Gå til innhold

Eneste i kullet som fikk medisinsk praksis på sykehjem...

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er sykepleierstudent og kullet mitt skulle nettopp ut i medisinsk praksis. Og pga. at de ikke hadde plass til alle på sykehuset ved studiestedet så er vi litt spredt, men føler meg ganske misfornøyd når jeg fikk vite at jeg er den eneste i kullet som fikk medisinsk praksis på sykehjem. De andre studentene er på sykehusavdelinger som hjerteavdeling, lungeavdeling, overvåkning (etter kirurgi), osv. 

Ble også litt overrasket fordi på forventningsmøte i starten av praksis så viste det seg at praksislærer ikke var klar over at jeg var plassert på sykehjem og trodde at enheten jeg er på tilhørte spesialisthelsetjenesten. Avdelingsleder som var tilstede på møtet fortalte at de tilhørte kommunen og ikke spesialisthelsetjenesten. Alle jeg har møtt på praksisplassen som får vite jeg er sykepleierstudent spør meg om jeg er 1. år siden jeg har sykehjemspraksis. Når jeg forteller at det ikke stemmer, og at jeg er 2. år og har medisinsk praksis så ser de bare litt forvirret ut og sier "Vi er jo ikke en medisinsk avdeling, vi er jo sykehjemsavdeling. Hvorfor har du medisinsk praksis her?". 

Så ja. Forstår jo at de sikkert ikke hadde nok plasser på avdelingene på sykehuset, men syns det er rimelig kjipt å være den eneste i kullet som går "en ekstra runde på sykehjemspraksis" og mister erfaring fra medisinske avdelinger på sykehus.

Anonymkode: eaea5...fc2

• Liker 2
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor lenge har du igjen av praksisperioden? 

Har du gitt tydelig beskjed til høyskolen om at du ønsker annen praksisplass og/ eller forsøkt å finne annen praksisplass selv? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Helt enig med deg. Det hadde jeg personlig aldri godtatt, og det er så langt over mål at du må ta det opp med kontaktsykepleier igjen, og NSF-student.

Hva blir det neste, kirurgisk praksis i hjemmetjenesten?!  

Anonymkode: b188b...855

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Softgun skrev (3 minutter siden):

Hvor lenge har du igjen av praksisperioden? 

Har du gitt tydelig beskjed til høyskolen om at du ønsker annen praksisplass og/ eller forsøkt å finne annen praksisplass selv? 

Vi har fått beskjed om at vi ikke får lov til å finne praksisplasser selv, fordi det er de som skal lage avtaler sa de. De mente at jeg ikke kunne bytte praksisplass, og isteden bare ga ut et slags skriv som de hadde laget som de kalte "medisinsk praksis i kommunen" hvor de kom med forslag til flere ulike medisinske prosedyrer som man *kanskje* har mulighet til å få gjort ved praksis i kommunen. Kikket gjennom det med noen på praksisplassen og spurte de om de trodde noe av det var relevant/mulig der, men når de så gjennom det så sa de at det aller meste der ikke kom til å bli mulig/aktuelt å gjøre der fordi det var prosedyrer som de ikke gjorde eller at de hadde ingen pasienter som trengte f.eks. PICC line, veneport, osv. :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Snakk med de en gang til og ta kontakt med Norsk sykepleierforbund (som jeg antar du er medlem i). Du får true med å gå i avisa med dette fordi det du opplever er jo helt tragisk!

Anonymkode: 397e5...138

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette hadde jeg ikke gått med på. Er det noen du kan sende klage til? Du har jo alt hatt masse praksis på sykehjem på 1.året, og det er begrenset hvor mye medisinsk praksis de vil kunne tilby deg siden de ikke er spesialisthelsetjeneste. Det er, i mangel på noe bedre, skikkelig urettferdig. Og de andre vil høyst sannsynlig få praktisert helt andre ting enn du vil få mulighet til. Dette er skolens ansvar, de kan ikke ha for lite praksisplasser til folk. Dette er jo ikke greit.

Anonymkode: 9357d...7d1

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Er det kommunal KAD du er på? Det er ikke læreren på høyskolen som ordner praksisplasser, det er adm som gjør det. Tipper at din lærer er like fortvilet som deg….. 

Anonymkode: a7b13...083

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Er det kommunal KAD du er på? Det er ikke læreren på høyskolen som ordner praksisplasser, det er adm som gjør det. Tipper at din lærer er like fortvilet som deg….. 

Nei, det er ikke KAD. Er en sykehjemsavdeling. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Snakk med de en gang til og ta kontakt med Norsk sykepleierforbund (som jeg antar du er medlem i). Du får true med å gå i avisa med dette fordi det du opplever er jo helt tragisk!

