Gå til innhold

Dere som ikke forstår at man bruker masse tid på husarbeid; har dere skjermbarn?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

En 7åring leker vel ikke så mye med leker? Der går det vel mest i skjerm?

Anonymkode: 677ef...bb1

En 7 åring ser vel ikke mye på skjerm?

Jeg har en 7 åring og det er ikke hver dag det blir sett på noe skjerm. Det er verre med tenåringene.

Å sammenligne hvor hardt husarbeid er  blir for dumt, for noen bor i hus på 300 kvm og noen på 70 kvm. Noen har 1 unge og andre har 5 unger. Hvor gamle er ungene. Er det dyr i huset. Hvor mange dyr. 

Anonymkode: 5c614...6a8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Har en 2-åring som har null skjermtid i hverdagen og bruker ikke "masse tid" på husarbeid hver dag. Jeg skjønner ikke hva folk bruker så mye tid på HVER dag?

Det eneste vi gjør hver dag er å sette inn/ta ut av oppvasken og å lage middag. Støvsuger kanskje et par ganger i uka, og vasker gulv i helgen. Klesvask gjøres ved behov, men det "gjør seg selv". Henger ofte opp etter barnet har lagt seg.

Stresser veldig lite med husarbeid.

Anonymkode: 8a3e2...9ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har en 2-åring som har null skjermtid i hverdagen og bruker ikke "masse tid" på husarbeid hver dag. Jeg skjønner ikke hva folk bruker så mye tid på HVER dag?

Det eneste vi gjør hver dag er å sette inn/ta ut av oppvasken og å lage middag. Støvsuger kanskje et par ganger i uka, og vasker gulv i helgen. Klesvask gjøres ved behov, men det "gjør seg selv". Henger ofte opp etter barnet har lagt seg.

Stresser veldig lite med husarbeid.

Kan legge til at huset ikke er bombet av leker, fordi barnet vet hun må rydde bort det hun nettopp har lekt med før hun begynner med noe nytt. Så ryddingen skjer underveis.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tar litt her og der. Istede for å samle ting opp. Skal jeg en tur på kjøkkenet, så tar jeg med glasset som står tomt. Har jeg to minutter ekstra, så tørker jeg øver stuebordet. Osv. 

Anonymkode: 3971d...ec0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De leker på rommene sine, og der er det ikke nødvendig å ha det helt strøkent hver kveld. Det på gulvet plukkes opp av barna før leggetid.

Alle måltider spises ved spisebordet. Det er faktisk det som er koselig. Ingen får løpe rundt i huset med mat. Vi er mennesker, ikke ville dyr. Da blir det ikke kliss og smuler rundt i huset. Det ryddes raskt opp rett etter hvert måltid. Stue og kjøkken er alltid ryddig her. Hvis du velger å la barna få lov til å grise i hele huset, så er jo det ditt valg. Da må du bare ta jobben uten å klage.

Anonymkode: d026e...70b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er det slutt på at barn må rydde etter seg selv? 

Anonymkode: 5077b...119

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg har en fireåring og en seksåring, og det blir latterlig kaotisk etter hvert når de leker, ja. Jeg syns husarbeid tar tid, men akkurat lekene og alt annet barna leker med er ikke noen hovedårsak til det. De rydder selv hver kveld. Vi voksne hjelper til de dagene de har hatt besøk. Seksåringen rydder raskere og grundigere enn fireåringen, og fireåringen får noen ganger litt hjelp, men det blir ikke oppfattet som urettferdig. Den eldste fikk også mer hjelp da hun var fire.

Til tider maser jeg på dem underveis for å forsøke å lære dem at det blir litt enklere om de rydder det de holdt på med før de begynner på noe nytt. Men selv om det hadde vært deilig, har jeg skjønt at de har det for fint mens de holder på til at jeg kan kreve at de skal leke med ulike typer hver for seg og holde det ryddig rundt seg underveis. 

Anonymkode: 97f62...6cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vel, vi prioriterer ikke dette. Barna er veldig kreative og leker over hele huset. 

Anonymkode: e64f7...981

Vi har ikke hatt regelen om å rydde vekk en ting før man finner frem neste, for det er veldig mye kreativt man kan finne på med for eksempel å kombinere togbane og lego. Større prosjekter har de fått ha fremme på stua, da har vi bare hjulpet dem til å rydde løse deler så vi kommer oss rundt.

Men jeg tenker likevel et er nyttig å la barna være med på ryddeprosessen, for å få øvelse i å få oversikt og vite hvordan man griper an rydding. Det er en ferdighet som må læres som alt annet, og for mine har det tatt ganske langt tid å mestre å rydde noenlunde effektivt og verken fortape seg i detaljene eller bli handlingslammet av kaoset. Jeg tenker også det er nyttig læring å erfare at ting ikke rydder seg selv, på samme måte som mat ikke lager seg selv eller klær blir rene av seg selv.

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kan legge til at huset ikke er bombet av leker, fordi barnet vet hun må rydde bort det hun nettopp har lekt med før hun begynner med noe nytt. Så ryddingen skjer underveis.

Du har en 2-åring.......

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De leker på rommene sine, og der er det ikke nødvendig å ha det helt strøkent hver kveld. Det på gulvet plukkes opp av barna før leggetid.

Alle måltider spises ved spisebordet. Det er faktisk det som er koselig. Ingen får løpe rundt i huset med mat. Vi er mennesker, ikke ville dyr. Da blir det ikke kliss og smuler rundt i huset. Det ryddes raskt opp rett etter hvert måltid. Stue og kjøkken er alltid ryddig her. Hvis du velger å la barna få lov til å grise i hele huset, så er jo det ditt valg. Da må du bare ta jobben uten å klage.

Grise? Kaller du leker å grise i hele huset?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Her er det minimalt med skjerm og huset er så BOMBET hver dag 😂 Dere som mener "det tar kort tid å gjøre husarbeid" har ikke 4 og 7-åringer som leker med LEKER hver dag eller?

Her er det eksplosjon av leker, klær, tegnesaker osv hver eneste kveld. Den siste uka har jeg ikke orket så mye og brukte hele dagen i dag på å rydde stue, kjøkken og spisestue. Likevel ligger det litt under diverse møbler. Rommet deres har jeg rydda og sortert mange ganger. Tatt ut masse leker før jul, nå er det like ille igjen.

Jeg får aldri tatt alle rom så de blir like fine. Jeg tok badet i går, stue, kjøkken og spisestue i dag. Boden tok jeg for en stund siden, den er bombet igjen. 

Som regel bruker jeg opptil 1t per dag, andre ganger tar jeg en sjau. Har ellers ikke hørt at noen med barn i rette alderen syns det er lett å holde alt ryddig. 

Anonymkode: 828a0...704

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Aldri latt barna bevege seg noe sted med mat, spises fast sted hver dag, de rydder alltid bort etter å ha spist. Leker plukkes ikke opp av de hver kveld for det hender etter barnehage og skole at jeg velger mine kamper. 

Hvor ofte tørker du støv av lister? Vasker alle vegger på badet? Vaske kjøkkenfronter? Tar oppi bestikkskuffen? Vasker av andre møbler på badet? Dra frem tunge møbler for å vaske under?

Hverdagsvasken er mer enn å bare holde det ryddig og rydding etter mat. 

Anonymkode: 828a0...704

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ungenes rom ryddes MED ungene. Det meste etter lengetid eller helger når én tar unger. 

Rydd og vask behøver ikke bety skjermtid. Klesvask betyr 2 minutter sette på vask og 2 min hente klærne. Ikke noe klestørk på vaskerommet. Klær brettes i stua og tas fra en pose og legges i snnen stor pose som bæres dit de skal på kvelden. Så kan brette klær mens jeg er med ungene.  

Ungene har lave knagger og mange, vi har høye. Masse sko i gangen, men helt greit.  Bad vaskes kun i helgene etter lørdags eller søndagsbadet (vel de bader/dusjer andre dager også). Håndstøvsuger som står klar for litt smuler, hybelkaniner. 

Skifter ikke sengetøy hver uke for alle sover med pysj. 

Anonymkode: 4f87f...c17

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ungenes rom ryddes MED ungene. Det meste etter lengetid eller helger når én tar unger. 

Rydd og vask behøver ikke bety skjermtid. Klesvask betyr 2 minutter sette på vask og 2 min hente klærne. Ikke noe klestørk på vaskerommet. Klær brettes i stua og tas fra en pose og legges i snnen stor pose som bæres dit de skal på kvelden. Så kan brette klær mens jeg er med ungene.  

Ungene har lave knagger og mange, vi har høye. Masse sko i gangen, men helt greit.  Bad vaskes kun i helgene etter lørdags eller søndagsbadet (vel de bader/dusjer andre dager også). Håndstøvsuger som står klar for litt smuler, hybelkaniner. 

Skifter ikke sengetøy hver uke for alle sover med pysj. 

Anonymkode: 4f87f...c17

Jeg mener at barna sitter på skjermen og ikke leker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Leker går fort å rydde??? 😂

Vi går ikke og jager 7-åringen, nei. Både 4-åringen og 7-åringen leker sammen. Veldig urettferdig å skulle kjeppjage 7-åringen men ikke 4-åringen?

Leker går veldig fort å rydde ja. 

Jobber i barnehage og rydder etter 16 småbarn hver dag. Foreldrene er jo ekstremt dårlige på å få barna sine til å rydde det de leker med, når de blir hentet. Så da må vi jo rydde etter 16 barn ved dagen slutt. Det tar toppen 20 min. Så da vil jeg tro at å rydde etter to barn vil ta litt mindre tid. 

Anonymkode: 25f11...33a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns ikke det er spesielt vanskelig å holde det ryddig. Vi rydder opp når vi er ferdig med en aktivitet. Så rydder vi før vi legger oss. På morgenen gjør jeg barna klar, mens samboer rydder opp «morgenrot». Skjønner dog jeg er heldig med en mann som liker å ha det ryddig.
Syns det er verre å finne tid til støvsuging, vasking osv. Det sklir liksom ikke naturlig inn i hverdagen og må settes av tid til. Samtidig som det er en slitsom ting å gjøre med to barnehage gutter hakk i hæl🙈

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Våre barn har ikke så mye leker. Blir litt som fjordland reklamen. For mange valg gir handlingslammelse.

Her rydder til og med ettåringen sammen med oss. Det samme gjelder de større barna. Når man er ferdig å perle,  pakker man det vekk før man leker med grytene på kjøkkenet.  

Anonymkode: 57a95...0ef

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bare vent til de blir gamle nok til å lage mat. Stekesprut over alt! 

Anonymkode: ee7ca...951

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Du har en 2-åring.......

Ja? Som nå fortsette å rydde også når hun er større. Hun går fort fra å tegne til å leke med tog til å leke med bil til å leke med Lego til å leke med dukker osv nå også. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Få barna til å hjelpe til med husarbeidet? Gi dem en støvklut, sett på litt "Rydderock" og gjør rengjøringen til en lek. Barna har godt av å hjelpe til til og med fra de er ganske små. Skjerm trenger de minimalt av. Jeg har en 22-åring som har vasket sine egne klær fra han var 12, og hatt ansvar for å vaske og støvsuge rommet sitt fra han var 10, samt hjelpe meg i huset siden han var 4-5 år. Jeg tviler på at han har tatt skade av det. 

Når han nå er hjemme i perioder mens han studerer, ser han bestandig hva som må gjøres her hjemme, og hjelper meg uten at jeg trenger å spørre. 

Ha vært alenemor siden han var 2. 

Anonymkode: de628...f3c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...