Uanonym bruker Skrevet 19. januar #41 Del Skrevet 19. januar Det blir helt feil å trøste et barn som biter, slår eller bruker en annen form for vold mot foreldre eller andre. Helt greit å si au, bli sint/lei deg og si at det ikke er lov å bite. 3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar #42 Del Skrevet 19. januar Ts her. Barnet bet meg igjen i dag. Det skjer ofte i påkledningssituasjon. F.eks. om jeg må holde barnet fast når det springer avgårde, og jeg prøver å få kledd på det. Så biter det for å få meg til å slippe. I dag reagerte jeg med å si AU! Høyt, gå unna og si at jeg ikke vil være med henne når det biter. Etter 10 sekunder alene på badet åpnet jeg døra og forklarte med tydelig stemme at jeg fikk kjempevondt, viste henne merket på armen, sa at jeg var lei meg og hadde vondt og jeg virka veldig alvorlig. Hun sa unnskyld og klemte meg og blåste på. Så satt hun på plaster. Får se om det hjalp denne gang, men tror ikke det. Anonymkode: 5b647...1c1 2 6 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar #43 Del Skrevet 19. januar Jeg hadde nok bare blitt streng, og sagt at det ikke er lov å bite andre. De er små, og de skjønner ikke alltid at voksne får vondt. Trenger ikke gjøre det så komplisert. Anonymkode: c58be...e3d 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar #44 Del Skrevet 19. januar AnonymBruker skrev (17 timer siden): Du trøster henne ikke når hun biter deg. Dette er en treåring, de skjønner mer enn man tror. Jeg hadde faktisk bitt tilbake😼 liten lærepenge. Anonymkode: 0bcb5...afd Hva lærer du barnet da? Du for ikke bite men mamma biter🙄 Anonymkode: 83f06...333 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar #45 Del Skrevet 19. januar AnonymBruker skrev (7 timer siden): Bit tilbake! Anonymkode: f220e...eed Nei! Anonymkode: 83f06...333 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar #46 Del Skrevet 19. januar Barn kommer til å bite hvis dem vil ha trøst hvis man trøster dem da. Min sønn pleier å late som om han får vondt for å få trøst. Anonymkode: 6492e...2c3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar #47 Del Skrevet 19. januar AnonymBruker skrev (7 timer siden): Ts her. Er egentlig enig med dere som sier at det er greit å bli sint og vise det tydelig. Men jeg blir så forvirra av å snakke med psykologer som er foreldreveiledere som mener at man skal forstå seg ihjel på barnet. I går, før jeg skrev innlegget, bet hun meg i kinnet og jeg hylte au og dytta henne hardt unna. Fikk så utrolig dårlig samvittighet da hun ble lei seg og begynte å gråte. Føler meg så utilstrekkelig av alle de rådene fra fagpersoner som i all hovedsak handler om at man må regulere seg selv i hjel for å klare å være en god forelder... Anonymkode: 5b647...1c1 Man lærer de ingenting av å bli sint og dytte unna, tenker du bør høre på fagfolk istedenfor kg Anonymkode: 83f06...333 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar #48 Del Skrevet 19. januar AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg ville sagt rolig og bestemt "au, det gjør vondt når du biter. Det er ikke lov å bite. Når du biter vil ikke jeg sitte ved siden av deg". Også satt meg/gått en meter eller to unna. Da er en reel konsekvens, og hun blir ikke avvist, men handlingen blir avvist. Om det gir mening? Etterpå ville jeg ha validert følelsene hennes, og sagt at jeg skjønner at du blir sint, men det er ikke lov å bite, for da får mamma vondt. Så kan du tilby henne trøst og en klem. Deretter ville jeg startet en samtale om hva er det som gjør henne sint i situasjonen, og spurt henne om hun har noen forslag til hva dere kan gjøre i stedet når hun blir sint. Prøv å få henne med på å komme med løsningen selv. Synes det er viktig at du setter tydelige grenser men ikke avviser hele barnet om du skjønner. Tenker ikke at hun skal få trøst FORDI hun biter deg eller mens/rett etter hun biter. Men etter at du har vist hvilken konsekvens det har AT hun biter. Altså at du får vondt og går litt unna henne. Lykke til! Skjønner godt du blir trigget! Det er sjukt vondt å bli bitt Anonymkode: 8479c...98c Enig i dette Anonymkode: 83f06...333 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar #49 Del Skrevet 19. januar AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det å validere barns følelser er rett, fordi det samtidig lærer seg empati og sunt selvbilde. Biting går over, si: Nei, det er ikke lov å bite, det er vondt- blåse på så barnet ser det og skifte aktivitet, jo mindre opperksomhet vedr det jo fortere går det over. Anonymkode: 17c27...27c Men lærer de noe av dette? Du bagateliserer jo bitingen. IKKE vent til bitingen er over. Riv den ungen vekk mens du roper AU! Og SÅ bør det snakkes om - ganske tydelig hvor lite akseptabelt det der er. Jeg beit tilbake jeg. Ungen min sluttet etter det. Og vi har et veldig godt forhold. Jeg sviktet han ikke ved å gjøre det😅 Ikke rart det blir så mange vanskelige unger. Foreldre som ikke klarer å ta tak, gjøre noe. Alt skal forstås seg ihjeeeel på. Ser ingen at det ikke fungerer? Anonymkode: 0bcb5...afd 4 1 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar #50 Del Skrevet 19. januar AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hva lærer du barnet da? Du for ikke bite men mamma biter🙄 Anonymkode: 83f06...333 Man lærer barnet at dersom du biter meg - så biter jeg deg. Og at biting gjør vondt. Velkommen til det virkelige liv! Anonymkode: 0bcb5...afd 5 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar #51 Del Skrevet 19. januar AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Ts her. Barnet bet meg igjen i dag. Det skjer ofte i påkledningssituasjon. F.eks. om jeg må holde barnet fast når det springer avgårde, og jeg prøver å få kledd på det. Så biter det for å få meg til å slippe. I dag reagerte jeg med å si AU! Høyt, gå unna og si at jeg ikke vil være med henne når det biter. Etter 10 sekunder alene på badet åpnet jeg døra og forklarte med tydelig stemme at jeg fikk kjempevondt, viste henne merket på armen, sa at jeg var lei meg og hadde vondt og jeg virka veldig alvorlig. Hun sa unnskyld og klemte meg og blåste på. Så satt hun på plaster. Får se om det hjalp denne gang, men tror ikke det. Anonymkode: 5b647...1c1 Men altså da føler vel barnet at det blir fanget og derfor biter? Kan hun ikke kle på seg selv? Anonymkode: 83f06...333 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar #52 Del Skrevet 19. januar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Man lærer barnet at dersom du biter meg - så biter jeg deg. Og at biting gjør vondt. Velkommen til det virkelige liv! Anonymkode: 0bcb5...afd Eh nei barnet lærer ingenting av dee Anonymkode: 83f06...333 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Irak Skrevet 19. januar #53 Del Skrevet 19. januar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Man lærer barnet at dersom du biter meg - så biter jeg deg. Og at biting gjør vondt. Velkommen til det virkelige liv! Anonymkode: 0bcb5...afd Man biter ikke sitt eget barn eller noen andre for den saks skyld! Dette er så lavmål at jeg kan ikke få uttrykt det nok! 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar #54 Del Skrevet 19. januar AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Mor har også rett på å få regulert sine egne følelser når barnet har bitt henne. Og mamma ER jo sint. Det er en følelse på lik linje med alle andre, som barnet må lære seg at kan oppstå hvis hun opptrer som en hai. Det er ikke farlig at andre er sinte på en. Ubehagelig ja. Men hvorfor skal barnet skjermes for det som hun selv forårsaket? Hvis det som trengs da er at mor forlater rommet, så synes jeg det er innafor. Mor sier jo at hun blir trigga av det. Når jeg blir trigga, kan du banne på at jeg ikke klarer å formulere meg pedagogisk. Jeg trenger noen sekunders pause, vekk fra situasjonen. Barnet tåler det. Det er jo ikke snakk om en halvtime alene, men noen sekunders pustepause. Jeg vet med min egen unge at hun aldri er mottakelig for noe som helst hvis hun er skikkelig sinna. Hun trenger å roe seg ned i fred før vi kan snakke sammen om hva som gjorde situasjonen uakseptabel. Nå er min unge 16, og biter selvsagt ikke (det har hun aldri gjort, men hun prøvde seg på sparking en periode). Da hun var 3, funket det godt å puste litt for begge to før vi tok en alvorsprat. Barn tåler mer enn man tror. Anonymkode: 8d793...c19 Helt enig med denne. Sinne er også en viktig følelse. Den kjenner vi på når noen prøver å skade oss, og den gjør oss i stand til å sette sunne grenser - nei, du får ikke gjøre meg vondt. Å vise eller fortelle om eget sinne når et barn biter er naturlig. Sinne er IKKE det samme som å bli voldelig. Det ene er en følelse, det andre atferd. Denne forskjellen er det viktig å vite. Anonymkode: ef283...91d 4 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar #55 Del Skrevet 19. januar AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Eh nei barnet lærer ingenting av dee Anonymkode: 83f06...333 Vel.. Ser det ut som at dette barnet har lært da? Når det biter moren sin daglig? Du tenker at barnet lærer ved å bli trøstet og fortalt en masse ord det ikke forstår? Såklart vil barnet forstå at biting burde jeg ikke gjøre dersom barnet selv blir utsatt for det eller ser at moren får ordentlig vondt og faktisk blir sint. Sånn bobleplast-oppdragelse gagner ingen. Virkelig ikke. Du får unger som tar med seg denne oppførselen hjemmefra og ut i skolen og arbeidslivet. Ønsker du det? Anonymkode: 0bcb5...afd 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar #56 Del Skrevet 19. januar AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Ts her. Barnet bet meg igjen i dag. Det skjer ofte i påkledningssituasjon. F.eks. om jeg må holde barnet fast når det springer avgårde, og jeg prøver å få kledd på det. Så biter det for å få meg til å slippe. I dag reagerte jeg med å si AU! Høyt, gå unna og si at jeg ikke vil være med henne når det biter. Etter 10 sekunder alene på badet åpnet jeg døra og forklarte med tydelig stemme at jeg fikk kjempevondt, viste henne merket på armen, sa at jeg var lei meg og hadde vondt og jeg virka veldig alvorlig. Hun sa unnskyld og klemte meg og blåste på. Så satt hun på plaster. Får se om det hjalp denne gang, men tror ikke det. Anonymkode: 5b647...1c1 Bare fortsett med det samme. Nå har du også gitt en forklaring. Du trenger ikke forklare neste gang, bare si nei/slutt og trekk deg unna. Hvis hun begynner å grine av at du trekker deg unna så la henne grine. Er sånn de lærer. Barn tester grenser og setter man de ikke, vil de lettere tråkke over andres grenser. Anonymkode: 8266a...8ce 4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar #57 Del Skrevet 19. januar Irak skrev (4 minutter siden): Man biter ikke sitt eget barn eller noen andre for den saks skyld! Dette er så lavmål at jeg kan ikke få uttrykt det nok! Men tror du jeg snakker om å bite ungen til blods? Tenker du mishandling? For det er på ingen måte det jeg mener. Hva mener du er den beste måten å løse dette egentlig ganske enkle problemet på? Hun har forsøkt trøsting, prating og "forstå seg ihjel på". Det funker ikke. Anonymkode: 0bcb5...afd 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar #58 Del Skrevet 19. januar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Bare fortsett med det samme. Nå har du også gitt en forklaring. Du trenger ikke forklare neste gang, bare si nei/slutt og trekk deg unna. Hvis hun begynner å grine av at du trekker deg unna så la henne grine. Er sånn de lærer. Barn tester grenser og setter man de ikke, vil de lettere tråkke over andres grenser. Anonymkode: 8266a...8ce Man må gjøre det samme et par ganger før man tenker at barnet har forstått. Det må gå muligheten til å se et mønster. Selv voksne folk trenger repetisjon før vi lærer alt vi blir fortalt og vist. Anonymkode: dff80...526 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar #59 Del Skrevet 19. januar AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Man lærer de ingenting av å bli sint og dytte unna, tenker du bør høre på fagfolk istedenfor kg Anonymkode: 83f06...333 Jo. De lærer av det. Man skal ikke forstå ungen når de gjør noe som gjør vondt eller de ikke får lov til. Da får de beskjed. Trenger da ikke dytte og bite dem, men sette dem ned eller slutte å kose med dem eller hva man driver med når de gjør det. Anonymkode: 8266a...8ce 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar #60 Del Skrevet 19. januar Er ganske overrasket over at det er vanlig at barn biter foreldrene sine.. Hadde vært helt uakseptabelt for meg om en 3 åring eller eldre hadde bitt, sparket eller slått. Anonymkode: 1b620...f5f 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå