han med at han mister sitt sosiale liv hvis han ikke skjerper seg. Det finnes jo mange grader av smatting, vi snakker ikke ekstremvarianten her. Nei jeg vil ikke at sønnen min skal bli sånn? Hvorfor tror du jeg laget denne tråden? Jeg ber jo om hjelp! Det er jo fordi jeg IKKE vil at han skal bli sånn! Men jeg trenger litt mer enn de lavthengende fruktene av type "be han lukke munnen". Så beklager om du føler deg truffet fordi dine råd ikke hjelper (nå har jeg ikke kontroll over AB-ene så mulig du har kommet med nyttige råd, men du trenger jo ikke gjøre meg ansvarlig for å oppdra en femtiåring heller her). TS Anonymkode: c9495...999 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar #58 Del Skrevet 19. januar AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Takk for et veldig fint svar! Veldig lurt tips om å gjøre det litt mer lystbetont som en konkurranse! Tungebåndet ble klippet da han var 6 uker (diamantklipp), men det ble ikke helt bra. Nytt klipp er ikke aktuelt da han enn så lenge ikke har plager som påvirker helsen og diamantklipp med tøying av såret er egentlig ganske jævlig å gjennomføre. Jeg prøver så godt jeg kan å ikke la det gå utover barnet. ❤️ Han er allerede svært følsom rundt spising og tør som nevnt ikke spise hos andre. Så mulig han ubevisst strever med noe? Nei han syns ikke det er et problem og ingen andre har påpekt at han smatter heller. Faren sitter ikke der og smatter fordi han gir seg så snart vi snakker om det. Om jeg vil at mannen min skal være en som alle skyr unna? 😅 Nei altså, mannen er 50 år, sosial og har en langt bedre (og mer sosial) karriere enn meg så tror han har klart seg bra. Han er voksen og jeg gir beskjed når han smatter men utover det har jeg ikke tenkt å oppdra mannen og prøve å skremme han med at han mister sitt sosiale liv hvis han ikke skjerper seg. Det finnes jo mange grader av smatting, vi snakker ikke ekstremvarianten her. Nei jeg vil ikke at sønnen min skal bli sånn? Hvorfor tror du jeg laget denne tråden? Jeg ber jo om hjelp! Det er jo fordi jeg IKKE vil at han skal bli sånn! Men jeg trenger litt mer enn de lavthengende fruktene av type "be han lukke munnen". Så beklager om du føler deg truffet fordi dine råd ikke hjelper (nå har jeg ikke kontroll over AB-ene så mulig du har kommet med nyttige råd, men du trenger jo ikke gjøre meg ansvarlig for å oppdra en femtiåring heller her). TS Anonymkode: c9495...999 Skjønner 😊 min var 4- 5 år da tungebandet ble klippet. Så da fikk vi de motorikkøvelsene etterpå, Men det er jo selvfølgelig ikke noe man gjør med en baby 😊 men om det fomremdeles er litt problem med tungebsnd så kan jo det være noe som gjør det motoriske vanskelig. Det begrenser jo hvordan tungen jan bevege seg. Lykke til , håper dere finner noe som fungerer for dere! 😊 Anonymkode: 47320...8fc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar #59 Del Skrevet 19. januar Helt innafor å påpeke at dette er flaut, og du burde jo også ta dette opp med mannen din så han skjerper seg og spiller på samme lag. Anonymkode: de549...517 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar #60 Del Skrevet 19. januar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Er det virkelig så rart? Er faktisk mange som tygger med åpen munn. Mannen min jobber mye i Asia og der smatter jo "alle", jeg sliter litt når jeg er med for å si det sånn. 😂 Mannen min smatter ikke i nærheten like mye. Så dette er jo en kulturell greie. Min far, med en annen kulturbakgrunn, smatter også. Han synes fortsatt vi er noen tullinger som bryr oss om dette. Mannen min har nok også en del fysiske årsaker til smattingen, dette er utredet men lite å gjøre noe med da heller ikke han plages nevneverdig. At kona har misofoni er ikke et symptom som taler for behandling dessverre. 😂 Anonymkode: c9495...999 I norsk kultur er normalen å tygge med lukket munn og unngå smatting, slafsing. Hvis man ved et uhell raper, sier man «unnskyld meg» eller lignende. Det er iallfall det som regnes som høflig. Så når voksne/ungdom med norsk kulturell bakgrunn smatter og slurper så syns jeg det er rart. Andre kulturer har sine vaner som du skriver. Noe som selvsagt er helt ok i min bok. Tok ikke høyde for annen kulturell bakgrunn i svaret mitt. Føler med deg. Datet en mann med norsk kulturell bakgrunn som smattet og slurpet. Var virkelig ikke gøy å spise sammen med han. Han hadde ikke noe fysiske årsaker. Han trodde det var helt normalt å spise slik han spiste 😅. Kanskje barnet ditt har arvet de samme utfordringene som far? Hvis ikke så lærer han snart. Men du kan jo vise han hvordan det ser ut når man tygger med åpen munn vs med lukket munn. Du må jo fortelle hvorfor far tygger med åpen munn da. At det er ikke alle som klarer det. Anonymkode: d9ab4...063 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå