Gå til innhold

Hvordan få ordentlig godt brød, som på hotell og lignende?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har en reisejobb hvor jeg overnatter på hotell og jobber litt off-shore. Brødet man får til frokost pleier å være noe helt annet enn det man får kjøpt på dagligvare eller hos baker. Brødene pleier å ha en sprø og smakfull skorpe, samt å være saftige og fluffy i konsistensen.

Om man går på en dyr butikk som Meny og kjøper av de mest eksklusive brødene, eller går til et typisk sted som Baker Brun, så kan disse brødene ikke måle seg. Det kan selvsagt ha noe å si at brødet man får, er ferskt. Men det er ikke slik at brødene pleier å være rykende fersk. Alle er romtemperert.

Hva er trikset?

Anonymkode: 7d059...ba2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

De er stort sett halvstekte og så bare varmer de opp rett før frokost. Jeg finner stort sett aldri det jeg synes er gode brød på hotell, det er for mye luft og lite mat i de. Men så liker jeg grove brød da. 
Hvis du kjøper butikkstekte brød på Meny kan du få noe av det samme

Anonymkode: c6e0a...135

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Både brød på hotellfrokost og butikkstekt brød fra butikk er halvstekte fra større bakerier.

Men brødene på hotellfrokost stekes for å serveres i noen få timer. Butikkstekt brød ligger ofte ute noe lengre. I tillegg så skal du ha med deg brødet hjem før du spiser det, det skal være veldig nystekt for å holde seg lunt til du kommer hjem og spiser.

Anonymkode: fda88...ab4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg synes brødet jeg får på hotellfrokost er helt elendig - industrielt bake-off brød som fra bensinstasjon omtrent. Det er bare trist!

Det beste brødet jeg får er det knafrie jeg baker selv - særlig lyse rundstykker som disse: https://www.koket.se/enkla-ljusa-frallor

Triksene for å få den myke krummen og den knasende sprø skorpen er å langtidsheve i romtemperatur med fersk gjær (IKKE tørrgjær som alle i norske matblogger gjør, det gir tyngre bakst), og å hive vann eller isbiter inn på et brett nederst i ovnen idet baksten settes inn i glovarm ovn. 

Anonymkode: c0762...8ff

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg syns faktisk kneipp  med få ingredienser er det beste brødet, det slår alt. Bortsett fra hjemmebakt selvsagt.

Anonymkode: 6a0ea...563

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg baker grytebrød i jerngryte. Eltefritt, og hever over natta. Bare å google. Kjøper ikkje brød i butikk lengre 😏

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det sier vel seg selv at brødet som er stekt tidlig på morgenen/natta i butikken/bakeriet ikke er helt det samme nå du kjøper det på ettermiddagen og spiser det neste morgen. 

Anonymkode: 99f72...ad0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trixet jeg fikk var: ha litt farris i røren/ deigen. Kullsyre skal vist gjøre det sprøere. Går jo ann å prøve neste gang du lager brød selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...