Gå til innhold

Et rolig familieliv vs karriere og penger

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvordan takler dere stresset som kommer med at begge foreldre jobber 100% og et stykke fra hjemmet?

Jeg synes småbarnslivet til tider er stressende nok som hjemmeværende mamma med en mann som bestemmer selv når han må reise til kontoret.

Er det verdt det?

Vi tjener ikke mye, men får det fint til å gå rundt. Vi klarer også å spare. 

Selvfølgelig blir det norgestur og hyttetur i ferier, samt at det å dra ut å spise bare skjer i blant... men samtidig føler jeg at jeg ikke spinker og sparer egentlig.

Jeg bare får så vondt av alle som ser ut til å aldri få ro og lurer på om ikke de også hadde hatt det bedre med å nedskalere livet og fått mer frihet og ro?

Og så skjønner jeg selvsagt at mulighetene er færre for de som er alene med barna og er avhengige av én full jobb❤️

Anonymkode: 10c3d...e24

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Synes ikke det er noe stressende. Vi er jo på jobb mens barna er i barnehagen og på skolen. Hvorfor skulle det være behov for at en av oss skulle være hjemme?

Anonymkode: 9c6dd...d85

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi synes ikke det er stress i det hele tatt. Vi stortrives med det vi gjør, jobben gir oss veldig mye. Og har samtidig mengder med fleksibilitet og fritid sammen som familie. Har som din mann jobber der vi selv bestemmer når og hvor vi vil jobbe. 

Det handler bare om å strukturere uka godt, vi lager en plan hver søndag, og fordeler det som må gjøres. 

Pengene gjør også at vi kan kjøpe oss ut av alt husarbeid og vedlikehold, får dagligvarer levert hjem, som gir mye mer tid sammen som familie. Nyter også som familie å oppleve verden, vise barna ulike kulturer, og opplevelser. 

Tenker alle får velge sitt liv. 

Anonymkode: 04a37...db8

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Synes ikke det er noe stressende. Vi er jo på jobb mens barna er i barnehagen og på skolen. Hvorfor skulle det være behov for at en av oss skulle være hjemme?

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vi synes ikke det er stress i det hele tatt. Vi stortrives med det vi gjør, jobben gir oss veldig mye. Og har samtidig mengder med fleksibilitet og fritid sammen som familie. Har som din mann jobber der vi selv bestemmer når og hvor vi vil jobbe. 

Det handler bare om å strukturere uka godt, vi lager en plan hver søndag, og fordeler det som må gjøres. 

Pengene gjør også at vi kan kjøpe oss ut av alt husarbeid og vedlikehold, får dagligvarer levert hjem, som gir mye mer tid sammen som familie. Nyter også som familie å oppleve verden, vise barna ulike kulturer, og opplevelser. 

Tenker alle får velge sitt liv. 

Om dere bestemmer selv når og hvor dere vil jobbe er selvfølgelig saken noe litt annet, selv om jeg fortsatt synes det høres stressende ut😅

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde kjedet meg noe enormt ved å bare gå hjemme. Men, løsningen her ble å endre arbeidsplass. Nå kan jeg gå til jobb. Mannen kan bytte på hjemmekontor og kontor på arbeidsplassen. 

På denne måten opplever vi ikke lenger stress ift jobb.

• Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg nedskalerte jobbingen min betraktelig.

Brukte først noen år på å «jobbe meg opp» til den lederstillingen jeg hadde. Så kom livet med 2 barn og diverse, som gjorde at prioriteringene mine ble litt snudd på hode.

Det jeg hadde av ambisjoner og karrierejag døde fullstendig. Jeg sa opp jobben og gikk til en ren «utførerstilling». Kan møte opp, gjøre mine konkrete oppgaver og reise hjem. Hjemme i 1530 tiden hver dag, null overtid og lange dager null telefoner og e-poster etter arbeidstid, null tilgjengelighet etter arbeidstid. 

Helt fantastisk. Nyter livet og fritid som jeg aldri har gjort før og kan være en tilstedeværende far på en måte som ikke var mulig tidligere.

Anonymkode: 8e8c4...ca4

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
SPOCA skrev (Akkurat nå):
SPOCA skrev (2 minutter siden):

Jeg hadde kjedet meg noe enormt ved å bare gå hjemme. Men, løsningen her ble å endre arbeidsplass. Nå kan jeg gå til jobb. Mannen kan bytte på hjemmekontor og kontor på arbeidsplassen. 

På denne måten opplever vi ikke lenger stress ift jobb.

Jeg går ikke bare rundt hjemme😆 Men jeg har friheten til å styre min egen hverdag med få punkter å forholde meg til

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Om dere bestemmer selv når og hvor dere vil jobbe er selvfølgelig saken noe litt annet, selv om jeg fortsatt synes det høres stressende ut😅

Bestemmer selv når og hvor vi vil jobbe? Hva mener du? Man jobber slik man må i den jobben man har. Er man misfornøyd med vilkårene finner man en annen jobb.

Anonymkode: 9c6dd...d85

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det taklet vi helt fint, det var ikke stressende i grunnen. Men vi bodde sentralt nær barnehage, skole(r) og jobb. Det er ingen motsetning mellom vanlig full jobb og et bra familieliv, og heller ikke er 100% jobb = karriere og penger. 
De familiene jeg kjenner der minst en av de voksne ufrivillig ikke er i jobb pga ledighet eller sykdom, er familielivet ikke rolig. 
Så svaret er at gir oss er det verdt det, det er ikke noe stress, du trenger ikke ha vondt av oss eller barna våre og vi går akkurat så mye ro og fred som vi ønsker og velger. 
Jeg har ikke vondt av deg heller. 

Anonymkode: c26b1...af1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Alle er jo forskjellige.

For meg er marerittet å ikke ha en givende jobb utenfor hjemmet. Er lørdag i dag, har hatt rikelig med tid til familien på aktivitet og lunsj, og middag og kveldskos senere..Men sier jo sitt om at man går tom for interessante ting å gjøre etterhvert når man plutselig befinner seg her inne... 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Hvordan takler dere stresset som kommer med at begge foreldre jobber 100% og et stykke fra hjemmet?

Jeg synes småbarnslivet til tider er stressende nok som hjemmeværende mamma med en mann som bestemmer selv når han må reise til kontoret.

Er det verdt det?

Vi tjener ikke mye, men får det fint til å gå rundt. Vi klarer også å spare. 

Selvfølgelig blir det norgestur og hyttetur i ferier, samt at det å dra ut å spise bare skjer i blant... men samtidig føler jeg at jeg ikke spinker og sparer egentlig.

Jeg bare får så vondt av alle som ser ut til å aldri få ro og lurer på om ikke de også hadde hatt det bedre med å nedskalere livet og fått mer frihet og ro?

Og så skjønner jeg selvsagt at mulighetene er færre for de som er alene med barna og er avhengige av én full jobb❤️

Jeg får så vondt av deg som lever et så snevert liv  💔 du har åpenbart så små drømmer og liten livserfaring at du ikke engang vet hva du går glipp av med penger og karriere og alle verdens muligheter  

Anonymkode: 164a2...21e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Jeg går ikke bare rundt hjemme😆 Men jeg har friheten til å styre min egen hverdag med få punkter å forholde meg til

Jeg er lærer, så jeg bestemmer ikke arbeidstid i veldig stor grad sånn sett. Har ganske vanlige 8-16-dager. Jobber en del på kveldstid i tillegg, men har til gjengjeld lengre friperioder (avspasering). På denne måten er det ikke et problem å kombinere barn og jobb.

Jeg elsker jobben min, så det er uaktuelt for meg å bli hjemmeværende husmor. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Om du synes det er stressende å være hjemmeværende er vel kanskje ikke karriere og penger veien å gå for deg

Anonymkode: 3ae54...01c

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Og om du synes livet som hjemmeværende uten økonomiske problemer eller syke barn er så stressende skal du snakke med legen. Kanskje du ikke er fysisk og psykisk frisk? Det er trist, men de fleste er heldigvis friske og orker fint å kombinere familieliv med karriere. 

Anonymkode: 164a2...21e

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skjønner deg godt, ts. Det er så godt å kunne prioritere familien mens barna er små.

Anonymkode: 7bbe8...4fe

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Disse karrierekvinnene her framstår svært aggressive. Det er selvfølgelig fordi de godt vet at deres egoistiske liv går på bekostning av barna deres. Så bra at du prioriterer barna, ts!

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Disse karrierekvinnene her framstår svært aggressive. Det er selvfølgelig fordi de godt vet at deres egoistiske liv går på bekostning av barna deres. Så bra at du prioriterer barna, ts!

Jeg vokste opp med en hjemmeværende mor som dessverre hadde dårlig helse. Da faren vår forlot familien måtte vi leve på sosialstønad, siden utredningen av henne tok mange år. Faren min hadde ikke samvær med oss og betalte ikke barnebidrag. De hadde ikke gode ordninger med støtte til barn, så jeg har aldri gått i verken barnehage eller SFO. Vår dårlige økonomi har fulgt meg helt frem til jeg selv kunne starte å jobbe etter utdannelse.

Det er ikke egoistisk å sikre egen og barns økonomiske fremtid, nei. 

Anonymkode: 435e5...141

• Hjerte 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tenker at alle må få lov til å følge sine ønsker og sine behov. Hvis du har behov for å sitte hjemme på dagtid mens mann er på jobb og barna på skole/bhg, så skal du naturligvis få gjøre det. Men husk at du stiller svært dårlig økonomisk ved et samlivsbrudd.

Jeg ser med gru på hvordan min mor må holde ut med min stadig mer vimsete, rotete, sinte og sære far, fordi hun er økonomisk fanget pga et svært tradisjonelt ekteskap hvor hun tok seg av hus og barn mens han dro inn penger. 

På den annen side ser jeg min søster og svoger, som har svært flotte karrierer og lange/ukurante arbeidstider. Der har barna måttet bli selvstendige veldig fort, på godt og vondt. Ett av barna gikk det veldig bra med, det andre går det foreløpig ikke særlig bra med.

Anonymkode: a5b54...420

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har aldri syntes at det var stressende.  Det er hvordan man tar det, og hvordan man prioriterer. 

Våre barn er voksne nå, og de synes at de hadde en flott barndom.  Vi jobbet ikke for å tjene mest mulig, men fordi vi hadde jobber vi likte, og fordi det var naturlig for oss.    

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg tenker at alle må få lov til å følge sine ønsker og sine behov. Hvis du har behov for å sitte hjemme på dagtid mens mann er på jobb og barna på skole/bhg, så skal du naturligvis få gjøre det. Men husk at du stiller svært dårlig økonomisk ved et samlivsbrudd.

Jeg ser med gru på hvordan min mor må holde ut med min stadig mer vimsete, rotete, sinte og sære far, fordi hun er økonomisk fanget pga et svært tradisjonelt ekteskap hvor hun tok seg av hus og barn mens han dro inn penger. 

På den annen side ser jeg min søster og svoger, som har svært flotte karrierer og lange/ukurante arbeidstider. Der har barna måttet bli selvstendige veldig fort, på godt og vondt. Ett av barna gikk det veldig bra med, det andre går det foreløpig ikke særlig bra med.

Anonymkode: a5b54...420

Jeg lurer på hvorfor alle tror man må sitte hjemme hele dagen når man ikke har en betalt jobb🤷‍♀️ Sitter dere bare hjemme hele tiden når dere ikke jobber?

Og så er jeg nok heldig med at jeg aldri har vært så materialistisk av meg, hverken i forhold til hvor jeg kan trives eller hva jeg trenger av ting.

Før vi kjøpte huset vårt bodde vi åtte år på leide 40 kvm i Nordland for å spare. Og stortrivdes med det vi hadde😂 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...