Anonymkode: 397e5...138

Nei, ikke gjør det. Sjekk først med skolen, gå i linje. Se hva som står i studieplan (blir den fulgt?) og emneplan. Hvilke sykepleieoppgaver er det sagt at du skal få? Det er mye som er likt på en medisinsk avdeling, og det er langt fra alle studenter som får utføre ulike prosedyrer selv om de er på sengepost. Går du til media før du sjekker om dette er ok, så ødlegger du bare for deg selv.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hadde det vært KAD kunne man kanskje forsvart det, i alle fall om det er i en stor kommune. Ordinært sykehjem er ikke medisinsk praksis, du får ikke den kvaliteten på utdanninga du har krav på. Enig i å koble inn NSF

Anonymkode: f505d...f5b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg skjønner at du er skuffet, men det er ikke ulovlig med medisinsk praksis i kommunehelsetjenesten. Dette kom som et resultat av at politikerne forlangte flere studieplasser, selv om praksisfeltet ga beskjed om at det manglet relevante praksisplasser. 
Les gjerne herhttps://www.ks.no/fagomrader/arbeidsgiverpolitikk/jobbvinner/samarbeid-mellom-kommuner-og-utdanningsinstitusjoner/ny-veileder-om-praksis-i-medisinsk-sykepleie/ 

https://www.ks.no/fagomrader/arbeidsgiverpolitikk/jobbvinner/artikler-fra-jobbvinner/praksis-i-medisinsk-sykepleie-pa-sykehjem--er-det-mulig/
Du bør gå gjennom emneplanen og se hvilke læringsutbytter du kan få gjort på sykehjemmet (det er nok en del), og hvilke som ikke er mulig å få til. Så tar du dette opp med praksislærer og spør hvordan skolen vil legge til rette for at du kan nå disse utbyttene. Mange av læringsutbyttene kan du jobbe med uavhengig av praksisplass (kommunikasjon,pårørende, medisinhåndtering, mtu ect), selv om jeg skjønner at du hadde sett frem til å være på sykehus. Dette har vært oppe i media flere ganger, så gå rett til avisen og skrike der tjener du ingenting på. Du får i alle fall kirurgisk praksis på sykehus, og der kan du løre veldig mye av det som ville vært fokus i medisinsk praksis, f.eks prosedyrer.

Og ang det å finne praksisplass selv, så stemmer det at dette er noe utdanningsinstitusjonen skal ha ansvar for og kontroll på. Det inngås avtaler mellom skole og helseforetak/kommuner om antall studenter, hvor mange om gangen, lengde på praksis, hvem som har ansvar for hva ect lang tid på forhånd, gjerne før man vet eksakt antall studenter. Den enkelte praksisplass kan ha avtale med flere skoler og ulike studieretninger, så da går det selvsagt ikke at enkelte studenter selv begynner å skulle ringe rundt og mase om plass. Jeg jobber med dette (ikke på sykepleieutdanningen), men både sykepleie, ergoterapi, fysioterapi, medisin, ernæringsfysiologi, logopedi, radiologi, bioingeniør, helsefagarbeider, ambulansearbeider, sosialt arbeid, og en haug med videreutdanninger (logopedi, intensiv, barn ect) har alle praksisplass på mange av de samme avdelingene, og da sier det seg selv at det er en del å koordinere for at de ansatte ikke skal bli overbelastet, at ikke det skal bli for mange å forholde seg til for hver pasient, at alle får læresituasjoner, og at det er fysisk plass i garderobe og pauserom til de som kommer. Det handler også om forsikringer hvis noe skjer. 

Anonymkode: a5c85...e15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg fikk psyk praksis på sykehjem! Da var jeg så sint at jeg kontaktet alle jeg kunne komme på som hadde med dette å gjøre, inkludert nsf. Fikk forståelse, men de hadde ikke noe alternativ. Flaks for meg, så viste det seg at en medstudent hadde strøket på en eksamen som gjorde at hun måtte vente med akkurat den praksisen, og det var en ledig plass til meg på et mer relevant sted. Hadde en del reisevei, men det var verdt det.

De på sykehjemmet forsto meg også veldig godt. Jeg byttet sted litt før midtveis i praksisen, første veileder skrev et notat om hvordan jeg var som student, til lærer og neste veileder.

Så klag. Det handler om hva du får ut av praksisen. Å ha medisinsk praksis på en overvåkning etter kirurgi er nå også rimelig spesielt. Det hadde jeg i kirurgisk praktisk. 

Anonymkode: 3e609...87b

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg fikk psyk praksis på sykehjem! Da var jeg så sint at jeg kontaktet alle jeg kunne komme på som hadde med dette å gjøre, inkludert nsf. Fikk forståelse, men de hadde ikke noe alternativ. Flaks for meg, så viste det seg at en medstudent hadde strøket på en eksamen som gjorde at hun måtte vente med akkurat den praksisen, og det var en ledig plass til meg på et mer relevant sted. Hadde en del reisevei, men det var verdt det.

De på sykehjemmet forsto meg også veldig godt. Jeg byttet sted litt før midtveis i praksisen, første veileder skrev et notat om hvordan jeg var som student, til lærer og neste veileder.

Så klag. Det handler om hva du får ut av praksisen. Å ha medisinsk praksis på en overvåkning etter kirurgi er nå også rimelig spesielt. Det hadde jeg i kirurgisk praktisk. 

Anonymkode: 3e609...87b

Sykehjem er en fin plass å ha psykiatripraksis. De eldre har også en psykisk helse/uhelse, men det blir ofte glemt eller oversett dessverre. Hvilken hjelp får de? Hvorfor utagerer demente? Bruk av tvang og låste dører, det er mye psykiatri i eldreomsorgen. Synd at du som student valgte å overse det også.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...