AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #61 Del Skrevet 18 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Er ganske overrasket over at det er vanlig at barn biter foreldrene sine.. Hadde vært helt uakseptabelt for meg om en 3 åring eller eldre hadde bitt, sparket eller slått. Anonymkode: 1b620...f5f Helt enig. Men her ser man jo resultatet av nettopp det som er diskutert, nemlig bobleplast-oppdragelsen. Barna blir som dyr fordi dem får dure på som dem vil uten en eneste konsekvens. Det nye nå er at dem får trøst..😂 Anonymkode: 0bcb5...afd 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Irak Skrevet 18 timer siden #62 Del Skrevet 18 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men tror du jeg snakker om å bite ungen til blods? Tenker du mishandling? For det er på ingen måte det jeg mener. Hva mener du er den beste måten å løse dette egentlig ganske enkle problemet på? Hun har forsøkt trøsting, prating og "forstå seg ihjel på". Det funker ikke. Anonymkode: 0bcb5...afd Spiller ingen rolle. Voksne skal ikke bite barn. Barnet skal lære seg følelsesmessig regulering. Om barnet ikke angriper så kan man være i samme rom som barnet. La barnet få lov til å avreagere. Når barnet er rolig så kan man tilby barnet å sitte på fanget. Er det et ekstremt tilfelle så er det din oppgave som voksen og holde barnet, og ikke gi det mulighet til å bite. Da sitter man bak barnet og holder barnet med ryggen inntil hjertet sitt. Så holder man helt til barnet er rolig eller roer seg ned. Man biter ikke!!!! Da lærer du barnet at barnet ikke kan stole på deg. Er det det du vil? Et utrygt og engstelig barn? Klarer man ikke å håndtere sitt eget barn så får man ringe bakvakta i barnevernet, og få veiledning der. Det er også en mulighet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #63 Del Skrevet 18 timer siden AnonymBruker skrev (7 timer siden): Ts her. Er egentlig enig med dere som sier at det er greit å bli sint og vise det tydelig. Men jeg blir så forvirra av å snakke med psykologer som er foreldreveiledere som mener at man skal forstå seg ihjel på barnet. I går, før jeg skrev innlegget, bet hun meg i kinnet og jeg hylte au og dytta henne hardt unna. Fikk så utrolig dårlig samvittighet da hun ble lei seg og begynte å gråte. Føler meg så utilstrekkelig av alle de rådene fra fagpersoner som i all hovedsak handler om at man må regulere seg selv i hjel for å klare å være en god forelder... Anonymkode: 5b647...1c1 WORD Anonymkode: 6ed02...54b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #64 Del Skrevet 18 timer siden Anonymkode: 92a9f...ec2 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #65 Del Skrevet 18 timer siden Jeg hadde brølt AU og gått unna barnet tvert. Jeg hadde ikke bitt tilbake, men jeg hadde blitt såpass sint at barnet hadde blitt usikker eller redd. Jeg hadde sagt at det ikke er ok å bite, og det der gjør du ikke en gang til. Dersom barnet biter for å unngå påkledning, f. eks for å dra i barnehagen? Da hadde jeg tatt jakka til barnet under armen, barnet under den andre, og latt barnet fryse i bilen. Er du kald sier du? Ja, det er fordi du beit meg. Når du biter meg, hjelper jeg deg ikke. Skal du bite meg i morgen? Så dagen etter, FØR påkledning, da minner man om at nå skal vi kle på, og du skal ikke bite. At du blir sint er helt greit, men biter du så får du ingen hjelp. Det blir på samme viset som en unge som lager et spetakkel hjemme fordi de nekter å kle på seg, da leveres de i bhg i pysjen. Var det ikke gøy? Da prøver vi på nytt neste gang. Unger må tåle at foreldrene blir sinte når de fysisk skader foreldrene sine. Når en unge biter, er det et valg ungen tar, og da må ungen kjenne konsekvensene av det valget. Med positiv forsterkning på andre områder, trygghet, kos og alt det der ellers tåler barn at voksne blir sinte. Barn som forstås ihjel og aldri får konsekvenser seinere fungerer jo ikke som unge voksne. Det ser vi jo utallige eksempler på blant dagens unge voksne, som tror at alt bare ordner seg for dem. Bjørnetjeneste, kaller jeg det! Anonymkode: 170bc...332 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #66 Del Skrevet 18 timer siden Irak skrev (1 minutt siden): Spiller ingen rolle. Voksne skal ikke bite barn. Barnet skal lære seg følelsesmessig regulering. Om barnet ikke angriper så kan man være i samme rom som barnet. La barnet få lov til å avreagere. Når barnet er rolig så kan man tilby barnet å sitte på fanget. Er det et ekstremt tilfelle så er det din oppgave som voksen og holde barnet, og ikke gi det mulighet til å bite. Da sitter man bak barnet og holder barnet med ryggen inntil hjertet sitt. Så holder man helt til barnet er rolig eller roer seg ned. Man biter ikke!!!! Da lærer du barnet at barnet ikke kan stole på deg. Er det det du vil? Et utrygt og engstelig barn? Klarer man ikke å håndtere sitt eget barn så får man ringe bakvakta i barnevernet, og få veiledning der. Det er også en mulighet. Lærer barnet at det ikke kan stole på meg? Om min egen unge hadde til vane å bite meg i ansiktet så hadde jeg først forsøkt å irettesette uten å bite tilbake. Men dersom dette ikke fungerer - som vi åpenbart ser i ts sin situasjon - så hadde jeg sagt til barnet neste gang at "biter du meg så kommer jeg til å bite tilbake" og så hadde jeg gjort det, helt til ungen slapp. Så skulle ungen få kjent litt på det samme. Og jeg hadde selvsagt tatt en god prat om dette og hvor uakseptabelt det er å skade andre. Barnet vil oppleve det samme i barnehagen når hun biter noen der. De biter tilbake. Og det gjør vondt. Kanskje forstår barnet endelig at det skal slutte med bitingen. Finnes vel ikke en mer effektiv metode enn dette. Dere som sitter og gnåler og trøster og forstår dere ihjel - dere skaper disse frekke motbydelige ungene. Så plis ta tak! Ta tak på ordentlig. For disse skal ut i samfunnet og boltre seg rundt oss andre. Dere kan selv forme et barn slik at det blir likt av andre (noe som er viktig for å klare seg i samfunnet) Så ikke la ungen tro at det å bite er greit. Det må få konsekvenser. Nå gidder jeg ikke diskutere det mer. Anonymkode: 0bcb5...afd 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Irak Skrevet 18 timer siden #67 Del Skrevet 18 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Lærer barnet at det ikke kan stole på meg? Om min egen unge hadde til vane å bite meg i ansiktet så hadde jeg først forsøkt å irettesette uten å bite tilbake. Men dersom dette ikke fungerer - som vi åpenbart ser i ts sin situasjon - så hadde jeg sagt til barnet neste gang at "biter du meg så kommer jeg til å bite tilbake" og så hadde jeg gjort det, helt til ungen slapp. Så skulle ungen få kjent litt på det samme. Og jeg hadde selvsagt tatt en god prat om dette og hvor uakseptabelt det er å skade andre. Barnet vil oppleve det samme i barnehagen når hun biter noen der. De biter tilbake. Og det gjør vondt. Kanskje forstår barnet endelig at det skal slutte med bitingen. Finnes vel ikke en mer effektiv metode enn dette. Dere som sitter og gnåler og trøster og forstår dere ihjel - dere skaper disse frekke motbydelige ungene. Så plis ta tak! Ta tak på ordentlig. For disse skal ut i samfunnet og boltre seg rundt oss andre. Dere kan selv forme et barn slik at det blir likt av andre (noe som er viktig for å klare seg i samfunnet) Så ikke la ungen tro at det å bite er greit. Det må få konsekvenser. Nå gidder jeg ikke diskutere det mer. Anonymkode: 0bcb5...afd Du om det. Jeg hadde aldri gjort det. Ikke rart det er krig i verden sier jeg bare...Tenk om alle skulle tenkt slik som deg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #68 Del Skrevet 18 timer siden AnonymBruker skrev (17 timer siden): Du trøster henne ikke når hun biter deg. Dette er en treåring, de skjønner mer enn man tror. Jeg hadde faktisk bitt tilbake😼 liten lærepenge. Anonymkode: 0bcb5...afd Wtf? Mener du det? Og har fått så mye likes i tillegg. Sjuke greier. Jeg har selv en