Gå til innhold

Fordeling av oppgaver og økonomi.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg og min kjæreste skal flytte sammen. Ene av oss har to barn på 11 og 16 mens andre ingen fra før. Vi ønsker oss felles barn. Begge eier hus men vi skal bo der barna bor. 

Hvordan ville dere løst det med fordeling av utgifter? Hvilken utgifter skal fordeles og ikke?  Strøm og internet osv er enkelt, men mat er jo fort mer komplisert. Komunale avgifter, skal den deles eller huseiers eget problem? Forelderen skal betale for klær og utstyr til barna. Husleie fra den som flytter inn? 

Nå er man jo begge stå for å vedlikeholde hjemmet, men burde det være en skjeivfordelig? 

Anonymkode: 0028f...57a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Selg husene - kjøp et nytt sammen og del alt som gjelder bolig 50/50. Mat til barna betales av forelderen. Kan løses ved at den setter inn mer penger på en felleskonto til mat. Så kan begge handle inn til mat uten at det må skrives regnskap når den uten barn handler mat som alle skal spise.

Anonymkode: 636b5...821

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Enig med med innlegget over. Selg begge husene, om det ikke skjer så bør du kjøpe deg inn i han sitt hus. Du burde ikke etablere deg i et samboerskap og planlegge barn med han uten at du eier noe. Skal du selge ditt hus? 

Hentet fra Googlesøk. 

Hvis bare den ene eier boligen, er det naturlig at den som ikke har eier andel betaler en husleie for å bo. Denne «husleien» bør dekke omtrent halvparten av vanlig leie for samme typer bolig. Eventuelt kan man betale halvparten av boutgifter som renter, husleie og fellesutgifter

Dersom du ikke kjøper deg inn så skal du i utgangspunktet betale en husleie, ja. Utgifter som strøm, Internett tv ect skal deles på begge og utgifter til mat skal skeivdeles. Han skal betale mer pga barn. Så opprett felles kontoer. Matkonto og regningskonto/brukskonto. Ha avklart alle slike ting på forhånd så du/dere slipper unødvendige diskusjoner rundt dette når du har flyttet inn. 

Anonymkode: c16d6...a2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg og min kjæreste skal flytte sammen. Ene av oss har to barn på 11 og 16 mens andre ingen fra før. Vi ønsker oss felles barn. Begge eier hus men vi skal bo der barna bor. 

Hvordan ville dere løst det med fordeling av utgifter? Hvilken utgifter skal fordeles og ikke?  Strøm og internet osv er enkelt, men mat er jo fort mer komplisert. Komunale avgifter, skal den deles eller huseiers eget problem? Forelderen skal betale for klær og utstyr til barna. Husleie fra den som flytter inn? 

Nå er man jo begge stå for å vedlikeholde hjemmet, men burde det være en skjeivfordelig? 

Matposten må jo være den minst kompliserte??

Dere setter inn ett beløp hver (likt for begge) på en felleskonto som brukes til matinnkjøp. Hva så om den ene har to barn fra før? Forstår ikke hvorfor det skal gjøres så komplisert fordi noen er så smålige...Har man sagt ja til å gå inn i ett forhold med mine/dine barn så sier man ja til å være med å mate dem og selvfølgelig.

Anonymkode: fc13a...f20

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dere setter inn ett beløp hver (likt for begge) på en felleskonto som brukes til matinnkjøp. Hva så om den ene har to barn fra før? Forstår ikke hvorfor det skal gjøres så komplisert fordi noen er så smålige...Har man sagt ja til å gå inn i ett forhold med mine/dine barn så sier man ja til å være med å mate dem og selvfølgelig.

Ikke alltid man har økonomi til slikt dessverre. Jeg hadde to stebarn før, og skulle jeg ha betalt maten dems så hadde jeg ikke hatt råd til å spare til min egen pensjon.

for å si det sånn min pensjonssparing er viktigere for meg enn å betale for maten til stebarna. Dessuten tjente pappaen ca dobbelt så mye.

så alt er ikke svart-hvitt

Anonymkode: d2665...a61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

En 16 år gammel gutt spiser gjerne mer enn en voksen mann, og garantert mer enn en kvinne. Og mat er ikke billig. Så jeg ville definitivt delt matbudsjettet slik at den med to barn betaler 2/3 av totalen. Eventuelt 3/4. 

Anonymkode: ecc9d...56f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ikke alltid man har økonomi til slikt dessverre. Jeg hadde to stebarn før, og skulle jeg ha betalt maten dems så hadde jeg ikke hatt råd til å spare til min egen pensjon.

for å si det sånn min pensjonssparing er viktigere for meg enn å betale for maten til stebarna. Dessuten tjente pappaen ca dobbelt så mye.

Enig.

Jeg har bare mine egne barn, men jeg vet jo hvor mye penger som går til mat ect den uken barna er hos meg og hvor lite jeg bruker den uken jeg er alene. Delt samvær. Ikke bare det, men jeg tenker det er lett å gå i "husmor-rollen" og plutselig er alle pengene i kjøleskapet istedet for sparing ect. Så derfor mener jeg at det er greit at man har en plan før man flytter sammen og er enige i delingen så ingen kommer ut skeivt. Det betyr jo ikke at man sender vipps oppkrav til det biologiske opphavet fordi man kjøpte baguetter til stebarna. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

En 16 år gammel gutt spiser gjerne mer enn en voksen mann, og garantert mer enn en kvinne. Og mat er ikke billig. Så jeg ville definitivt delt matbudsjettet slik at den med to barn betaler 2/3 av totalen. Eventuelt 3/4. 

Siterer meg selv. Her tenkte jeg ungdommene bor der 100%. Hvis de bort der 50 %, så må det være litt mindre skjevdeling. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Stalltips, ikke få felles barn. Dersom barn er viktig for deg, finn deg en mann som ikke har barn fra før. 

Anonymkode: 784d4...5fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Stalltips, ikke få felles barn. Dersom barn er viktig for deg, finn deg en mann som ikke har barn fra før. 

Hvorfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hvorfor det? 

Klart man kan få flere barn med en partner som har barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her har vi 3 særkullsbarn. Alle gutter. 

Kjæresten tjener mye mer enn meg.

Vi kjøper hus sammen og skriver samboerkontrakt som spesifiserer eierbrøk.

Mht økonomi betaler vi prosentvis etter inntekt så vi kan ha noenlunde lik levestandard og jeg har mulighet til å spare litt.

Det sier seg selv at jeg og et barn i en 3 roms leilighet vil koste meg mye mindre enn et hus med 4 soverom og alle utgifter det medfører mht strøm, mat etc.

Vi er én familie og alt vi har blir vårt. Vi teller ikke kroner og unner hverandre alt.

I tillegg har vi skrevet testamenter som sikrer hverandre og barna om det utenkelige skulle skje.

Økonomi har vært et ikke tema hos oss. Vi har helt likt syn på økonomi, grunnleggende verdier og syn på barneoppdragelse. 

Anonymkode: 9fc9e...9e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Men da planla dere heller ikke å få ett felles barn vil jeg tro? Det gjør jo ts. Da må jo de ha vurdert at de har råd til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du skriver at dere skal bo der barna bor, det tolker jeg som at det er i huset til den forelderen som har barn. Da antar jeg at den andre voksne skal leie ut sitt hus?

hvordan er inntekten - altså tjener dere omtrent likt eller er det stor forskjell der? 

Den som leier ut huset sitt får inntekter på det, men antar at vedk også har utgifter (lån, vedlikehold etc) på det huset. I mine øyne skal man også betale for å bo, så sånn sett er det logisk med noe husleie til den som eier huset dere skal bo i. Samtidig er det jo ikke rimelig at den ene tjener masse på at dere flytter sammen, mens den andre kun har utgifter. 

Når det gjelder vedlikehold på huse(ne) er dette eiers ansvar og ikke noe som i utgangspunktet skal deles. 

Så er det løpende kostnader: kommunale avgifter, strøm, mat, husholdningsartikler etc. her mener jeg at dere må dele dels basert på inntekt, hvis forskjellen her er stor, og dels at den med 2 ganske store barn betaler noe mer. Så store barn, særlig gutter, kan spise svært mye. Den uten barn har ikke forsørgeransvar for barna og skal derfor heller ikke betale for deres klær, fritidsaktiviteter etc. Det betyr naturligvis ikke at den uten barn ikke kan betale på kafé eller noe sånt, men i prinsippet så skal ikke den enes særkullsbarnas utgifter deles med ny samboer. Når/hvis det kommer felles barn må utgiftene til de naturligvis deles mellom dere, da har jo begge forsørgeransvar. 

Jeg ser at flere her skriver at dere MÅ ha felles økonomi, - alt mitt er ditt - vi er en familie etc. Jeg er uenig i dette - dere er voksne mennesker med ulike forutsetninger (barn/ikke barn) etc og da starter dere heller ikke på samme sted. Det er ikke rettferdig hvis den som flytter inn plutselig får økt sine løpende utgifter mye fordi hn skal betale 50% av kostnadene for en familie på 4 i stede for 2. 

Så snakk sammen, ikke bland økonomien for mye i begynnelsen, dere vet ikke hvordan dette går. Og så lenge dere kun er samboere har dere heller ingen økonomiske forpliktelser overfor hverandre, dere er og forblir hver deres økonomiske enhet. Det betyr også at begge må ha mulighet til å spare, den ene skal ikke bruke alt sitt til løpende utgifter, mens den andre kan bygge seg en formue - satt litt på spissen. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...