Gå til innhold

Bidrar dere økonomisk når barna flytter for å studere etter vgs?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Det er god læring i å ha dårlig råd ja, så hvorfor ikke deres voksne barn ha det? Jeg tilhører denne generasjonen mange mener er kravstore og lite selvstendige, det er jo selvfølgelig ikke rart når mange av mine medstudenter ikke har opplevd det å skulle klare seg selv sånn på ekte?

Jo større summer man gir, jo større puter syr man under armene. Lurt å la studentene betale sine egne regninger.

Anonymkode: 1a1c8...0eb

Det er en unyansert og lite reflektert holdning. Ser du selv hvor svart/hvitt innlegget ditt er?

Det kan være god læring i å få litt hjelp, også. 

Anonymkode: a84b8...6bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Jeg har aldri hatt dårlig råd i mitt liv. Hvilke problemer mener du at det har gitt meg? 

Tvert i mot har jeg nok veldig god råd fordi jeg fikk rom for å bruke mye tid på studier, og foreninger, og ikke en lite givende deltidsjobb. 

Anonymkode: c393f...7b4

Hvilke problemer du personlig har vet selvfølgelig ikke jeg. Men du har altså ikke fått med deg funnene knyttet til gen z ang jobbhelse? En generasjon med mye psykiske problemer og som ledere syns er krevende å lede. Du tror ikke denne generasjonens foreldres forsøk på å skjerme barna sine for all ubehag og vanskeligheter her i livet kan ha hatt en innvirkning på det?

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvilke problemer du personlig har vet selvfølgelig ikke jeg. Men du har altså ikke fått med deg funnene knyttet til gen z ang jobbhelse? En generasjon med mye psykiske problemer og som ledere syns er krevende å lede. Du tror ikke denne generasjonens foreldres forsøk på å skjerme barna sine for all ubehag og vanskeligheter her i livet kan ha hatt en innvirkning på det?

Hva i alle dager har dette med mine svar som støtter å la studenter prioritere skole, trening, foreninger og det sosiale, fremfor en lite givende jobb, å gjøre?

Slik hadde jeg det for mange år siden. Og slik mener jeg fortsatt det er rett å gjøre det. Uavhengig av hvilken teoretisk generasjon man tilhører. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Hva i alle dager har dette med mine svar som støtter å la studenter prioritere skole, trening, foreninger og det sosiale, fremfor en lite givende jobb, å gjøre?

Slik hadde jeg det for mange år siden. Og slik mener jeg fortsatt det er rett å gjøre det. Uavhengig av hvilken teoretisk generasjon man tilhører. 

Jeg svarer ikke på «dine svar» i flertall. Aner ikke hva du har skrevet i denne tråden. Jeg svarer på ditt svar som siterte mitt. Det var du som spurte om hvilke problemer du har. Det kan selvfølgelig ikke jeg svare på siden jeg ikke kjenner deg, derfor refererer jeg til problemer knyttet til dagens generasjon som, etter min mening, har blitt alt for mye dullet med. Og det å ikke la voksne mennesker forsørge seg selv, syns jeg er å dulle med.

Og det er selvfølgelig mulig å prioritere alle disse tingene du nevner selv om man jobber noen kvelder og helger i mnd. Også kan man fint ha en givende jobb som student.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi kjøper leilighet til barna våre når de flytter ut. Kjøper da med to soverom, slik at de kan leie ut til en venn - så lenge de har behov for det. 

Kommer ellers til å bidra med å betale forsikringer, og sikkert telefon. Strømmeabonnement har vi sammen. 

Kommer også til å bidra med litt smått om de trenger det. 

Å gir mulighet til å bruke mye tid på studie, samt at de slipper å ta opp studielån. 

Anonymkode: d37e7...f07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skal være kausjonist for barnet mitt, slik at han/hun kan kjøpe en liten hybelleilighet. Det er ikke noe poeng i å betale minst 60 husleier (minimum 5 år) til en utleie-gris i en av de større byene, (Oslo, Bergen, Tr.heim) som fort kommer opp i 500.000 kroner, altså 60 x 8.250 kr = nesten 500.000 kr etter kun 5 år. 

Det kommer til å gi barnet mitt et massivt overtak når han/hun er ferdig med studiene i og med at man da har bodd i egen hybelleilighet og vært med på prisoppgangen i Oslo / Bergen / Tr.heim de neste 5+ årene. Bare det å være INNE på boligmarkedet i stedet for UTE av boligmarkedet er et stort pluss (og gevinst) i seg selv.

Anonymkode: d49e2...cfd

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Skal være kausjonist for barnet mitt, slik at han/hun kan kjøpe en liten hybelleilighet. Det er ikke noe poeng i å betale minst 60 husleier (minimum 5 år) til en utleie-gris i en av de større byene, (Oslo, Bergen, Tr.heim) som fort kommer opp i 500.000 kroner, altså 60 x 8.250 kr = nesten 500.000 kr etter kun 5 år. 

Det kommer til å gi barnet mitt et massivt overtak når han/hun er ferdig med studiene i og med at man da har bodd i egen hybelleilighet og vært med på prisoppgangen i Oslo / Bergen / Tr.heim de neste 5+ årene. Bare det å være INNE på boligmarkedet i stedet for UTE av boligmarkedet er et stort pluss (og gevinst) i seg selv.

Men hvordan skal barnet greie å betjene lånet, hvis du bare skal være kausjonist? En liten ettroms i Oslo innebærer fort et lån på 3,5 mnok, som igjen betyr en lånekostnad på 20k/mnd pluss strøm, forsikring og felleskostnader. 

Ts

Anonymkode: 6e848...6c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Men hvordan skal barnet greie å betjene lånet, hvis du bare skal være kausjonist? En liten ettroms i Oslo innebærer fort et lån på 3,5 mnok, som igjen betyr en lånekostnad på 20k/mnd pluss strøm, forsikring og felleskostnader. 

Ts

Anonymkode: 6e848...6c4

Gir forskudd på arv, så det er bare formaliteter der resterende lån blir i hans/hennes navn. Så det blir ikke 20.000. 

Finnes hybler til nede i 2 mill blank ved Lillestrøm og 1-roms leilighet rett over 3 mill i Lørenskog. Alternativer i Lørenskog og Lillestrøm. Er ingenting galt med å kjøpe der, ca 15 minutter unna. 

https://www.finn.no/realestate/newbuildings/search.html?filters=&location=1.20003.22105&location=1.20003.20052&price_to=3000000&price_collective_to=3200000&location=1.20003.20046

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...