Gå til innhold

Hvordan få henne til å slutte å fjerndiagnostisere alle/meg

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har autisme, og har sett dette fenomenet på reddit mange ganger. Folk som selv er autister (og ofte selvdiagnostiserte...) som mener at de er dritgode på å bare SE på folk om de er autist eller ikke. Noe som selvfølgelig er fullstendig bullshit. 

Du kan si til kusinen din at dette er ufint, og at om du ønsker å få en diagnose, så går du til en som faktisk har kvalifikasjoner til å komme med en - og det er altså en med utdanning og vitnemål på emnet, ikke en som "Jeg har det selv så da er jeg ekspert på emnet". 

Anonymkode: 1b4da...bb7

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 19.1.2025 den 17.05):

Så hva er autisme hvis det ikke er vansker med å forstå sosiale koder? 

Anonymkode: b92ba...6d5

Ikke alle med autisme er slik eller tråkker i salaten hele tiden. Det kalles spekter av en grunn. Det det er en veldig generalisering 

Anonymkode: 4a201...a7a

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.1.2025 den 16.19):

Jeg skriver dette mest for å få det ut men tar veldig gjerne imot råd!

Kusinen min som har asperger mener hun har en "autisme-radar" (tenk gaydar, men for autisme) og får stadig for seg at andre er autister. Alt fra kjendiser til bussjåføren eller kassadama på rema. Nå insisterer hun på at jeg er autist, noe jeg ikke er. Hun mener at jeg bare ikke er klar til å akseptere det og sier at hun har rett, "bare vent og se!" Nå maser hun om dette hver gang vi møtes og det begynner å bli veldig slitsomt. Hva gjør jeg når hun nekter å høre på meg?

Anonymkode: 9e8e5...2b9

Er jo bare å fortelle henne at det finnes eksperter på dette feltet av en grunn. Stopper hun ikke da, så er det lurt å sette knallharde grenser etter at du har gitt beskjed, om at du ikke ønsker å høre noe om det. Gjerne null kontakt om det er mulig. 

Da kan det skje to scenarioer

1. Hun vil ikke ha noe med deg å gjøre 

2. Hun begynner å respektere deg. 

Og har du først satt en grense så må du holde på den, ellers så forvirrer du henne mentalt. Og du må nok belage deg på å gjenta deg selv til det kjedsommelige, siden denne personen virker for å ha vanskeligheter med å forstå og akseptere det du sier slik jeg oppfatter det her. 

Lykke til 🤞 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...