Gå til innhold

Er du en av foreldrene som pakker ungene sine I bomull?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

https://www.vg.no/nyheter/i/zAege4/generasjon-z-derfor-kan-de-vaere-krevende-aa-lede?fbclid=IwY2xjawH4-YhleHRuA2FlbQIxMQABHTN23QbnuHsp0Xo4ek3Zlmi7pohjzoRp2gzdLTn7p33IvhBgzCuc-CEdFQ_aem_sjGWjzDsV0qRFH5mIZsFXA

Jeg tenker at dagens foreldre puser og gjør ungene sine til svake individer. Såkalt, persillebarn! Dem gjør ikke dagens unger sterke, men heller svakere enn før. Dem tenker at, jeg skal ikke gjøre som mine foreldre, samt at dem sliter med sine unger. kg er jo ypperlig eksempel på det, da det skrives dagen lang om deres unger som ikke hører på sine foreldre.

Anonymkode: 180f6...e11

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Nesten 15k har stemt om dagens unge er mer hårsåre enn tidligere. 86!!! Prosent har svart ja. La oss se om hva vi KGR mener om det

Anonymkode: 180f6...e11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ungen min har så mange arr i panna at han ligner Harry Potter. Pakker på ingen måte inn i bomull 🤭

Anonymkode: 36397...401

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei. 
Har 1 barn, ungdom på 15 år. Hun har alltid måtte utfordre seg både til å stå i ubehag, kjenne på alle følelser, klare ting selv og rydde opp etter seg selv, også i konflikter. 
Hun vet at hun alltid har meg, men jeg kan ikke gjøre alt for henne. Jeg vil at hun skal gå ut i samfunnet og virke. Som venn, elev, student, kjæreste, ansatt osv. 

Anonymkode: bc6f5...a06

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det første barnet. Vi visste jo ikke hva vi gikk til eller hva vi gjorde. Jeg vokste opp med massiv omsorgssvikt og oppdro meg selv. At det gikk bra med meg og mine søsken er et rent mirakel. Jeg ville bli helt omvendt fra dem og ble overbeskyttende for nr.2. Hun fikk ikke lov å være alene ute før hun begynte på skolen liksom🙈 

Var MYE mer avslappet med de andre ungene.

Anonymkode: 11d5e...f09

• Liker 1
  • Hjerte 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Aner ikke hvor ofte ja har følt meg uglesett av andre foreldre fordi jeg stiller krav til ungene mine, lærer de at jeg er sjefen og at de har å respektere andre mennesker, både voksne men også de rundt seg, og lærer de opp i selvstendighet.

Samtidig som jeg alltid får ros og misunnelse fra andre foreldre fordi ungene mine virker så greie å ha med å gjøre. 

Og det lever jeg fint med. 

Anonymkode: 19f27...cc7

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Veldig lett å bare gå etter foreldrene, samfunnet har hatt en ekstrem utvikling siste 30 årene og vi mennesker er dyr som tilpasse oss omgivelsen, eldre generasjoner har og blitt mer pingler spør du meg.

Vi har en generelt dårlig arbeidsmoral i Norge der vi skal tjene mest, gjør lite og ha mest mulig fritid uten å ofre noe.

gjelder jo ikke bare gen z, men forskjelling er at gen z tror kanskje det skal være sånn, mens oss eldre generasjoner vet at det ikke skal være slik men skulle ønske det var.

Anonymkode: 20e96...2fe

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dere har jo også skapt et helt meningsløst yrkesliv der det ikke finnes yrkesstolthet lenger også da.....

Anonymkode: 6a498...793

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Veldig lett å bare gå etter foreldrene, samfunnet har hatt en ekstrem utvikling siste 30 årene og vi mennesker er dyr som tilpasse oss omgivelsen, eldre generasjoner har og blitt mer pingler spør du meg.

Vi har en generelt dårlig arbeidsmoral i Norge der vi skal tjene mest, gjør lite og ha mest mulig fritid uten å ofre noe.

gjelder jo ikke bare gen z, men forskjelling er at gen z tror kanskje det skal være sånn, mens oss eldre generasjoner vet at det ikke skal være slik men skulle ønske det var.

Anonymkode: 20e96...2fe

Og hvorfor tror genZ at det skal være slikt? Jo, foreldre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ut fra tilbakemeldingene fra ungen, så må hun gjøre mye mer her hjemme enn de i klassen hennes. Hun er mer vant til å gjøre ting, det merkes veldig godt når de i år har mat og helse. Der har hun blitt satt ned i karakter fordi hun gjør for mye 🤯 

Hun har måtte stå i ting og ta ansvar. Hun må bidra i husholdningen, hun er ikke dronningen i dette huset (det er meg!). Hun kan vaske klær og gulv. Hun får gode skussmål fra utplasseringene hun har vært på. Hun læres opp til å ta initiativ og til å være selvstendig. Hun læres opp til å lære seg å lære. Hvis hun ikke vet, da får hun finne ut. Vi snakker sammen om utrolig mange ting, alt mellom himmel og jord og universet med. 

Jeg skal ikke ha et (voksent) barn som står hjelpesløst på perrongen mens togene farer forbi.  

Men altså, alle eldre generasjoner har dømt de nye generasjonen nord og ned. Det er jo ikke noe nytt. Det gjorde de sikkert om min generasjon også, jeg fulgte bare ikke med på nyhetsbildet da 😂

Anonymkode: 51ade...4b9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne generasjonen er jo mye mer stresset fordi de lever et metaliv i tillegg, uten å skjønne hvordan det metalivet påvirker dem, fordi de er født inn i det. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dere har jo også skapt et helt meningsløst yrkesliv der det ikke finnes yrkesstolthet lenger også da.....

Anonymkode: 6a498...793

"Dere"? Hvem er det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jobber i skolen, og ser noen tilfeller der dette er sant. Spesielt psykisk. Det er alle andre som skal tilpasse seg ett barn, dette ene barnet skal ikke tilpasse seg samfunnet og forholdene rundt. Det ender opp med elever som ikke tåler når ting ikke går som planlagt, negative kommentarer (ikke mobbing), voksne som stiller krav osv. 

Har vært borti situasjoner der barn som endelig er blitt satt krav til men ikke takler det, prøver å få andre barn til å bli sinte og ta igjen så de kan legge skylda over på noen andre. Disse barna blir kalkulerte og finner på strategier for å lure seg unna alt som handler om krav og ubehageligheter. De drar andre ned i dritten og får det til å se ut som de selv er de uskyldige. Det er jo det de har fått bekreftet i alle år, at alt er alle andres sin feil. Så når ting plutselig snur, blir de desperate og tyr til ekstreme midler. 

Noen barn holder på sånn bare på en mildere nivå,, da. Men har vært borti noen gangske syke tilfeller hvor det er åpenbart at barna har blitt "beskyttet". 

Tar de med seg dette videre i ungdommen og voksenlivet så er ikke det bra i det hele tatt. 

Anonymkode: 9489b...7fb

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Her foretrekker vi ull på seinhøsten og vinter. :) 

Anonymkode: 8ab30...c8a

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 18.1.2025 den 22.24):

Ungen min har så mange arr i panna at han ligner Harry Potter. Pakker på ingen måte inn i bomull 🤭

Anonymkode: 36397...401

Det handler kanskje ikke bare om fysiske utfall? 
trøsta du ungen ihjel i etterkant av ett sår og la tilrette for «hvile» og bonuser fordi det er «synd» på ungen 14 dager etter et skrubbsår er jo dette like mye, eller mer å pakke inn i bomull. De fleste barn har arr..

Anonymkode: 29d6e...412

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 18.1.2025 den 22.29):

Det første barnet. Vi visste jo ikke hva vi gikk til eller hva vi gjorde. Jeg vokste opp med massiv omsorgssvikt og oppdro meg selv. At det gikk bra med meg og mine søsken er et rent mirakel. Jeg ville bli helt omvendt fra dem og ble overbeskyttende for nr.2. Hun fikk ikke lov å være alene ute før hun begynte på skolen liksom🙈 

Var MYE mer avslappet med de andre ungene.

Anonymkode: 11d5e...f09

Stort av deg å innrømme dette. Dessverre er 99.9% sveiseblinde når det kommer til å bedømme seg selv ang dette.

Anonymkode: 64521...bf1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, vil ikke si det. Barna er veldig følsomme ovenfor andre - de ser lett om andre ikke har det bra, spør meg deretter om det til de har fått en avklaring på at nå er alt greit. Ellers tåler de mye. Samtidig prøver jeg å beskytte mine barn for visse ting: sukker, junkfood, sitte og stirre på TV i timesvis hver dag, og da mener noen foreldre at man er "overbeskyttende", for det gikk liksom bra med de andre barna som fikk lov til alt det der. Det mener jeg er ansvarsfraskrivelse. 

Noen foreldre i barnehagen driver også med omsorgssvikt, mener jeg. Noe jeg IKKE gjør med mine barn er f.eks. å skrike til dem at de må ta på seg klærne for ellers går jeg fra dem, og at jeg bryr meg ikke om hvem som hører på at jeg kjefter. Jeg synes synd på barn som har det slik. Har flere foreldre som skriker og kjefter på barna sine. Det hender mine barn oppfører seg tilsvarende som deres, men da gjør jeg påkledning til en lek, og forklarer at de kan gjerne gå hjem uten jakke, men hvis de blir kalde så får vi ikke gjort så mye med det. Noen mener at dette er for mildt, men... det virker jo mye bedre enn kjefting, så hva er egentlig problemet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kjempeslitsomt med forventninger fra folk rundt, og da den eldre garde! Har barn på 7 og 8 har fått leke ute i gata litt alene siden i fjor sommer, da helst med meg snikende i vinduet. Jeg prøver jo og senke skuldrene og ikke være for redd når de får sykle ute. Men da kommer jo naboen på 70 og bare «ER DU IKKE REDD?» ehhhh joda jeg er redd men prøver jo og ikke være det da, sa jeg. Jeg kan jo ikke stenge de inne! De vil jo ut og det er vel bra? Eller? Det kjører kanskje to biler i timen i denne sidegaten, men det er klart at alt kan jo skje. 

Anonymkode: 9b531...3b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

1. Du har ikke barn selv, evt er barna dine voksne.

2. Du synser veldig mye om ting du ikke har peiling på.

Jeg har fire store barn og har derfor kontakt med svært mange andre barn og andre foreldre og kjenner meg ikke igjen i verken artikkelen eller innlegget ditt. Du glemmer nok også at dagens barn og unge vokser opp i et helt annet miljø enn det du (som helt klart er 50+) gjorde. Det er mye flere forventninger og press fra alle kanter. Barn og unge er mye mer stresset enn de var før. Det er ikke foreldrenes skyld. Det er samfunnets skyld. Og du er også en del av samfunnet og holdninger som dine, om persillebarn som følge av dårlig oppdragelse, hjelper ikke. I stedet for å fordele skyld kunne du kanskje heller tenke litt på hvordan DU kan bidra til å hjelpe barn og unge i dag? Eller er det kanskje viktigere for deg å sitte med rumpa godt plassert i sofaen og Pepsi Max-glasset på bordet og spy litt eder og galle til folk du ikke kjenner? 

Anonymkode: 199f2...8b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så mye dritt det var om dagens unge her da. 
Jeg har et helt annet positivt inntrykk av de i 20-åra i dag. 
Jeg har levd i 50 år og har sånn sett fått med meg utviklingen. Jeg har alltid jobbet på "gølvet" og aldri hatt noe lederansvar. 
Og jeg må si jeg de yngre ledere/mellomledere jeg forholder meg til i dag er mye mye mer behagelige enn for 25 år siden. Færre drittsekker, snillere, inkluderende, empatiske og roligere. 
Den gamle generasjonen er mer sure, brautete, drittsekkaktige, mobbete og trangsynte enn dagens unge. 
Velvel, tåler kanskje dagens unge mindre. Men gud bedre hvor mer behagelige mennesker de er. 

Anonymkode: 0a029...d05

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...