på 8 år som prøvde å bite og slå meg noen ganger da han var mindre. Jeg sa bare at jeg fikk vondt og at det aldri var greit å gjøre andre vondt, men at jeg var på stua når han var klar for å ordne opp og bli venner igjen. Da fikk han en klem og vi ordnet opp. Etter hvert begynte han å si unnskyld. Nå er den oppførselen med å bite og slå borte for lenge siden. Anonymkode: a1a03...376 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #69 Del Skrevet 18 timer siden AnonymBruker skrev (7 timer siden): Datteren min på 2,5 begynte med dette. Jeg sa det var vondt å bli bitt og gikk vekk. Hun fulgte etter og fortsatte. Jeg bet tilbake. Hun har ikke prøvd bite meg en eneste gang etter det. Skal sies at frøkenen her bet meg til blods fire ganger løpet av kort tid samme formiddag. Jeg bet henne selvfølgelig ikke til blods. Men nok til at hun fikk vondt. Anonymkode: 58f5f...2f7 Herregud, hvem pokker biter barnet sitt? Er det rart barnet biter, sier jeg. Anonymkode: a3d61...de9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #70 Del Skrevet 18 timer siden AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Er ganske overrasket over at det er vanlig at barn biter foreldrene sine.. Hadde vært helt uakseptabelt for meg om en 3 åring eller eldre hadde bitt, sparket eller slått. Anonymkode: 1b620...f5f Uakseptabelt er det her i hus å, men hva f gjør man da når det ikke hjelper å verken prate, bli sint, lei seg eller ignorere? Anonymkode: d19d3...52f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #71 Del Skrevet 18 timer siden AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Lærer barnet at det ikke kan stole på meg? Om min egen unge hadde til vane å bite meg i ansiktet så hadde jeg først forsøkt å irettesette uten å bite tilbake. Men dersom dette ikke fungerer - som vi åpenbart ser i ts sin situasjon - så hadde jeg sagt til barnet neste gang at "biter du meg så kommer jeg til å bite tilbake" og så hadde jeg gjort det, helt til ungen slapp. Så skulle ungen få kjent litt på det samme. Og jeg hadde selvsagt tatt en god prat om dette og hvor uakseptabelt det er å skade andre. Barnet vil oppleve det samme i barnehagen når hun biter noen der. De biter tilbake. Og det gjør vondt. Kanskje forstår barnet endelig at det skal slutte med bitingen. Finnes vel ikke en mer effektiv metode enn dette. Dere som sitter og gnåler og trøster og forstår dere ihjel - dere skaper disse frekke motbydelige ungene. Så plis ta tak! Ta tak på ordentlig. For disse skal ut i samfunnet og boltre seg rundt oss andre. Dere kan selv forme et barn slik at det blir likt av andre (noe som er viktig for å klare seg i samfunnet) Så ikke la ungen tro at det å bite er greit. Det må få konsekvenser. Nå gidder jeg ikke diskutere det mer. Anonymkode: 0bcb5...afd Dette er det mest hyklerske jeg har lest her inne. Det er ingen tvil om at vold avler vold, og voksne som er voldelig mot sine barn fortjener ikke bedre. Det er heller ikke snakk om å forstå seg i hjel, men faktisk forstå barnet sitt. Disse grenseløse forslagene du foreslå er helt uakseptabelt. Man får ikke snille barn av å jule de opp. Du skader barnet ditt ved å holde på slik du gjør! Anonymkode: a3d61...de9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #72 Del Skrevet 18 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Uakseptabelt er det her i hus å, men hva f gjør man da når det ikke hjelper å verken prate, bli sint, lei seg eller ignorere? Anonymkode: d19d3...52f Før hadde man jo lov å gi ungen en fik om den ikke oppførte seg. Så jeg vet ikke, kanskje ikke alle aspekter i gammeldags barneoppdragelse som var så ille. Misforstå meg rett, man skal ikke slå barn, og langt mindre skade dem. Men et knips over fingertuppa er kanskje på sin plass i enkelte situasjoner Anonymkode: 1b620...f5f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Irak Skrevet 18 timer siden #73 Del Skrevet 18 timer siden AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Uakseptabelt er det her i hus å, men hva f gjør man da når det ikke hjelper å verken prate, bli sint, lei seg eller ignorere? Anonymkode: d19d3...52f Man holder barnet tett tett inntil seg. Barnets rygg mot din mage. Ikke gi barnet mulighet til å bite. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Irak Skrevet 18 timer siden #74 Del Skrevet 18 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Før hadde man jo lov å gi ungen en fik om den ikke oppførte seg. Så jeg vet ikke, kanskje ikke alle aspekter i gammeldags barneoppdragelse som var så ille. Misforstå meg rett, man skal ikke slå barn, og langt mindre skade dem. Men et knips over fingertuppa er kanskje på sin plass i enkelte situasjoner Anonymkode: 1b620...f5f Absolutt ikke! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #75 Del Skrevet 18 timer siden AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Man må gjøre det samme et par ganger før man tenker at barnet har forstått. Det må gå muligheten til å se et mønster. Selv voksne folk trenger repetisjon før vi lærer alt vi blir fortalt og vist. Anonymkode: dff80...526 Ja, er det jeg sier da. Bare å fortsette. Anonymkode: 8266a...8ce Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #76 Del Skrevet 18 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dette er det mest hyklerske jeg har lest her inne. Det er ingen tvil om at vold avler vold, og voksne som er voldelig mot sine barn fortjener ikke bedre. Det er heller ikke snakk om å forstå seg i hjel, men faktisk forstå barnet sitt. Disse grenseløse forslagene du foreslå er helt uakseptabelt. Man får ikke snille barn av å jule de opp. Du skader barnet ditt ved å holde på slik du gjør! Anonymkode: a3d61...de9 Hun skriver vel ingenting om å jule opp ungen sin. Å skade barn er noe annet. I tillegg til plutselig og brått sinne hvor barnet ikke skjønner hvorfor. Dere har dratt snillismen for langt, hvor alt regnes som mishandling Anonymkode: 1b620...f5f 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #77 Del Skrevet 18 timer siden Irak skrev (1 minutt siden): Absolutt ikke! Synes du. Jeg fikk smake på et knips eller to i løpet av barndommen, overlevde det. Har ingen varige men heller, og et godt forhold til foreldrene mine Anonymkode: 1b620...f5f 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BobbySocks Skrevet 17 timer siden #78 Del Skrevet 17 timer siden Hadde sikkert dytta henne vekk og gått. Hun er tre. Da får hun lære at man ikke biter. 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #79 Del Skrevet 17 timer siden Irak skrev (4 minutter siden): Man holder barnet tett tett inntil seg. Barnets rygg mot din mage. Ikke gi barnet mulighet til å bite. Eller så går man unna. Det er faktisk helt legitimt, det også. Anonymkode: 8d793...c19 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AprilLudgate Skrevet 17 timer siden #80 Del Skrevet 17 timer siden lille_fiol skrev (2 timer siden): Jeg er uenig i det å forlate rommet. Barnet trenger hjelp til å regulere følelsene sine i den situasjonen. Å forlate et barn i en følelse av at mamma er sint på meg er ikke bra. En 3 åring forstår hvis du forklarer at det gjorde vondt. Er ikke en 1åring vi snakker om her. Stor forskjell. Og som jeg nevnte tidligere som anonym,inkluder barnet ditt i å gi omsorg til deg etterpå så dere går ut av situasjonen med noe positivt. Typ mamma ble lei seg nå kan jeg få en klem heller da blir jeg glad. Mamma blir sint og lei når du biter. Om man blir så trigget at alternativet er å få eksplosivt sinneutbrudd - eller for noen - være fysiske tilbske så er faktisk helsestasjonenes råd nettopp å forlate rommet noen minutter. Å vise en 3åring at man har vondt og må hente plaster på badet er HELT innafor. TS sin unge lærer ikke av dagens fremgangsmåte, jenta får ikke til å regulere. Så må man finne ut hvorfor. For HELT vanlig er det ikke. Og hun mister samtoige lekevenner om denne atferden ikke avlæres. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå