AnonymBruker Skrevet 18. januar #21 Del Skrevet 18. januar Jeg har faktisk tre, ikke bare to, barn, som alle leker og har minimalt med skjermtid, og likevel synes jeg husarbeid går kjapt og greit. Men selvsagt, om man er typen som aldri tåler å se et støvkorn og skal vaske gulv hver uke og sånt da blir man jo aldri ferdig. Livet er for kort til sånt og jeg vil ikke huske som en mamma som hadde skit på hjernen, jeg vil være sammen med barna mine. Anonymkode: 70c25...d06 7 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar #22 Del Skrevet 18. januar AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Her er det minimalt med skjerm og huset er så BOMBET hver dag 😂 Dere som mener "det tar kort tid å gjøre husarbeid" har ikke 4 og 7-åringer som leker med LEKER hver dag eller? Anonymkode: e64f7...981 Ungen min klatrer, turner, tegner, maler, leker med figurer, bamser, kler seg ut - men man rydder jo vekk en type leke før man får lov å ta frem noe annet. Og uansett om det skulle blande seg litt leker tar det jo fem minutter å sope dammen lekene opp i en kasse og sette inn på rommet igjen. I tillegg spiser man kun ved spisebordet, og vasker ansikt og hender etter måltidene, så det er ikke søl av mat og drikke rundt omkring i huset, og man tar av seg skoene i gangen så det er ikke gjørme eller sand rundt omkring andre steder… Hva er det slags husarbeid du må gjøre hver dag som tar så lang tid? Man må jo lage mat, selvsagt, skifte sengetøy en dag i uka, trykke på knappen til oppvaskmaskinen og ta ut av den når det er rent, går bok også en vaskemaskin hver dag i snitt, men bortsett fra matlaging tar det jo ikke lange stunden noe av det. Selv uten skjerm. Anonymkode: d62a9...5df 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar #23 Del Skrevet 18. januar Nei mine leker ja, men de rydder jo også. Anonymkode: 517d6...754 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sproffen Skrevet 18. januar #24 Del Skrevet 18. januar AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hva legger du i prioriterer? Dette er vel bare helt standard oppførsel, man rydder etter seg? Selvfølgelig i forhold til alder og evne? Hadde de f.eks. et legoprosjekt de stod midt i, så skyvde vi det bare inntil veggen eller noe sånt. Jeg har aldri tenkt at ikke dette var normalt. Mener du at barna bare herjer fritt overalt ( greit i seg selv), men ikke lærer at man rydder etterpå? Når har du tenkt å begynne med å forvente det da? Anonymkode: 0b324...8cd Dessverre blir det mindre og mindre vanlig at foreldre i dag setter krav til barna sine. Slik du beskriver det er en sunn måte å forberede barna på å vokse opp i et samfunn som stiller krav. Foreldre i dag tør ikke sette grenser og ha tydelige forventninger til barna sine. Ser dette alt for mye gjennom jobben, dessverre.. 13 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar #25 Del Skrevet 18. januar Lær barna å rydde opp etter seg selv fra de er 1 år gamle. Litt etter litt. Aldri bomba hus her lenger. Anonymkode: f453d...c7c 8 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar #26 Del Skrevet 18. januar AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Dere beskriver det som om ALLE barn leker på ett avgrenset område med 6-10 leker. Anonymkode: e64f7...981 Du vet det er mulig å sette grenser? Ungene trenger ikke å få lov å kaste alle lekene sine over hele huset hver dag, særlig ikke dersom du må rydde etter dem. AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Vet om masse 7åringer som heller er interessert i skjermer....slik er samfunnet. Anonymkode: 677ef...bb1 Hva slags omgangskrets har du egentlig? Anonymkode: d62a9...5df 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar #27 Del Skrevet 18. januar Her rydder alle i husstanden etter seg. Vi har en lik fordeling på husarbeid. Lager jeg mat så rydder fruen. Og omvendt. Jeg vasker gulv tar kles vasken på lik linje så fruen. Vi har barn og og hjelper hverandre så å si med all husarbeid gjennom en uke. Ingen som klager her eller er utslitte. Går egentlig på automatikk. Hilsen mann 43 Anonymkode: cd365...c00 5 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar #28 Del Skrevet 18. januar sproffen skrev (1 minutt siden): Dessverre blir det mindre og mindre vanlig at foreldre i dag setter krav til barna sine. Slik du beskriver det er en sunn måte å forberede barna på å vokse opp i et samfunn som stiller krav. Foreldre i dag tør ikke sette grenser og ha tydelige forventninger til barna sine. Ser dette alt for mye gjennom jobben, dessverre.. Takk, jeg begynte nesten å lure på om jeg misforstod noe her. Vi har absolutt ikke «jaget» barna til å rydde, eller forventet at alt var plettfritt- langt ifra. Men bare helt normal oppførsel og at de hjalp til og lærte underveis. Ble litt satt ut over at det skulle være kontroversielt på noen måte. Jeg har foresten en bror som vokste opp på samme måte som meg ( og slik jeg har oppdratt mine), og han er skribent. Så normal folkeskikk utelukker ikke kreativ utfoldelse. Anonymkode: 0b324...8cd 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Forvirret23 Skrevet 18. januar #29 Del Skrevet 18. januar Har tre barn, de har ryddet etter seg. Var det noen leker igjen når de la seg lå de der til dagen etter så måtte de rydde da. Dessverre så ble dette glemt i det de ble tenåringer nå er det forferdelig rotete og jeg savner leker veldig og ikke minst det var lettere å få de til å gjøre noe 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hjärterdam Skrevet 18. januar #30 Del Skrevet 18. januar AnonymBruker skrev (20 minutter siden): En 7åring leker vel ikke så mye med leker? Der går det vel mest i skjerm? Anonymkode: 677ef...bb1 Min snart niåring leker heldigvis masse fortsatt 😍 Iverksett rydding sammen med ungene, barn på fire og syv kan begge gjøre noe 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar #31 Del Skrevet 18. januar Har ikke "skjermbarn" nei. Her rydder alle opp etter seg og er med på husarbeid Anonymkode: 3e903...c79 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helikopter Skrevet 18. januar #32 Del Skrevet 18. januar Jeg har tre barn og de bomber huset hver uke. Vi bruker masse tid på klesvask, husvask, rydding av kjøkken mellom måltider osv. Rydder også etter barna, og de er med på å rydde selv. Men hos oss bruker vi _mye_ tid på rydding og husarbeid. Har kanskje litt liten plass og litt mye leker. Har barn som er eksplosivt kreative i leken sin. Ting skal flyttes på! 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar #33 Del Skrevet 18. januar Føler det tidvis er fullstendig kaos, med leker og ting over alt. Så holder på å selge unna det som ikke brukes, for å få mindre å rote med. Har også tatt grep og kjøper ikke nytt med mindre det er helt nødvendig. På barnerommene har jeg kjøpt de trofasthyllene med kurver fra ikea. Har en sånn småstadbenk med skuff under til bamser og. Nå har alle leker en fast plass og er lett å legge tilbake. Det er jo ikke ungene som har innført systemet, men det er lett for de å se at ting til Barbie skal i den kurven, Lego i den kurven og tegnesaker i den kurven. Jeg har også pakket vekk litt leker som jeg har i boden, så kan det rulleres litt på. At alt har en fast plass og at det ikke er mer ting enn det er plass til i kurvene har vært alfa og omega for å holde orden her. Vi har ikke ipad og barna ser lite på skjerm. Anonymkode: c7368...403 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar #34 Del Skrevet 18. januar Jeg bruker en del tid på husarbeid så og si daglig, uten at jeg har småbarn som roter det til. Har tenåringer, én svært ryddig og én litt uorganisert, så hva er det egentlig som tar tid? Synes f eks støv og hår ligger "overalt" selvom jeg støvsuger/mopper relativt ofte. Treningstøy tar en stor del av klesvasken, og det lages flere måltider enn hva jeg synes er nødvendig (=mye oppvask + rydding av benk). Den ene ungdommen legger fra seg bøker, papirer, glass, tallerkner og alle andre greier overalt - hjelper ikke at jeg i 16 år har prentet inn rydding i hodet hans. Ellers er det litt mange ting som egentlig har et sted, men som jeg eller andre legger "midlertidig" på kjøkkenbenken eller spisebordet. Synes slilt dill dall er langt verre å rydde på enn lekeklosser eller kosebamser som ligger strødd i stua. Anonymkode: b071f...b40 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar #35 Del Skrevet 18. januar Jeg senker standarden min hjemme. Jeg tålte litt rot. Lekene var mest på rommet og loftstua. Det begrenset hvor mye dem drasset med seg nede på stua. Så tegnet dem og slik på spisebordet. Og da var det normalt at man ryddet etter seg. Minsta mi klarte ikke å legge seg for å søve før alt var ryddig på rommet. Hun klarte ikke at det lå noe som helt på gulvet. Hun la ifra seg den egenskaper når hun ble tenåring😂😂. Men no som begge har flyttet ut så er det slik jeg ønsker å ha mitt hjem. Klarer egentlig ikke rot. Da blir det så mye rot i hodet også. Og dem er flink begge to til å ha det nogenlunde ryddig til seg selv. Anonymkode: df3cc...e8f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar #36 Del Skrevet 18. januar Eg har berre 1, så det går stort sett greitt. Må innrømme at det sklei fullstendig ut i starten nå hen hadde med besøk heim frå barnehagen. For då ville eg ikkje vere den masete forelderen som går etter og tyt om at dei må rydde. Enkelte dreg jo ut absolutt alt, og fordi det såg ut til at dei var vant med det, så ville eg ikkje vere streng og sær. Men etter å ha brukt heile kvelden på å skilje 3 sortar lego frå 4 ulike puslespel, vart eg nødt til å sette regel om at ungane får kun leike med ein ting om gongen, slik me plar gjere det når min leikar åleine – dvs det er ikkje lov å dra fram kulebane, perling og alt mogleg anna som har 1000 delar, og blande det saman. Anonymkode: a0f9b...e28 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar #37 Del Skrevet 18. januar Har bare ett barn på nesten 3. Ser bomba ut mye av tiden. Gidder ikke rydde hver kveld, tar det litt nå og da og en ekstra innsats iblant og litt med barnet iblant Vi prioriterer å holde kjøkken sånn passe og så har vi vaskehjelp annenhver uke. Vi skifter ikke sengetøy hver uke og vi bruker håndklær flere ganger + gjenbruker klær som ikke har synlige flekker og ikke lukter vondt for å minimere klesvask (tidsbesparing, pengebesparing og miljø) Synes det er fint og viktig at barnet får være kreativ og leker over hele leiligheten uten for mye mas om at det blir rotete. Hovedmålet her hjemme er at hun kan leke litt mer alene og selvstendig uten voksne. Så vi stopper ikke leken for å mase om rydding av forrige leke for eksempel når hun først holder på litt for seg selv. Hun blander og mange forskjellige leker sammen og bruker dem til annet enn de er tiltenkt. Har litt regler for bruk av tegnesaker og slikt såklart og for vannsøl. Lekerotasjon med få leker fremme har vi til dels prøvd men da spør hun bare hele tiden etter de lekene jeg har lagt bort. Vi har ikke null skjermtid men begrenser. Anonymkode: 887fd...cd6 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar #38 Del Skrevet 18. januar 3-åringen er opplært til at man rydder på plass en leke/leker før man finner frem noe nytt. Trenger selvsagt av og til en påminnelse eller litt hjelp til selve ryddingen, men er stort sett flink til å sette ting på plass etter bruk. Hjelper nok også at alt har fast plass og at han er glad i orden og system😅 Anonymkode: 3e2b3...6c9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jadasikkert29 Skrevet 18. januar #39 Del Skrevet 18. januar 0/10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar #40 Del Skrevet 18. januar Her hadde vi eget lekerom enkelt og greit, der kunne ungene sitte å leke. Og før kvelds stell så fikk de beskjed å rydde opp og det hjalp vi dem med i begynnelsen når de var små. Fra ca 4 år så bare så vi til at de hadde puttet ting i boksene og hyllene. De var og mye ute. Var med i fjøs osv. Så egentlig syns jeg ikke vi brukte så mye tid på å drive med leker, vi tok å litt lett på enkelte ting visa andre ting. Vi hadde 2 ganger grovgang og "pen" gang. Og kan trygt si grovgangen kunne se bomber ut til tider med x antall støvler, fjøsdresser osv, mens den andre var ryddig og alt på sin plass. Var nok enkelte som kansje tenkte sitt når de kom på besøk, for kunne ligge både litt høy og flis etter fjøset videre inn i huset til tider. Men vi tenkte kvalitet tid var viktigere en at alt skulle være striglet Anonymkode: 1b382...605 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå